Kuvaile näkemiäsi tilannetajun pettämisiä käytöksessä tai pukeutumisessa.
Aloitan:
- turvakodin työntekijällä jalasssaan perseshortsit ja lyhyt toppi. Ei todellakaan näyttänyt vakavasti otettavalta turvakodin työntekijältä.
- juhlapukeutuminen kihlajaisjuhlaan miehelle: huppari ja housut
- juhlapukeutuminen lapsen ristiäisiin: lapsen äidillä reisitaskuhousut ja T- paita.
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että jos vaatteissa on ostaessa jotakin kuljetustikkejä tms. Suojia, niin myyjän kuuluu ne kaupassa ostettaessa poistaa. En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois.
Useimmilla vaateliikkeillä on vaihto- ja palautusoikeus käyttämättömille tuotteille, joten ei myyjä voi ratkoa ompeleita ja siten poistaa tuota oikeutta. Sen päätöksen tekee asiakas itse. Jos ottaa vaatteen käyttöön, sitä ei enää voi palauttaa.
Myyjän tulee asiakkaan pyynnöstä ratkoa kuljetustikit pois. Tai ilman asiakkaan pyyntöäkin näyttää, mitkä ompeleet ovat sellaisia, jotka käyttöönottovaiheessa tulee avata.
No toki pyynnöstä. Ottaahan myyjä tuotelaputkin pois pyynnöstä, usein siksi että asiakas haluaa laittaa vaatteen saman tien päälle. Tällöin myyjä ratkoo myös kuljetusompeleet pois.
Mutta asiakkaan pyynnöstä ei ollut aiemmassa viestissä mitään puhetta. "En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois." Ja siksi kirjoittaja oli sitä mieltä, että myyjän pitäisi ne ratkoa.
Sulta ilmeisesti meni tämä ohi: Tai ilman asiakkaan pyyntöäkin näyttää, mitkä ompeleet ovat sellaisia, jotka käyttöönottovaiheessa tulee avata. Näin siis toimii ammattitaitoinen myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että jos vaatteissa on ostaessa jotakin kuljetustikkejä tms. Suojia, niin myyjän kuuluu ne kaupassa ostettaessa poistaa. En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois.
Useimmilla vaateliikkeillä on vaihto- ja palautusoikeus käyttämättömille tuotteille, joten ei myyjä voi ratkoa ompeleita ja siten poistaa tuota oikeutta. Sen päätöksen tekee asiakas itse. Jos ottaa vaatteen käyttöön, sitä ei enää voi palauttaa.
Myyjän tulee asiakkaan pyynnöstä ratkoa kuljetustikit pois. Tai ilman asiakkaan pyyntöäkin näyttää, mitkä ompeleet ovat sellaisia, jotka käyttöönottovaiheessa tulee avata.
No toki pyynnöstä. Ottaahan myyjä tuotelaputkin pois pyynnöstä, usein siksi että asiakas haluaa laittaa vaatteen saman tien päälle. Tällöin myyjä ratkoo myös kuljetusompeleet pois.
Mutta asiakkaan pyynnöstä ei ollut aiemmassa viestissä mitään puhetta. "En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois." Ja siksi kirjoittaja oli sitä mieltä, että myyjän pitäisi ne ratkoa.
Sulta ilmeisesti meni tämä ohi: Tai ilman asiakkaan pyyntöäkin näyttää, mitkä ompeleet ovat sellaisia, jotka käyttöönottovaiheessa tulee avata. Näin siis toimii ammattitaitoinen myyjä.
Ei jäänyt huomaamatta, mutta tuo on uusavuttomien selittelyä. Ihminen ostaa useita takkeja elämänsä aikana. Ei voi tulla uutena asiana joka kerta, eikä ole myyjän vastuulla. Tuossa nyt yritetään vain tehdä yksinkertaisesta asiasta niin ammattitaitoa vaativa, että se vaatii koulutetun myyjän tietämystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näkee nuoria naisia, jotka on kovasti panostaneet siihen, että pukeutuminen olisi tämän hetken kaupunkipukeutumista. Eli valkoiset tennarit tai lenkkarit, sellaiset morkulat, löysät leveät housut, iPodit korvissa, latte toisessa ja kännykkä toisessa kädessä, ripset on tehty, kynnet on tehty ja kulmat on vimpan päälle, ja kaiken kruunaa beessi kietaisutakki. Mutta! Takin liepeiden kuljetussuojapistokset on avaamatta! Ei voi ymmärtää! Sama kuin jättäisi tuotelaput kiinni vaatteeseen.
Eli vanhemmat mammat, kertokaa nyt sille jälkikasvullenne, että liepeistä tulee ratkoa kuljetussuojat samoin kuin takin taskuistakin. Takeissa on ihan oikeat taskut, ne on vain ommeltu kiinni jotta niihin ei tungettaisi käsiä kaupassa sovittaessa. On niin noloa kun joku nuori nainen on panostanut Armanin kalliiseen jakkuun ja hilluu sitten se päällä ja takaliepeet on ompeleilla kiinni :-(
Mulle on opetettu, että jakuissa ne taskut on koristeena, ja niitä tikkauksia kannata avata, jotta jakku säilyy hyvännäköisenä. Näin siis pukuompelun ope ohjeisti ammattikoulussa.
No tuossa Armanin jakussa, jonka oikeasti junan R-vaunussa muuten tyylikkäällä naisella näin, oli takaliepeet kiinni harsimislangoilla. En minäkään välttämättä jakun taskuja avaisi, mutta päällystakin kyllä. Monessa villakangastakissa on taskut, ja ne on ommeltu kiinni väliaikaisesti. Ei ole tarkoitus, että ihminen käyttää takkia monta talvea mutta ei koskaan sen taskuja.
Kun prinssi Harry meni Philipin hautajaisten aikaan tekemään sovintoa perheensä kanssa.
Työpaikalla kesällä hihaton toppi, jonka alta pilkottavat superkulahtaneet nuhruiset rintsikat.
Valokuvaajat useimmissa juhlatilanteissa arkirytkyissä, toimittajat samoin.
Vierailija kirjoitti:
Irakilaisella nuorukaisella vanhojen tansseissa leggingsit. Muut hienoissa juhlapuvuissa.
Miehellä legginssit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näkee nuoria naisia, jotka on kovasti panostaneet siihen, että pukeutuminen olisi tämän hetken kaupunkipukeutumista. Eli valkoiset tennarit tai lenkkarit, sellaiset morkulat, löysät leveät housut, iPodit korvissa, latte toisessa ja kännykkä toisessa kädessä, ripset on tehty, kynnet on tehty ja kulmat on vimpan päälle, ja kaiken kruunaa beessi kietaisutakki. Mutta! Takin liepeiden kuljetussuojapistokset on avaamatta! Ei voi ymmärtää! Sama kuin jättäisi tuotelaput kiinni vaatteeseen.
Eli vanhemmat mammat, kertokaa nyt sille jälkikasvullenne, että liepeistä tulee ratkoa kuljetussuojat samoin kuin takin taskuistakin. Takeissa on ihan oikeat taskut, ne on vain ommeltu kiinni jotta niihin ei tungettaisi käsiä kaupassa sovittaessa. On niin noloa kun joku nuori nainen on panostanut Armanin kalliiseen jakkuun ja hilluu sitten se päällä ja takaliepeet on ompeleilla kiinni :-(
Mulle on opetettu, että jakuissa ne taskut on koristeena, ja niitä tikkauksia kannata avata, jotta jakku säilyy hyvännäköisenä. Näin siis pukuompelun ope ohjeisti ammattikoulussa.
No tuossa Armanin jakussa, jonka oikeasti junan R-vaunussa muuten tyylikkäällä naisella näin, oli takaliepeet kiinni harsimislangoilla. En minäkään välttämättä jakun taskuja avaisi, mutta päällystakin kyllä. Monessa villakangastakissa on taskut, ja ne on ommeltu kiinni väliaikaisesti. Ei ole tarkoitus, että ihminen käyttää takkia monta talvea mutta ei koskaan sen taskuja.
Itse en käytä edes villakangastakin taskuja, koska niihin helposti tulee pullotukset painavista kantamuksista. Toki riippuu vähän kankaan laadustakin. Oon yrittänyt miehellekin opettaa samaa, mutta ei se usko :)
Takaliepeissä harsimalangat ei oo esteettisestikään hyvä juttu.
Keski-ikäiset ihmiset, jotka kuvittelevat, että cool teinivaatetus sopii työpaikalle. Ei sovi.
