Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee kyllä usko lastensuojeluun

Vierailija
19.05.2021 |

Ollaan syystä x lastensuojelun asiakkaita (itse haettu apua).

Noh, sossu oli sitten jutellut kahden vanhimman lapsen (11v. ja 15v.) kanssa.

11v. oli kertoillut että joutuu usein tekemään läksyt lattialla tai sängyssä kun koulupöytä on aina niin täynnä tavaraa (hänen omiaan). Sossun ratkaisu? Meidän vanhempien kuulemma tulisi siivota se koulupöytä, kyllähän lapsen täytyy mahtua siihen tekemään läksynsä. Emme kuulemma voi sysätä siivousvastuuta 11-vuotiaalle.

15vee. taas oli mennyt kertomaan että näkee tosi usein nälkää kun ei ole mitään syötävää. Tästähän nousi sitten melkoinen kakkamyrsky, luonnollisesti. Asiaa selvitettiin pitkään ja hartaasti kunne selvisi että muksu oli tarkoittanut sitä, että skippaa päiväruuan jos joutuu itse kuorimaan perunat tai nyppimään broilerinkoivet. Ja mikäs oli tähän sossun vastaus? Meidän kuulemma tulisi kuoria perunat ja myöskin nyppiä ne broilerit, eihän teiniä nyt voi nälässä pitää.

Vaatteitakin kuulemma on lapsilla liikaa, osasta pitäisi luopua. Toki vaatteita on paljon mutta hienosti mahtuvat vaatekaappeihin ja pysyvät järjestyksessä. Niin meidän nuorimman lapsen (6v.) leluja ei kyllä oikeastaan saisi olla olohuoneessa, lastenhuone on leikkejä varten. Meillä on siis olohuoneessa dublot, barbit ja lelukeittiö tarvikkeineen, jotta 11v. sai oman soppensa huoneesta (jakaa siis huoneen tuon nuorimman kanssa).

Tää on kyllä ihan uskomatonta! Ja auta armias, jos sanoo vastaan noille sossuille.....Tässä vaiheessa alkaa kyllä kaduttamaan, että alunperinkään haettiin apua. Ja siis alkuperäiseen ongelmaan ei mitään apuja ole vielä tullut.

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa käsittämättömältä ja järkyttävältä. Mutta ei yllätä.

Mutta itse ongelmaan, niin en kyllä sitäkään ymmärrä miten ette saa 11-vuotiasta menemään kouluun. Jos taustalla on kiusaamista, niin sekin pitää selvittää.

Johan sitä koulun kanssa ollaan selvitelty mutta heidän mielestään kaikki on siellä päässä ok.

Minä ja mies lähdetään töihin melko aikaisin aamulla joten kaksi isompaa jäävät keskenään kotiin. Lintsaaminen on siis tuolla tavoin enemmän kuin helppoa. Kukaan ei ole vahtimassa. Ja kun me tullaan kotiin niin toinen selittää silmät kirkkaina että juu, oltiin koulussa. Joo, eipä ollut.

-ap-

Mitä lapsi itse sanoo, että miksi ei halua mennä kouluun?

Vierailija
42/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on samoja kokemuksia täällä. Lastensuojelu tuli elämäämme kun tytär alkoi jäämään koulusta pois kahdeksannella luokalla. Oli myös viiltelyä ja itsetuhoisia ajatuksia. Lastensuojelusta tultiin kotikäynnille ja meillä oli liian siistiä... Lasten olisi pitänyt myös saada itse sisustaa asuntoa =O 

Loppujen lopuksi kun mistään heidän tarjoamastaan avusta ei ollut mitään hyötyä, eikä tyttö halunnut heidän apuaan, minua kehoitettiin lopettamaan työt ja menemään johonkin ammatilliseen kuntoutukseen!!?  Jäin suu auki ja sen jälkeen lopetin heidän puheluihinsa ja viesteihinsä vastaamisen. Onneksi tyttö täyttää kohta 18 ja sen jälkeen se  loppuu tämä paska kokonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse ongelmaan, niin en kyllä sitäkään ymmärrä miten ette saa 11-vuotiasta menemään kouluun. Jos taustalla on kiusaamista, niin sekin pitää selvittää.

Miten saat lapsen pakotettua kouluun jos ei mene? Odotellaan lastensuojelulta vastausta, psykiatrialta ei apuja. Ehkä lasu osaa auttaa??? Saapi nähdä... Jos lapsi ei kouluun mene niin ei mene. - ei ap

Ensin kannattaa kokeilla ihan puhuttelua ja perus rankaisua jos koulusta tulee tieto, että lapsi on lintsannut. Jos se ei auta, niin voi esimerkiksi uhata, että jompi kumpi vanhemmista ottaa joku päivä töistä vapaata ja saattaa lapsen luokkahuoneeseen asti, jos lapsi ei sinne vapaaehtoisesti mene.

Miten saatat lapsen kouluun joka ei sinne suostu lähtemään? Kysyn vaan... Helvetin helppo sanoa. Oikeesti et voi tehdä mitään.

Vierailija
44/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuulostaa LIIAN käsittämättömältä ap:n ongelmat. Sosiaalialan työntekijänä veikkaisin, että nyt ei nähdä metsää puilta. Muitakin ongelmia on, ap juuttuu nyt vain pikkuseikkoihin, mistä juteltu, missä ei oo tultu lasta vastaan vaikka se olisi helposti mahdollista. Ne isoimmat jutut puuttuu tarinasta kokonaan. Mutta tätähän se on.

Älkää nyt hyvän tähden ihmiset uskoko, että perunan kuorimattomuuden takia lastensuojelu käyttää resurssejaan, miettikää nyt itsekin.

Usein ongelma on juuri se, että apua tarvitseva perhe ei näe sitä avun tarvettaan. Kyllä se tässäkin on muualla kuin perunassa, broilerissa tai koulupöydässä. Niihin sivulauseisiin nyt vain juututtiin.

No kun muita ongelmia ei ole. Paitsi nuo jotka olen maininnut.  Tai jos onkin niin ei ole sitten meille kerrottu eikä kirjattu papereihin.

Ja onhan meillä siis ihan oikea ongelma eli lapsen lintsailut mutta nyt lastensuojelu on tarttunut lillukanvarsiin kuten nuo perunat (=teini näkee nälkää) ja sotkuiseen koulupöytään (=ei mahdu tekemään läksyjä). Niin ja lelut olohuoneessa ja liika vaatemäärä lapsilla.

-ap-

Vierailija
45/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saat lapsen pakotettua kouluun jos ei mene? Odotellaan lastensuojelulta vastausta, psykiatrialta ei apuja. Ehkä lasu osaa auttaa??? Saapi nähdä... Jos lapsi ei kouluun mene niin ei mene. - ei ap

Ensin kannattaa kokeilla ihan puhuttelua ja perus rankaisua jos koulusta tulee tieto, että lapsi on lintsannut. Jos se ei auta, niin voi esimerkiksi uhata, että jompi kumpi vanhemmista ottaa joku päivä töistä vapaata ja saattaa lapsen luokkahuoneeseen asti, jos lapsi ei sinne vapaaehtoisesti mene.

Miten saatat lapsen kouluun joka ei sinne suostu lähtemään? Kysyn vaan... Helvetin helppo sanoa. Oikeesti et voi tehdä mitään.

Raahaa sen sinne väkisin.

Vierailija
46/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan sitä koulun kanssa ollaan selvitelty mutta heidän mielestään kaikki on siellä päässä ok.

Minä ja mies lähdetään töihin melko aikaisin aamulla joten kaksi isompaa jäävät keskenään kotiin. Lintsaaminen on siis tuolla tavoin enemmän kuin helppoa. Kukaan ei ole vahtimassa. Ja kun me tullaan kotiin niin toinen selittää silmät kirkkaina että juu, oltiin koulussa. Joo, eipä ollut.

-ap-

Mitä lapsi itse sanoo, että miksi ei halua mennä kouluun?

Ei kuulemma vain tykkää koulunkäynnistä.

Aina pärjännyt siellä aika hyvin (eli tuskin on mitään oppimisvaikeuksia) mutta nyt kun poissaolot lisääntyneet, myös koenumerot laskeneet.

-ap-

Vierailija
47/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten raahaat aikuisen ison ihmisen mihinkään? Menisi pahoinpitelyksi ja sitä en tekisi. Ikuiset traumat nuorelle mistä seuraa sitten jo oikeasti pahoja asioita. Oma nuori jo muutenkin isompi kuin minä. Ei sitä mihinkään raahata.

Vierailija
48/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten raahaat aikuisen ison ihmisen mihinkään? Menisi pahoinpitelyksi ja sitä en tekisi. Ikuiset traumat nuorelle mistä seuraa sitten jo oikeasti pahoja asioita. Oma nuori jo muutenkin isompi kuin minä. Ei sitä mihinkään raahata.

Aikuisen kokoisen siis...

Vierailija
49/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: mieheni on niin laiska, että ei kuori perunoitaan, vaan syö kuorineen. Ei vaan viitsi. Ärsyttää. Lapset kyllä kuorivat omansa.

No, loukkasi kätensä pahasti ja nyt kuorin perunansa.

Vierailija
50/164 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen nälkä pakotti lapset töihin ja kouluun, mutt nyt on niin lepsua, että voi aloitta laiskottelun jo varhain.

Olisiko mahdollista hankkia suurempi asunto, jotta lapsilla olsii omat huoneet. Keskimmäinen tarvitsisi oma rauhaa jo.

Vierailija
51/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Järjestelette työnne niin, että joku laittaa 11v kouluun, lopetatte tekemästä kuorittavia perunoita ja kanankoipia, teette vaikka muusia ja lihapullia ja siivoatte kotinne. Mitä helvettiä te muuta kuvittelette? Aikuisten vastuu, että homma toimii.

Vierailija
52/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikilla lapsilla on asiat kohtuu hyvin. Menkää kermaperseet Intiaan katsomaan mitä on huonot olot - niin lapset kuin aikuisetkin. Lastensuojelu tulisi lakkauttaa täällä. Opittaisiin.

Vierailija
53/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Se lapsen kouluun lähteminen on huoltajan vastuulla. Hyvin yksinkertaista. Työoloja täytyy muuttaa jos lapsi ei ilman aikuista kouluun lähde. Jos teillä on sossu jo mukana niin pyydä sieltä tukihenkilö aamuihin viemään se lapsi kouluun.

Lintsaamista on todella paljon jo hyvin nuorilla. Kaikelle ei löydy syytä kotoa eikä koulusta. Lapsilla ja nuorilla on jostain syystä sellainen vaihtoehto kuin jäädä kotiin. Aikaisemmin sellainen ei ole ollut mikään vaihtoehto nuorten mielessä.

Vierailija
54/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella on isä, niin hän yleensä jaksaa raahata.

Tuollaiset "ikuiset traumat" ovat huuhaata. Mutta toki niihin saattaa joutua teeskentelemään uskovansa, jos sossu hengittää niskaan ja valvoo jokaista liikettä.

Vierailija
55/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa, että miten tähän tilanteeseen päädytään ettei lapsi mene kouluun. Päättääkö se yhtenä aamuna etten enää ikinä mene vai johtaako siihen sellainen vaivihkainen tie, että pikku hiljaa lintsaa enemmän ja enemmän. Ja jos se tapahtuu pikkuhiljaa niin miten siihen on kotona puututtu?

Vierailija
56/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ja nuorilla on jostain syystä sellainen vaihtoehto kuin jäädä kotiin. Aikaisemmin sellainen ei ole ollut mikään vaihtoehto nuorten mielessä.

Aikaisemmin lapsia ja nuoria oli mahdollisuus uhata kovillakin seurauksilla jos eivät totelleet. Nykyisin positiivisen kasvatuksen aikana sitä mahdollisuutta ei ole, joten moni lapsi ja nuori on hoksannut, että he voivat toimia lähes miten vain ilman, että siitä on mitään tuntuvaa seurausta heille.

Vierailija
57/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Se lapsen kouluun lähteminen on huoltajan vastuulla. Hyvin yksinkertaista. Työoloja täytyy muuttaa jos lapsi ei ilman aikuista kouluun lähde. Jos teillä on sossu jo mukana niin pyydä sieltä tukihenkilö aamuihin viemään se lapsi kouluun.

Lintsaamista on todella paljon jo hyvin nuorilla. Kaikelle ei löydy syytä kotoa eikä koulusta. Lapsilla ja nuorilla on jostain syystä sellainen vaihtoehto kuin jäädä kotiin. Aikaisemmin sellainen ei ole ollut mikään vaihtoehto nuorten mielessä.

Se on myös aikuisista kiinni mitä se lapsi siellä kotona yksikseen tekee, kun pitäisi olla koulussa. Jos sinne on järjestetty kivasti netit ja pelikoneet, niin vanhempi voi katsoa peiliin missä vika on. Jotkut heittävät lapsen päiväksi pihalle, jos ei suostu kouluun. Ei tarvitse maata sängyssä pelaamassakaan sitten. Useimmat järjestävät työnsä niin, että se lapsi sinne kouluun aamuisin työnnetään. Myös ihan keskustelu sen lapsen kanssa auttaa. Ap:n ongelma on selvästi kotoa puuttuva vanhemmuus. Ei osata ottaa vastuuta siitä, että hommat toimivat ja syytellään sitten suht pieniä lapsia siitä, että eivät ota vastuuta vaikka siivoamisesta tai kuoriperunoista. Mikäli peruskoulu ei suju, lastensuojelu ryhtyy varmaan syksyllä miettimään pitäisikö se koulu käydä koulullisessa lastenkodissa.

Vierailija
58/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa. Meillä käy sossu pari kertaa vuodessa. Ei aina sama, mutta kukaan ei ole puuttunut tuollaisiin asioihin. Eivät edes juttele kahdestaan lasten kanssa. Käydään läpi tärkeimmät asiat ja siinäpä se.

Vierailija
59/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lintsaajille annettiin jälki-istuntoa. Enää sitä ei saa antaa, joten lintsaamisestakin on tehty lastensuojeluasia...?

Kyllä jälki- istuntoa saa antaa vieläkin.

Vierailija
60/164 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lintsaajille annettiin jälki-istuntoa. Enää sitä ei saa antaa, joten lintsaamisestakin on tehty lastensuojeluasia...?

Jo nyt se on lasun pakka. Meillä sama homma. Nuori ei mene kouluun niin meistä tehtiin lasu. No ehkä joku tukiperhe olis hyvä. Koittakoon ne saada tää nuori menemään kouluun.... Jo 1 vuotiaana pph ei suostunut enää jatkamaan hoitoa kun niin kovapäinen... Jouduin lopettamaan työt.

Teistä ei tehty lasua. Vain siitä nuoresta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi