Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee kyllä usko lastensuojeluun

Vierailija
19.05.2021 |

Ollaan syystä x lastensuojelun asiakkaita (itse haettu apua).

Noh, sossu oli sitten jutellut kahden vanhimman lapsen (11v. ja 15v.) kanssa.

11v. oli kertoillut että joutuu usein tekemään läksyt lattialla tai sängyssä kun koulupöytä on aina niin täynnä tavaraa (hänen omiaan). Sossun ratkaisu? Meidän vanhempien kuulemma tulisi siivota se koulupöytä, kyllähän lapsen täytyy mahtua siihen tekemään läksynsä. Emme kuulemma voi sysätä siivousvastuuta 11-vuotiaalle.

15vee. taas oli mennyt kertomaan että näkee tosi usein nälkää kun ei ole mitään syötävää. Tästähän nousi sitten melkoinen kakkamyrsky, luonnollisesti. Asiaa selvitettiin pitkään ja hartaasti kunne selvisi että muksu oli tarkoittanut sitä, että skippaa päiväruuan jos joutuu itse kuorimaan perunat tai nyppimään broilerinkoivet. Ja mikäs oli tähän sossun vastaus? Meidän kuulemma tulisi kuoria perunat ja myöskin nyppiä ne broilerit, eihän teiniä nyt voi nälässä pitää.

Vaatteitakin kuulemma on lapsilla liikaa, osasta pitäisi luopua. Toki vaatteita on paljon mutta hienosti mahtuvat vaatekaappeihin ja pysyvät järjestyksessä. Niin meidän nuorimman lapsen (6v.) leluja ei kyllä oikeastaan saisi olla olohuoneessa, lastenhuone on leikkejä varten. Meillä on siis olohuoneessa dublot, barbit ja lelukeittiö tarvikkeineen, jotta 11v. sai oman soppensa huoneesta (jakaa siis huoneen tuon nuorimman kanssa).

Tää on kyllä ihan uskomatonta! Ja auta armias, jos sanoo vastaan noille sossuille.....Tässä vaiheessa alkaa kyllä kaduttamaan, että alunperinkään haettiin apua. Ja siis alkuperäiseen ongelmaan ei mitään apuja ole vielä tullut.

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita ei kannata kuoria ja broilerinkoipia en välitä itsekään syödä sen sotkun takia. Onneksi ruokia on muitakin.

Lintsailun syynä voi olla kiusaaminen, oppimisvaikeudet tai vain hankala kehitysvaihe. Kaikki edellä mainitut selvitettävissä.

Valmiita ratkaisuja ei välttämättä ole kellään antaa, vanhempien tulee olla itsekin aktiivisia.

Vierailija
82/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti?

11-vuotiaan tehtävä todellakin on siivota oma koulupöytänsä

ja 15-vuotiaan kuoria perunansa ja nyppiä broilerinsa.

Missä tällaista "lastensuojelua" (=karhunpalvelusta)?

Hakekaa koulupsykologilta, kuraattorilta tai terveydenhoitajalta apua lintsaamiseen. Älkää lastensuojelusta.

T. ope ja muutaman lapsen äiti

Ainakin Helsingissä se kuraattori, terveydenhoitaja, tai koulupsykologi tekee lastensuojeluilmoituksen. Jos lasta kiusataan, rehtori tekee lasun.

Perhe on sitten näitten sossujen mielivallan alla.

Milloin näitä lasuja on alettu tekemään? Omat lapseni aikuistuivat 2000-luvun alussa, enkä muista, että siihen aikaa olisi lasuja ollut.

Joskus kymmenisen vuotta sitten tuli lastensuojelussa käyttöön ns. varhaisen puuttumisen malli. Sen jälkeen jokainen pikkuasiakin on ollut lastensuojeluasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelulaki muuttui 2008.

Ja nythän lapsimäärät vähenee ja jostain sinne lastensuojeluunkin pitää leipä saada kaikille.

Eli kaikesta kaivetaan sitten ongelmaa.

Ap:n tapauksessa en kyllä tajua, miksi he itse on sinne menneet soittelemaan.

Vierailija
84/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä yritettiin auttaa, ja sinä sanot apua paskamyrskyksi.

Lasten käyttäminen koulussa on vanhempien vastuulla. Siihen ei tosiaan auta koulu mitenkään. Ehkäpä sinun pitäisi aamulla viedä lapsesi kouluun ja hakea hänet sieltä päivän päätteeksi, ja jos hän livistää kesken päivän, sinä istut siellä koko päivän ja pidän käsikynkästä kiinni välituntien ajan.

Ota vastuu lapsistasi.

Vierailija
85/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten käyttäminen koulussa on vanhempien vastuulla. Siihen ei tosiaan auta koulu mitenkään. Ehkäpä sinun pitäisi aamulla viedä lapsesi kouluun ja hakea hänet sieltä päivän päätteeksi, ja jos hän livistää kesken päivän, sinä istut siellä koko päivän ja pidän käsikynkästä kiinni välituntien ajan.

Ota vastuu lapsistasi.

Korvaako lastensuojelu menetetyt palkkakulut jos menen vahtimaan lastani kouluun? Entä tekeekö koulu lasun, jos havaitsee minun käyttävän fyysistä pakottamista lapseeni?

Vierailija
86/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vastuu lapsistasi.

Korvaako lastensuojelu menetetyt palkkakulut jos menen vahtimaan lastani kouluun? Entä tekeekö koulu lasun, jos havaitsee minun käyttävän fyysistä pakottamista lapseeni?

Teillä on se kuusivuotias eli molemmat vanhemmat voi lyhentää työpöiväänsä.

Ja aina voi palkata apua.

Vierailija
87/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vastuu lapsistasi.

Työnantaja ei suostu työpäivän lyhentämiseen. Muutenkaan ei ole varaa noin isoihin tulonmenetyksiin. Avun palkkaaminenkin maksaa melkoisia summia.

Vierailija
88/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vastuu lapsistasi.

Ei korvaa. Sinulla on vastuu omasta lapsestasi, vaikka se sitten maksaisi jotakin. Kurja juttu, että lapsista tulee kuluja.

Kiinnostavaa sikäli, että tilanne teillä on niin paha, että olette tehneet itsestänne lasun, mutta lapset eivät ole uskaltaneet kertoa ulkopuolisille muusta kuin täpötäydestä koulupöydästä ja kuoriperunoista. Mitähän kaikkea siellä teidän suljetun ovenne takana tapahtuukaan.

Vierailija
89/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks menitte sossuun soittelemaan. Ootteko ihan pösilöitä. Nyt ne miettii siellä, että otetaanko joku lapsista huostaan vai ei. Pyydä nähtäväksi teistä tehdyt kirjaukset, voin vaan kuvitella. Vanhemmat kykenemättömiä pitämään yllä kodin siivoustasoa. Lapsilta vaaditaan ikätasoonsa nähden liiallista kotitöiden tekemistä. Lapsi on valittanut nälkäänsä, koska vanhemmat kykenemättömiä laittamaan lapsen ikätason mukaista ruokaa. Jne...kutsukaa vielä kotiimme käymään niin sitten vasta kirjoitettavaa riittääkin.

Vierailija
90/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vastuu lapsistasi.

Työnantaja ei suostu työpäivän lyhentämiseen. Muutenkaan ei ole varaa noin isoihin tulonmenetyksiin. Avun palkkaaminenkin maksaa melkoisia summia.

On pakko suostua, ellet nyt ole palomestari tai aivokirurgi.

Lasten pitää tulla ensin. Tehän niistä vastuussa olette, eikä yhteiskunta.

Vierailija
91/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vastuu lapsistasi.

Niin se on oma valinta. Jos haluaa, että lapsi asuu kotona, niin sen koulunkäynnin pitää onnistua. 

Vierailija
92/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehän niistä vastuussa olette, eikä yhteiskunta.

Yhteiskunta valvoo, kirjaa ja huostaa giganttisin kustannuksin. Ja irtisanoutuu silti kaikesta vastuusta.

Vierailija
93/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on semmoinenkin vaihtoehto, että ns. ryhdistäytyy ja aikuistuu itse ja asettaa lapsille lempeästi mutta tiukasti rajat. Teinin tehtävä on itse kuoria perunansa ja 11-vuotiaan siivottava huoneensa, muuten ei ole oikeuksia huvituksiin. Lasulla on valitettavasti usein peruskasvatusjärki täysin hukassa, niin tässäkin tapauksessa. Sano niille lapsille, että jos nyt tämä homma ei rupea toimimaan, joudutte sijaisperheeseen tai lastenkotiin asumaan ja siellä vasta tiukkaa ja kamalaa onkin eikä tiedä, milloin pääsee kotiin takaisin.

Vierailija
94/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ehkä vanhempana toivoisi, että sieltä tulisi joku tomera täti sanomaan lapsille, siis nimenomaan lapsille, että mitä pelleilyä tämä on, kyllä 15-vuotiaan pitää itse kuoria perunansa ja 11-vuotiaan siivota itse pöytänsä, ja tukea vanhempien auktoriteettia, mutta sen sijaan tuleekin tyyppejä, jotka kirjaavat, että 15-vuotias kertoo, ettei saa ruokaa, ja 11-vuotias joutuu tekemään läksyt lattialla, kun pöytä on niin sotkuinen. Kyllä lastensuojelun puoleen kääntyminen voi helposti vain aiheuttaa lisää ongelmia, saada näyttämään paperilla pahalta ja leimata koko perheen ja saada kokemaan häpeää ja avuttomuutta ja huostaanoton uhkan ilmestymisen myötä viedä luottamuksen yhteiskuntaan ja viranomaisiin.

Hyvä puoli on se, että tilanteessa on mahdollisuus liittoutua lasten kanssa ja yhdessä motivoitua panemaan asiat kuntoon, ettei pahat tädit vie. Suhteet lapsiin voivat lähentyä. Laita heidät lukemaan Oliver Twist. Perusrakenteet ja -asenteet eivät ole siitä miksikään muuttuneet, vaikka materiaalinen hyvinvointi on lisääntynyt.

Vierailija
95/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelulaki muuttui 2008.

Ja nythän lapsimäärät vähenee ja jostain sinne lastensuojeluunkin pitää leipä saada kaikille.

Eli kaikesta kaivetaan sitten ongelmaa.

Ap:n tapauksessa en kyllä tajua, miksi he itse on sinne menneet soittelemaan.

Lastensuojeluun ei ikinä pidä itse soittaa. Eräs tuttuni luuli, että sieltä saisi apua lasten oireiluun. Takana vaikea avioero ja toiselle paikkakunnalle muutto, syynä väkivaltainen ja uhkaileva ex-puoliso.

Sossut sitten aloittivat kotikäynnit. Kotona oli siistiä, eli äitihän nyt salaa jotain raskauttavaa.

Mutta kun se huoli kuitenkin oli herännyt, alkoi vuoden mittainen vaino sossujen taholta.

Lopulta koko perhe oli niin lopussa, että muuttivat sossuja pakoon taas uudelle paikkakunnalle.

Mielestäni aika kohtuutonta, että äiti joutui jättämään työnsä ja lapset koulunsa.

Poikani menetti parhaan ystävänsä.

Vahingosta viisastuneena tämän perheen äiti päätti, ettei mitään apua hae ikinä!

Vierailija
96/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, lastensuojeluun mennyt luottamus täysin täälläkin. Hain apua lapsen voimakkaaseen oireiluun eromme jälkeen. Lapsi kertoi usein, miten isi huutaa ja repii tukasta, ja väittää äidin (minun) hyljänneen hänet ja etten enää lastani rakasta. Lapsen koko persoonallisuus muuttui iloisesta ja empaattisesta erittäin masentuneeksi ja synkäksi.

Sossut tapasivat isän ja minut, mutta minä sain huudot että kiusaan isää tällaisilla ilmoituksilla ja se pitää lopettaa, alkoivat puhumaan valvotuista tapaamisista MINULLE! Eivät haastatelleet mitään, eivät tutkineet mitään, näkivät minut ja päättelivät että minä tässä vain isää kiusaan ja aiheutan itse lapseni oireilut.

Ihme kyllä, kun tulivat käymään eivät löytäneet mitään valittamista kodista ja puolsivat olosuhteiden olevan hyvät luonani.

Vierailija
97/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11-vuotiaan ei tarvitse siivota

15-vuotiaan ei tarvitse tehdä ruokaa

Lapset voi opettaa auttamaan mutta vastuu ei ole lasten.

Ei kukaan ole pakottanut 15-vuotiasta tekemään ruokaa vaan kuorimaan omat (keitetyt) perunansa ja nyppimään (kypsät) broilerinkoivet. Jopa tuo 5v. osaa tehdä kummatkin. Teini on vain niin pirun laiska.

Ja kyllä mä odotan, että 11v. on sen verran iso että osaa raivata koulupöydälleen tilaa ilman että ollaan vieressä vahtimassa tai tekemässä se hänen puolestaan. Muu siivoaminen on toki asia erikseen.

-ap-

Jos lapsilla kerran on nuo tarvittavat taidot, on teidän tehtävä vanhempina huolehtia että myös sitten niitä taitojaan käyttävät. Tottakai viimeinen vastuu on teillä että lapsi syö ja toinen hoitaa koulunsa. Ei ole itsestäänselvää että tuonikäisen oma motivaatio riittää siihen että hän ottaa vastuun yksin jos se pelkästään hänen varaansa jää.

Vierailija
98/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ehkä vanhempana toivoisi, että sieltä tulisi joku tomera täti sanomaan lapsille, siis nimenomaan lapsille, että mitä pelleilyä tämä on, kyllä 15-vuotiaan pitää itse kuoria perunansa ja 11-vuotiaan siivota itse pöytänsä, ja tukea vanhempien auktoriteettia, mutta sen sijaan tuleekin tyyppejä, jotka kirjaavat, että 15-vuotias kertoo, ettei saa ruokaa, ja 11-vuotias joutuu tekemään läksyt lattialla, kun pöytä on niin sotkuinen. Kyllä lastensuojelun puoleen kääntyminen voi helposti vain aiheuttaa lisää ongelmia, saada näyttämään paperilla pahalta ja leimata koko perheen ja saada kokemaan häpeää ja avuttomuutta ja huostaanoton uhkan ilmestymisen myötä viedä luottamuksen yhteiskuntaan ja viranomaisiin.

Hyvä puoli on se, että tilanteessa on mahdollisuus liittoutua lasten kanssa ja yhdessä motivoitua panemaan asiat kuntoon, ettei pahat tädit vie. Suhteet lapsiin voivat lähentyä. Laita heidät lukemaan Oliver Twist. Perusrakenteet ja -asenteet eivät ole siitä miksikään muuttuneet, vaikka materiaalinen hyvinvointi on lisääntynyt.

Se on niiden vanhempien tehtävä.

Vierailija
99/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, ikinä en kyllä itse soittaisi sossusta apua. Olen sen verran lukenut näitä hulluja tarinoita. Oma kotini, etenkään kirjahyllyn sisältö, tuskin kestäisi joidenkin heikohkolla älykkyydellä varustettujen sosiaalityöntekijöiden arviointia. Varmaan keksisivät jotain "huolta" jääkaapin sarkastisista jääkaappimagneeteistakin. 

Vierailija
100/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle sanoisin, että kannattanee varmaan yrittää keinolla millä hyvällä hankkiutua eroon noista lastensuojelutyöntelkijöistä. sanot vaikka, että olette nyt keksineet keittää jo valmiiksi kuorittuja perunoita ja täysjyväriisiä, ja että nuoremman lapsen koulupöytä on nyt siivottu ja lapsi tekee tyytyväisenä läksyjä sen ääressä.

Lapsille voisit jutella siitä, että lintsaaminen voi aiheuttaa viranomaisten juoksemisen kotona, mikä voi hajoittaa perheen, ja yrittää saada sillä lapsen järkiintymään ja käymään koulua. Lapset ovat nyt tuudittautuneet valheelliseen turvallisuuden tunteeseen, että mitä tahansa saa tehdä, mutta nyt kun olette lasun kanssa tekemisissä, voisit ihan hyvin sanoa lapsille, että nyt täytyy skarpata, etteivät joudu laitokseen.

Tiedän, ei ole hyvä pelotella lapsia, mutta jospa se saisi järkeä heidän päähänsä. Kyllä heitäkin siten kaduttaa ja harmittaa, jos oikeasti joutuvat eroon vanhemmista ja sisaruksista, ja päätyvät eri paikkakunnalle lastenkotiin rikollista uraansa loittelevien ongelmanuorten sekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme