Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile näkemiäsi tilannetajun pettämisiä käytöksessä tai pukeutumisessa.

Vierailija
20.05.2021 |

Aloitan:

- turvakodin työntekijällä jalasssaan perseshortsit ja lyhyt toppi. Ei todellakaan näyttänyt vakavasti otettavalta turvakodin työntekijältä.

- juhlapukeutuminen kihlajaisjuhlaan miehelle: huppari ja housut

- juhlapukeutuminen lapsen ristiäisiin: lapsen äidillä reisitaskuhousut ja T- paita.

Kommentit (682)

Vierailija
581/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kerran kahden kollegan kanssa tarkastamassa mahdollisen alihankkijan tiloja ja systeemeitä Keski-Euroopassa. Meitä oli kaksi naista ja mukana oli työnantajamme IT-puolelta yksi kaveri.

Mahdollisen tulevan yhteistyökumppanimme puolesta meitä oli noutamassa Meridien-hotellin aulasta kolme tummiin pukuihin pukeutunutta miestä. Oli kuuma kesäpäivä ja meillä naispuolisen kollegani kanssa oli asialliset mekot yllä.

Meidän miespuolinen tiimiläisemme oli myöhässä ja kohta hänet nähtiinkin laskeutumassa portaita aulaan. Olisin voinut vajota lattian marmorilaatan rakoon... Hänellä oli yllään lepattavat ja kauhtuneet shortsit (jotka olivat ilmeisesti joskus olleet vihreät), ryppyinen T-paita, tennissukat ja sandaalit. Koko komeuden kruunasi vyölaukku.

No, sen päivän visiitti saatiin suoritettua ja illalla istuimme illallisella oman porukan kesken ja minä mietin kuumeisesti, miten antaisin asusta palautetta, kun hän itse aloitti k

Juttusi on sepitetty, mutta käyhän se tälle palstalle.  

Tuo kuvaus miespuolisesta mukanaolijasta oli täsmälleen kuvaus Lenitan aikoinaan lanseeraamasta suomalaisjunttimiehestä.  Tennissukat, joita juuri kukaan ei käytä, ja vyölaukku, joita ei kymmeniin vuosiin ole näkynyt kellään,  paljasti jutun sepitetyksi.  

Mutta asia tuli selväksi.  

Vierailija
582/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulisi jokaisen haluavan pukeutua asiallisesti ja mahdollisimman tyylikkäästi oman perheenjäsenten hautajaisiin. Se takki vaan kuuluu puvun kanssa ja paita etiketin mukaan valkoinen. Samoin muille kuin aivan pikkulapsille kuuluu mustat asut."

Niinhän tuossa oli tehtykin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen isällä vaimonsa ja lapsensa hautajaisissa mustat puvun housut ja kauluspaita mikä oli vaaleansininen eikä valkoinen eikä hänellä ollut puvuntakkia. Vanhemmilla lapsillakaan ei ollut mustia mekkoja tai jakkupukuja, bleiseriä ym vaikka 14 tai 15v tyttöjen olisi jo voinut olettaa pukeutuvan mustaan omaisten hautajaisissa.

Mikä siis tuossa oli väärin? Ei missään etiketissä määritellä paidan väriä just valkoseksi tai että omaisten pitäisi pukeutua vain mustaan. Etiketti taitaa suositella tummaa, mutta toki myös muut hillityt värit ja sävyt sopii.

Vierailija
584/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen isällä vaimonsa ja lapsensa hautajaisissa mustat puvun housut ja kauluspaita mikä oli vaaleansininen eikä valkoinen eikä hänellä ollut puvuntakkia. Vanhemmilla lapsillakaan ei ollut mustia mekkoja tai jakkupukuja, bleiseriä ym vaikka 14 tai 15v tyttöjen olisi jo voinut olettaa pukeutuvan mustaan omaisten hautajaisissa.

Surullinen tilaisuus ja sinä arvostelet lähiomaisten vaatteiden väriä? Aika tyylitöntä ja tilannetajutonta.

En minä pidä tyylittömänä sitä, jos mielessään ihmettelee.  Se olisi ollut tyylitöntä, jos olisi mennyt heille itselleen siitä huomauttamaan.  Tai ylipäänsä tuonut ihmettelynsä julki ko. tilaisuudessa.

Olen ollut elämäni aikana jo niin monissa hautajaisissa, että voin sanoa tällaisen olevan harvinaista.  Itsekin menetin ensimmäisen aviomieheni nuorena.   Surusta huolimatta kyllä minä kykenin sekä itseni että lapseni sopivasti pukemaan.  Ja niin on tehneet oikeastaan kaikki siunattavan vainajan lähiomaiset.  Koskaan en ole nähnyt ketään missään täysin arkivaatteissa, aina on kaikilla ollut tummat ja siistit vaatteet ja miehillä aina tummat puvut.  Vierailla on voinut olla vaihtelevia asuja, mutta ei mitään ylilyöntejä kellään.

Omissa ensimmäisissä häissäni anoppi oli pukeutunut pitkään täysvalkoiseen mekkoon.  Olin hyvin nuori, mutta olin minäkin jo kuullut etikettisäännöstä, että häissä vain morsian pukeutuu valkoiseen.  Häät oli vieläpä hyvin isot.

En hänelle siitä koskaan mitään maininnut.  Mutta syyllistynkö nyt itse tyylittömyyteen, kun tämän tässä kerron noin 50 vuoden jälkeen?

Vierailija
585/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullinen tilaisuus ja sinä arvostelet lähiomaisten vaatteiden väriä? Aika tyylitöntä ja tilannetajutonta.

En minä pidä tyylittömänä sitä, jos mielessään ihmettelee.  Se olisi ollut tyylitöntä, jos olisi mennyt heille itselleen siitä huomauttamaan.  Tai ylipäänsä tuonut ihmettelynsä julki ko. tilaisuudessa.

Olen ollut elämäni aikana jo niin monissa hautajaisissa, että voin sanoa tällaisen olevan harvinaista.  Itsekin menetin ensimmäisen aviomieheni

Eihän tuolla tilaisuudessa kukaan missään arkivaatteissa ollutkaan, vaan lähiomaiset oli ihan asiallisesti ja tilaisuuteen sopivasti pukeutuneita.

Vierailija
586/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut elämäni aikana jo niin monissa hautajaisissa, että voin sanoa tällaisen olevan harvinaista.  Itsekin menetin ensimmäisen aviomieheni

Olen itsekin ollut monissa hautajaisissa, vaikka vasta kolmekymppinen olenkin, mutta harvoin olen ollut hautajaisissa missä kaikilla olisi ollut pelkästään mustaa tai tummaa yllä, joten sininen paita ei kokemukseni mukaan ole mitenkään harvinaista. Asuissa on ollut harmaan, sinisen, vihreän, ruskean, beigen eri sävyjä, sekä valkoista tietysti. Joskus varsinkin lapsilla ollut myös roosaa ja punaista. Kaikilla on ollut ihan asialliset juhlavaatteet, tosin joskus pikkulapsilla ja vauvoilla siistimpää arkivaatetta.

Vierailija
587/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin pyöreitä eli 40 ja kerroin kaikille että "asu vapaa mutta pakollinen,lahjoja ei tarvitse mutta ovat nyyttärit eli tuokaa naposteltavaa. Alkoholia löytyy eli juomapuoli hallussa. Ollaan luonani ja vaan hengaillaan". Itse puin trikoisen maksimekon ja siistin neuletakin (oli lokakuu),vähän meikkiä ja ponnari.

No yksi ystäväni,ei mikään läheinen,päätti tulla paikalle lyhyessä mustassa bilemekossa täydessä meikissä ja ison kukkakimpun kanssa .Kiitin toki kukista mutta kiukutteli, ettei ollut tiennyt että pitäisi tuoda jotain sipsejä. Oli jotenkin väärässä paikassa kun me muut löhösimme pitkin sohvia ja lattioita ja taustalla soi Offspring. Kohta lähtikin  omien sanojensa mukaan yökerhoon jossa olisi kunnon   meno eikä mitään vi""n kotibileitä

Vierailija
588/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai harvinaistako se, että vainajan tai vainajien lähiomaiset ovat pukeutuneet asiallisiin juhlavaatteisiin? Ok

Vierailija
589/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette hommaa mukavia juhlavaatteita? Mun siisteimmät housut on jalassa niin mukavat, että farkut tuntuu ihan kamalilta niiden jälkeen. Mekot ne vasta mukavia voikin olla päällä. Ainakin minun ikäisilleni on paljon jalassa hyviä kenkiäkin, kauniita ja hyviä kävellä. Tennarithan on jalassa ihan kamalat ja epämukavat.

Ostakaa istuvaa ja mukavaa päällä, mutta kyllä muut pitää huomioida juhlapukeutumisessa. Maailma kun ei pyöri yhden ihmisen mukavuuden ympärillä.

Vai menettekö rentoilijat juhliin vaikka jätesäkissä, jos säkki on mukavampi kuin asialliset vaatteet? Mitä metsäläisiä täällä oikein kirjoittelee..

Tennarit ei normaalisti kyllä tunnu epämukavilta, kannattaa hankkia uudet josnniin on.

"Tennarit ei normaalisti kyllä tunnu epämukavilta, kannattaa hankkia uudet josnniin on."

Tai sitten kannattaa hankkia uudet jalat. Esim. minulla on korkeat jalkaholvit, ja lättänöillä kengillä jalat kipeytyvät. Jotkut jalkapohjat tarvitsevat enemmän tukea kuin toiset.

-eri

Vierailija
590/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla muuta ole tähän ketjuun lisättävää, kuin että huvittaa ja hämmästyttää, miten monen mielestä ainoat vaihtoehdot on joko "huppari ja leggarit" -pukeutuminen tai "pönötys".

Juhlatilaisuus on joko rentoa löhöämistä pieruverkkareissa, tai "pönötystä". Mitään muuta ei ole.

No, jos ei muuta, niin ainakin tällainen suhtautuminen on merkki siitä, että tulevaisuudessa tulevat luokkaerot näkymään ihmisissä entistä selvemmin Suomessakin. Lisätään hyvät tavat, tilannetaju ja juhlatilaisuuksien kunnioittaminen listaan "asioita, jotka ovat vain ylempien yhteiskuntaluokkien juttu". Asiat kuten "taiteen arvostaminen", "lukutaito" ja "sana kiitos" alkavatkin jo olla sillä listalla.

t: köyhä, mutta ilman mitään vaikeuksia pukeutua astetta arvokkaammin kun tilanne sitä vaatii

Minua hämmästyttää, miten vihamielisesti moni suhtautuu siistimpään pukeutumiseen silloin, kun tilanne sitä edellyttäisi. Keskivertoihmisellä varmaan 98% vapaa-ajasta on aikaa, jolloin voi pukeutua ihan miten haluaa. Kotisohvalla tai lähimarketissa kukaan ei ole paheksumassa lököverkkareita ja kauhtunutta T-paitaa. Mikä tekee nykypäivän suomalaisille -etenkin miehille- niin vaikeaksi pukeutua hieman muodollisemmin satunnaisesti eteen tuleviin tilaisuuksiin?

Maailmalla olen törmännyt tilanteisiin, joissa "rennosti" pukeutuneita turisteja on käännytetty parempien yökerhojen tai ravintoloiden ovelta pois, koska asu ei täytä vaadittua smart casual koodia. Mahtavatko mutista pois kulkiessaan, että moisiin pönötyspaikkoihin eivät olisi halunneetkaan. Sisällä tunnelma on kuitenkin paljon parempi, kun asiakkailla on tyylikkäät vetimet.

Vierailija
591/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytin pyöreitä eli 40 ja kerroin kaikille että "asu vapaa mutta pakollinen,lahjoja ei tarvitse mutta ovat nyyttärit eli tuokaa naposteltavaa. Alkoholia löytyy eli juomapuoli hallussa. Ollaan luonani ja vaan hengaillaan". Itse puin trikoisen maksimekon ja siistin neuletakin (oli lokakuu),vähän meikkiä ja ponnari.

No yksi ystäväni,ei mikään läheinen,päätti tulla paikalle lyhyessä mustassa bilemekossa täydessä meikissä ja ison kukkakimpun kanssa .Kiitin toki kukista mutta kiukutteli, ettei ollut tiennyt että pitäisi tuoda jotain sipsejä. Oli jotenkin väärässä paikassa kun me muut löhösimme pitkin sohvia ja lattioita ja taustalla soi Offspring. Kohta lähtikin  omien sanojensa mukaan yökerhoon jossa olisi kunnon   meno eikä mitään vi""n kotibileitä

Kuulostaa ihan hauskalta nostalgiamatkalta teinivuosiin. Pääasia että on alkoholia. Pakko silti myöntää, että olisin varmaan itsekin vielä tarkistanut ymmärtäneeni oikein.

Vierailija
592/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei ole oppinut koskaan etikettiä?

Nimimerkillä ei lähipiiriä opettamassa, kahden mt-ongelmaisen vanhemman kasvattama. Onneksi ei ole sukujuhlia tulossa, en kyllä niihin osallistuisi vaikka riski kutsun saamisesta voi joskus ollakkin. En tiedä kumpi on kiusallisempaa, olla osallistumatta perhejuhliin (vaikka rehellisesti sanottuna minua ei tippaakaan edes kiinnostaisi osallistua niihin kissanristiäisiin) vai mennä sinne tyylitajuttomana ja juhlaetiketistä mitään tietämättömänä. En tiedä juhlien etikettiä edes sillä tasolla, että missä vaiheessa annetaan lahja, missä vaiheessa syödään ja milloin on sopivaa poistua juhlista. Nolaisin itseni täysin jos menisin mihinkään kotoani. Vaatetuksen ehkä saisin vaatekaupan myyjän avustuksella kuntoon, jos laittaisin rahaa muutaman satasen.

Älä jaksa heittäytyä marttyyriksi. Suurimpaan osaan perus sukujuhlista sopii ihan hyvin ns. smart casual tai business casual-tyylinen vaatetus ja ei sellaisen noudattamiseen mitään perusteellista kotikasvatusta tarvita. Kyllä sinäkin varmasti tätä kuvaa katsomalla ymmärrät, missä tilanteessa kannattaa mihinkin asuun pukeutua:

https://fi.images.search.yahoo.com/search/images;_ylt=AwrEpg6E1_tnhpkx_…;

Vierailija
593/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei ole oppinut koskaan etikettiä?

Nimimerkillä ei lähipiiriä opettamassa, kahden mt-ongelmaisen vanhemman kasvattama. Onneksi ei ole sukujuhlia tulossa, en kyllä niihin osallistuisi vaikka riski kutsun saamisesta voi joskus ollakkin. En tiedä kumpi on kiusallisempaa, olla osallistumatta perhejuhliin (vaikka rehellisesti sanottuna minua ei tippaakaan edes kiinnostaisi osallistua niihin kissanristiäisiin) vai mennä sinne tyylitajuttomana ja juhlaetiketistä mitään tietämättömänä. En tiedä juhlien etikettiä edes sillä tasolla, että missä vaiheessa annetaan lahja, missä vaiheessa syödään ja milloin on sopivaa poistua juhlista. Nolaisin itseni täysin jos menisin mihinkään kotoani. Vaatetuksen ehkä saisin vaatekaupan myyjän avustuksella kuntoon, jos laittaisin rahaa muutaman satasen.

Älä jaksa heittäytyä marttyyriksi. Suurimpaan osaan perus sukujuhlista sopii i

Olemassa on kuitenkin internet, mikä antaa vastauksen lähes pulmaan kuin pulmaan. Vaikka ei osaisi käyttää muuta kuin Vauvapalstaa, voi tuollaiseen asiaan saada vinkkejä jopa täältä, kunhan vähän seuloo. Jos osaa lisäksi avata chat gpt:n, pärjää jo mainiosti. Jos siis ei kehtaa ihan peräti kysäistä kutsujalta, että minkä tyyppistä asua voisi ajatella ja mikä on päivän kulku, kun tässä vähän kokemuksen puutteessa hermostuttaa. Nimim. täysjuntin alkoholistiperheen kasvatti, joka on sittemmin joutunut sopeutumaan vähän muuhunkin.

Vierailija
594/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette hommaa mukavia juhlavaatteita? Mun siisteimmät housut on jalassa niin mukavat, että farkut tuntuu ihan kamalilta niiden jälkeen. Mekot ne vasta mukavia voikin olla päällä. Ainakin minun ikäisilleni on paljon jalassa hyviä kenkiäkin, kauniita ja hyviä kävellä. Tennarithan on jalassa ihan kamalat ja epämukavat.

Ostakaa istuvaa ja mukavaa päällä, mutta kyllä muut pitää huomioida juhlapukeutumisessa. Maailma kun ei pyöri yhden ihmisen mukavuuden ympärillä.

Vai menettekö rentoilijat juhliin vaikka jätesäkissä, jos säkki on mukavampi kuin asialliset vaatteet? Mitä metsäläisiä täällä oikein kirjoittelee..

Tennarit ei normaalisti kyllä tunnu epämukavilta, kannattaa hankkia uudet josnniin on.

Et selvästi ole kokenut oikeasti hyviä kenkiä

Vierailija
595/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästi ole kokenut oikeasti hyviä kenkiä

Miten niin?

Vierailija
596/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täällä on mollattu mm. lapsensa ja vaimonsa menettäneet miehen pukeutuminen vääränväriseen paitaan hautajaisissa, samoin lasten juhlavaatteiden värit mollattiin kun ei ollut mustaa. Mistään jätesäkeistä tai edes verkkari-huppariasuist

No nuo on toki oma lukunsa, surevien lähiomaisten arvostelijat. Mikään jätesäkki ei ole yhtä tyylitöntä.

Vierailija
597/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstalla joku haluaa kommennteja aiheesta Kuvaile näkemiäsi tilannetajun pettämisiä käytöksessä tai pukeutumisessa. Toiset kommentoivat. Tämä on mielestäni ehdottomasti  tilannetajun puutetta käytöksessä.

Vierailija
598/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut. 1v lapseni oli isänsä hautajaissa paidassa ja puuvillahousuissa, taisi olla joku neuletakki yläosana. Ei vaan ollut voimia mihinkään eikä oikeastaan edes halua. Kaiken lisäksi odotin toista lastamme silloin.

Vierailija
599/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen mies häissä asuna kauluspaita ja farkut.

Ihan hyvä tuo on, jos ei ole erityisen juhlavat häät. 

Vierailija
600/682 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pukeutunut täysin asiattomasti yo-juhliin. Asuin 500 km päässä ja liikuin junalla lapsuudenkotiini. Huomasin iltamyöhällä, että juhlamekko jäi opiskelupaikkakunnalle. Jouduin laittamaan farkut, valkoisen t-paidan ja äidin kaapista lainatun liian ison kimalleneuletakin. Siis huomiona, että itse olin kokoa 36 ja äiti kokoa 44. Se t-paita hävetti juhlissa niin paljon, että pidin koko ajan kimalleneuletakkia kiinni napitettuna, vaikka lämmintä oli ja hiki alkoi puskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi