Kuvaile näkemiäsi tilannetajun pettämisiä käytöksessä tai pukeutumisessa.
Aloitan:
- turvakodin työntekijällä jalasssaan perseshortsit ja lyhyt toppi. Ei todellakaan näyttänyt vakavasti otettavalta turvakodin työntekijältä.
- juhlapukeutuminen kihlajaisjuhlaan miehelle: huppari ja housut
- juhlapukeutuminen lapsen ristiäisiin: lapsen äidillä reisitaskuhousut ja T- paita.
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla petti kun kaveri piti 50v synttärit ja kuulemma oli ihan vaan rennot illanistujaiset,kun menin sinne hupparissa ja collegehousuissa siideri kädessä niin kaikilla oliki mekot ja joivat viiniä. Ei vastannut omaa käsitystä "rennosta menosta."
50v juhlat eivät ole ikinä "huppari ja kollari"-tason rennot. Minä menisin rennoille viiskymppisille vuodenajasta riippuen rennossa kukkamekossa tai siistissä neuleessa
Nykyään kun täytetään 50vuotta,se ei tarkoita pönötystä kukkamekossa ja kahvien hörppimistä kupeista,jossa aluslautanen. Mä olin omissa 50v bileissä legginsit,toppi ja villasukat päällä,vieraat ties missä asuissa mutta lähinnä legginsit/farkut/huppari-linjalla, juotiin boolia sekä kuunneltiin ysärihittejä. Ahdistava ajatus että olisi pitänyt istua kuin muumio mekko päällä ottamassa kukkakimppuja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa ettei kaikilla ole vara ostaa tai vuokrata pukuja tai hienoja vaatteita yhden juhlan takia esim.nuoren rippijuhlat tai valmistujaiset.
Kirpputorilta tekee todella hyviä löytöjä. Naiselle yksi siisti musta mekko ja toinen värikkäämpi, parilla kympillä varmasti nuo löytää ja niillä pärjää useamman vuoden.
Mulla on 3 juhlavampaa mekkoa ja ne riittää kaikkiin juhliin: musta, tummansininen ja rosan värinen. Kaikki ostettu aleista 20-70 eurolla. Lisäks mulla oni kirpparilta 5 eurolla musta samettimekko iltapukujuhliin.
No kivat sulle. Mulla ei oo.
No sepä tässä keskustelussa onkin vikana, kun ihmiset arvioivat tietämättä taustoja. Ei kukaan pakota pukeutumaan tietyllä tavalla yhtään mihinkään juhliin, jollei ole ilmoitettu pukukoodia. Häihin nyt ei ole ollut tapana laittaa valkoista, mutta toisaalta jos morsiamella on punainen mekko, niin se valkoinenkin voi olla vieraalta ok (oli punainen häämekko eräällä tuttavalla).
Ihmiset saisivat käyttää järkeä ja lakata itsekin toteuttamasta käsittämättömiä jostain menneisyydestä tulevia vaatimuksia, niin kaikki olisivat onnellisempia. Pitää olla aika vähän omaa elämää, että muistelee toisten ihmisten pukeutumista vielä vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa oli isänpäiväkorttien tekoa ja minut oli siitä vapautettu koska isäni oli kuollut joten olin lähdössä muita aiemmin kotiin. Sanoin tästä kavereille kun muut ihmetteli miksi lähden ja yksi luokkakaveri sanoi että olisipa munkin isä kuollut. Se sattui tosi kovaa ja sattuu edelleen. Olimme noin 10 vuotiaita.
Ehkäpä hänelläkään ei ollut isää jolle olisi voinut kortin tehdä. Onhan tuo epäreilua kun yksi vapautetaan ja toisia ei.
Ihmettelen miksi yleensäkään pitäisi ketään vapauttaa siten että pääsee koulusta pois aiemmin kuin muut. Tosi typerää. Askarrelkoot jotain muuta sen aikaa, ei varmasti kaiki toisetkaan tee ihan innoissaan kortteja omille vanhemmilleen.
Totta k
Onko sama asia tehdä jotain muuta korttia kun muut tekee äitienpäiväkorttia, ei.
Vierailija kirjoitti:
Perheen isällä vaimonsa ja lapsensa hautajaisissa mustat puvun housut ja kauluspaita mikä oli vaaleansininen eikä valkoinen eikä hänellä ollut puvuntakkia. Vanhemmilla lapsillakaan ei ollut mustia mekkoja tai jakkupukuja, bleiseriä ym vaikka 14 tai 15v tyttöjen olisi jo voinut olettaa pukeutuvan mustaan omaisten hautajaisissa.
Surullinen tilaisuus ja sinä arvostelet lähiomaisten vaatteiden väriä? Aika tyylitöntä ja tilannetajutonta.
Oltiin kerran kahden kollegan kanssa tarkastamassa mahdollisen alihankkijan tiloja ja systeemeitä Keski-Euroopassa. Meitä oli kaksi naista ja mukana oli työnantajamme IT-puolelta yksi kaveri.
Mahdollisen tulevan yhteistyökumppanimme puolesta meitä oli noutamassa Meridien-hotellin aulasta kolme tummiin pukuihin pukeutunutta miestä. Oli kuuma kesäpäivä ja meillä naispuolisen kollegani kanssa oli asialliset mekot yllä.
Meidän miespuolinen tiimiläisemme oli myöhässä ja kohta hänet nähtiinkin laskeutumassa portaita aulaan. Olisin voinut vajota lattian marmorilaatan rakoon... Hänellä oli yllään lepattavat ja kauhtuneet shortsit (jotka olivat ilmeisesti joskus olleet vihreät), ryppyinen T-paita, tennissukat ja sandaalit. Koko komeuden kruunasi vyölaukku.
No, sen päivän visiitti saatiin suoritettua ja illalla istuimme illallisella oman porukan kesken ja minä mietin kuumeisesti, miten antaisin asusta palautetta, kun hän itse aloitti keskustelun: "Taisin olla hiukan alipukeutunut tänään?" (No todellakin...).
Kysyin, että onko hänellä siistimpiä vaatteita mukana, sillä seuraavana päivänä menisimme toiselle paikkakunnalle saman firman tiloja katsomaan ja isännät veisivät meidät illalla syömään.
No seuraavana päivänä hän oli sonnustautunut beigeihin popliinihousuihin ja siihen samaan T-paitaan. Olihan sekin tietty piirun verran parempi, mutta ajattelin, että seuraavan kerran kun toimin matkanjohtajana tällaisella työmatkalla, teen vähintäänkin selväksi, mikä on businesspukeutumisen koodi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruudesta muistan tosiaan miten ärsytti joku ex kitisemässä kun juhliin olisi pitänyt laittaa puku päälle. Naiset osaavat noin vain pukeutua ja käyttäytyä ja sitä suunnilleen odotetaankin, mutta nuori mies ilmestyy juhliin farkuissa ja kauluspaidassa juron oloisena. Eikä kukaan edes odota parempaa käytöstä!
Tämä johtuu siitä, että naiset koristautuvat toisia varten, miehet eivät.
Tuntuu pahalta kun pitää ulkopuolisesta paineesta johtuen pukea päälleen jotain mikä ei tunnu omalta.
Toisaalta, ei tästä nyt niin hirveän kauan ole, kun miehillekin oli ihan normaalia pukeutua ihmisten ilmoilla perussiististi. Ei siis välttämättä kalliisti, vaan että vaatteet ovat ehjät, puhtaat ja tilanteenmukaiset. Jostain syystä jostain 80-luvulta lähtien on asennoiduttu niin, että tällainen olisi jotenkin epämiehekästä. Olen itsekin tällaiseen syyllistynyt nuorempana, enkä suoraan sanottuna tiedä miksi, mutta onneksi ikä on tuonut viisautta.
Oltiin kirkossa viettämässä esikoiseni ristiäisiä.
Kesken kahvittelutilaisuuden kaverini kysyi lähdenkö kaljalle, nyt heti? Suuttui kun sanoin että "myöhemmin joo mutta en mä kesken oman lapsen ristiäisten voi häipyä".
tyylitöntä mennä ehtoolliselle päällystakki päällä tai kainalossa.. Helvetti näitä reliikkejä ja fariseuksia.
Kirkon olettais iloitsevan jokaisesta niistä harvasta, jotka ehtoollisella (tai palveluksista) käyvät - ihan sama missä vaatteissa sinne menevät.
käsittääkseni on täysin vakiintunut ja ok tapa esim kirkossa vihittävän naisen pukeutua olkaimettomaan mekkoon niin halutessaan. Myös huntu ok huolimatta monta lasta, montako kertaa eronnut jne. Virret voi vaihtaa Beatlesiin tai vain elämää-tulkintoihin, kukin makunsa mukaan, kirkossa ei vähästä pahastuta - ei ole varaa pahastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla petti kun kaveri piti 50v synttärit ja kuulemma oli ihan vaan rennot illanistujaiset,kun menin sinne hupparissa ja collegehousuissa siideri kädessä niin kaikilla oliki mekot ja joivat viiniä. Ei vastannut omaa käsitystä "rennosta menosta."
50v juhlat eivät ole ikinä "huppari ja kollari"-tason rennot. Minä menisin rennoille viiskymppisille vuodenajasta riippuen rennossa kukkamekossa tai siistissä neuleessa
Nykyään kun täytetään 50vuotta,se ei tarkoita pönötystä kukkamekossa ja kahvien hörppimistä kupeista,jossa aluslautanen. Mä olin omissa 50v bileissä legginsit,toppi ja villasukat päällä,vieraat ties missä asuissa mutta lähinnä legginsit/farkut/huppari-linjalla, juotiin boolia sekä kuunneltiin ysärihittejä. Ahdistava ajatus että olisi pitänyt istua kuin muumio mekko pää
Kukkamekossa PÖNÖTYSTÄ? RENTO kukkamekko todella arkinen kesävaate
Vai viiskymppiset perunapellossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun täytetään 50vuotta,se ei tarkoita pönötystä kukkamekossa ja kahvien hörppimistä kupeista,jossa aluslautanen. Mä olin omissa 50v bileissä legginsit,toppi ja villasukat päällä,vieraat ties missä asuissa mutta lähinnä legginsit/farkut/huppari-linjalla, juotiin boolia sekä kuunneltiin ysärihittejä. Ahdistava ajatus että olisi pitänyt istua kuin muumio mekko pää
Heh, eikö se juuri ole sitä elämän rikkautta, että on silloin tällöin pönötysjuhlia (ihania!, aina syön väärillä lusikoilla tai haarukoilla ja veisilläkin vissiin, mut ei siihen kuole...), sitten on niitä rennompia ja sitten on niitä bisnesjuttuja ja sitten bestiksien kanssa hämyilyä vaikka alasti elokuisessa yössä.
Tai sitten voi olla möllöttää koko elämänsä omalla mukavuusalueellaan, kyllähän sekin on nykyään sallittua. Lievästi autistinen kaverini syö aina vain tiettyä ruokaa, pukeutuu vain tietynlaisiin vaatteisiin, matkustaa lomalle vain tiettyyn paikkaan jne ja hyvin sillä menee. Taitaa olla miljonääri jo tällä hetkellä, ellei Trumpin temppuilut niitä miltsejä vienyt.
Ei minulla muuta ole tähän ketjuun lisättävää, kuin että huvittaa ja hämmästyttää, miten monen mielestä ainoat vaihtoehdot on joko "huppari ja leggarit" -pukeutuminen tai "pönötys".
Juhlatilaisuus on joko rentoa löhöämistä pieruverkkareissa, tai "pönötystä". Mitään muuta ei ole.
No, jos ei muuta, niin ainakin tällainen suhtautuminen on merkki siitä, että tulevaisuudessa tulevat luokkaerot näkymään ihmisissä entistä selvemmin Suomessakin. Lisätään hyvät tavat, tilannetaju ja juhlatilaisuuksien kunnioittaminen listaan "asioita, jotka ovat vain ylempien yhteiskuntaluokkien juttu". Asiat kuten "taiteen arvostaminen", "lukutaito" ja "sana kiitos" alkavatkin jo olla sillä listalla.
t: köyhä, mutta ilman mitään vaikeuksia pukeutua astetta arvokkaammin kun tilanne sitä vaatii
Miksette hommaa mukavia juhlavaatteita? Mun siisteimmät housut on jalassa niin mukavat, että farkut tuntuu ihan kamalilta niiden jälkeen. Mekot ne vasta mukavia voikin olla päällä. Ainakin minun ikäisilleni on paljon jalassa hyviä kenkiäkin, kauniita ja hyviä kävellä. Tennarithan on jalassa ihan kamalat ja epämukavat.
Ostakaa istuvaa ja mukavaa päällä, mutta kyllä muut pitää huomioida juhlapukeutumisessa. Maailma kun ei pyöri yhden ihmisen mukavuuden ympärillä.
Vai menettekö rentoilijat juhliin vaikka jätesäkissä, jos säkki on mukavampi kuin asialliset vaatteet? Mitä metsäläisiä täällä oikein kirjoittelee..
Vierailija kirjoitti:
Miksette hommaa mukavia juhlavaatteita? Mun siisteimmät housut on jalassa niin mukavat, että farkut tuntuu ihan kamalilta niiden jälkeen. Mekot ne vasta mukavia voikin olla päällä. Ainakin minun ikäisilleni on paljon jalassa hyviä kenkiäkin, kauniita ja hyviä kävellä. Tennarithan on jalassa ihan kamalat ja epämukavat.
Ostakaa istuvaa ja mukavaa päällä, mutta kyllä muut pitää huomioida juhlapukeutumisessa. Maailma kun ei pyöri yhden ihmisen mukavuuden ympärillä.
Vai menettekö rentoilijat juhliin vaikka jätesäkissä, jos säkki on mukavampi kuin asialliset vaatteet? Mitä metsäläisiä täällä oikein kirjoittelee..
No täällä on mollattu mm. lapsensa ja vaimonsa menettäneet miehen pukeutuminen vääränväriseen paitaan hautajaisissa, samoin lasten juhlavaatteiden värit mollattiin kun ei ollut mustaa. Mistään jätesäkeistä tai edes verkkari-huppariasuista ei siis ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassa kollega käytti hyvin avonaisia toppeja että niitä tissejä ei voinut kukaan olla huomaamatta. Samaan hengenvetoon valitti miksi miehet tuijottaa ja kommentoi + muut naiset paheksuvat pukeutumista.
Viimeinen lause: miksi se meneekin aina noin päin ? Miksi miehet ei paheksu? Ja miksi muut naiset paheksuvat? Vituttaa omat riippurinnat ja läskimakkarat? Mitä väliä sillä on jos joku toinen ehdoin tahdoin haluaa pukeutua mauttomasti. Ja jos tissinvilauttelijan tyylittömyys on se, mitä paheksutaan, mikseivät nukkavierut Nanso-trikoorätit ja punavioletit kaljuuntuvat kananpersekuontalot aiheuta vastaavaa paheksuntaa..?
tähän olisi mielenkiintoista saada vastaus esim. alapeukuttajilta, vaan turha lienee sitä odottaa. On sangen erikoista, että noloon kaljuuntuvaan päälakeen (ei valinta) tai mauttomiin trikootelttoihin (valinta) suhtaudutaan neutraalisti mutta jonkun esillä oleva rintavako saa korppilauman raakkumaan kuinka noloa ja mautonta kyseisen henkilön pukeutuminen ja käytös on. Onko kotkien ongelma se, että kaljusta ja trikooteltoista poiketen rinnat keräävät miesten huomion? Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä on mollattu mm. lapsensa ja vaimonsa menettäneet miehen pukeutuminen vääränväriseen paitaan hautajaisissa, samoin lasten juhlavaatteiden värit mollattiin kun ei ollut mustaa. Mistään jätesäkeistä tai edes verkkari-huppariasuist
Luulisi jokaisen haluavan pukeutua asiallisesti ja mahdollisimman tyylikkäästi oman perheenjäsenten hautajaisiin. Se takki vaan kuuluu puvun kanssa ja paita etiketin mukaan valkoinen. Samoin muille kuin aivan pikkulapsille kuuluu mustat asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa oli isänpäiväkorttien tekoa ja minut oli siitä vapautettu koska isäni oli kuollut joten olin lähdössä muita aiemmin kotiin. Sanoin tästä kavereille kun muut ihmetteli miksi lähden ja yksi luokkakaveri sanoi että olisipa munkin isä kuollut. Se sattui tosi kovaa ja sattuu edelleen. Olimme noin 10 vuotiaita.
Ehkäpä hänelläkään ei ollut isää jolle olisi voinut kortin tehdä. Onhan tuo epäreilua kun yksi vapautetaan ja toisia ei.
Ihmettelen miksi yleensäkään pitäisi ketään vapauttaa siten että pääsee koulusta pois aiemmin kuin muut. Tosi typerää. Askarrelkoot jotain muuta sen aikaa, ei varmasti kaiki toisetkaan tee ihan innoissaan kortteja om
Onko sama asia tehdä jotain muuta korttia kun muut tekee äitienpäiväkorttia, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi yleensäkään pitäisi ketään vapauttaa siten että pääsee koulusta pois aiemmin kuin muut. Tosi typerää. Askarrelkoot jotain muuta sen aikaa, ei varmasti kaiki toisetkaan tee ihan innoissaan kortteja om
Äiditön voi tehdä äitienpäiväkortin vaikka mummolle tai äitipuolelle jos sellainen on. Jos ei ole, voi jättää korttinsa nimeämättä sen tarkemmin ja tehdä pelkän kortin. Toki myös edesmenneelle äidille voi tehdä äitienpäiväkortin, moni tekee niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tennarit ei normaalisti kyllä tunnu epämukavilta, kannattaa hankkia uudet josnniin on.
Tämä viesti on oikein malliesimerkki tästä keskustelun aiheesta.