Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile näkemiäsi tilannetajun pettämisiä käytöksessä tai pukeutumisessa.

Vierailija
20.05.2021 |

Aloitan:

- turvakodin työntekijällä jalasssaan perseshortsit ja lyhyt toppi. Ei todellakaan näyttänyt vakavasti otettavalta turvakodin työntekijältä.

- juhlapukeutuminen kihlajaisjuhlaan miehelle: huppari ja housut

- juhlapukeutuminen lapsen ristiäisiin: lapsen äidillä reisitaskuhousut ja T- paita.

Kommentit (682)

Vierailija
121/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin oman lapseni nimiäisissä liian isossa topissa kun ei ollut mitään sopivan kokoista puettavaa eikä yhtään ylimääräistä energiaa ajatella vaatteita. Jälkikäteen oon häpeillen katsellut valokuvista, kuinka maksamakkaranväriset imetysliivit vaan paistaa kaula-aukosta.

Mulla vähän sama mutta lapsen 2v synttärit. Olin kotitopissa ja lökäreissä. Kiva katsella niitä kuvia jälkeenpäin... Olin puoli vuotta aiemmin jäänyt yksinhuoltajaksi ja jälkeenpäin ajatellen varmaankin masentunut, mutta olisko se nyt oikeasti vaatinut niin paljon pukea edes farkut ja t-paita. Meillä kotona aina panostettiin juhlapukeutumiseen, ihme ettei kukaan sanonut mitään.

Toisaalta he myös toimivat tyylikkäästi ja kunnioittavasti, koska varmaan ymmärsivät tilanteesi ja syysi.

Vierailija
122/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä noloa on, kun aikuinen (yli 30-vuotias) pukeutuu ja puhuu kuin murrosikäinen. Eihän mikään ole niin säälittävää kuin v*ttua hokeva mies lenkkareissa, lippalakissa, hupparissa ja printtipaidassa. Kuitenkin noita näkee. Nuorisoa ei pidä matkia vaan sille pitää näyttää mallia.

Olen itse alle 30 ja nainen, mutten tiennyt että lippikset, hupparit ja printtipaidat ovat murrosikäisten juttuja vaan ajatellut niiden olevan ihan normivaatteita. Oma miesystäväni, ystäväni, pomoni ja veljeni pukeutuvat noihin ja kaikki ovat 30-50 välillä. Juhliinhan nämä vaatteet eivät sovi, mutta siis millaisiin vaatteisiin aikuisen miehen sitten pitäisi pukeutua arkena?

Siistit farkut, chinot tai kesällä tarpeeksi pitkät kaupunkishortsit, esim beiget. Aina kuitenkin kaupungilla joko kyynärpäät tai polvet peitettynä. Paitapusero, pellavaiset käy kesällä tai siisti ohut neule. Nahkakengät.

Esim. Cheek ja Mikko Leppilampi osaa pukeutua, heidän tyylistä saa vinkkejä. H&M:llä on siistejä miestenvaatteita, kalliimmista Marc O'Polo on hyvä.

Opastin hupparimieheni pukeutumaan kunnolla. Vastusteli aluksi, mutta parin kuukauden päästä sanoi, että nyt kun pukeutuu siististi, ihmiset on ystävällisempiä ja on itsevarmempi olo. Asianmukainen pukeutuminen on sivistystä.

Itse opettelin kantapään kautta, kun muutin nuorena maalaistyttönä Saksaan ja siellä suoraan kommentoitiin, jos vaatteet oli väärät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä noloa on, kun aikuinen (yli 30-vuotias) pukeutuu ja puhuu kuin murrosikäinen. Eihän mikään ole niin säälittävää kuin v*ttua hokeva mies lenkkareissa, lippalakissa, hupparissa ja printtipaidassa. Kuitenkin noita näkee. Nuorisoa ei pidä matkia vaan sille pitää näyttää mallia.