Tauski Peltonen revityissä farkuissaan, lenkkitossuissaan ja niittinahkatakissaan ja värjätyissä hiuksissaan näyttää aika kornilta. Kuusikymppinen, sinänsä ihan komea mies näyttäisi paljon paremmalta, jos pukeutuisi hyvin istuvaan pukuun, solmioon ja laadukkaisiin nahkakenkiin kuten aikuisen miehen arvolle sopii.
(Nykyisen) exän käytös ystäväni häissä vuosia sitten. Olin pukeutunut tummaan mekkoon, jonka päällä oli vaalea jakku. Minua vastapäätä istunut ex syöksähti tiiviisti pakatussa illallispöydässä nopeasti pöydän yli antamaan yläfemmaa takanani seisseelle henkilölle, ja kaatoi samalla päälleni täyden lasillisen punaviiniä. Punaviiniä oli sylissä, rinnuksilla, käsivarsilla ja vähän kasvoillakin. Ex sai sitten hirveät raivarit ja nosti show'n kun kehtasin kysyä, että eikö hän yhtään mieti mitä tekee. Jakku oli pilalla, ja aina pahemmaksi meni, kun ex yritti vastusteluistani huolimatta pestä sitä raivokkaasti vessan lavuaarissa. Kyseessä oli talvihäät, ja sää oli erittäin kylmä. Juhlatila oli hieman vetoinen (ja lisäksi porukkaa ramppasi ulkona tupakalla koko ajan tuoden kylmää pakkasilmaa sisään). Yritin sinnitellä ilman jakkua, mutta lopulta oli pakko laittaa se päälle, sillä olin sen verran kylmissäni. Oli siinä sitten kiva juhlia tahmeassa mekossa ja märässä, tahraisessa jakussa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on kroonisesti kykenemätön pukeutumaan sopivasti. Hänelle on jopa pomo joutunut töissä ohjeistamaan kädestä pitäen mikä on sopiva työvaatetus, koska äiti ei vaan hahmota, vetäisee vaan aamulla päälle jotakin. Omien sanojensa mukaan äiti ei vain tiedä mikä on sopiva asu mihinkin ja liian vaikeaa miettiä.
Hän esimerkiksi tuli mun ylioppilasjuhliin aivan törkeän lyhyessä vesirajahameessa, koska ajatteli, että koulun juhliin käy rennompi juhlapukeutuminen. Siskon häihin hän ilmestyi valkoisessa pitkässä mekossa, koska se oli hänestä juhlava ja mun lapsen ristiäisiin legginseissä ja t-paidassa, koska oli tulossa vain meille perhejuhlaan. Entisen appensa hautajaisiin, joihin isän perhe hänetkin kutsui erosta huolimatta jotenkin mystisesti sai päälleen mustat vaatteet (pillifarkut, t-paidan ja neuletakin).
Silloin kun hän oli vielä mun isän kanssa yhdessä isä, joka pukeutuu aina tilanteen vaatimalla tavalla pukuun tai vähintään kauluspaitaan ja kravattiin, sanoi, että hän ei lähde äidin kanssa juhliin, jos äiti ei pukeudu asianmukaisesti. Äidillä on ne juhlavaatteet olemassa, hän pukeutui aina niihin, kun isä valitsi hänelle kaapista tilanteeseen soivan mekon, mutta jotenkin ei osaa niistä valita itse sopivaa.
Anteeksi uteliaisuus, mutta onko äidilläsi muitakin älyllisiä haasteita, tai onko ass/autimisi -diagnoosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain kaikille, joiden häissä olen mustassa mekossani ollut. Oma mummini meni sota-aikaan naimisiin mustassa mekossa, niin olen luullut että se on ihan validi juhlamekon väri. Veikkaan että mummilla oli käytännöllinen syy mekon värivalintaan; sota-aikana oli paljon hautajaisia, joten se mekko kävi hyvin niihin. Mitä sitä kahta juhlamekkoa.
Mitään pahaa en ole tarkoittanut, luulin ihan tosissani että musta mekko on juhlava. Pahoittelut.
Ei tarvitse pahoitella, itse olen ihan hienosta naisten vaateliikkeesta tarkistanut,että musta mekko käy vallan hyvin häihin. Joten itsekin ostin mustan mekon.
Erikoinen tapa; käytätkö yleisesti ottaen erilaisia myymälöitä vahvistamaan, mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Junttiuden maksimi on aikuinen mies, joka ei omista tai halua käyttää häissä, hautajaisissa tai muissa arvokkaissa tilaisuuksissa pukua. Miehenä tulee itselle järjetön myötähäpeä aina kun näkee jonkun moukan purjehtivan kirkon ovista pelkässä kauluspaidassa ja farkuissa tai jossain fakin khakihousuissa. Joskus näiden puolisot ovat pukeutuneet asiallisesti mutta ilmeisesti eivät kykene neuvomaan miehiään jos nämä eivät itse tajua.
Tiedän, että monissa kodeissa käydään tänäkin vuonna keskusteluja tyyliin ”siis pitäskö sinne Sarin ja Maken häihin muka laittaa puku? Eihän mulla ees oo ku joku vanha rippipuku enkä varmaan lähde ostamaan uutta yksien häiden takia, kyllä siistit farkut ja kauluspaita riittää ihan hyvin”
Vaikka mies olisi työtön, niin puku pitää olla ja sellaisen pystyy jokainen hankkimaan. Niitä saa halvimmillaan satasella ja kierrätyskeskuksista kaljalaatikon hinnalla. Varsin halpa hinta siitä ettei tee itsestään pelleä ja mahdollisesti loukkaa niitä, joille juhla on ehkä jopa elämän merkittävin hetki.
Mitä se kaljalaatikon hintä tähän kuuluu? Heti kun olet työtön niin sun mielestä syy on kaljan kittaamisen.
Tyttären poikaystävän äiti tuli tyttäreni valmistautujaisiin pukeutuneena farkkuihin, t-paitaan ja metsästäjän liiviin. Jalassa oli urheilusandaalit. Meillä muilla oli mekot ja puvut 🙄
Hautajaisissa serkkuni tyttöystävällä niin paljon liian kireä minihame, että vetoketju oli suurimman osan ajasta auki pepun puoleenväliin asti. Yläosana oli pitsipaita, josta rintaliivit näkyivät kokonaan läpi.
Yksissä rippijuhlissa otti silmään, kun eräällä vieraalla oli niin avoin kaula-aukko, että rinnat näkyivät yli puoleen väliin.
Koulun juhlissa lipunkantajilla on yleensä puvut tai kansallispuvut tytöillä. Kerran eräs tyttöparka oli pukeutunut sellaiseen 80-90-lukujen bileasuun ja ilmeestä päätellen tajunnut sitten ennen juhlaa olevansa aivan väärin pukeutunut - veikkaan, että häntä hävetti. Hänellä oli pieni pillerihattu tylliharsolla, kihara permistukka, vahva meikki, koruja, tiukka jakku + minihame jotain loimusamettia, siis erittäin piukea ja lyhyt. Edestä antava ja pakaroiden kohdalta sai pelätä, että saumat repeää. Tähän vielä mustat sukkahousut ja mustat korkokengät niin oli siinä näky kun toisella tytöllä oli kansallispuku..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain kaikille, joiden häissä olen mustassa mekossani ollut. Oma mummini meni sota-aikaan naimisiin mustassa mekossa, niin olen luullut että se on ihan validi juhlamekon väri. Veikkaan että mummilla oli käytännöllinen syy mekon värivalintaan; sota-aikana oli paljon hautajaisia, joten se mekko kävi hyvin niihin. Mitä sitä kahta juhlamekkoa.
Mitään pahaa en ole tarkoittanut, luulin ihan tosissani että musta mekko on juhlava. Pahoittelut.
Ei tarvitse pahoitella, itse olen ihan hienosta naisten vaateliikkeesta tarkistanut,että musta mekko käy vallan hyvin häihin. Joten itsekin ostin mustan mekon.
Erikoinen tapa; käytätkö yleisesti ottaen erilaisia myymälöitä vahvistamaan, mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.
Ennen vanhaan vaatemyyjät olivat asiantuntijoita, jotka osasivat neuvoa myös etiketin mukaisessa pukeutumisessa. Voi heitä kohdata vielä tänäkin päivänä.
Eräs 40-vuotias nainen tuli juhliin lyhyt mekko päällä ja istahti pitkäksi aikaa jalat haarallaan tuolille eikä hänellä ollut alushousujakaan jalassa. Pyysin häntä sivummalle ja kuiskasin hiljaa että "sulla tais unohtua alushousut". Nainen oli selvästi hämmentynyt ja totesi että "oho" ja meni kotiinsa laittamaan alkkarit.