Mies lasten kanssa kotona, aaarrgh
Tiedän, että tästä herää myrsky ja tiedän, että kyse on paljolti siitä miten asioihin suhtautuu ja lisäksi vielä siitä, että itsepä olet paikkasi valinnut, mutta kerronpa silti tarinani. Eli meillä mieheni kanssa taapero ja vauva. Minä olen äitiyslomalla ja mies käy töissä, miehen työt koneella istumista, palavereja, etätöissä tällä hetkellä on. Minä hoidan kodin lastenhoidon ohessa pääsääntöisesti täysin, miehen saan välillä väännettyä johonkin kotihommaan käskyttäen. Illat mies lepäilee ja kerää voimia töihin. Vauva valvottaa minua öisin ja päivät menee vauvan ja taaperon tarpeita tyydyttää ja vasemmalla kädellä kotia hoitaen. Otin viikonlopuksi työvuoron itselleni, osittain ihan siksi, jotta mies näkisi mitä päiväni sisältävät. Miehen mielestä ihan hyvä idea, kun menen töihin ja ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Tietenkin valvoin yön lasten kanssa ennen töitä, eihän miehelle tullut mieleen, että siinä olisi mitään outoa? Kun lapset alkoivat elämöimään yöllä mies vähän heilutteli kättään heidän suuntaan ja hymyili?? Minä sitten vaihdoin vaippaa, juotin, hyssyttelin, nukuttelin. No aamulla aikaisin lähdin töihin ja mietin silmät ristissä, että kohta kotona alkaa myrsky ja kuinkahan mies pärjää? Palasin iltapäivällä kotiin ja mies tyrkkäsi lapset minulle miltei ovella, eikä koko iltana enää koskenut lapsiin, eikä ole nyt kahteen viikkoon pistänyt tikkua ristiin lasten tai kodin hoitoon liittyen, vetoaa siihen yhteen päivään kun hoiti kaiken! Kuitenkin muistaa lisätä, että lastenhoito on kyllä paljon kevyempää hommaa kuin hänen vaativa työnsä, mikä vie kaiken energian ja iltaisin hänen täytyy saada levätä!! Ja sanottakoon vielä, että sinä päivänä, kun hän lapsia hoiti, mitään muuta hän ei tehnyt. Lapsilla oli samat vaatteet koko päivän päällä, vaikka vauva oli niille puklannut ja taapero sotkenut täysin ruualla, tietysti. Ja keittiö oli täyden kaaoksen vallassa, minä siivosin lasten roikkuessa minussa. Ja kaikki muukin oli rempallaan ja taaperon ruokailu oli ollut epämääräistä, koska on kovaa hommaa saada hänet syömään järkeviä asioita monipuolisesti, tiedän. En tiedä mitä ovat tehneet ajankuluksi, ilmeisesti vain tuijottaneet tvtä, vaikka minä yritän välttää tvn näyttämistä lapsille viimeiseen asti ja tästä ollaan puhuttu miehen kanssa monta kertaa. Tiedän toki, että se on helppo keino saada lapset hiljaiseksi ja rauhalliseksi. Olen räjähtämispisteessä asian kanssa, mutta pidän suuni vielä kiinni ja yritän kerätä järkeviä argumentteja mitkä esittää miehelle. Mitäs mieltä suuri yleisö on?
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet jäävät tuossa vauvakuplassa hieman ulkopuoliseksi. Äidit kokevat odotusajan, synnytyksen ja sitten se lapsi on äidissä kovin kiinni, jos rintaruokinta. Iseillä tulee helposti ulkopuolinen olo. Vanhemmat eivät koe pikkulapsiarkea niin voimakkaasti mitä äidit joilla on vielä hormonimyrskyjä.
Siinä vaiheessa kun lapsi on vieroitettu rinnalta, niin isän vuoro tulee. Jos ei nyt ihan kotitöiden parissa, niin lasten kanssa puuhatessa, ulkoillessa jne. Jotta se äitikin saisi hengähdystaukoa välillä.
Pakottamalla, nalkuttamisella ja uhriutumisella ei koskaan ole saatu mitään hyvää aikaiseksi.
Ne isätkin voivat olla hieman pihalla. Ehkä ne eivät tee kaikkea täydellisesti, mutta tekevät sen omalla tavallaan. Ehkä se jälki ei ole yhtä hyvää, mutta hyväksykää se. Monasti naiset vaativat liikaa, miehet sitten yrittävät, ja lopulta naiset sitten korjailevat miehen tehdyn työn mieleisekseen. Kaiken ei tarvitse olla aina tiptop, huushollin edustuskunnossa, tai lapsilla aina täydellinen vaatekerta.
Pitää mennä tilanteen mukaan. Vuosien jälkeen voi herätä ahaa-elämys mitä olisi voinut tehdä toisin. Ja puhukaa ihmiset toisillenne. Riiteleminen ei hyödytä ketään. Listatkaa toisistanne niitä hyviä puolia. Nähkää kokonaisuus eikä vain paloja revittynä huonosti sovitettuna. Lapsille kovin ikävää jos vanhemmat tavallaan riitelevät heidän takiaan. Niistä voi jäädä ikävä kaiku tulevaan.
Lässyn lää, alkaa olla kyllä niin kulunut selitys miesten isänä olemisesta. Mies on niin yksinkertainen, ettei osaa edes lasten likaisia vaatteita vaihtaa, ei osaa ruokkia ajallaan jne, mutta ei se haittaa. Isät ovat isiä, vähän kuin pojat ovat poikia. Jos äiti suoriutuisi lasten hoidosta yhtä surkeasti kuin tuollainen huithapeli isä, niin se olisi suurin piirtein lasun paikka. Ihme juttu. Jospa nuo isit vähän skarppaisivat. Ei se nyt niin paljon ole vaadittu, että jos on vastuussa lapsista, niin sentään pesee heidän hampaansa, vaihtaa siistit vaatteet päälle, ulkoilee, lukee ehkä jonkun kirjan ja järkkää välillä jotain syötävää heille. Ei tarvitse tiptop kämppää tai fysiikkaa opiskella tai mitään suuria tavoitteita. Jos ei kykene muuta kuin maata sikolätissä telkkarin ääressä ja isukki itse luuri kädessä sohvan pohjalla ärtyneenä, niin joutaakin hevonkuuseen.
lässyn lää vain itsellesi. Kun niitä huonoja äitejä on olemassa ja perheitä, missä eron jälkeen sillä isällä ei ole mitään vaikeuksia lasten kanssa elämisessä, ja puolistaan se äiti ei saa pidettyä pakettiaan kasassa. Olin töissä lastensuojelussa ja täytyy todeta että asia ei todellakaan ole mustavalkoinen. Osa äideistä on hirveitä. N
Parasta mitä meillä tässä asiassa tapahtui oli se että minä menin takaisin töihin. Teen pitkiä työputkia yövuoroja ja mies joutui pakon sanelemana ottamaan lapsista täyden vastuun työputkeni ajaksi. Alkuun oli hirveää valitusta ja kipuilua kaikesta. Joka yö tuli töihin viestiä että ei nämä nuku ollenkaan, huutaa vaan. Aloin vastata että en voi asialle täältä töistä yhtään mitään, itse on selvitettävä ongelmat. Loppui pian ne viestit.
Mies on alkanut olla esikoisen kanssa vasta kun esikoinen oli n.4 vuotias. Se näkyy heidän suhteessa nyt kun lapsi on koululainen ja mies huomaa sen ja katuu sitä ettei ollut enemmän läsnä aiemmin. Tekee nyt töitä suhteen parantamiseksi mutta hidasta se toki on.
Ääh, mä niin samaistun. Harmittaa että piti lisääntyä tollasen vastuunpakoilijan kanssa. En osaa sanoo mitään. Halaus. Itse olen vaan kyllästynyt ja luovuttanut. Eroa harkitsen.
Kysyt siltä mieheltä että mikä tää juttu nyt oli, että sen piti hoitaa lapset ja koti, kun sä käyt töissä ja ihmettelet miksi lapset on likaisia ja keittiö siivoamatta. Sitten vain selität että niiden asioiden hoitaminen kuuluu hommaan. Aina. Voit myös lisätä että kyllä muutkin miehet hoitaa ihan normaalisti jälkiensä siivoamisen.
Ja kyllähän säkin hyvänen aika tarvitset lepoa, ja sullakin on oikeus kerätä voimia.
Kannattaa tehdä tasan niin monta lasta, kun jaksaa itse hoitaa. Tällä viisaudella olen itse yhden lapsen tehnyt ja se jääköön siihen. Parhaimmassa tapauksessa meitä on kaksi lasta kasvattamassa omalla, keskenään ihan yhtä hyvällä tavallaan. Pahimmassa tapauksessa omat voimavarani kyllä riittävät yhden lapsen ja yhden aikuisen talouden pyörittämiseen.
Mitä tulee noihin puolison valintoihin. Jos se vie enemmän voimavaroja, kuin antaa, niin laita luiskaan. Parisuhteessa kunnioitus on kaiken a ja o, molemmin puolin, ilman sitä ei suhde voi toimia.
Toki ennen välitöntä eroa kannattaa yrittää sitä hyvin väheksyttyä kommunikointia. Jos joku hiertää, sano siitä. Älä syyttele, sillä saa toisen varmasti vain puolustuskannalle ja edessä on pattitilanne. Jos mies/nainen kyllä tekee, mutta sinusta väärin tai huonosti, katso ensin peiliin. Onko omat odotukset ja kriteerit liian korkealla, riittäisikö välillä vähempikin?
Jos rehellisen itsetutkiskelun jälkeen vastaus on ei, avaa suusi. Kerro, miksi toisen tekele ei ole riittävä ja miten toivoisit asian hoituvan. Muista kuitenkin, että olemme jokainen erilaisia. Kaikkia asioita ei tarvitse tehdä juuri sinun tavallasi. Jos lopputulos on riittävän hyvä, mitä väliä miten siihen päädytään? Rennompi ote elämään ja arjenpyöritykseen tuskin on haitallista kenellekään.
Kiitä myös puolisoasi, kun siihen on aihetta. Niistä mitättömiltä tuntuvista asioistakin, joista kukaan ei välttämättä sinua kiittele. Ihminenkin mielellään toistaa käytöstä, mistä hän on saanut positiivista palautetta. Siltä pohjalta on paljon helpompi lähteä rakentavaan keskusteluun, kuin pelkästään epäkohtiin keskittyvällä "nalkutuksella".
Vierailija kirjoitti:
Ääh, mä niin samaistun. Harmittaa että piti lisääntyä tollasen vastuunpakoilijan kanssa. En osaa sanoo mitään. Halaus. Itse olen vaan kyllästynyt ja luovuttanut. Eroa harkitsen.
Samoin miehesi.
Palkkaatte kerran viikossa siivoajan ja lastenhoitajan, niin saatte yhteistä omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin miehesi.
Yhdessä päätetty ero onkin kaikille paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyysvapaalla opin miten helppoa lasten hoitaminen on, joten tämä on joko provo tai kyseessä on poikkeuksellisen huonon elämänhallinnan omaava perhe.
Päivässä mulla meni maks 2 tuntia ruuan tekemiseen, siivoamiseen, lapsen pukemiseen yms. Muun ajan sain viettää aivan vapaasti lapsen kanssa ulkoillen, leikkien, käydä kaupungilla, retkillä, harrastamassa yms. Elämäni helpoin ja.mukavin 2 kuukautta.
Anna kun arvaan: Sinulla oli yksi hyvin nukkuva lapsi, oli kesä ja lisäksi osallistuva vaimo, joka oli iltaisin lapsen kanssa, laittoi ruokaa ja siivosi?
Kokeilepa samaa niin, että valvot ensin yön vauvan kanssa, sitten päivän taaperon kanssa. Kumpikaan ei viihdy yksin, niin että vessassakin pitää käydä ovi auki. Mitään asiaa ei voi tehdä kerralla loppuun, kun jompi kumpi lapsista alkaa kesken kaiken itkeä tai tehdä jotain kiellettyä. Lisäksi talvella se pukeminen ja lähteminen on ihan toinen juttu kuin kesällä.