Olen itse alle 30 ja nainen, mutten tiennyt että lippikset, hupparit ja printtipaidat ovat murrosikäisten juttuja vaan ajatellut niiden olevan ihan normivaatteita. Oma miesystäväni, ystäväni, pomoni ja veljeni pukeutuvat noihin ja kaikki ovat 30-50 välillä. Juhliinhan nämä vaatteet eivät sovi, mutta siis millaisiin vaatteisiin aikuisen miehen sitten pitäisi pukeutua arkena?

Siistit farkut, chinot tai kesällä tarpeeksi pitkät kaupunkishortsit, esim beiget. Aina kuitenkin kaupungilla joko kyynärpäät tai polvet peitettynä. Paitapusero, pellavaiset käy kesällä tai siisti ohut neule. Nahkakengät.

Esim. Cheek ja Mikko Leppilampi osaa pukeutua, heidän tyylistä saa vinkkejä. H&M:llä on siistejä miestenvaatteita, kalliimmista Marc O'Polo on hyvä.

Opastin hupparimieheni pukeutumaan kunnolla. Vastusteli aluksi, mutta parin kuukauden päästä sanoi, että nyt kun pukeutuu siististi, ihmiset on ystävällisempiä ja on itsevarmempi olo. Asianmukainen pukeutuminen on sivistystä.

Itse opettelin kantapään kautta, kun muutin nuorena maalaistyttönä Saksaan ja siellä suoraan kommentoitiin, jos vaatteet oli väärät.

Juhlapukeutuminen on asia erikseen ja soisin etikettiä noudatettavan, mutta mielestäni maailma olisi asteen epämiellyttävämpi paikka jos joku perus kaupungille lähteminenkin tarvitsisi erillisen pukukoodin heti kun kasvaa aikuiseksi.

Tai no, kuka nyt ylipäänsä aikuiseksi haluaakaan kasvaa?

Vierailija
124/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa nähtyä: Naisella päällään musta juuri perseen peittävä minihame, paljaat sääret ja mustat piikkikorkkarit.

Minkä ikäinen kyseessä?

Vierailija
125/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa nähtyä: Naisella päällään musta juuri perseen peittävä minihame, paljaat sääret ja mustat piikkikorkkarit.

Minkä ikäinen kyseessä?

Reilusti polven yläpuolelle päättyvä hame ei ole asiallinen yhdenkään tytön tai naisen yllä, aivan riippumatta hänen iästään tai tilaisuuden luonteesta, piste.

Vierailija
126/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ihmisillä oli ainakin yksi siisti, musta asu, joka kävi hautajaisiin tai muihin arvokkaisiin tilaisuuksiin, sellaista ei aina enää ole, vaan näyttää, että kaikki eivät erota siistiä ja arvokasta mustaa ja ns. yökerhomustaa.

Vierailija
127/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei ole oppinut koskaan etikettiä?

Nimimerkillä ei lähipiiriä opettamassa, kahden mt-ongelmaisen vanhemman kasvattama. Onneksi ei ole sukujuhlia tulossa, en kyllä niihin osallistuisi vaikka riski kutsun saamisesta voi joskus ollakkin. En tiedä kumpi on kiusallisempaa, olla osallistumatta perhejuhliin (vaikka rehellisesti sanottuna minua ei tippaakaan edes kiinnostaisi osallistua niihin kissanristiäisiin) vai mennä sinne tyylitajuttomana ja juhlaetiketistä mitään tietämättömänä. En tiedä juhlien etikettiä edes sillä tasolla, että missä vaiheessa annetaan lahja, missä vaiheessa syödään ja milloin on sopivaa poistua juhlista. Nolaisin itseni täysin jos menisin mihinkään kotoani. Vaatetuksen ehkä saisin vaatekaupan myyjän avustuksella kuntoon, jos laittaisin rahaa muutaman satasen.

Vierailija
128/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos vaatteissa on ostaessa jotakin kuljetustikkejä tms. Suojia, niin myyjän kuuluu ne kaupassa ostettaessa poistaa. En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois.

Useimmilla vaateliikkeillä on vaihto- ja palautusoikeus käyttämättömille tuotteille, joten ei myyjä voi ratkoa ompeleita ja siten poistaa tuota oikeutta. Sen päätöksen tekee asiakas itse. Jos ottaa vaatteen käyttöön, sitä ei enää voi palauttaa.

Vierailija
129/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkillä ei lähipiiriä opettamassa, kahden mt-ongelmaisen vanhemman kasvattama. Onneksi ei ole sukujuhlia tulossa, en kyllä niihin osallistuisi vaikka riski kutsun saamisesta voi joskus ollakkin. En tiedä kumpi on kiusallisempaa, olla osallistumatta perhejuhliin (vaikka rehellisesti sanottuna minua ei tippaakaan edes kiinnostaisi osallistua niihin kissanristiäisiin) vai mennä sinne tyylitajuttomana ja juhlaetiketistä mitään tietämättömänä. En tiedä juhlien etikettiä edes sillä tasolla, että missä vaiheessa annetaan lahja, missä vaiheessa syödään ja milloin on sopivaa poistua juhlista. Nolaisin itseni täysin jos menisin mihinkään kotoani. Vaatetuksen ehkä saisin vaatekaupan myyjän avustuksella kuntoon, jos laittaisin rahaa muutaman satasen.

Kaiken voi oppia.

Vierailija
130/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita Käytöksen kultaisia kirjoja ja muita tapaoppaita, joilla voi aloittaa. Ja sillä voi lohduttautua, että todella iso osa ihmisistä ei tiedä tavoista juuri mitään. Ollaan olevinaan kohteliaita ja päästetään nainen edellä kulkemaan rappuja ylöspäin, vaikka tapojen mukaan mies menee edellä ylös ja nainen tulee edellä alas. Kierreportaissa alas menijä kulkee leveää puolta ja ylös tulija kapeaa, kierreportaissa ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä. Muualla tietysti aina ohitetaan kulkiessa vastaantulija väistämällä oikealle.

Nykyään lähes aina ojennetaan kukat saajalle paketissa, vaikka ne pitäisi ottaa pois kääreestään, ennen kuin ne ojennetaan saajalle. Suurempiin tilaisuuksiin kukat lähetetään etukäteen, jottei niiden vuoksi tule ruuhkaa ja häslinkiä ovelle. Kutsuista ja tapahtumista myös kiitetään jälkikäteen, mutta se voi nykyään olla ihan tekstiviesti tai Whatsapp-viestikin, enää ei tarvitse kauniilla kortilla kiittää.

Kutsuista poistuttaessa käydään hyvästelemässä isäntäväki ja siinäkin jo kiitetään.

Kirkkoon ei mennä esittelemään itseä, vaan sinne pukeudutaan asiallisesti. Ylipäätään perhejuhliin ja arvokkaisiin juhliin ei pitäisi pukeutua kuin olisi töissä bordellissa.

Vierailija
131/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli kuvien mukaan isoäitinsä hautajaisissa ruskeat housut ja sininen verskatakki. Noin 13-vuotiaana. Hänen isoäitinsä oli ainoa, joka näytti tunteita ja välittämistä miehelleni. Hänen muut isovanhempansa ja äitinsä kuolleet jo kauan aiemmin.

Siinä seisoo isänsä kanssa ja katsoo surullisena arkkua.

Vierailija
132/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura Huhtasaari iltiksen kuvassa hellemekossa ilman rintaliivejä. Pitkät, pitkät udareet vyötärölle saakka.

Vierailija
133/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häissä tai suuremmissa juhlissa on lahjapöuäytä. Sinne vaan lahja ja lahjan mukana kortti, keneltä se on. Sitten mennään onnittelemaan hääparia, joka seisoo jossain odottamassa onnittelijoita.

Ulommaksist ruokailuvälineistä aloitetaan. Juhliin juhlavaatteet päälle. Hutajisiin mustaa. Häihin ei mustaa eikä naisille valkoista.

Joskus on näkösällä istumajärjestys joskus ei. Vp kutsussa tarkoittaa, että vastausta pyydetään.

