Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin valehdella ottaneensa koronarokotteen tässä tilanteessa?

Vierailija
18.05.2021 |

Tilanne on se, että vanhemmat ovat sanoneet minulle, että saan tavata mummiani vasta kun olen saanut ensimmäisen koronarokotteen. En henkilökohtaisista syistä halua ottaa sitä, enkä halua ottaa sitä vain siksi, että näkisin mummiani. Mummi asuu yli 400 km päässä ja hän ei saata enää elää kovin pitkään. Ajattelin käydä mummin luona kesälomani aikana (parin päivän reissu) ja kerroin ideastani vanhemmilleni, mutta he sanoivat, että saan mennä vain sillä ehdolla, jos olen ottanut rokotteen + en ole ollut sairaana kahteen viikkoon (tämä viimeisin on toki itsestäänselvää).

Käytän maskia julkisissa tiloissa ja olen pitänyt hyvää huolta hygieniasta ja turvaväleistä. Eli en ole mikään "koronaa ei ole olemassa" -tyyppi. Olen ollut sairaana viimeksi vuonna 2019.

Minua silti kalvaa ajatus, että olisi väärin valehdella asiasta, joten ajattelin kysyä täältä näkökulmaanne asiaan. Aion vielä soittaa mummille ja kysyä häneltä suoraan, mitä mieltä hän on siitä, pitääkö rokote olla otettuna vaiko ei. Luulisi, että mummin sana painaa enemmän kuin vanhempieni? Mummini kärsii dementiasta, joten onko mummi sitten täysin vastuussa sanomisistaan eli ymmärtääkö hän omaa parastaan.

T. nuori opiskelija

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 

Mene tapaamaan ilman rokotusta yksinäsi äläkä vanhempien kanssa niin heillä ei ole asiaan mitään nokankoputusta, älä edes kerro koko reissusta

Vierailija
2/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinenihminen ei tarvitse lupaa vanhemmiltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö olemaan 2 viikkoa karanteenissa ensin?

Vierailija
4/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin ehdottomasti väärin.

Vierailija
5/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä odotellessa? Tunnetko piston sydämmessäsi mummin hautajaisissa?

Vierailija
6/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummina vaatisin rokotustodistuksen. Simple as that.

Vierailija
7/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä rokotteen ottamisessa on niin vaikeaa? T. Koronan sairastanut.

Vierailija
8/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun omastatunnostasi kiinni.

Pystytkö elämään sen asian kanssa lopun elämääsi jos mummisi saa sinulta koronatartunnan ja mahdollisesti menehtyy siihen?

Jos se ei ole ongelma, niin siitä vaan.

Vierailija
9/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo on moraalitonta ja epäeettistä. Merkittävä osa koronatartunnoista on saatu oireettomilta taudinkantajilta, eli et voi millään tietää, että sinulla ei ole koronaa, jos olet oireeton! Etenkin jos olet ns. perusterve "en ikinä ole kipeänä" on mahdollista, että et ylipäätään infektiotaudeissa oireile juuri lainkaan.

Joko otat rokotuksen ja menet mummisi luo tai et ota rokotetta ja jätät vierailut väliin. Tosin itse välttäisin vierailuja siihen asti, että olisin saanut jo toisenkin rokotuksen ja siitä vielä vähintään viikko eteenpäin.

Vierailija
10/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omia "potilas tietoja" tarvitse kenellekään kertoa.

Vierailija
11/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhtä lailla voi tartuttaa vaikka olisikin ottanut rokotteen. Rokote suojaa sinua itseäsi, ei muita.

Vierailija
12/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mummosi asuu, kotonaan vielä vai hoitolaitoksessa?

Minusta valehdella ei saa. Ja riskeerata iäkkään mummon haurasta terveyttä. Joten JOS menet, pidät ihan koko ajan maskia.

Jos mummosi on hoitolaitoksessa, noudatat heidän antamiaan rajoja. Useimmat rajaavat tapaamiset ulkotiloihin ja tosiaan maskia on käytettävä koko ajan.

Jos mummosi on kotosalla, pidä maskia tosiaan siis koko ajan, älä halaa mummoa ja lähde illalla kotiin - et jää sinne levittämään mahdollista oireetonta tartuntaa käsissä jne.

Rokote suojaa sinua, mutta ei ole mikään tae siitä, ettet voisi levittää virusta eteenpäin, jos sinulla on oireeton tai vähäoireinen tartunta.

Vierailija
13/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös rokotetut levittävät koronaa joten on yks ja se sama otatko rokotteen ja tapaat hänet, vai etkö ota ja et tapaa.

Rokote vain lieventää oireita jos sen koronan satut saamaan.

Vierailija
14/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelu on aina väärin, mutta mummillasi on dementtia, onko toinen vanhemmistasi hänen edunvalvojansa? Jos on, sinun on nyt vain parempi tehdä, niin kuin he haluavat.

Jos mummisi on ihan kykenevä päättämään itse asioistaan, keskustelet asiasta hänen kanssaan, eikä vanhempiesi mielipiteellä ole merkitystä.

Vierailija
15/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Lidlin testi.

Vierailija
16/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
17/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se mummi itse on jo kahdesti rokotettu tuolloin?

Vierailija
18/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mummiltasi. Pystyt ehkä siinä puhelun aikana arvioimaan osaako mummisi siinä tilanteessa tehdä järkeviä päätöksiä. Jos mahdollista niin pidä karanteenia ennen sinne menoa ja voithan myös käydä varmuuden vuoksi testissä (tiedän että sinne ei pitäisi mennä huvikseen mutta on ollut pakko nähdä riskiryhmäläistä).

Itse haluaisin jättää mahdolliset hyvästit mummolleni, mutta en tiedä voisinko hyväksyä sitä että edesautoin hänen kuolemaansa tartuttamalla koronan häneen. Siksi tekisin sen mitä pystyn tartuntariskiä pienentääkseni. Kuulostaa siltä, että näin teetkin.

En siis sano, että sinun pitäisi sen takia ottaa rokote, että muut niin vaativat. Se päätös sinun pitää tehdä itse.

Vierailija
19/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotetta ei ole pakko ottaa eikä ole pakko kertoa rokottamattomuudestaan muille.

Vierailija
20/46 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystietosi ovat salassapidettäviä, joten sinun ei tarvitse niitä kertoa kenellekään. Jos joku kysyy rokotteesta, sanot, että terveystiedot ovat salassapidettäviä etkä puhu enempää. Ei tarvitse valehdella eikä kertoa mitään.

Rokotettu voi levittää koronaa ja sairastua koronaan, joten on noloa edes vaatia rokotusta sillä perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän