Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee kyllä usko lastensuojeluun

Vierailija
19.05.2021 |

Ollaan syystä x lastensuojelun asiakkaita (itse haettu apua).

Noh, sossu oli sitten jutellut kahden vanhimman lapsen (11v. ja 15v.) kanssa.

11v. oli kertoillut että joutuu usein tekemään läksyt lattialla tai sängyssä kun koulupöytä on aina niin täynnä tavaraa (hänen omiaan). Sossun ratkaisu? Meidän vanhempien kuulemma tulisi siivota se koulupöytä, kyllähän lapsen täytyy mahtua siihen tekemään läksynsä. Emme kuulemma voi sysätä siivousvastuuta 11-vuotiaalle.

15vee. taas oli mennyt kertomaan että näkee tosi usein nälkää kun ei ole mitään syötävää. Tästähän nousi sitten melkoinen kakkamyrsky, luonnollisesti. Asiaa selvitettiin pitkään ja hartaasti kunne selvisi että muksu oli tarkoittanut sitä, että skippaa päiväruuan jos joutuu itse kuorimaan perunat tai nyppimään broilerinkoivet. Ja mikäs oli tähän sossun vastaus? Meidän kuulemma tulisi kuoria perunat ja myöskin nyppiä ne broilerit, eihän teiniä nyt voi nälässä pitää.

Vaatteitakin kuulemma on lapsilla liikaa, osasta pitäisi luopua. Toki vaatteita on paljon mutta hienosti mahtuvat vaatekaappeihin ja pysyvät järjestyksessä. Niin meidän nuorimman lapsen (6v.) leluja ei kyllä oikeastaan saisi olla olohuoneessa, lastenhuone on leikkejä varten. Meillä on siis olohuoneessa dublot, barbit ja lelukeittiö tarvikkeineen, jotta 11v. sai oman soppensa huoneesta (jakaa siis huoneen tuon nuorimman kanssa).

Tää on kyllä ihan uskomatonta! Ja auta armias, jos sanoo vastaan noille sossuille.....Tässä vaiheessa alkaa kyllä kaduttamaan, että alunperinkään haettiin apua. Ja siis alkuperäiseen ongelmaan ei mitään apuja ole vielä tullut.

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ehkä vanhempana toivoisi, että sieltä tulisi joku tomera täti sanomaan lapsille, siis nimenomaan lapsille, että mitä pelleilyä tämä on, kyllä 15-vuotiaan pitää itse kuoria perunansa ja 11-vuotiaan siivota itse pöytänsä, ja tukea vanhempien auktoriteettia, mutta sen sijaan tuleekin tyyppejä, jotka kirjaavat, että 15-vuotias kertoo, ettei saa ruokaa, ja 11-vuotias joutuu tekemään läksyt lattialla, kun pöytä on niin sotkuinen. Kyllä lastensuojelun puoleen kääntyminen voi helposti vain aiheuttaa lisää ongelmia, saada näyttämään paperilla pahalta ja leimata koko perheen ja saada kokemaan häpeää ja avuttomuutta ja huostaanoton uhkan ilmestymisen myötä viedä luottamuksen yhteiskuntaan ja viranomaisiin.

Hyvä puoli on se, että tilanteessa on mahdollisuus liittoutua lasten kanssa ja yhdessä motivoitua panemaan asiat kuntoon, ettei pahat tädit vie. Suhteet lapsiin voivat lähentyä. Laita heidät lukemaan Oliver Twist. Perusrakenteet ja -asenteet eivät ole siitä miksikään muuttuneet, vaikka materiaalinen hyvinvointi on lisääntynyt.

Se on niiden vanhempien tehtävä.

Joo ei me tulla kenenkään lapsia läksyttämään, että soo soo, kuori perunasi. Kyllä se vastuu on aina vanhemmalla ja jos vanhemmalla ei se se vanhemmuus toimi, niin siinä vanhemmuuden tukemisessa voidaan jeesata. Miettikää nyt itse. Että ajattelette, että tilataanpa maisteri sanomaan sille omalle lapselle, että kuorii perunansa? Tehän te sen lapsen vanhempia olette. t: sossu

Vierailija
102/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ehkä vanhempana toivoisi, että sieltä tulisi joku tomera täti sanomaan lapsille, siis nimenomaan lapsille, että mitä pelleilyä tämä on, kyllä 15-vuotiaan pitää itse kuoria perunansa ja 11-vuotiaan siivota itse pöytänsä, ja tukea vanhempien auktoriteettia, mutta sen sijaan tuleekin tyyppejä, jotka kirjaavat, että 15-vuotias kertoo, ettei saa ruokaa, ja 11-vuotias joutuu tekemään läksyt lattialla, kun pöytä on niin sotkuinen. Kyllä lastensuojelun puoleen kääntyminen voi helposti vain aiheuttaa lisää ongelmia, saada näyttämään paperilla pahalta ja leimata koko perheen ja saada kokemaan häpeää ja avuttomuutta ja huostaanoton uhkan ilmestymisen myötä viedä luottamuksen yhteiskuntaan ja viranomaisiin.

Hyvä puoli on se, että tilanteessa on mahdollisuus liittoutua lasten kanssa ja yhdessä motivoitua panemaan asiat kuntoon, ettei pahat tädit vie. Suhteet lapsiin voivat lähentyä. Laita heidät lukemaan Oliver Twist. Perusrakenteet ja -asenteet eivät ole siitä miksikään muuttuneet, vaikka materiaalinen hyvinvointi on lisääntynyt.

Joo ei me tulla kenenkään lapsia läksyttämään, että soo soo, kuori perunasi. Kyllä se vastuu on aina vanhemmalla ja jos vanhemmalla ei se se vanhemmuus toimi, niin siinä vanhemmuuden tukemisessa voidaan jeesata. Miettikää nyt itse. Että ajattelette, että tilataanpa maisteri sanomaan sille omalle lapselle, että kuorii perunansa? Tehän te sen lapsen vanhempia olette. t: sossu

Jos olet oikeasti sossu, niin kertoisitko, miksi netissä liikkuu tarinoita sosiaalityöntekijän muistiinpanoista, joissa mainitaan mm. väärällä tavalla tehty makaronilaatikko, eteisen naulakossa olleet väärän sesongin ulkovaatteet (tyyliin kesätakki naulakossa myös talvella) tai vaikka tässä ketjussa mainitut älyttömyydet? Ettekö oikeasti osaa tehdä työtänne, ja sitten keksitte pikkuasioista sanottavaa, vai mistä kiikastaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta en usko sanaakaan.

Lastensuojelun työntekijänä 20 vuotta.

Vierailija
104/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ja nuorilla on jostain syystä sellainen vaihtoehto kuin jäädä kotiin. Aikaisemmin sellainen ei ole ollut mikään vaihtoehto nuorten mielessä.

Aikaisemmin lapsia ja nuoria oli mahdollisuus uhata kovillakin seurauksilla jos eivät totelleet. Nykyisin positiivisen kasvatuksen aikana sitä mahdollisuutta ei ole, joten moni lapsi ja nuori on hoksannut, että he voivat toimia lähes miten vain ilman, että siitä on mitään tuntuvaa seurausta heille.

Mua ei ole koskaan uhattu yhtään millään, mutta eipä olisi oikeasti käynyt mielessäkään, että jäänpä kotiin. Mä en usko tuohon, että aiemmin nuoret ei lintsanneet koska pelkäsivät ruumiillista väkivaltaa tms.

Vierailija
105/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä auta kuin pistää se 11v sijoitukseen kolmeksi kuukaudeksi. Siellä joko oppii tavoille tai jää sinne. Ei nekään siellä lintsaamista vahdi, mutta eipähän ole sinun syysi. Oman lapseni ne hukkasi kokonaan eikä edes ilmoittaneet että lapsi ei ollut palannut takaisin. Vasta kun opettaja kyseli perään saimme tietää lapsen kadonneen ja soitettiin poliisit. Sossu ei sitäkään tehnyt. Lapsi löytyi yli 200km päästä päiviä myöhemmin, ei kiitos poliisille tai sossulle että löytyi. Että siinä on riskinsä. Ne voi myös hävittää lapsesi ja se on heille ihan ok.

Vierailija
106/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeasti sossu, niin kertoisitko, miksi netissä liikkuu tarinoita sosiaalityöntekijän muistiinpanoista, joissa mainitaan mm. väärällä tavalla tehty makaronilaatikko, eteisen naulakossa olleet väärän sesongin ulkovaatteet (tyyliin kesätakki naulakossa myös talvella) tai vaikka tässä ketjussa mainitut älyttömyydet? Ettekö oikeasti osaa tehdä työtänne, ja sitten keksitte pikkuasioista sanottavaa, vai mistä kiikastaa?

On olemassa sosiaalityöntekijöitä ja on olemassa perhetyöntekijöitä ja kotipalvelutyöntekijöitä. Näitä kaikkia voi siellä kotona näkyä, mutta ne sosiaalityöntekijät on ne akateemiset. Usein taas jälkimmäiset pyrkivät mahdollisuuksien mukaan kuvaamaan sitä perheen todellisuutta parhaansa mukaan. Ei ne makaroonilaatikkojen reseptit tärkeitä ole, se tärkeä tieto on, että tekeekö sen laatikon äiti vai se 11v ja onko se kesätakki ollut päällä sillä lapsella talvipakkasellakin.

Vierailija
107/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lintsaajille annettiin jälki-istuntoa. Enää sitä ei saa antaa, joten lintsaamisestakin on tehty lastensuojeluasia...?

Kyllä jälki- istuntoa saa antaa vieläkin.

Lähes kaikki kunnat ovat kieltäneet sen.

Olen opettaja eikö tule mieleen yhtään kuntaa missä olisi jälki-istunto kielletty.

Vierailija
108/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo se on kyllä huomattu. Sanaakaan ette usko mitä teille puhutaan, vaan keksitte tarvittavat tarinat ihan itse.

Vierailija
109/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BUAHAHAHAA! Jo on menny tissiposkitouhuks tää homma tässä maassa!Että pitäis 15v tenavan perunat kuoria!No ,joon paksua. ORKL tolla keinolla kakrat voi vedättää aikuisia ihan 6-0 ja pitää niitä henkilökohtaisina palvelijoinaan.

Mihin tää maa on menossa? Täällä kasvatetaan pumpulissa tulevia "mä en nyt jaksa tehä mitään tän yhteiskunnan eteen" aikuisia. Kus essa ollaan ihmiset.

Ei voi enää käsittää. Lapsetko täällä nykyään päättää?

Vierailija
110/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sosiaalityöntekijöitä ja on olemassa perhetyöntekijöitä ja kotipalvelutyöntekijöitä. Näitä kaikkia voi siellä kotona näkyä, mutta ne sosiaalityöntekijät on ne akateemiset. Usein taas jälkimmäiset pyrkivät mahdollisuuksien mukaan kuvaamaan sitä perheen todellisuutta parhaansa mukaan. Ei ne makaroonilaatikkojen reseptit tärkeitä ole, se tärkeä tieto on, että tekeekö sen laatikon äiti vai se 11v ja onko se kesätakki ollut päällä sillä lapsella talvipakkasellakin.

Netissä olleet esimerkit olivat kylläkin juuri jotain "makaronilaatikon ainekset laitettu väärässä järjestyksessä" ja "talvivaatteita ei ole viety kesän ajaksi pois naulakosta". Mutta okei, äidin siis pitää tehdä ruoka. Tuleeko siis llastensuojelun kanssa ongelmia, jos lapsi tekee ruokaa? Itse en leivo melkein koskaan, mutta mun 12-vuotias tyttö tykkää leipoa. Ajatella, jos hän olisikin innostunut ruuanlaitosta ja haluaisi kokata - olisimme siis vaarassa joutua ongelmiin lasun kanssa, jos lapsi tekee ruuan eikä äiti :O 

Vierailija
111/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo se on kyllä huomattu. Sanaakaan ette usko mitä teille puhutaan, vaan keksitte tarvittavat tarinat ihan itse.

Siltä se on vaikuttanut. Yksi tuttu haki ongelmissaan apua sosiaalitoimistosta, ja siellä hänestä oli kirjattu ylös virheellisiä tietoja, kuten että "ei tule tapaamisiin" - koronan takia mitään tapaamisia ei kuitenkaan olisi ollutkaan, ja puhelimessa olivat hoitaneet kaiken. Tuo oli vain keino saada asiakas vaikuttamaan yhteistyöhaluttomalta. Ilmeisesti hän oli joskus sanonut, että ei halua varata aikaa tapaamiseen - tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, koska puhelimessa puhuminen riitti. Silti piti liioitella ja vääristellä ja antaa ymmärtää, että asiakas olisi tehnyt ohareita ja jättänyt sovittuja tapaamisia väliin.

Vierailija
112/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluiasin nähädä näitten sossujen omat kodit ja kuinka ne näitä mielivaltaisia sääntöjään ite noudattaa, veikkaan ettei kukaan. Teenpä lasun niistä...

Vierailija
113/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajien tehtävä on huolehtia lapsensa oppivelvollisuuden toteutumisesta.

Vierailija
114/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä olleet esimerkit olivat kylläkin juuri jotain "makaronilaatikon ainekset laitettu väärässä järjestyksessä" ja "talvivaatteita ei ole viety kesän ajaksi pois naulakosta". Mutta okei, äidin siis pitää tehdä ruoka. Tuleeko siis llastensuojelun kanssa ongelmia, jos lapsi tekee ruokaa? Itse en leivo melkein koskaan, mutta mun 12-vuotias tyttö tykkää leipoa. Ajatella, jos hän olisikin innostunut ruuanlaitosta ja haluaisi kokata - olisimme siis vaarassa joutua ongelmiin lasun kanssa, jos lapsi tekee ruuan eikä äiti :O 

Saivartele mitä saivartelet, mutta ymmärtänet itsekin, että on täysin eri asia, jos 12 -vuotias tykkää leipoa äidin kanssa kuin, että 12 -vuotias vastaa pienempiensä ruokailuista äidin ollessa kapakassa. Tai, että kesävaatteet ovat naulakossa vielä lokakuussa kuin, että tammikuun pakkasilla naulakossa on vain kesävaatteita.

Vierailija
115/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkaisin ihan samaan malliin kuin ennenkin ja antaisin ottaa lapset vaikka huostaan, ennenkuin alkaisin kuorimaan 15v:n perunoita.

Ja kertoisin tämän myös 15v:lle, jos yrittää vedota sossutäteihin.

Millainen tilanne on sijaisperheissä? Joutuvatko lapset siellä kuorimaan perunoita?

Joutuvatko kuorimaan?😂 80- luvun alussa ekaluokkalaisten piti osata kuoria omat perunansa ja sitoa kengännauhat.

Vierailija
116/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saivartele mitä saivartelet, mutta ymmärtänet itsekin, että on täysin eri asia, jos 12 -vuotias tykkää leipoa äidin kanssa kuin, että 12 -vuotias vastaa pienempiensä ruokailuista äidin ollessa kapakassa. Tai, että kesävaatteet ovat naulakossa vielä lokakuussa kuin, että tammikuun pakkasilla naulakossa on vain kesävaatteita.

Ei meidän 12-vuotias leivo äidin kanssa, vaan ihan ilman äidin apua. Äiti istuu silloin tietokoneella ja on somessa. Pitäiskö tehdä lasu? Äiti ei kauheesti tykkää leipoa, eikä osaakaan, 12-v sen sijaan tykkää ja osaa. Ja mistä sen kapakan nyt keksit? Alunperinhän pointti oli se, että on huolestuttavaa jos lapsi tekee ruokaa. Ja siis se netin väärän sesongin vaatteita koskeva juttu oli jotenkin niin, että sosiaalityöntekijä tulkitse huonoksi arjenhallinnaksi, kun muistaakseni talvivaatteita ei oltu viety kevään tullen jonnekin pois, vaan olivat edelleen naulakossa. Tämä jäi mieleen, koska meillä on aina kesät talvet kaikki takit samassa naulakossa.

Googlaa vaikka se makaronilaatikkojuttu, siitä oli muistaakseni Iltasanomissa artikkelikin. Googlaa sanoilla "lastensuojelu makaronilaatikko", niin eiköhän löydy.

Vierailija
117/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:lle sanoisin, että kannattanee varmaan yrittää keinolla millä hyvällä hankkiutua eroon noista lastensuojelutyöntelkijöistä. sanot vaikka, että olette nyt keksineet keittää jo valmiiksi kuorittuja perunoita ja täysjyväriisiä, ja että nuoremman lapsen koulupöytä on nyt siivottu ja lapsi tekee tyytyväisenä läksyjä sen ääressä.

Lapsille voisit jutella siitä, että lintsaaminen voi aiheuttaa viranomaisten juoksemisen kotona, mikä voi hajoittaa perheen, ja yrittää saada sillä lapsen järkiintymään ja käymään koulua. Lapset ovat nyt tuudittautuneet valheelliseen turvallisuuden tunteeseen, että mitä tahansa saa tehdä, mutta nyt kun olette lasun kanssa tekemisissä, voisit ihan hyvin sanoa lapsille, että nyt täytyy skarpata, etteivät joudu laitokseen.

Tiedän, ei ole hyvä pelotella lapsia, mutta jospa se saisi järkeä heidän päähänsä. Kyllä heitäkin siten kaduttaa ja harmittaa, jos oikeasti joutuvat eroon vanhemmista ja sisaruksista, ja päätyvät eri paikkakunnalle lastenkotiin rikollista uraansa loittelevien ongelmanuorten sekaan.

Näin minäkin näen asian. Olin yhden Äidin tukena tuon lapsen ainoana vanhempana näin omin silmin miten tuo äiti meni murusiksi. Tuollaisen "painostamisen" kanssa.

Vierailija
118/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelulaki muuttui 2008.

Ja nythän lapsimäärät vähenee ja jostain sinne lastensuojeluunkin pitää leipä saada kaikille.

Eli kaikesta kaivetaan sitten ongelmaa.

Ap:n tapauksessa en kyllä tajua, miksi he itse on sinne menneet soittelemaan.

Kyllä se on niin, että lasuun tungetaan kaikki mikä ei sinne edes kuuluisi, mm. psykiatrisen hoidon jonot niin pitkät, että asiakkaat tuupataan lasuun.

Lasun työmäärä ja asioiden rankkuus on niin valtavaa, että ei sinne enää kukaan töihin halua eikä edes palkalla houkuttelu auta. Ei tarvitse perheiden ongelmia kaivella työllistääkseen itsensä. Työtä riittää kaivelemattakin. Tässäkin tapauksessa koulun ja perheen kuuluisi asia keskenään hoitaa. Tarvittaessa mukaan kouluterveydenhuolto.

Katsokaa Mol.fi:n sivuja. Eniten on lasun sossujen paikkoja auki.

Vierailija
119/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkaisin ihan samaan malliin kuin ennenkin ja antaisin ottaa lapset vaikka huostaan, ennenkuin alkaisin kuorimaan 15v:n perunoita.

Ja kertoisin tämän myös 15v:lle, jos yrittää vedota sossutäteihin.

Millainen tilanne on sijaisperheissä? Joutuvatko lapset siellä kuorimaan perunoita?

Joutuvatko kuorimaan?😂 80- luvun alussa ekaluokkalaisten piti osata kuoria omat perunansa ja sitoa kengännauhat.

Myös ihan pari vuotta sitten kun oma lapseni oli eskarissa tutustumassa kouluun, sieltä saatiin kesätehtäviä, joista yksi oli perunoiden kuoriminen.

Vierailija
120/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on lähteneet kouluun, kun perhetyöntekijä on käynyt katsomassa lähtöä. Harvinaista, mutta omilla asiakkailla tätä on ollut neljässä perheessä viimeisen vuoden aikana.

Pyydä niille lapsille tukihenkilö ja toimintaraha, jotta 15v saa onnistumisen kokemuksia ja itsetunto vahvistuu, tukee sitä perunoiden kuorimistakin.

11v tarvii myös tukihenkilön, ulkopuolisen aikuisen, jolle voi kertoa koulukiusaamista tai lintsaamisen syistä.

T. Sossu Gaussin käyrän oikeasta reunasta. On mulla toinenkin akateeminen tutkinto, mutta sossun homma on helppoa työtä ihmisten kanssa, tykkään. Ja mulle tämä työ on kevyttä. Mää taidan lähinnä harrastaa työntekoa, kun luksuskotirouvailu ei kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi