Mulla menee kyllä usko lastensuojeluun
Ollaan syystä x lastensuojelun asiakkaita (itse haettu apua).
Noh, sossu oli sitten jutellut kahden vanhimman lapsen (11v. ja 15v.) kanssa.
11v. oli kertoillut että joutuu usein tekemään läksyt lattialla tai sängyssä kun koulupöytä on aina niin täynnä tavaraa (hänen omiaan). Sossun ratkaisu? Meidän vanhempien kuulemma tulisi siivota se koulupöytä, kyllähän lapsen täytyy mahtua siihen tekemään läksynsä. Emme kuulemma voi sysätä siivousvastuuta 11-vuotiaalle.
15vee. taas oli mennyt kertomaan että näkee tosi usein nälkää kun ei ole mitään syötävää. Tästähän nousi sitten melkoinen kakkamyrsky, luonnollisesti. Asiaa selvitettiin pitkään ja hartaasti kunne selvisi että muksu oli tarkoittanut sitä, että skippaa päiväruuan jos joutuu itse kuorimaan perunat tai nyppimään broilerinkoivet. Ja mikäs oli tähän sossun vastaus? Meidän kuulemma tulisi kuoria perunat ja myöskin nyppiä ne broilerit, eihän teiniä nyt voi nälässä pitää.
Vaatteitakin kuulemma on lapsilla liikaa, osasta pitäisi luopua. Toki vaatteita on paljon mutta hienosti mahtuvat vaatekaappeihin ja pysyvät järjestyksessä. Niin meidän nuorimman lapsen (6v.) leluja ei kyllä oikeastaan saisi olla olohuoneessa, lastenhuone on leikkejä varten. Meillä on siis olohuoneessa dublot, barbit ja lelukeittiö tarvikkeineen, jotta 11v. sai oman soppensa huoneesta (jakaa siis huoneen tuon nuorimman kanssa).
Tää on kyllä ihan uskomatonta! Ja auta armias, jos sanoo vastaan noille sossuille.....Tässä vaiheessa alkaa kyllä kaduttamaan, että alunperinkään haettiin apua. Ja siis alkuperäiseen ongelmaan ei mitään apuja ole vielä tullut.
Kommentit (164)
Jos joku kysyy miksi en sosiaalityöntekijänä hae lastensuojeluun töihin, annan hänen lukea tämän viestiketjun ja kysyn, että haluaisitko itse kokea tällaisia syytöksiä ja haukkumista työsi takia.
En todellakaan ole menossa lasuun töihin ja tämä on suurin syy.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy miksi en sosiaalityöntekijänä hae lastensuojeluun töihin, annan hänen lukea tämän viestiketjun ja kysyn, että haluaisitko itse kokea tällaisia syytöksiä ja haukkumista työsi takia.
En todellakaan ole menossa lasuun töihin ja tämä on suurin syy.
Mistä helvetistä päättelit että ammattitaitoasi edes tarvitaan siellä tai että sinut edes valittaisiin? Suomen lastensuojelu huolestuttavan huonoa, työtä ei valvota. Työ ei kestä päivänvaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11-vuotiaan ei tarvitse siivota
15-vuotiaan ei tarvitse tehdä ruokaaLapset voi opettaa auttamaan mutta vastuu ei ole lasten.
11-vuotias voi vallan hyvin raivata koulupöytänsä niin että siinä voi tehdä läksyt.
Jso 15v ei osaa kuoria keitettyä perunaa eikä syödä broilerin koipea itsenäisesti on hän vammainen. Ennen 7-vuotiaiden piti osata kuoria keitetty peruna koulussa.
Voisi sanoa että lapset on taitolaji. Mutta asiaan, 15 vuotias todellakin saa kuoria potut ihan itse tai syö ne kuorineen. Ovat muuten terveellisiä kuorineen. Ehkä kyse on lähinnä veitsi/haarukka käsittelystä mikä ei vielä ole handussa? Koeta mitenkä se sujuu. 11 vuotias todellakin saa ihan itse raivata pöytänsä. Kokeile seuraavaa, jos pöytä ei onnaa siistiytyä siirrytte olohuoneen pöydälle. Taitaa pöytä tyhjentyä aika äkkiä?
Lasten suojelu on taitolaji. Meille tuli 5 mammaan useita kertoja tutkimaan tilannetta kun erehdyimme sanomaan että lapsi nukkuu riippumatossa. Neuvola teki lastensuojeluilmoituksen ihan siinä odotellessa...
Mitä vääntelyä tämä on? Varmasti Ap on yrittänyt monenlaista ja kun mikään ei ole auttanut, on ottanut lastensuojeluun yhteyttä. Eikö tämäkin ole sitä vastuun kantamista ja yritys saada asiat kuntoon?