Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin valehdella ottaneensa koronarokotteen tässä tilanteessa?

Vierailija
18.05.2021 |

Tilanne on se, että vanhemmat ovat sanoneet minulle, että saan tavata mummiani vasta kun olen saanut ensimmäisen koronarokotteen. En henkilökohtaisista syistä halua ottaa sitä, enkä halua ottaa sitä vain siksi, että näkisin mummiani. Mummi asuu yli 400 km päässä ja hän ei saata enää elää kovin pitkään. Ajattelin käydä mummin luona kesälomani aikana (parin päivän reissu) ja kerroin ideastani vanhemmilleni, mutta he sanoivat, että saan mennä vain sillä ehdolla, jos olen ottanut rokotteen + en ole ollut sairaana kahteen viikkoon (tämä viimeisin on toki itsestäänselvää).

Käytän maskia julkisissa tiloissa ja olen pitänyt hyvää huolta hygieniasta ja turvaväleistä. Eli en ole mikään "koronaa ei ole olemassa" -tyyppi. Olen ollut sairaana viimeksi vuonna 2019.

Minua silti kalvaa ajatus, että olisi väärin valehdella asiasta, joten ajattelin kysyä täältä näkökulmaanne asiaan. Aion vielä soittaa mummille ja kysyä häneltä suoraan, mitä mieltä hän on siitä, pitääkö rokote olla otettuna vaiko ei. Luulisi, että mummin sana painaa enemmän kuin vanhempieni? Mummini kärsii dementiasta, joten onko mummi sitten täysin vastuussa sanomisistaan eli ymmärtääkö hän omaa parastaan.

T. nuori opiskelija

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun rakkaan mummoni kunto huononi nopeasti ja hän päätyi hoitokotiin helmikuun alussa. Olisin halunnut mennä häntä tapaamaan (matkaa 250 km), mutta minun vanhempani olivat sitä mieltä, että korona-aikaan ei saa mennä. Hoitokodille siis olisi käynyt vierailu päinsä. En sitten mennyt vanhempieni vastustuksen takia. Mummo kuoli helmikuun lopussa, en ehtinyt häntä enää tavata. En unohda ikinä tätä enkä anna anteeksi itselleni, saati vanhemmilleni. Onneksi minulla on paljon muistoja mummosta, hän oli rakkain sukulaiseni.

Älä siis kuuntele muita. Jos mummolle (ja hoitopaikalle) sopii, mene sinne. Valehtele, jos on pakko.

Ei tarvi valehdella, menee vaan. Aikuinen ihminen

Vierailija
42/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.Ei ole mitään rajoituksia tavata vanhuksia, se oli vuosi sitten.

2. Miksi luulet mummosi kuolevan pian?

3. Kukaan ei kysele rokotuksia kenenkään tapaamisissa

4. Aikuinen ihminen ei tarvitse mihinkään vahempiensa lupaa

5. Vanhemmat olisivat tyytyväisiä, kun lapsi käy mummon luona

6. Kuinka vanha on parikymppisen mummo

7. Tämä provo toimii, koska palstalla paniikki on suurempaa kuin maailmassa muuten

Kun dementiapotilaan kunto romahtaa nopeasti, siitä kyllä tietää, että loppu tulee viikoissa, jos ei päivissä. Ensimmäisen isovanhemman kohdalla en vielä sitä tajunnut, toisen kohdalla näin jo taudin etenemisvaiheet.

Kun minä olin parikymppinen, minun isovanhempani olivat kahdeksankymppisiä. Joissakin perheissä tehdään lapset sinä kaksikymppisinä, minun suvussani kolmikymppisinä.

Monissa perheissä vanhempien tahdon vastustaminen aiheuttaa välien tulehtumisen. On eri asia vastustaa vieraiden ihmisten käskyjä kuin omien vanhempien, varsinkin jos on vastikään kotoa pois muutanut opiskelija ja ehkä vielä taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan.

- ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Rokote sitäpaitsi ei estä sua tartuttamasta, vaan lieventää sun oireita, jos saat koronan

Vierailija
44/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi dementoituneen vanhan ihmisen elämää tulisi väkisin pitkittää? Varsinkin nyt, jos elämä on sitä ettei voi edes ketään tavata ja on vaan yksin?  Mun mielestä ap:n, ja kaikkien muidenkin tulee ihan huolella tapailla mummojaan ns. viimeiset ajat, jotta elämä on loppuun asti, tai edes viimeiset ajat hyvää. Sitten kun mummo on kaikkia nähnyt, niin ihan rauhassa voi kuolla. Koronaan tai muuten vaan.

Vierailija
45/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin omilla rokotuksilla on merkitystä ei sinun. En puhuisi koko asiasta vanhemmille enempä,.asia ei heille kuulu ja kävisin mummia moikkaamassa.

Vierailija
46/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sinulla on oikeus olla ottamatta rokote, mutta toki vanhojen ihmisten kanssa tarvitaan varovaisuutta. Voisitko olla omaehtoisessa karanteenissa kotona ennen kuin menet mummoa tapaamaan niin tuolloin voisit ainakin hyvällä omalla tunnolla sitten mennä mummia tapaamaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan