Kolumni: Sanna Marin – sinun naiseutesi ei ole kiinnostavaa, get over it!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b74d67c-7ba2-4ac0-ac1a-d6e4616c80b1
Täsähän on ihan järki puhetta, mutta minua jäi mietityttämään, mitä jos tämä olisi miehen kirjoittama kolumni, mikä myrsky siitäkin nousisi. Varmasti heti jonkun tekee mieli käydä kiinni myös kolumnin kirjoittajaan, mutta jos nyt yritettäisiin vain keskustella mitä kolumnissa lukee. Onko tämä todellinenn ilmiö, minusta on. Miestä saa arvostella mutta naista ei, muutoin korttipakka on esillä.
Kommentit (287)
Sannan naiseus näyttäisi tökkivän ja kiinnostavan aika monia. Siihen aina jostain syystä takerrutaan, kun muutakaan ei keksitä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on suorastaan oksettavaa, miten toinen nainen kirjoittaa noin toisesta naisesta, vaikka luulisi hänenkin naisena varsin hyvin tietävän miten inhottavalta tuntuu tulla vähätellyksi vain oman sukupuolensa takia. Myös minun, 17-vuotiaan nuoren naisen osaaminen on joutunut lukemattomia kertoja kyseenalaistetuksi ihan vain tyttöyteni takia. Se asia ei ole muuttunut miksikään vaikka tasa-arvosta puhutaankin nykyisin paljon enemmän, sillä nämä ajatusmallit ovat iskostuneet niin syvälle myös suomalaisen yhteiskunnan rakenteisiin. Tottakai poliitikkoja on räntätty kautta aikojen, mutta se on vain fakta, että Sanna saa hyvin paljon p*skaa niskaan jo pelkästään siitä syystä, että on nainen ja vielä nuori sellainen. Enkä oikeastaan edes ihmettele, miksi teidänkin lapsenne tätä naisvihaa ylläpitävät, kun kommentit tässäkin keskustelussa ovat tätä luokkaa. Näin nuoren ihmisen näkökulmasta voin todeta, että vaikka en Sannasta erityisemmin pitäisikään, mielestäni on todella inspiroivaa nähdä miten hän on edennyt urallaan jatkuvasta vähättelystä ja kyseenalaistuksesta huolimatta ja osaa puolustaa itseään, vaikka siitäkin tulee kitinää ja vinkumista. Naisten pitäisi tukea toisiaan ja vanhempien myös opettaa lapsillensa ja teineillensä, että naiseus on hemmetin hieno ja kaunis asia, eikä kaikkea lokaa tarvitse suoltaa vaan itseään saa myös puolustaa!
17-vuotiaan osaaminen?????????????????????????? Huutista.
Kasva tyttö ensin aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on suorastaan oksettavaa, miten toinen nainen kirjoittaa noin toisesta naisesta, vaikka luulisi hänenkin naisena varsin hyvin tietävän miten inhottavalta tuntuu tulla vähätellyksi vain oman sukupuolensa takia. Myös minun, 17-vuotiaan nuoren naisen osaaminen on joutunut lukemattomia kertoja kyseenalaistetuksi ihan vain tyttöyteni takia. Se asia ei ole muuttunut miksikään vaikka tasa-arvosta puhutaankin nykyisin paljon enemmän, sillä nämä ajatusmallit ovat iskostuneet niin syvälle myös suomalaisen yhteiskunnan rakenteisiin. Tottakai poliitikkoja on räntätty kautta aikojen, mutta se on vain fakta, että Sanna saa hyvin paljon p*skaa niskaan jo pelkästään siitä syystä, että on nainen ja vielä nuori sellainen. Enkä oikeastaan edes ihmettele, miksi teidänkin lapsenne tätä naisvihaa ylläpitävät, kun kommentit tässäkin keskustelussa ovat tätä luokkaa. Näin nuoren ihmisen näkökulmasta voin todeta, että vaikka en Sannasta erityisemmin pitäisikään, mielestäni on todella inspiroivaa nähdä miten hän on edennyt urallaan jatkuvasta vähättelystä ja kyseenalaistuksesta huolimatta ja osaa puolustaa itseään, vaikka siitäkin tulee kitinää ja vinkumista. Naisten pitäisi tukea toisiaan ja vanhempien myös opettaa lapsillensa ja teineillensä, että naiseus on hemmetin hieno ja kaunis asia, eikä kaikkea lokaa tarvitse suoltaa vaan itseään saa myös puolustaa!
se naiseus ei ole yhtään sen arvokkaampaa kuin mieheyskään. Tuo kolumni on täyttä asiaa, ja sinä voit myös todistaa sen olevan väärässä, jos se sinulle naisena sopii?
Minä en missään vaiheessa väittänyt, että naiseus olisi mieheyttä arvokkaampaa. Sanna Marinia ja koko hallitusta on kuitenkin arvosteltu etenkin kansan taholta PALJON juuri siitä syystä, että se on niin naispainotteinen. Termit, kuten "sukkahousuhallitus" tai "Sokoksen kassa" ovat ilmauksia, joiden tarkoitus on vähätellä naisten pätevyyttä toimia johtotehtävissä. Ja jos yhtään mitään tasa-arvon historiasta tiedät, tämä ei todellakaan olisi ollut mahdollista "ennenvanhaan" eikä monessa maassa ole vieläkään. Tasa-arvo asia on mennyt eteenpäin kyllä, mutta kun edelleen naiseus nähdään myös monien suomalaisten silmissä heikkoutena, meillä on ongelma. Juuri siitä syystä myös Marinin naiseus on kiinnostavaa. Hänen ja muiden voimakkaiden naisten ansiosta minun ei ehkä tarvitse todistella ja taistella sen puolesta, että ihmiset uskovat minun olevan yhtä pätevä kuin miehet. Kenenkään naisen ei tarvitse kuunella vähättelyä vain sukupuolensa takia. Naisviha on todellista, näkyvää ja vielä tänäpäivänäkin valitettavan hyvinvoivaa ja tämä kolumni on täysin hakoteillä kieltäessään tämän faktan.
etkö sinä edelleenkään tajua, että tuo naisvihakorttinne on säälittävää kaiken kritiikin lakaisemista maton alle? et ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sannan naiseus näyttäisi tökkivän ja kiinnostavan aika monia. Siihen aina jostain syystä takerrutaan, kun muutakaan ei keksitä.
Tässähän on kyse juuri siitä, kun Sanna itse takertuu naiseuteen silloin kun se on hänelle eduksi. Minusta tuollainen käytös ei vain sovi pääministerille, esim palstamamma saa minun puolesta heilutella naiskorttia, mutta EI pääministeri, hänen pitäisi jo olla asian yläpuolella niin käytöksensä kuin älynsäkin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse juuri siitä, kun Sanna itse takertuu naiseuteen silloin kun se on hänelle eduksi. Minusta tuollainen käytös ei vain sovi pääministerille, esim palstamamma saa minun puolesta heilutella naiskorttia, mutta EI pääministeri, hänen pitäisi jo olla asian yläpuolella niin käytöksensä kuin älynsäkin puolesta.
Hän on lähettänyt yhden tviitin asiasta Twitterissä. Ei sen isompi asia ole kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on lähettänyt yhden tviitin asiasta Twitterissä. Ei sen isompi asia ole kyseessä.
et ole tosissasi. jatkuvasti sanna ja muut tytöt on puhuneet itsestään naisviisikkona, esiintyneet rättilehdissä ja kesärannassa on saunottu iltalehdissä tyttöporukalla.
pelkkää naispöhinää alusta alkaen, jota on käytetty pelkän oman kilpensä kiillottamiseen.
moniko mieshallitus on saunonut kesärannassa iltalehtien sivuille useaan otteeseen kuvien kera?
-eri kirjoittaja
Sanna myös on ohittanut kansainvälisen poikienpäivän systemaattisesti, kun taas tyttöjenpäivään hän on osallistunut ja hehkuttanut sitä. Miten tälläinen käytös sopii pääministerille? Onko tässäkin kyse siitä naiseudesta, mitä ei saa ottaa esille? Minusta tuo on törkeää syrjintää valtion johdon taholta. Naiset ja miehet, tytöt ja pojat tulee olla tasa-arvoisessa asemassa, eikä ainakaan PÄÄMINISTERI voi suosia vain toista sukupuolta ja samalla uhriutua oman sukupuolensa vuoksi. Herätys suomi!!
Vierailija kirjoitti:
No joo, asiallinen kolumni sinänsä siitä, kannattaako naiskorttia heilutella vai ei, mut jättäähän Ukkola sanomatta sen, mikä noissa kaikissa poliitikkoihin kohdistuneissa riepottelussa on taustalla: Normista poikkeaminen. Normista poikkeamiseen naiseus sinällään riittää, miehellä tarvitaan lisäksi joku muu ominaisuus kuten huomattavasti nuorempi vaimo, tikkatauluilu jne.
Sinänsä samaa mieltä, että noin korkealle paikalle nousseella ihmisellä olisi syytä olla paksu nahka eikä kannattaisi joka asiasta provosoitua. Tosin on ne normisukupuolen edustajatkin tuon taidon osanneet, mieleen tulee eräs entinen (miesoletettu) pääministeri sähköpostikilareineen.
Muistaakseni kyseinen miesoletettu pääministeri saikin siitä hyvin yleisesti kritiikkiä. Katsotaan puhutaan tämän naisoletetun pääministerin kilareista vielä vuosien päästä esimerkkinä turhasta provosoitumisesta.
Oli niin kiinnostavaa, että Iltiksen oli pakko kirjoittaa aiheesta kolumni. Mutta ei tarpeeksi kiinnostavaa että olisin vaivautunut sen lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on hämäävä. Itse tekstissä hän kirjoittaa, että Sanna Marin on saanut valtavaa nostetta kansainvälisissä, isoissa medioissa, koska on nainen, mutta otsikossa sanotaan, että hänen naiseutensa ei ole kiinnostavaa. Ilmeisesti esimerkiksi Timen tai Voguen mielestä se sitä on.
Kyllä se edelleen on niin, että miespoliitikon puolustaessa omia tai puolueensa valintoja se on jämäkkää tai nimen omaan puolustelua, mutta Sanna Marinin kohdalla hän tulistuu, hiiltyy ja hermostuu ”silmin nähden”. Sanavalinnoilla on merkitystä. Jos ei halua istua mättäällä lehtikuvassa, niin tuskin se on työnsä tekevän valokuvaajan kyykyttämistä, vain ihan tahdonilmaus.
Kaikenlainen politiikan ulkopuolinen kommentointi, vaatteisiin ja ulkonäköön puuttuminen antaa vaan sen vaikutelman, että miehet ja nämä ei-feministeiksi itseään tituleeraavat naiset ovat jotenkin huolissaan omasta asemastaan. Ei hätää, voi miehestäkin vielä joskus tulla pääministeri, jos oikein hyvä vaihtoehto löytyy.
Oliko Esko Ahon tai Alexander Stubin sukupuoli kansainvälisesti kiinnostavaa? Eipä tainnut kumpikaan olla Voguen kannessa vaikka huomattavan nuoria pääministereiksi olivat hekin. Silti juuri Marin on kuulemma kovasti kärsinyt sukupuolestaan. Mitään etuahan siitä ei ole ollut vaan kaiken positiivisen on joutunut omalla osaamisellaan väkisin hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap spämmää samaa aloitusta palstalle vaikka se on säännöissä kielletty. Yllä pito radikalisoitunut persuksi ja antaa paskoa palstan. Normipäivä.
Tämä on ensimmäinen aloitukseni koskaan, koska olen huolissani tasa-arvosta. Jos nyt keskusteltaisiin vain tästä asiasta. Älä keksi päästäsi väitteitä, se ei ole kovinkaan asiallista. Ap
Miksi siis aloituksesi on ollut sanasta sanaan palstalla jo kolmesti aamupäivän aikana? Myöntäisit nyt että vaalikampanjaajaa vain käyt etkä nolaiasi itseäsi teeskentelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap spämmää samaa aloitusta palstalle vaikka se on säännöissä kielletty. Yllä pito radikalisoitunut persuksi ja antaa paskoa palstan. Normipäivä.
Tämä on ensimmäinen aloitukseni koskaan, koska olen huolissani tasa-arvosta. Jos nyt keskusteltaisiin vain tästä asiasta. Älä keksi päästäsi väitteitä, se ei ole kovinkaan asiallista. Ap
Miksi siis aloituksesi on ollut sanasta sanaan palstalla jo kolmesti aamupäivän aikana? Myöntäisit nyt että vaalikampanjaajaa vain käyt etkä nolaiasi itseäsi teeskentelyllä.
En tiedä, en ole tehnyt kuin tämän aloituksen. En käy vaalikamppaniaa, koska silloin en olisi ottanut tätä asiaa esille. Tasa-arvo on minusta arvokas yhteiskunnallinen asia, että sitä pitää vaalia yli puoluerajojen, ja tämä kolumni osoittaa epäkohtia joita nykypäivänä tuolla saralla on.
Mielestäni pääministeri ei vaan voi toimia niin kuin hän toimii, ja en ole ainoa joka tämän huomaa. Ja kun tässä on sukupuolet osalle niin tärkeitä, niin sen myöntäminen että Marin pelaa piiloutuu sukupuolensa taakse, ei tuota minulle mitään ongelmaa, vaikka olen nainen itsekkin. Tässä on kyse siitä miten pääministeri voi uhriutua sukupuolensa perusteella.
Hän on nuori nainen pääministerinä, joka saa positiivista ja myös negatiivista huomiota näistä ominaisuuksista, mutta noukkisi vain rusinat pullasta, eikä se oli oikein. Jos Marin olisi ollut fiksu, ja noudattanut omaa ideologiaansa, niin hänen olisikin tullut kieltäytyä myös noista positiovisista haastatteluista, jotka johtuvat hänen sukupuolestaan ja iästään, se olisi osoittanut selkärankaa.
Jospa sinäkin keskittyisit tuomaan uusia näkökulmia keskusteluun, sen sijaan että alat keksimään tuulestatemmatuja väitteitäsi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko kolumnin otsikosta? Lue se, ehkä silmät avautuvat ja siitähän tässä keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanna myös on ohittanut kansainvälisen poikienpäivän systemaattisesti, kun taas tyttöjenpäivään hän on osallistunut ja hehkuttanut sitä. Miten tälläinen käytös sopii pääministerille? Onko tässäkin kyse siitä naiseudesta, mitä ei saa ottaa esille? Minusta tuo on törkeää syrjintää valtion johdon taholta. Naiset ja miehet, tytöt ja pojat tulee olla tasa-arvoisessa asemassa, eikä ainakaan PÄÄMINISTERI voi suosia vain toista sukupuolta ja samalla uhriutua oman sukupuolensa vuoksi. Herätys suomi!!
Niin on! Jo monta poikien ja miestenpäivää mennyt täydessä hiljaisuudessa. Kyllä se kertoo ihan tarpeeksi, ettei hän mitään tasa-arvoa aja.
En kyllä tuosta tekstistä näe muuta kuin pelkkää kateutta, ellei sitten ole taas joku persujen/turkkilan tilaama turauttelu. Kanssasisarensa on päässyt korkeisiin asemiin ja itse on vain vähäpätöinen pölhöpopulistien äänitorvi.
Vierailija kirjoitti:
Vai ei ole naiseus ongelma?! Hallitusta on sanottu huulipunahallitukseksi, on tytötelty ja vähätelty.
Muistatkos Li Anderssonin "mersupersut ja audi-MiEHET" joille naureskeltiin ja irvailtiin porukalla?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tuosta tekstistä näe muuta kuin pelkkää kateutta, ellei sitten ole taas joku persujen/turkkilan tilaama turauttelu. Kanssasisarensa on päässyt korkeisiin asemiin ja itse on vain vähäpätöinen pölhöpopulistien äänitorvi.
Kaikki väitteet ovat siis mielestäsi vain kateutta? Käyt nyt Ukkolaan kiinno henkilönä jolle ilmeisesti perustat mielipiteesi, sen sijaan että kommentoisit noita asioita mitä hän esittää. Mitä mieltä niistä olet? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se naiseus ei ole yhtään sen arvokkaampaa kuin mieheyskään. Tuo kolumni on täyttä asiaa, ja sinä voit myös todistaa sen olevan väärässä, jos se sinulle naisena sopii?
Minä en missään vaiheessa väittänyt, että naiseus olisi mieheyttä arvokkaampaa. Sanna Marinia ja koko hallitusta on kuitenkin arvosteltu etenkin kansan taholta PALJON juuri siitä syystä, että se on niin naispainotteinen. Termit, kuten "sukkahousuhallitus" tai "Sokoksen kassa" ovat ilmauksia, joiden tarkoitus on vähätellä naisten pätevyyttä toimia johtotehtävissä. Ja jos yhtään mitään tasa-arvon historiasta tiedät, tämä ei todellakaan olisi ollut mahdollista "ennenvanhaan" eikä monessa maassa ole vieläkään. Tasa-arvo asia on mennyt eteenpäin kyllä, mutta kun edelleen naiseus nähdään myös monien suomalaisten silmissä heikkoutena, meillä on ongelma. Juuri siitä syystä myös Marinin naiseus on kiinnostavaa. Hänen ja muiden voimakkaiden naisten ansiosta minun ei ehkä tarvitse todistella ja taistella sen puolesta, että ihmiset uskovat minun olevan yhtä pätevä kuin miehet. Kenenkään naisen ei tarvitse kuunella vähättelyä vain sukupuolensa takia. Naisviha on todellista, näkyvää ja vielä tänäpäivänäkin valitettavan hyvinvoivaa ja tämä kolumni on täysin hakoteillä kieltäessään tämän faktan.
Oletko yhtään huolisassi miehiin kohdistuvasta v i ha sta? Et varmasti itse sedättele ketään? Varmaan olit tasa-arvon ihmisenä kovasti pettynyt ja vihainen, kun huomasit tässä ketjussa lukuisia esimerkkejä, jotka osoittavat pääministerimme kaksinaismoralismia ja sitä symbolista viestiä, että miehiä ja poikia on ok syrjiä? Olet varmaan myös tietoinen, että vi h a mielinen puhe kohdistuu valtioneuvoston tekemän tutkimuksen mukaan tosiasiassa miehiin, vaikka naiset raportoivat KOKEVANSA enemmän vi ha puhetta?
Ukkola osoittaa kerta toisensa jälkeen, kuinka idioottimainen ideologia on intersektionaalinen feminismi.
Ei se tee tästä oikeutettua, uhriutua sukupuolensa vuoksi! Hän on pääministeri ja olisi syytä käyttäytyäkkin niin. Vai eikö naisten tarvitse käyttäytyä edes pääministerinä?