Muuten voit seurata muiden toimia. Turha pelätä. Tarkkailemalla opit.

En ollut koskaan itse ollut ristiäisissä vieraana. Silti vaan järjestin lapselleni ristiäiset.

Käytöksen kultisesta kirjasta ja kavereilta hain vinkkejä.

Vierailija
134/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän sukulaisnainen vieraili heleänä heinäkuun iltana meillä ja halusi soittoruokalaan. Joo, valkoinen mekko ja valkeat kengät ja mustat sukkahousut! Unohtumaton näky.

Vierailija
135/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla joku mukava naapurin rouva tai työkaveri nainen, jolta voisit kysyä nauvoja? Käytöksen kultainen kirja on myös hyvä opas, löytyy varmaan kirjastosta.

Juhlissa riittää, kun käyttäytyy hillitysti, pukeutuu asianmukaisesti, tervehtii ihmisiä ja vaihtaa muutaman kohteliaan sanan. Voi kommentoida vaikka säätä, herkullisia tarjoiluja tai juhlapaikan onnistunutta koristelua.

Olen sosiaalinen ja en ujo, ja otan mielelläni ujompia "siipien suojaan" tai anna neuvoja, jos kysytään. Olen myös itseni kasvattama vaikeiden kotiolojen vuoksi, terapia on auttanut saamaan itsetunnon.

Tsemppiä ja rohkeutta sinulle!

Vierailija
136/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettu nainen pyyhki yhden viinilasillisen jälkeisessä nousuhumalassa suunsa pöytäliinaan, sillä servetti oli tyhjän lautasen kanssa viety pois.

Vierailija
137/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs poika valmistui ammattiin ja haki kevätjuhlassa todistuksen juhlasalissa urheilushortseissa ja T-paidassa

Vierailija
138/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos vaatteissa on ostaessa jotakin kuljetustikkejä tms. Suojia, niin myyjän kuuluu ne kaupassa ostettaessa poistaa. En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois.

Useimmilla vaateliikkeillä on vaihto- ja palautusoikeus käyttämättömille tuotteille, joten ei myyjä voi ratkoa ompeleita ja siten poistaa tuota oikeutta. Sen päätöksen tekee asiakas itse. Jos ottaa vaatteen käyttöön, sitä ei enää voi palauttaa.

Myyjän tulee asiakkaan pyynnöstä ratkoa kuljetustikit pois. Tai ilman asiakkaan pyyntöäkin näyttää, mitkä ompeleet ovat sellaisia, jotka käyttöönottovaiheessa tulee avata.

Vierailija
139/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs poika valmistui ammattiin ja haki kevätjuhlassa todistuksen juhlasalissa urheilushortseissa ja T-paidassa

No haki kuitenkin todistuksensa valmistujaisjuhlista. Näitä vaatetusasioita kauhistellessa kannattaa pitää mielessä se, että kaikilla ei välttämättä ole taloudellisia mahdollisuuksia hankkia juhlapukua.

Itse en viimeisimpään ammattiini valmistuessani viitsinyt edes koululle vaivautua, vaan todistus lähetettiin mulle jälkikäteen postitse. Myöhemmin olen harmitellut, etten osallistunut todistustenjakotilaisuuteen.

Vierailija
140/682 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjän tulee asiakkaan pyynnöstä ratkoa kuljetustikit pois. Tai ilman asiakkaan pyyntöäkin näyttää, mitkä ompeleet ovat sellaisia, jotka käyttöönottovaiheessa tulee avata.

No toki pyynnöstä. Ottaahan myyjä tuotelaputkin pois pyynnöstä, usein siksi että asiakas haluaa laittaa vaatteen saman tien päälle. Tällöin myyjä ratkoo myös kuljetusompeleet pois.

Mutta asiakkaan pyynnöstä ei ollut aiemmassa viestissä mitään puhetta. "En minä asiakkaana tiedä, että mikä niistä kuuluu vaatteeseen ja mikä kuuluu ratkoa pois." Ja siksi kirjoittaja oli sitä mieltä, että myyjän pitäisi ne ratkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme