Onko väärin valehdella ottaneensa koronarokotteen tässä tilanteessa?
Tilanne on se, että vanhemmat ovat sanoneet minulle, että saan tavata mummiani vasta kun olen saanut ensimmäisen koronarokotteen. En henkilökohtaisista syistä halua ottaa sitä, enkä halua ottaa sitä vain siksi, että näkisin mummiani. Mummi asuu yli 400 km päässä ja hän ei saata enää elää kovin pitkään. Ajattelin käydä mummin luona kesälomani aikana (parin päivän reissu) ja kerroin ideastani vanhemmilleni, mutta he sanoivat, että saan mennä vain sillä ehdolla, jos olen ottanut rokotteen + en ole ollut sairaana kahteen viikkoon (tämä viimeisin on toki itsestäänselvää).
Käytän maskia julkisissa tiloissa ja olen pitänyt hyvää huolta hygieniasta ja turvaväleistä. Eli en ole mikään "koronaa ei ole olemassa" -tyyppi. Olen ollut sairaana viimeksi vuonna 2019.
Minua silti kalvaa ajatus, että olisi väärin valehdella asiasta, joten ajattelin kysyä täältä näkökulmaanne asiaan. Aion vielä soittaa mummille ja kysyä häneltä suoraan, mitä mieltä hän on siitä, pitääkö rokote olla otettuna vaiko ei. Luulisi, että mummin sana painaa enemmän kuin vanhempieni? Mummini kärsii dementiasta, joten onko mummi sitten täysin vastuussa sanomisistaan eli ymmärtääkö hän omaa parastaan.
T. nuori opiskelija
Kommentit (46)
Näen vanhaa vanhempaani ulkona isolla turvavälillä ffp2-maski kasvoilla. Hän on totaalisen yksin, siksi. Olen osittaisessa lähityössä ja vaikka kuinka tilaan ruuat kotiin enkä käy yhtään missään missä on ihmisiä, on tartuntariski minulla koko ajan olemassa töiden takia. Pahin pelkoni on, että sairastutan ja tapan vanhempani. Minua ei ole vielä edes rokotettu. Vanhempani on saanut yhden rokotteen.
Julkisessa liikenteessäkö meinasit mummin luo matkustaa? Sekin on jo iso riski noin pitkällä matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Kysy mummiltasi. Pystyt ehkä siinä puhelun aikana arvioimaan osaako mummisi siinä tilanteessa tehdä järkeviä päätöksiä. Jos mahdollista niin pidä karanteenia ennen sinne menoa ja voithan myös käydä varmuuden vuoksi testissä (tiedän että sinne ei pitäisi mennä huvikseen mutta on ollut pakko nähdä riskiryhmäläistä).
Itse haluaisin jättää mahdolliset hyvästit mummolleni, mutta en tiedä voisinko hyväksyä sitä että edesautoin hänen kuolemaansa tartuttamalla koronan häneen. Siksi tekisin sen mitä pystyn tartuntariskiä pienentääkseni. Kuulostaa siltä, että näin teetkin.
En siis sano, että sinun pitäisi sen takia ottaa rokote, että muut niin vaativat. Se päätös sinun pitää tehdä itse.
Niin ja vielä tähän alkuperäiseen kysymykseesi niin älä valehtele. Se on tässä tilanteessa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Terveystietosi ovat salassapidettäviä, joten sinun ei tarvitse niitä kertoa kenellekään. Jos joku kysyy rokotteesta, sanot, että terveystiedot ovat salassapidettäviä etkä puhu enempää. Ei tarvitse valehdella eikä kertoa mitään.
Rokotettu voi levittää koronaa ja sairastua koronaan, joten on noloa edes vaatia rokotusta sillä perusteella.
Tämä on totta, mutta jos kyseisen mummin (huom. Mummin, ei vanhempien) toive on olla tapaamatta ketään, jota ei ole rokotettu, tulee tätä kunnioittaa ja valehtelu tässä tapauksessa on väärin.
Eihän se ensimmäinen rokote edes suojaa mitään ja toisekseen rokotteen jälkeen olet tartuttaja. Sinun pitää olla erityisen huolellinen kontaktien kanssa seuraavat 3-4 viikkoa ettet tartuta oireettomana.
Vierailija kirjoitti:
No yhtä lailla voi tartuttaa vaikka olisikin ottanut rokotteen. Rokote suojaa sinua itseäsi, ei muita.
Ei se kyllä ole "yhtä lailla". On mahdollista tartuttaa koronaa rokotuksen saamisen jälkeen, mutta riski on huomattavasti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Missä mummosi asuu, kotonaan vielä vai hoitolaitoksessa?
Minusta valehdella ei saa. Ja riskeerata iäkkään mummon haurasta terveyttä. Joten JOS menet, pidät ihan koko ajan maskia.
Jos mummosi on hoitolaitoksessa, noudatat heidän antamiaan rajoja. Useimmat rajaavat tapaamiset ulkotiloihin ja tosiaan maskia on käytettävä koko ajan.
Jos mummosi on kotosalla, pidä maskia tosiaan siis koko ajan, älä halaa mummoa ja lähde illalla kotiin - et jää sinne levittämään mahdollista oireetonta tartuntaa käsissä jne.
Rokote suojaa sinua, mutta ei ole mikään tae siitä, ettet voisi levittää virusta eteenpäin, jos sinulla on oireeton tai vähäoireinen tartunta.
En edes haluaisi antaa lisää ohjeita, koska ajatus on jo niin älytön. Annan kuitenkin siltä varalta, että aloittaja tapaa mummoaan. Tapaaminen mielummin ulkona, maski ja kunnon turvaväli. Sisätiloissa riski on huomattavasti isompi eli tällöin kunnon tuuletus asuntoon, läpiveto.
Ps. Alle 40- vuotias terve,hoikka, tupakoimaton ja urheilullinen ystäväni sai koronasta lievän aivovaurion. Ota se rokote.
Vierailija kirjoitti:
Ei omia "potilas tietoja" tarvitse kenellekään kertoa.
Eikä ketään haurasta vanhusta ole pakko tavata. Ei myöskään vanhuksen ole pakko tavata halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Rokotetta ei ole pakko ottaa eikä ole pakko kertoa rokottamattomuudestaan muille.
Silti mummi voi kieltäytyä tapaamisesta. Etenkin jos tietää lapsenlapsen ennenkin puhuneen muunneltua totuutta.
Pidät kahden viikon karanteenin, jos olet normielämää viettävä nuori, olit sitten otanut rokotuksen tai ei. JOs menet hoitolaitoksen katsoo mummia, luultavsti näät hänet ulkona, jos sisätiloissa niin pff2 vähintään pistät turvalles.
Jos mummos asuu yksinään ja kysyt häneltävoitko tulla sellaisena kun oletr nii siitä vaan.
Ap. Älä valehtele missään asiassa. Se on väärin. Jos olet varma ettet vie mukanasi koronavirusta, voit mennä jos niin sovitte. Muista, vastuu on sinulla, jos mummosi kuolee kotonaan.
Sanoit olevasi nuori opiskelija - oletettavasti siis alle 30-vuotias, mahdollisesti jopa alle 25-vuotias. Siispä rokotusvuoroosi on vielä aikaa, ottaen huomioon että Helsingissä käsittääkseni nyt on ajanvaraus auki vasta 40-45 vuotiaille. Rokotustahti on toki viimeaikoina kiihtynyt, mutta paine antaa toisia annoksia (kun 3kk tulee täyteen) aiemmin rokotetuille tarkoittanee sitä, että ensimmäisten annosten antaminen ei ehkä etene samaan tahtiin kuin aiemmin. THL:kin on käsittääkseni sanonut, että alle 30-vuotiaita päästäisiin rokottamaan ehkä Heinäkuussa.
Ottaen huomioon myös sen, että rokotteesta saatua suojaa ei saa heti, vaan suojaa voidaan pitää hyvänä vasta kahden (tai jopa kolmen) viikon jälkeen, voi olla epätodennäköistä että edes ehtisit saada sen kolme viikkoa ennen suunniteltua vierailua. Voisit siis esimerkiksi todeta vanhemmillesi kesällä, että et rokotetta ehdi saamaan, mutta haluaisit silti vierailla. Ehkä tässä tilanteessa sallisivat vierailun rokottamattomana.
Lopuksi vielä toteaisin, että vaikka rokotteesta suojan saakin, ei se ole täydellinen - varsinkaan ensimmäisen annoksen jälkeen. Myös tartuttavuuden pitäisi pienentyä, mutta riski tartunnan levittämiseen silti säilyy. Siksi turvallisempaa olisi jos pyrkisit eristäytymään mahdollisimman hyvin 2 viikkoa ennen vierailua, kuin se että luottaisit rokotteen tehoon.
Tiivistäen: Ilmoita vanhemmillesi, että et ehdi saada rokotetta tarpeeksi ajoissa, ja pyydä että voisit mennä ilman, mutta älä valehtele ottaneesi sitä.
PS. Jos ei ole mitään terveydellistä estettä, niin ota se rokote. Koronarokotteet on turvallisia ja tehokkaita, ja ainoa ulospääsy pandemiasta.
Kun kysytte näitä (vaikka provona), laita otsikkoon esim. Onko väärin valehdella TÄSSÄ TIlanteessa xx.
Kun laitat sen tässä tilanteessa lauseen loppuun, ei voi tietää mihin viittaat.
Vierailija kirjoitti:
Myös rokotetut levittävät koronaa joten on yks ja se sama otatko rokotteen ja tapaat hänet, vai etkö ota ja et tapaa.
Rokote vain lieventää oireita jos sen koronan satut saamaan.
Samaa mietin, eikö täällä lueta uutisia vai mistä tämä usko rokotteen ehdottomuuteen? Mummon kannalta ei ole mitään väliä, onko ap rokotettu vai ei, riski tartuttaa on aina olemassa.
Ei tässä ole kyse edes siitä että haluaako rokotetta vai ei.
Eihän nuoret vielä edes saa rokotetta vielä vaikka haluaisi. Voi mennä joulukuuhun että 19v saavat ensimmäisen annoksen. (koska nyt aletaan enemmän toisia rokotteita).
Onko oikein ettei nuori saa tavata isovanhempia 2 vuoteen?
Entä jos opiskelija on 16 vuotias. Ei ole vielä edes mitään päästöstä milloin lapset alkavat saada rokotteita. Onko oikein että isovanhemmat eivät näe lapsenlapsia moneen vuoteen?
En näkisi mitään isompaa riskiä jos vanhus on jo rokotteet saanut.
Mieluummin eläisin pari viimeistä vuottani nauttien elämästä, kuin vankina asunnossa.
Riski sairastua/kuolla koronaan (varsinkin vanhus rokotettuna) on niin pieni, kun kuolema on muutenkin tulossa muutaman vuoden sisällä.
Eihän se rokote estä edes tartuntaa, vaan lievittää oireita🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omia "potilas tietoja" tarvitse kenellekään kertoa.
Eikä ketään haurasta vanhusta ole pakko tavata. Ei myöskään vanhuksen ole pakko tavata halutessaan.
Muistathan kysyä myös hauraan vanhuksen mielipiteen?
Meillä ei mummo välitä koronasta, haluaa että suku tulee silti normaalisti vierailuille. Ikä huitelee 9-kympin kieppeillä ja on suoraan sanonut, ettei tässä iässä elinvuosilla ole väliä, jos ne tulee viettää yksin eristyksissä.
Minun rakkaan mummoni kunto huononi nopeasti ja hän päätyi hoitokotiin helmikuun alussa. Olisin halunnut mennä häntä tapaamaan (matkaa 250 km), mutta minun vanhempani olivat sitä mieltä, että korona-aikaan ei saa mennä. Hoitokodille siis olisi käynyt vierailu päinsä. En sitten mennyt vanhempieni vastustuksen takia. Mummo kuoli helmikuun lopussa, en ehtinyt häntä enää tavata. En unohda ikinä tätä enkä anna anteeksi itselleni, saati vanhemmilleni. Onneksi minulla on paljon muistoja mummosta, hän oli rakkain sukulaiseni.
Älä siis kuuntele muita. Jos mummolle (ja hoitopaikalle) sopii, mene sinne. Valehtele, jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se rokote estä edes tartuntaa, vaan lievittää oireita🤦♀️
Mistä tämä harhaluulo tulee? Virustautien oireet JOHTUVAT tartunnasta ja virusten lisääntymisen aiheuttamista solutuhoista sekä kehon omasta immuunireaktiosta. Eli tartunta = oireet.
1.Ei ole mitään rajoituksia tavata vanhuksia, se oli vuosi sitten.
2. Miksi luulet mummosi kuolevan pian?
3. Kukaan ei kysele rokotuksia kenenkään tapaamisissa
4. Aikuinen ihminen ei tarvitse mihinkään vahempiensa lupaa
5. Vanhemmat olisivat tyytyväisiä, kun lapsi käy mummon luona
6. Kuinka vanha on parikymppisen mummo
7. Tämä provo toimii, koska palstalla paniikki on suurempaa kuin maailmassa muuten
Minä käyn mummon luona hoivakodissa ja noudatan hoivakodin ohjeita. Ei kukaan ole kysynyt rokotuksistani.