Kaksi pientä lasta, heräilevät yöllä, vaimo tekee töissä pitkää päivää, teen suurimman osan ruumista, siivoamme yhdessä. Lisää kysymyksiä?
Kiva lukea, että löysit rennon ja tehokkaan tavan hoitaa lapsia. Arvostan! Meillä jaoimme vaimon kanssa hoitovapaat puoliksi ja olin kotona 1-3 lapsen kanssa yhteensä parisen vuotta. Ja tykkäsin siitä enemmän kuin vaimoni omista hoitovapaistaan.
Aloittajan miestä ei kirjoituksen perusteella voi kauheasti puolustella, muttei kannata myöskään ruveta yksipuoliseksi tuomariksi huutamalla eroa tms. Oma neuvoni ap:lle on ottaa omaa aikaa: mennä töihin, harrastuksiin, kavereille. Mies voi havahtua tekemättömiin töihin ja tulla niiden kanssa tutuksi. Yleensä miehet mieltävät kodin ennen kaikkea rentoutumisen paikaksi eivätkä välttämättä noteeraa sotkuja silloin, kun on tarve levätä. Levon jälkeen energiaa pitäisi olla. Naisilla omat tarpeet saattavat tulla viimeisenä. Tästä voi seurata negatiivinen nalkutuksen kierre, joka on aika tehotonta, koska ei kukkokaan käskien laula.
Asioita pöydälle kunnioituksen hengessä ja kuunnellen puolin ja toisin. Peace out.
Vierailija kirjoitti:
Se kenellä on seuraavana päivänä töitä, ei tarvitse herätä yöllä lasta hoitamaan. Jos naisella töitä, mies sitten herää. Vapaapäivinä annetaan vuorotellen edes toisen nukkua pitkään eli vuorotellaan lastenhoidossa. Katso, että itsekin saat vapaan illan ja myös välillä aikaa parisuhteelle. Olisiko mahdollista hankkia siivoojaa? Lastenhoitajaa?
Mä oon mies ja herään hoitamaan vauvaa, vaikka vaimo on kotiäitinä.
Mietinmie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kenellä on seuraavana päivänä töitä, ei tarvitse herätä yöllä lasta hoitamaan. Jos naisella töitä, mies sitten herää. Vapaapäivinä annetaan vuorotellen edes toisen nukkua pitkään eli vuorotellaan lastenhoidossa. Katso, että itsekin saat vapaan illan ja myös välillä aikaa parisuhteelle. Olisiko mahdollista hankkia siivoojaa? Lastenhoitajaa?
Mä oon mies ja herään hoitamaan vauvaa, vaikka vaimo on kotiäitinä.
Täällä toinen mies joka teki noin. Valituksen määrä pysyi samana. Olin myös kotona lasten kanssa ja valitus pysyi, vaikka oli huomattavasti siistimpää kuin naisen oltua kotona. Ero oli ainut vaihtoehto. Toivottavasti teillä asiat ei kärjisty niin, että pitää erota.
Mä palasin töihin heti kun anhempainvapaa ja vuisiloma oli pidetty. Tehtiin miehen kanssa molemmat vuorotyötä ja oltiin vuorotellen töissä, niin ettei lapsi tarvinnut ulkopuolista hoitajaa.
Kun mies oli töissä, niin hän tarvitsi lepoa, että palautuu työpäivän aiheuttamasta rasituksesta ja kun mies oli lapsen kanssa kotona, niin hän tarvitsi lepoa lapsen hoidon aiheuttamasta rasituksesta. Kun mies oli menossa töihin, niin hänen täytyi saada nukkua, että jaksaa töissä ja kun taas mies oli jäämässä lapsen kanssa kotiin hänen piti saada nukkua, että jaksaa olla lapsen kanssa.
Kyllähän mä tästä muutaman kerran huomautin ja kerroin, että mä en saa levätä käytännössä koskaan ja alan olemaan jo melko väsynyt. Mies ei näyttänyt olevan yhtään kiinnostunut muusta kuin itsestään.
Asia ratkesi sillä, että mies ulkoisti itsensä perheestä ja lapsi on päivähoidossa. Eihän se edelleenkään tuo mulle enempää lepoa, mutta vitutus on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja siis laittaa miehensä TEKEMÄÄN KOTITÖITÄ KESKEN MIEHEN TYÖPÄIVÄN?????????????????
Joutuuhan jokainen työpaikallakin täyttämään ja tyhjentämään tiskikoneen kesken työpäivän. Mitä kummaa tuossa on?
no ei todellakaan joudu, mitä helvettiä sä selität?
Ihan tavallista toimistotöissä. Etätöitä tekevät ovat usein toimistossa töissä normaalisti.
JOKAINEN JA PÄIVITTÄIN?
Älä jaksa jauhaa paskaa
Omalla vuorollaan tietenkin. Riippuu ihan työpaikan koosta, miten usein oma vuoro on. Jotkut tosin luistavat niistäkin, mutta esimiehet muistuttavat asiasta henkilöstöpalavereissa.
Ja tämä tehdään palkkaa vastaan työajalla.
Se ei ole sama asia kuin kotitöiden tekeminen työajalla.
Sama kuin veisit työpaikallesi perunoita kuorittavaksi työaikanasi.
Lisäksi alkuperäinen viestisi oli että jokainen joutuu tyhjentämään tiskikoneen työpaikalla kesken työpäivän.
Moni hoitaa työpaikan keittiövuoron palkattomalla ruokatauolla. Siihen menee muutama minuutti kuten kotonakin. Etäpäivään kuuluu samat tauot mitä töissä, silloin voi laittaa pyykkikoneen päälle tai vaihtaa vauvalta vaipan.
Kuulostaa kohtuuttomalta. Työpäivä on työpäivä, ja tauot on sen vuoksi, että jaksaa tehdä niitä töitä tehokkaasti. Minä kyseenalaistaisin työntekijäni jos tämä vähänkään näkyy työpanoksessa. Sen kotona lastahoitavan tehtävä on hoitaa niitä asioita kotona, se lapsi ei saa vaikuttaa työntekijän kykyyn tehdä töitä. N
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa. Uhriudutaan ja tehdään kaikki ja raivotaan oman pään sisällä. Miksi helvet issä te naiset suostutte katselemaan sekuntiakaan tuollaista moukkamaista käytöstä? Mies töissä, sinä lasten hoitaja. Kotityöt ja ruuanlaitto menee edelleen puoliksi. Lopettakaa nyt herran jestas tuollainen passaaminen. Myös äideille kuuluu vapaa aikaa ja omia juttuja! Lasten hoitaminen kotona on ihan täyttä työtä ja pitkään uraa tehneenä voin sanoa, etten koskaan ikinä milloinkaan burn outin partaallakaan kokenut työtäni raskaammaksi kuin kotona lasten hoitaminen.
Hyvät naiset niitä on olemassa sellaisiakin miehiä, jotka oma-aloitteisesti hoitaa yöt jotta äiti saa toipua synnytyksestä ja nukkua. Sellaisia, jotka vaihtaa kaikki kakkavaipat etätöiden ohessa koska omien sanojensa mukaan se on vähintä mitä hän voi tehdä. Sellaisia, jotka tuo asiakaskäynnin jälkeen ruokaa kotiin ettei tarvitse kokata ja siivoaa töiden jälkeen koko kämpän koska "sulla on kuitenkin taas ollut kädet täynnä noiden kanssa". Ja vielä kirsikkana töiden jälkeen: mä vien nyt noi ulos tädille tai puistoon jotta sä saat levätä ja tehdä omia juttuja.
Älkää naiset tyytykö ja älkää olko äitejä miehillenne!
N33
Okei, onko tuo 33 syntymävuotesi vai ikäsi? Koska pitkää työuraa ei ainakaan 33-vuotias ole ehtinyt tehdä.
Se, että on olemassa kunnollisiakin miehiä, ei oikeastaan auta tässä keskustelussa. Koska miestä ei voi muuttaa kunnolliseksi sormi napsauttamalla. Ja kunnollisestakin miehestä saattaa sattumusten kautta tulla vaikka masentunut tai muuten sairas.
Ap:n pitäisi pelata näillä korteilla: mies ei tee juuri mitään, keskustelu ei auta, lapsia on 2, ap:lle tämä on hänen ainoa elämänsä, mennyttä ei voi muuttaa, tehtyjä valintoja ei voi perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja siis laittaa miehensä TEKEMÄÄN KOTITÖITÄ KESKEN MIEHEN TYÖPÄIVÄN?????????????????
Joutuuhan jokainen työpaikallakin täyttämään ja tyhjentämään tiskikoneen kesken työpäivän. Mitä kummaa tuossa on?
Ihan tavallista toimistotöissä. Etätöitä tekevät ovat usein toimistossa töissä normaalisti.
JOKAINEN JA PÄIVITTÄIN?
Älä jaksa jauhaa paskaa
Omalla vuorollaan tietenkin. Riippuu ihan työpaikan koosta, miten usein oma vuoro on. Jotkut tosin luistavat niistäkin, mutta esimiehet muistuttavat asiasta henkilöstöpalavereissa.
Lisäksi alkuperäinen viestisi oli että jokainen joutuu tyhjentämään tiskikoneen työpaikalla kesken työpäivän.
Moni hoitaa työpaikan keittiövuoron palkattomalla ruokatauolla. Siihen menee muutama minuutti kuten kotonakin. Etäpäivään kuuluu samat tauot mitä töissä, silloin voi laittaa pyykkikoneen päälle tai vaihtaa vauvalta vaipan.
Kuulostaa kohtuuttomalta. Työpäivä on työpäivä, ja tauot on sen vuoksi, että jaksaa tehdä niitä töitä tehokkaasti. Minä kyseenalaistaisin työntekijäni jos tämä vähänkään näkyy työpanoksessa. Sen kotona lastahoitavan tehtävä on hoitaa niitä asioita kotona, se lapsi ei saa vaikuttaa työntekijän kykyyn tehdä töitä. N
Jestas sentään. Sinä et taida sallia työntekijöillesi edes vessareissuja, ettei ne rasitu. Jotkut kuulemma vie koiran ulos tauoillaan, sallitko sinä sen vai pitääkö heidän palkata koirienulkoiluttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOKAINEN JA PÄIVITTÄIN?
Älä jaksa jauhaa paskaa
Etätyöpäivän aikana ei minusta voi vaatia toista tekemään kotitöitä, vaikka monessa ajattelua vaativassa työssä joku pieni pyykkienripustustauko voi tehdä ihan hyvää ja lisätä työtehoa. Saa hieman liikettä ja taukojumppaa ja samalla siinä voi pohtia ratkaisua johonkin asiaan. Sen vaan pitäisi lähteä siitä töitä tekevästä itsestään, että milloin on sopiva hetki pitää paussi. Meillä mies mieluusti auttoi esim lasten pukemisessa, että päästiin nopeammin ulos siitä metelöimästä.
Mutta sitten etätyöpäivän jälkeen on kyllä ihan vallan hyvin aikaa tehdä kotitöitä, viedä lapsia ulos tai mitä vaan. Jos ei oikeasti työpäivän jälkeen jaksa muuta kuin maata, on syytä hakeutua työterveyteen ja miettiä mitä tehdä että jaksaisi elää normaalisti.
Ei saatana mikä vätys. Ei kyllä välitä sinusta yhtään. Tosin ei mitään uutta auringon alla. Itsekäs mies.
Ap. Huoh.
Kenenkään työ ei ole vain palavereja etänä. Ei ketään palkata pitämään palavereja etänä ilman että tajuaa jostain todella paljon jotain enemmän kuin ne kaikki tuhannet kortiston haaveilijat. Ok?
Lässynlässyn.
Lisäksi, lue se aloitus uudelleen.