Mulla menee kyllä usko lastensuojeluun
Ollaan syystä x lastensuojelun asiakkaita (itse haettu apua).
Noh, sossu oli sitten jutellut kahden vanhimman lapsen (11v. ja 15v.) kanssa.
11v. oli kertoillut että joutuu usein tekemään läksyt lattialla tai sängyssä kun koulupöytä on aina niin täynnä tavaraa (hänen omiaan). Sossun ratkaisu? Meidän vanhempien kuulemma tulisi siivota se koulupöytä, kyllähän lapsen täytyy mahtua siihen tekemään läksynsä. Emme kuulemma voi sysätä siivousvastuuta 11-vuotiaalle.
15vee. taas oli mennyt kertomaan että näkee tosi usein nälkää kun ei ole mitään syötävää. Tästähän nousi sitten melkoinen kakkamyrsky, luonnollisesti. Asiaa selvitettiin pitkään ja hartaasti kunne selvisi että muksu oli tarkoittanut sitä, että skippaa päiväruuan jos joutuu itse kuorimaan perunat tai nyppimään broilerinkoivet. Ja mikäs oli tähän sossun vastaus? Meidän kuulemma tulisi kuoria perunat ja myöskin nyppiä ne broilerit, eihän teiniä nyt voi nälässä pitää.
Vaatteitakin kuulemma on lapsilla liikaa, osasta pitäisi luopua. Toki vaatteita on paljon mutta hienosti mahtuvat vaatekaappeihin ja pysyvät järjestyksessä. Niin meidän nuorimman lapsen (6v.) leluja ei kyllä oikeastaan saisi olla olohuoneessa, lastenhuone on leikkejä varten. Meillä on siis olohuoneessa dublot, barbit ja lelukeittiö tarvikkeineen, jotta 11v. sai oman soppensa huoneesta (jakaa siis huoneen tuon nuorimman kanssa).
Tää on kyllä ihan uskomatonta! Ja auta armias, jos sanoo vastaan noille sossuille.....Tässä vaiheessa alkaa kyllä kaduttamaan, että alunperinkään haettiin apua. Ja siis alkuperäiseen ongelmaan ei mitään apuja ole vielä tullut.
Kommentit (164)
Ei ihme että ongelma lapset eivöt menesty elämässä jos aikuiset ovat tehneet kaiken heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuulostaa LIIAN käsittämättömältä ap:n ongelmat. Sosiaalialan työntekijänä veikkaisin, että nyt ei nähdä metsää puilta. Muitakin ongelmia on, ap juuttuu nyt vain pikkuseikkoihin, mistä juteltu, missä ei oo tultu lasta vastaan vaikka se olisi helposti mahdollista. Ne isoimmat jutut puuttuu tarinasta kokonaan. Mutta tätähän se on.
Älkää nyt hyvän tähden ihmiset uskoko, että perunan kuorimattomuuden takia lastensuojelu käyttää resurssejaan, miettikää nyt itsekin.
Usein ongelma on juuri se, että apua tarvitseva perhe ei näe sitä avun tarvettaan. Kyllä se tässäkin on muualla kuin perunassa, broilerissa tai koulupöydässä. Niihin sivulauseisiin nyt vain juututtiin.Kerro missä ongelma voisi piillä. Ei kyllä keksitä mitään ongelmaa paits et nuori ei kouluun lähde ja meistä tehtiin lasu. Homma ei siis ole vielä edennyt mutta itse ehdotan tukiperhettä, en kyl usko et kukaan saa häneen otetta kun 1 vuotiaana oli jo niin kova tapaus ettei ammattilaiset pärjänneet.
Teistä ei tehty lasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lintsaajille annettiin jälki-istuntoa. Enää sitä ei saa antaa, joten lintsaamisestakin on tehty lastensuojeluasia...?
Kyllä jälki- istuntoa saa antaa vieläkin.
Lähes kaikki kunnat ovat kieltäneet sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lintsaajille annettiin jälki-istuntoa. Enää sitä ei saa antaa, joten lintsaamisestakin on tehty lastensuojeluasia...?
Tuskinpa. Minun työpaikallani koulussa on jälki- istunnot enkä ole kuullut, että jossain olisi kielletty.
Ap. Keskustellaanko teillä mistään asioista. Meillä piti aina lasten kanssa keskustella ja sopia asioista. Poika junkutti joka asiasta vastaan. Vastuu pitää siirtää lapsille. Jos poika ei syönyt, hänelle kerrottiin, että sitten kärsii nälkää. Tunnin päästä tuli syömään. Huone oli kaaoksessa. Hänen velvollisuutensa oli siivota huoneensa. Huoneen ovi oli pidettävä kiinni kunnes tuli siivottua. Perunoita ei halunnut kuoria, mutta sai syödä kuorineen, kunnes oppi. Hänestä on tullut hyvä ja vastuullinen kansalainen.
Jos sillä 11-vuotiaalla on koulunkäyntivaikeuksia niin miten ihmeessä te siihen lastensuojelun sotkette? Miksi ette auta siinä koulunkäynnissä?
Ja tee esim läksyjen tekemisestä miellyttävää siivoamalla yhdessä sen pöydän? Hommaamalla vaikka koreja tavaroille ja ostamalla uuden lampun jne?
Ja selvittäisin muös onko esim lukivaikeutta, hahmottamisongelmaa tms.
En todellakaan alkaisi vyöryttää lasta kokonaan yhteiskunnan vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vähän on samoja kokemuksia täällä. Lastensuojelu tuli elämäämme kun tytär alkoi jäämään koulusta pois kahdeksannella luokalla. Oli myös viiltelyä ja itsetuhoisia ajatuksia. Lastensuojelusta tultiin kotikäynnille ja meillä oli liian siistiä... Lasten olisi pitänyt myös saada itse sisustaa asuntoa =O
Loppujen lopuksi kun mistään heidän tarjoamastaan avusta ei ollut mitään hyötyä, eikä tyttö halunnut heidän apuaan, minua kehoitettiin lopettamaan työt ja menemään johonkin ammatilliseen kuntoutukseen!!? Jäin suu auki ja sen jälkeen lopetin heidän puheluihinsa ja viesteihinsä vastaamisen. Onneksi tyttö täyttää kohta 18 ja sen jälkeen se loppuu tämä paska kokonaan.
Meillä vähän samantapainen kokemus, tosin tästä jo yli kymmenen vuotta aikaa.
Sossujen käytös oli kyllä sitä tasoa, että välillä luulin olevani piilokamerassa.
Ikinä en hae apua mihinkään ongelmaan. Jos ongelmia ei riittävästi ole, sossu kyllä järjestää niitä.
Täysin uskomatonta, että lapsen vaikeudet johtuisivat siisteydestä, tai vanhempien valitsemista huonekaluista!
Kuusivuotiaan vanhemmilla on molemmilla oikeus lyhennettyyn työpäivään eli vahtikaa ne aamut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa. Minun työpaikallani koulussa on jälki- istunnot enkä ole kuullut, että jossain olisi kielletty.
Nykyisin ymmärretään, että rankaiseminen (tässä tapauksessa istuminen penkillä) ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä. Siksi jälki-istunnot on yleensä korvattu kasvatuskeskusteluilla.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002791978.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/opettaja-aika-ajoi-jalki-istuntojen…
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/60661
Vierailija kirjoitti:
11-vuotiaan ei tarvitse siivota
15-vuotiaan ei tarvitse tehdä ruokaaLapset voi opettaa auttamaan mutta vastuu ei ole lasten.
No siinä yks tollikka. Perunan kuoriminen lautaselleen ja broilerinkoiven siivoaminen ei ole ruuanlaittoa. Ei herranjestas!
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä 11-vuotiaalla on koulunkäyntivaikeuksia niin miten ihmeessä te siihen lastensuojelun sotkette? Miksi ette auta siinä koulunkäynnissä?
Ja tee esim läksyjen tekemisestä miellyttävää siivoamalla yhdessä sen pöydän? Hommaamalla vaikka koreja tavaroille ja ostamalla uuden lampun jne?
Ja selvittäisin muös onko esim lukivaikeutta, hahmottamisongelmaa tms.
En todellakaan alkaisi vyöryttää lasta kokonaan yhteiskunnan vastuulle.
Tässä on fiksu vanhempi. Todellakin vanhemmat voivat tehdä paljon lastensa koulunkäynnin eteen. Ihmetyttää nämä ihmiset, jotka ihmettelevät, kun lapsi ei koulussa käy ja odottavat yhteiskunnan palveluiden hoitavan asian. Kyllä teillä vanhemmilla todellakin on se tärkein vastuu tässä asiassa ja ne teidän työt ja muut pitää järjestää sen mukaan, että asiat kuten koulunkäynti onnistuvat.
Jatkaisin ihan samaan malliin kuin ennenkin ja antaisin ottaa lapset vaikka huostaan, ennenkuin alkaisin kuorimaan 15v:n perunoita.
Ja kertoisin tämän myös 15v:lle, jos yrittää vedota sossutäteihin.
Vierailija kirjoitti:
Jatkaisin ihan samaan malliin kuin ennenkin ja antaisin ottaa lapset vaikka huostaan, ennenkuin alkaisin kuorimaan 15v:n perunoita.
Ja kertoisin tämän myös 15v:lle, jos yrittää vedota sossutäteihin.
Millainen tilanne on sijaisperheissä? Joutuvatko lapset siellä kuorimaan perunoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa käsittämättömältä ja järkyttävältä. Mutta ei yllätä.
Mutta itse ongelmaan, niin en kyllä sitäkään ymmärrä miten ette saa 11-vuotiasta menemään kouluun. Jos taustalla on kiusaamista, niin sekin pitää selvittää.Johan sitä koulun kanssa ollaan selvitelty mutta heidän mielestään kaikki on siellä päässä ok.
Minä ja mies lähdetään töihin melko aikaisin aamulla joten kaksi isompaa jäävät keskenään kotiin. Lintsaaminen on siis tuolla tavoin enemmän kuin helppoa. Kukaan ei ole vahtimassa. Ja kun me tullaan kotiin niin toinen selittää silmät kirkkaina että juu, oltiin koulussa. Joo, eipä ollut.
-ap-
Mitä lapsi itse sanoo, että miksi ei halua mennä kouluun?
Ei kuulemma vain tykkää koulunkäynnistä.
Aina pärjännyt siellä aika hyvin (eli tuskin on mitään oppimisvaikeuksia) mutta nyt kun poissaolot lisääntyneet, myös koenumerot laskeneet.-ap-
Tässä näen pahasti solmuun mennen lankavyyhdin. Hyvä koulussa voi aiheuttaa monella tavoin ahdistusta lapselle. Suorituspaineita. Ei kiusaamista, mutta jos opettaja jatkuvasti nostaa lasta muita ylemmäs, ja muut lapset kommentoi, kuinka toi taas varmaan sai kympin kokeesta, voi lapsi kokea helpommaksi lintasata, kuin mennä kouluun pelkäämään tuottavansa pettymyksen.
Tai jos on hyvä, niin turhautuu muun luokan hitaaseen tahtiin. Kokee erilaisuutta, haluaisi olla enemmän muiden kaltainen, keskiverto. Pyrkii siis alisuoritutumiseen. Lapsi ei itse osaa nähdä syitä, mutta on huomannut, lintsaus auttaa huonontamaan numeroita muiden tasolle. Ilmeisesti on niitä, jotka puolella korvalla kuunnellessa tunnilla muistaa kaiken tarpeellisen kokeeseen.
Yrittäkää avata keskustelua lapsen kanssa näistä asioista. Miten hän oppii helpoiten? Kokeeko suorituspaineta? Pelkääkö aiheuttavansa pettymyksen? Mitä lapsi toivoo elämältään ja tulevaisuudeltaan? Entä nykyhetkestä? Voi olla, että solmua pitää yrittää nykiä vähän joka suunnasta, että se langanpää löytyy, mistä purkaminen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän on samoja kokemuksia täällä. Lastensuojelu tuli elämäämme kun tytär alkoi jäämään koulusta pois kahdeksannella luokalla. Oli myös viiltelyä ja itsetuhoisia ajatuksia. Lastensuojelusta tultiin kotikäynnille ja meillä oli liian siistiä... Lasten olisi pitänyt myös saada itse sisustaa asuntoa =O
Loppujen lopuksi kun mistään heidän tarjoamastaan avusta ei ollut mitään hyötyä, eikä tyttö halunnut heidän apuaan, minua kehoitettiin lopettamaan työt ja menemään johonkin ammatilliseen kuntoutukseen!!? Jäin suu auki ja sen jälkeen lopetin heidän puheluihinsa ja viesteihinsä vastaamisen. Onneksi tyttö täyttää kohta 18 ja sen jälkeen se loppuu tämä paska kokonaan.
Joopa joo. Jos jalka on poikki, niin laita pipo päähän.
Jos et tottele, niin ruvetaan uhkailemaan huostaanotolla.
Mitään järkeä sossujen touhuissa ei ole!
Vai vielä liian siistiä...
Onko teillä ruuaksi aina vaan perunaa ja kanankoipia? Mitä teini itse haluaisi syödä? Tuli mieleen että joku simppeli jauhelihaa ja makaronia-ruoka tms vois olla teinille mielekkäämpi ja helpompi tehdä, jos kerta vanhemmat ei tee ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11-vuotiaan ei tarvitse siivota
15-vuotiaan ei tarvitse tehdä ruokaaLapset voi opettaa auttamaan mutta vastuu ei ole lasten.
11-vuotias voi vallan hyvin raivata koulupöytänsä niin että siinä voi tehdä läksyt.
Jso 15v ei osaa kuoria keitettyä perunaa eikä syödä broilerin koipea itsenäisesti on hän vammainen. Ennen 7-vuotiaiden piti osata kuoria keitetty peruna koulussa.
Meillä on kaksi lasta syntynyt loppuvuodesta, eli ovat olleet 6-vuotiaita kouluun mennessä.
Molemmat osasivat koulun alkaessa kuoria perunan, voidella leivän, käydä vessassa ja pukea itse.
Nykyään sossujen mielestä teinin ei itse tarvitse kuoria perunaa? Miten tämä kohta aikuinen pärjää omassa asunnossa? Pitääkö äidin mennä kuorimaan potut ja pyyhkimään pylly? En nyt ihan oikeasti ymmärrä tätä nykyajan kasvatusta!
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?
11-vuotiaan tehtävä todellakin on siivota oma koulupöytänsä
ja 15-vuotiaan kuoria perunansa ja nyppiä broilerinsa.
Missä tällaista "lastensuojelua" (=karhunpalvelusta)?
Hakekaa koulupsykologilta, kuraattorilta tai terveydenhoitajalta apua lintsaamiseen. Älkää lastensuojelusta.
T. ope ja muutaman lapsen äiti
Ainakin Helsingissä se kuraattori, terveydenhoitaja, tai koulupsykologi tekee lastensuojeluilmoituksen. Jos lasta kiusataan, rehtori tekee lasun.
Perhe on sitten näitten sossujen mielivallan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?
11-vuotiaan tehtävä todellakin on siivota oma koulupöytänsä
ja 15-vuotiaan kuoria perunansa ja nyppiä broilerinsa.
Missä tällaista "lastensuojelua" (=karhunpalvelusta)?
Hakekaa koulupsykologilta, kuraattorilta tai terveydenhoitajalta apua lintsaamiseen. Älkää lastensuojelusta.
T. ope ja muutaman lapsen äiti
Ainakin Helsingissä se kuraattori, terveydenhoitaja, tai koulupsykologi tekee lastensuojeluilmoituksen. Jos lasta kiusataan, rehtori tekee lasun.
Perhe on sitten näitten sossujen mielivallan alla.
Milloin näitä lasuja on alettu tekemään? Omat lapseni aikuistuivat 2000-luvun alussa, enkä muista, että siihen aikaa olisi lasuja ollut.
Pelikoneet pois jos koulu ei maistu ja ehkä jopa puhelin. Ajoissa nukkumaan.