Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Kammoatko suihkun ja saunan viemäreiden siivousta? Pyörryttää, oksettaa, haluat juosta pakoon heti, et uskalla koskea käsin ? EI HÄTÄÄ, tässä on pari vinkkiä. Ota välineiksi pitkiä vahvoja kumihanskoja, roskapussia, spagettikauha jota ei käytetä ruuanlaitossa, pieni muovikauha, ateriaveitsi tai kertakäyttöveitsiä, paperia, pesuaineita viemärille esim. astisaine tai tolu, rautakaupan parempi hengityssuojain josta ei tule viemärinhajua niin paljoa läpi, suojalasit silmille ja tiskiharja joka menee roskiin.
Avaa viemärin metallikansi hammastikulla, älä hätäänny. Ota spagettikauhalla ja veitsellä sitkein hiusmassa irti, siirrä kahteen päällekäiseen roskapussiin niitä. Veitsi katkaisee viimeisiä takertuvia hiuksia viemärissä. Suihkunpäällä ja pesuaineella saat välillä huuhdottua viemäriä. Pese viemärin kansi kraanan alla pesualtaassa tai pyyhi pienellä pesuainesienellä, katso itse mitä teet. Sen jälkeen pese tiskiharjalla, pesuaineella viemäriä, siivoussienellä saa reunat ja kauha jos siellä on edelleen jotain hiusmassaa /pesuainemassaa. JOS irrotat osia, varo osaa matalalla, joka voi avata väylän viemäriputkeen josta tuulee ulospäin, tuki se jollain nopeasti siivouksen ajaksi – varaa siihen välineitä etukäteen. Joskus voi ostaa uuden osan viemäriin rautakaupasta, jos näyttää oikein pahalta.
Johonkin pieneen väliin esim. uunin hellatason ja uuniosan välissä oleva pieni rako on helppo puhdistaa laittamalla talouspaperia ruokaveitsen päälle ja vetää sillä. Jos väliin mahtuu rätti veitsen päällä nin vielä parempi.
Vähän hifistelyä, mutta huuhtomalla hanat ja lavuaarit kylmällä vedellä pesun jälkeen, on tulos kiiltävämpi sekä puhtaampi.
-hotellissa siivoamassa ollut.
Ootteki löytänny soodan ja etiikan? Tuoksutonta puhtautta..
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Sini wc-harjalla, jolla saa pestyä myös reunojen alta. Niissä pöntöissä, joita on pesty vaan sellaisella tavallisella möhköharjalla on pöntön reunojen alla ihan hirveää tavaraa 🤢 Wc duck -aineella lähtee mun mielestä kaikki mahdollinen irti ja se pysyy pöntön seinämissä yllättävän pitkään, toisin kuin esim. Kloriitti, joka valuu samantien pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitruunahappoa voi ostaa?
Apteekista.
Myös jotkut kaupat myyvät isoja, kilohinnaltaan edullisempia pakkauksia.
Saakohan saunan seinäpaneeleita ja lauteita suihkuttaa suoraan suihkulla vai onko jotain vaaraa kosteusvauriosta? Inhoan saunan pesua ja tuo voisi helpottaa huuhtelua mutta onkohan turvallista? Muitakin saunan pesuvinkkejä ja erityisesti pesun helpottamiseen vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vinkkejä höyhenlampun puhdistamiseen... Olen varovasti joskus sitä yrittänyt imuroida, mutta koska lamppu on ns. riisipaperilamppu mihin on liimattu höyheniä, en uskalla sitä hirveesti imuroida.
https://www.veke.fi/media/catalog/product/cache/2a4e75c88a78656d3a83b8f…
Ihmettelin tuollaista hörhellystä yhdessä valaisinliikkeessä ja kysyin myyjältä, miten tuollaisen voi puhdistaa pölystä. Myyjä näytti jotain aerosolipulloa ja sanoi, että lampun alle voi laittaa vaikka sanomalehtiä, sitten lamppu suihkutellaan sillä aineella ja pölyt varisevat alas, joten tarvitsee vain kääriä lehdet roskiin.
Fairy on vesistöisä myrkkyä, tekee mm. kaloille mutaatioita.
Universal stone on todella hyvä tuote. Myrkytön, todella riittoisa ja monipuolinen.
Kertokaa mihin kaikkialle käytätte Universal Stonea? Minulla on kylpyhuoneen seinälaatat ja välilasi aivan kalkissa. Miten sen saisi helpoiten puhdistettua?
Universal Stone on käytössä vain keittiössä lieden ja teräspöydän pesussa. Minäkin kaipaisin ideoita, mihin sitä voisi käyttää. Kalkkiin olen käyttänyt aina etikkaa sekä ruokasoodaa, niistä kun tekee tahnan ja sienellä hankaa kylpyhuoneen lasipintoja tai kaakeleita, niin kirkkaaksi ovat tulleet mutta laattasaumat eivät sitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Taikasieni käy moneen.
Niin käy, jos tavoitteena on tuhota pinnat.
Universal stonella pesen silloin tällöin kylpyhuoneen plus kaikki lavuaarit. Kumppareista tulee kuin uudet myös tuolla!
Staattisella liinalla moppaus koirataloudessa ihan ehdoton. Puulattian pesen osissa, kuivaan toisella mopilla missä pyyhe, lähtee todella puhtaaksi eikä tule jalanjälkiä lattiaan.
Kylpyhuoneen pesen kiillon kylpy-suihkeella ja sen jälkeen neutralisoin ja poistan rasvan laimennetulla fairyllä.
Kiillon uuninpesuaine on todella tehokas. Pellit saa uusiksi kun laittaa tuota vaikuttamaan pariksi tunniksi ja sitten hinkuttaa pahimmat kohdat sokeripalalla.
Etikkapohjainen pesuaine hävittää pahat hajut.
Imuriin on paras suulake on twinner, ei tarvitse säätää matolle ja lattialle erikseen ja mahtuu sohvan alta imuroimaan.
Millähän täysin pinttyneet uuninpellit saisi puhtaaksi mahdollisimman vähällä hankaamisella? Pystysuorat reunat eritoten tuottavat tuskaa.
Entäpä vedenkeitin? Keittelin eilen siinä etikkaseosta peräti kolme kertaa mutta kalkki pohjalla ei hievahtanutkaan.
Uuninpellit olen täysin ilman jynssäystä saanut puhdistettua kuorruttamalla esimerkiksi Mr Muscle uunin/grillin puhdistus aineella ja laittamalla jätesäkkiin muhimaan. Olen antanut olla 1-7 päivää, usein jättänyt ne hautumaan kun jossain reissussa ollaan. Lika lähtenyt huuhtomalla/pyyhkäisemällä.
Miten saa induktiolieden pinnasta rasvaläikät pois? Pyyhin käytön jälkeen, mutta osa ei vaan lähde millään..
joku vähän höynä tuttava tekemään talon kaikki siivoustyöt. palkkioksi kupillinen kahvia ja kassillinen vanhoja lehtiä.
😁
Ei ole tuota ulkopistoketta, kun asutaan kerrostalossa. Ja pelottaa irrottaa tuota lamppua, kun se on niin kauhean heppoista materiaalia. Yhden samanlaisen sain jo rikki, vaikka kuinka hellästi yritin sitä käsitellä =(