Elämäntapamuutos ei laihduta yhtään! Ihan turhaa koko homma, paino samassa kuin vuosi sitten!
Liikun enemmän, sen 3-4vko (ennen en kävelyt kuin autolle ja kaupassa)
Syön terveellisemmin, enemmän kasviksia, vähän sokeria ja rasvaa. Lautasmalli.
Paino 89kg. Sama kuin viime juhannuksena. Olo yhtä onneton. Monta ihanaa maku hetkeä ja saunailtaa vaan jäänyt välistä. Kannatiko? Ei.
Nyt alan taas ELÄÄ!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et tietystikään laihtunut, jos söit 300 kaloria päivässä enemmän siksi, että "kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin"!
Tunnin salikäynti lisää energiankulutusta normista makoilusta 200-300 kaloria. Rauhallinen kävely töihin alle 200 kaloria tunnissa. Jos siis viikossa kulutit liikuntaan 900+1000 kaloria=1900 kaloria, sinä tulit tuossa syöneeksi sen takaisin - 7x300=2100 kaloria!
Jos liikut, ET syö samalla enemmän - muuten et laihdu.
Minä siis söin päivässä noin 1700 kcal. Peruskulutus niin että vain makaisin olisi minulla noin 1400 kcal. Polarin rannekkeen mukaan kulutan päivässä noin 2000 - 2500 kcal, siitä riippuen miten aktiivinen olen. Olin siis koko ajan miinuskaloreilla. Vaikka rannekkeiden antamaan kulutuksen ei voikaan täysin luottaa, en usko että kovin paljon tuo kulutus tuota vähemmän olisi. Käytän liikkuessa sykevyötä ja sen mukaan salilla käyminen kuluttaa 350 - 400 kcal. Nostan isoja painoja ja teen paljon supersarjoja.
Niin ja arvasin muuten että joku pätkäpaastossa tarttuu niihin ei paastopäiviin. En syö silloin kuin hevonen, vaan pyrin pitämään kalorit noin kahdessatuhannessa. Minulla siis periaatteessa kuuluisi olla aika roima kalorivaje. Olen hyvin perillä myös makroista, ja pyrin syömään niin jakaumalla hh40/prot30/rasva30.
Minä olen todella järjestelmällinen tässäkin asiassa, insinööriluonne kun olen. Ei siis ole kyse siitä, että en olisi perillä siitä, mitä syön.
Ne rannekkeet antaa tiskaamisestakin jättikulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin tiukalla dieetillä (vähäkalorista ruokaa, pussikeittoja, smoothieita pääosin) yli 20kg ja sen jälkeen vasta aloitin elämäntapamuutoksen, eli perusterveellistä ruokaa sopivina annoksina ja vain silloin tällöin herkkuja. Paino onkin pysynyt sopivana jo monta vuotta, pelkällä elämäntapamuutoksella olisi mennyt paljon kauemmin kun en ole kovin aktiivinen liikkuja. Dieettikään ei ahdistanut, kun tiesin että se tulee pudottamaan painoa nopeammin eikä kestä loppuelämää, joten sen kalorivajeen kyllä sieti.
Kokeiltu pussikeitto dieetit, kaali soppa jne, aina kaikki tulee takaisin. Siksi päädyin tähän hehkutettuun elämäntapamuutokseen, täysi vitsi AP
Jojolaihdutus laskee energiankulutusta kun lihaksia häviää. Proteiinia ja lihastreeniä sopivilla kaloreilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, sitä laihtuu. Aina. Joku nopeammin, joku hitaammin, mutta laihtuu kuitenkin. Se on tylsää kuultavaa.
Musta tuntuu, että ap tuijottaa nyt liikaa mittareita. Vähennä syömisiäsi niin pitkälle, että paino alkaa pudota. Unohda mittarit ja kalorilaskurit, kohdallasi ne eivät mitä ilmeisemmin pidä paikkaansa.
Liiku jos se tuo hyvää oloa, mutta 60km pyörälenkki kuulostaa oikeasti aika hurjalta laihduttajalle. Laihdutus stressaa kehoa joka tapauksessa, joten liikunnan tulisi olla pikemminkin palauttavaa kuin kehoa kuormittavaa. Varsinkin jos rasva ei ole muuttunut lihakseksi, joka taas voisi selittää sen, että paino on samassa. Se kyllä näkyisi peilikuvassa ja vaatekoossa eli siitäkään ei ollut kyse.
Vähän kyllä epäilyttää, että onkohan ap nyt ihan kokonaan kertonut kaikkea. Karkkipussi silloin tällöin ei laihdutusta pilaa, mutta jos niiden pussien lisäksi on jotain muuta?
Rasva ei muutu lihakseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkasta painon seuraamisesta on paljon iloa. Meille tuli organisaatio muutos 1.4., tehtävät muuttui, paljon kaikkea epäselvää ja keskeneräistä. Stressitasot nousivat.
En yleensä syö stressiin tai suruun, paheeni on viinin lipittäminen, joten päätin pitää alkoholin käytön kurissa, ettei se pahenna stressiä.
Paino on noussut pari kiloa yli normaalin parissa viikossa. Punnitsen itseni useamman kerran viikossa ja tilastosta näkyy selvästi, milloin aloin stressata muutoksia. En kiellä, etteikö syöminen olisi saattanut lisääntyä, mutta veikkaan, että siihenkin stressi ja huonot yöunet on suurin syy.
Eli ap, jos kulunut vuosi on ollut muutenkin stressaava, voit pitää samassa painossa pysymistä torjuntavoittona.
Inhottava vuosi kyllä ollut, mitään hyvää ei ole saanut syödä ja pakkoliikuntaa. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei myöskään ole paino tippunut, mutta verenpaine laskenut normaaliin ja muutkin veriarvot parantuneet huomattavasti.
Laihtunut en ole, koska ruokahalu on liian hyvä. Mutta muuten olen virkeämpi ja terveempi.
Minulla ei ole muuttunut mikään. No ajan käyttö, nyt menee aikaa liikuntaan, vaikka senkin ajan voisi siivota.
Ja liikunta laittaa väsyttämään, joten en ole yhtään pirteämpi kuin ennen.
Ei ole tullut mitään positiivista tämän muutoksen mukana. Aikaa menee "hukkaan" liikkuessa ja väsymys lisääntynyt.Olisi ihana olla sellainen nykyajan ihanneihminen - > laiha ja liikunnallinen. AP
Liikunta ei ole koskaan turhaa. Toivon, että osaisit arvostaa kehoasi ja terveyttäsi.
Vähän huolestuttaa tuo kommenttisi siitä, että liikunta vaan väsyttää. Oletko käynyt viime aikoina lääkäri, verikokeissa? Tällä hetkellä ferritiiniarvojen mittaaminen on trendijuttu, mutta tunnen oikeasti useamman, joka on saanut apua rautalisästä.
Kaikki on ok, liikunnan jälkeen olen puoli kuollut ja lääkärin mukaan se on normaalia, lääkärissä käynyt eilen ja lokakuussa. Ap
Vierailija kirjoitti:
eihän se ole mikään suuri muutos jos jatkaa ylimääräisten kalorien syämistä kuitenkin.
Kyllähän järkikin sanoo että jotain vialla jos ei kilot lähde, ei siihen mene 3 vuotta että tajuaa.
No kuule, kävin puntarilla eilen ja lokakuussa, molemmat lääkärin vastaanotolla, en halua vaakaa kotiin ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin tiukalla dieetillä (vähäkalorista ruokaa, pussikeittoja, smoothieita pääosin) yli 20kg ja sen jälkeen vasta aloitin elämäntapamuutoksen, eli perusterveellistä ruokaa sopivina annoksina ja vain silloin tällöin herkkuja. Paino onkin pysynyt sopivana jo monta vuotta, pelkällä elämäntapamuutoksella olisi mennyt paljon kauemmin kun en ole kovin aktiivinen liikkuja. Dieettikään ei ahdistanut, kun tiesin että se tulee pudottamaan painoa nopeammin eikä kestä loppuelämää, joten sen kalorivajeen kyllä sieti.
Kokeiltu pussikeitto dieetit, kaali soppa jne, aina kaikki tulee takaisin. Siksi päädyin tähän hehkutettuun elämäntapamuutokseen, täysi vitsi AP
Ennenkuin tekee mitään pitää tietää lepoaineenvaihdunnan suuruus. Sen päälle sitten rakentaa uusi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Et siis kuitenkaan syönyt kaloreita johdonmukaisesti sen vähempää kuin ennenkään. Olisi varmaan kannattanut käyttää ravintoterapeuttia tai muuta ammattilaista apuna, että muutokset eivät jäisi kosmeettisiksi.
Kaloriteoria on todettu virheelliseksi jo kauan sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et tietystikään laihtunut, jos söit 300 kaloria päivässä enemmän siksi, että "kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin"!
Tunnin salikäynti lisää energiankulutusta normista makoilusta 200-300 kaloria. Rauhallinen kävely töihin alle 200 kaloria tunnissa. Jos siis viikossa kulutit liikuntaan 900+1000 kaloria=1900 kaloria, sinä tulit tuossa syöneeksi sen takaisin - 7x300=2100 kaloria!
Jos liikut, ET syö samalla enemmän - muuten et laihdu.
Minä siis söin päivässä noin 1700 kcal. Peruskulutus niin että vain makaisin olisi minulla noin 1400 kcal. Polarin rannekkeen mukaan kulutan päivässä noin 2000 - 2500 kcal, siitä riippuen miten aktiivinen olen. Olin siis koko ajan miinuskaloreilla. Vaikka rannekkeiden antamaan kulutuksen ei voikaan täysin luottaa, en usko että kovin paljon tuo kulutus tuota vähemmän olisi. Käytän liikkuessa sykevyötä ja sen mukaan salilla käyminen kuluttaa 350 - 400 kcal. Nostan isoja painoja ja teen paljon supersarjoja.
Niin ja arvasin muuten että joku pätkäpaastossa tarttuu niihin ei paastopäiviin. En syö silloin kuin hevonen, vaan pyrin pitämään kalorit noin kahdessatuhannessa. Minulla siis periaatteessa kuuluisi olla aika roima kalorivaje. Olen hyvin perillä myös makroista, ja pyrin syömään niin jakaumalla hh40/prot30/rasva30.
Minä olen todella järjestelmällinen tässäkin asiassa, insinööriluonne kun olen. Ei siis ole kyse siitä, että en olisi perillä siitä, mitä syön.
Uskoa ja mutua ilman labraan.
Sittenhän sinun pitää vain pysyä lihavana ja ehkä lihoa lisää kun asialle ei voi tehdä mitään.
Lautasmalli ei toimi. Liikunnan pitää oikeasti olla sykettä kohottavaa hikiliikuntaa, ei kävelyä. Tosin aloittaessa pitää olla varovainen. Lisää kasviksia vielä enemmän, proteiinipitoiset ruuat pitää nälän loitolla. Pois pastat, leivät yms hötöt. Joskus niitäkin voi toki syödä, mutta mahdollisimman minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän sinun pitää vain pysyä lihavana ja ehkä lihoa lisää kun asialle ei voi tehdä mitään.
Ilmeisesti mun kohtalo on olla lihava :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lautasmalli ei toimi. Liikunnan pitää oikeasti olla sykettä kohottavaa hikiliikuntaa, ei kävelyä. Tosin aloittaessa pitää olla varovainen. Lisää kasviksia vielä enemmän, proteiinipitoiset ruuat pitää nälän loitolla. Pois pastat, leivät yms hötöt. Joskus niitäkin voi toki syödä, mutta mahdollisimman minimiin.
Sykkeet nousevat ihan kävelyssäkin riippuen siitä miten kovaa menee. Kävelyssä ei sentään tule niin paljoa rasitusta nivelille kuin vaikka juoksussa. Juoksin 20 vuotta ja nyt en ole reiluun vuoteen käynyt kuin kävelemässä.
Aloin ensin tehdä tunnin lenkkejä muutaman kerran viikossa ja nyt kestän jo kahden tunnin reippaita lenkkejä. Ensin en itsekään jaksanut treenin ohella mitään, mutta tänäänkin hoidin kahden tunnin kävelyn ohella tiskit, imuroinnin ja ruoanlaiton sekä opiskelin.
Eli aivan varmasti kunto kasvaa jo kävelyllä. Lisäksi teen lihaskuntoharjoituksen 1-2 krt viikossa. Oikeasti se kävelykin ON tehokasta liikuntaa, helppoa harrastaa ja täysin aliarvioitua.
Pikkuasia, mutta itselleni oli laihduttaessa (elämäntapamuutoksessa) tärkeää, että käyn vaa'alla vain kerran viikossa eikä sen vaa'an pidä olla grammavaaka.
Päätin myös olla välittämättä, jos paino ei alene per vko, pidin tavoitteena vain painon alenemisen jonkin verran kuukaudessa. Olen entisten laihdutuskuurien väsyttämä, ja tämä rennompi ote painontarkkailuun sopi itselleni.
Jätin pois herkut ja höttöhiilarit, siinä se. Ennen jos olin tehnyt voileivän (useamman), söin nyt keitetyn munan, juustoa ja tomaattia tms. Paino putosi toista kymmentä kiloa 4 kk.
Kävelin (yhäkin) varsin paljon.
Onnistuin siinä, missä moni ikäiseni ei tunnu onnistuvan. Olennaista oli se, että päätin olla välittämättä painosta ja vain keskittyä adosti hyvään oloon.
Eikä ole yhtään muuten parempi ja virkeämpi mieli?
Usein luullaan, että ollaan miinuskaloreilla, vaikka tosiasiassa niin ei ole. Ei oo mitenkään mahdollista olla vuotta miinuskaloreilla, ilman, että paino putoaa. Luultavasti siis syöt liian vähän (keho jumissa) tai sitten poikkeuksia on paljon, etkä jää viikkotasolla miinukselle
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kuin itsepetosta harrastavat laihduttajat väittävät, laihduttaminen ei ole mystiikkaa, vaan pelkkää matematiikkaa. Syödyt kalorit miinus kulutus = lopputulos. Jos lopputulos on miinuksella, laihdut. Jos se on plussalla, lihot.
Eli selvästikään ET ole ap pystynyt oikeaan elämäntapamuutokseen.
Syöt edelleen liikaa suhteessa kulutukseesi. Joko olet sittenkin syönyt määrällisesti liikaa tai sisällytät edelleen liikaa rasvaa ja energiaa ruokaasi.
Moni nykyään on ratkennut karppaamiseen ja kuvittelee, että pelkkä hiilarien ja varsinkin sokerin vahtiminen laihduttaa, vaikka samalla mätetään lihaa ja voita. Idi.tismia tämä.
Liikuntakin saattaa lähinnä lisätä vain ruokahalua. Liikutko kunnolla niin, että sykkeesi nousee rasvanpolttoalueelle 120-145 sykkeelle? Vai lonnitko rauhallisesti ulkosalla kävellen.
Jälkimmäisestä ei ole juurikaan hyötyä laihduttamisessa, edellisestäkin VAIN jos et samalla lisää syömisiäsi "kun olin lenkillä niin voin hyvällä omallatunnolla syödä pullaa"....
Suosittelen oikeasti punnitsemaan sen, mitä syöt ja laskemaan kalorit. Ja siis todellakin KAIKEN mitä syöt - ei mitään pikkunaposteluja!
Jos syöt vaikkapa 1300 kaloria päivässä ja kulutuksesi (tämän saat selville vaikkapa sykemittarilla, joka mittaa rasvanpolttoasi) on 1800, laihdut viikossa puoli kiloa. Eli viikon energiavaje kaloreissa = laihdutetut grammat.
Ei, ei ja ei. Olet ihan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole yhtään muuten parempi ja virkeämpi mieli?
No ei! Sekin harmittaa!
Liikunta on edelleen inhottavaa ja pakkopullaa, siitä tulee väsynyt ja huono olo.
Kokeiltu eri juttuja, parasta siinä kuitenkin on se, kun se loppuu.
Ainoa asia, mikä saa liikkeelle, on ajatus, että vanhuksena saan olla pitempään omassa kodissa.
Pakko alkaa kai bodyposiksi, en todellakaan voi tästä määrästä enää alkaa vähentämään ruokaa, ilman että mielenterveys kärsii.
Ap
Minkä pituinen olet? Jos olet esim yli 170cm,niin ylipainoa ei ole mahdottomasti, joten silloin pitää mennä ihan kunnolla miinus kaloreilla.
Itsellä 1800 kcal ei pudota painoa, 1200 jo toimii.
eihän se ole mikään suuri muutos jos jatkaa ylimääräisten kalorien syämistä kuitenkin.
Kyllähän järkikin sanoo että jotain vialla jos ei kilot lähde, ei siihen mene 3 vuotta että tajuaa.