Elämäntapamuutos ei laihduta yhtään! Ihan turhaa koko homma, paino samassa kuin vuosi sitten!
Liikun enemmän, sen 3-4vko (ennen en kävelyt kuin autolle ja kaupassa)
Syön terveellisemmin, enemmän kasviksia, vähän sokeria ja rasvaa. Lautasmalli.
Paino 89kg. Sama kuin viime juhannuksena. Olo yhtä onneton. Monta ihanaa maku hetkeä ja saunailtaa vaan jäänyt välistä. Kannatiko? Ei.
Nyt alan taas ELÄÄ!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kuin itsepetosta harrastavat laihduttajat väittävät, laihduttaminen ei ole mystiikkaa, vaan pelkkää matematiikkaa. Syödyt kalorit miinus kulutus = lopputulos. Jos lopputulos on miinuksella, laihdut. Jos se on plussalla, lihot.
Eli selvästikään ET ole ap pystynyt oikeaan elämäntapamuutokseen.
Syöt edelleen liikaa suhteessa kulutukseesi. Joko olet sittenkin syönyt määrällisesti liikaa tai sisällytät edelleen liikaa rasvaa ja energiaa ruokaasi.
Moni nykyään on ratkennut karppaamiseen ja kuvittelee, että pelkkä hiilarien ja varsinkin sokerin vahtiminen laihduttaa, vaikka samalla mätetään lihaa ja voita. Idi.tismia tämä.
Liikuntakin saattaa lähinnä lisätä vain ruokahalua. Liikutko kunnolla niin, että sykkeesi nousee rasvanpolttoalueelle 120-145 sykkeelle? Vai lonnitko rauhallisesti ulkosalla kävellen.
Jälkimmäisestä ei ole juurikaan hyötyä laihduttamisessa, edellisestäkin VAIN jos et samalla lisää syömisiäsi "kun olin lenkillä niin voin hyvällä omallatunnolla syödä pullaa"....
Suosittelen oikeasti punnitsemaan sen, mitä syöt ja laskemaan kalorit. Ja siis todellakin KAIKEN mitä syöt - ei mitään pikkunaposteluja!
Jos syöt vaikkapa 1300 kaloria päivässä ja kulutuksesi (tämän saat selville vaikkapa sykemittarilla, joka mittaa rasvanpolttoasi) on 1800, laihdut viikossa puoli kiloa. Eli viikon energiavaje kaloreissa = laihdutetut grammat.
Jep, paitsi että sykemittariin ei ole luottaminen. Kaikki antavat eri lukuja. Ja myöskin syömiesi ruokien kalorimäärät ovat melko viitteellisiä. Joten vaikka olisikin matematiikkaa, toteutus ei onnistu, koska tarkkoja metriikoita ei saa. Plus, että jos syöt 1300 kalorin edestä suklaata mutta et muuta, niin et laihdu koska sokeriaineenvaihdunta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmi, että et ole löytänyt liikuntaa, joka toisi iloa ja nautintoa itsessään.
Miten on mittojen kanssa, käytätkö samaa vaatekokoa edelleen? Noilla muutoksilla voisi kuvitella, että ainakin joku kilo on vaihtunut läskistä lihakseksi.
Läski ei lihakseksi vaihdu, vaikka olisi minkälaiset muutokset.
No ei tietenkään suoraan, sanonnalla tarkoitetaan, että saman aikaisesti laihtuu läskiä ja kasvattaa lihasta. Paino pysyy samana, mutta koostumus muuttuu.
Yleensä silloin esim. vyötärönympärys saattaa pienentyä, mikä on merkki paremmasta terveydentilasta.
Mie laskin kaloreita ja käytännössä punnitsin kaikki kymmenen viikon ajan (taisi siinä olla yksi lounas ja yksi tiimi-ilta, kun söin ravintolassa ja en siis voinut punnita ruokiani). Laskin perusaineenvaihdutani ja lisäsin siihen noin 300kcal, koska kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin, joten kulutukseni on enemmän kuin mitä kuluttaisin sohvalla makaamalla. Käytännössä miinuskaloreita siis tuli joka päivä.
Tulos: en laihtunut ollenkaan.
Nyt olen ollut noin kuukauden pätkäpaastolla, eli joka toinen päivä syön vain noin 500kcal. Lisäksi olen jättänyt salin ja siirtynyt kestävyysliikuntaan. Käyn pitkillä pyörälenkeillä 3 kertaa viikossa, kulutan 500 - 1000kcal/lenkki. En ole vielä laihtunut yhtään, kunto on kyllä parantunut ja joku 60 kilsan lenkki ei tunnu enää missään . Ajattelin että jos nyt ainakin vielä touko- ja kesäkuun jatkaisi tätä. Jos ei paino putoa, niin sitten en tiedä mitä tehdä.
Lääkärissä kävin tarkistuttamassa kilppariarvot ton ekan laihdutusyrityksen jälkeen. Niissä tai missään muussakaan ei ollut mitään erikoista. Lääkärin kommentti oli, että entäpä jos kehosi on nyt ns. biologisessa painossaan ja annat vain olla painon siinä missä se on. Minulla on noin 10 kg ylipainoa. Ilmeisesti lääkärin mielestä painoni on vain esteettinen haitta, eikä terveydellinen.
Yksi vaihtoehto olisi toki olla koko ajan jäätävässä kalorivajeessa, mutta sitten siitä kärsisi liikkuminen ja lihasmassa. Jo nyt olen vähän huolissani lihasmassan katoamisesta, kun vaihdoin salin kestävyysliikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kuin itsepetosta harrastavat laihduttajat väittävät, laihduttaminen ei ole mystiikkaa, vaan pelkkää matematiikkaa. Syödyt kalorit miinus kulutus = lopputulos. Jos lopputulos on miinuksella, laihdut. Jos se on plussalla, lihot.
Syöt edelleen liikaa suhteessa kulutukseesi. Joko olet sittenkin syönyt määrällisesti liikaa tai sisällytät edelleen liikaa rasvaa ja energiaa ruokaasi.
Moni nykyään on ratkennut karppaamiseen ja kuvittelee, että pelkkä hiilarien ja varsinkin sokerin vahtiminen laihduttaa, vaikka samalla mätetään lihaa ja voita. Idi.tismia tämä.
Liikuntakin saattaa lähinnä lisätä vain ruokahalua. Liikutko kunnolla niin, että sykkeesi nousee rasvanpolttoalueelle 120-145 sykkeelle? Vai lonnitko rauhallisesti ulkosalla kävellen.
Jälkimmäisestä ei ole juurikaan hyötyä laihduttamisessa, edellisestäkin VAIN jos et samalla lisää syömisiäsi "kun olin lenkillä niin voin hyvällä omallatunnolla syödä pullaa"....
Suosittelen oikeasti punnitsemaan sen, mitä syöt ja laskemaan kalorit. Ja siis todellakin KAIKEN mitä syöt - ei mitään pikkunaposteluja!
Jos syöt vaikkapa 1300 kaloria päivässä ja kulutuksesi (tämän saat selville vaikkapa sykemittarilla, joka mittaa rasvanpolttoasi) on 1800, laihdut viikossa puoli kiloa. Eli viikon energiavaje kaloreissa = laihdutetut grammat.
Jep, paitsi että sykemittariin ei ole luottaminen. Kaikki antavat eri lukuja. Ja myöskin syömiesi ruokien kalorimäärät ovat melko viitteellisiä. Joten vaikka olisikin matematiikkaa, toteutus ei onnistu, koska tarkkoja metriikoita ei saa. Plus, että jos syöt 1300 kalorin edestä suklaata mutta et muuta, niin et laihdu koska sokeriaineenvaihdunta jne.
Kyllä muuten laihdut. Terveellistä se ei tietenkään ole, mutta kalorit siis ratkaisevat.
Sykemittarit toimivat kyllä hyvin, kun niihin antaa oikeat taustatiedot. Ihan kaikissa ei ehkä toimi metriikka hyvin, mutta esimerkiksi Polarin mittarit huomioivat ikäsi, peruskulutuksesi, painosi ja rasituksen ko. päivänä oikein hyvin.
Kannattaa ostaa grammavaaka, niitä saa alle parillakympillä - ja Finelistä saa kalorit, jos tuotepaketissa ei ole.
Muutaman kymmenen kalorin heitot eivät ole ratkaisevia, kun tähtäin on useita satoja kaloreita alle kulutuksen.
hohhoijakkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Olen normaalipainoinen ja jätin sokerin vähemmälle, aloin syödä muutenkin terveellisemmin ja liikkua hiukan aiempaa enemmän. Paino putosi saman tien pari kiloa, vaikken edes yrittänyt laihduttaa. Ihmiset on erilaisia, kurja kun ap ei laihdu.
<totta. Jätin sokerit,lisätyn ja piilossa olevan jo kakskymppisenä. Sitte 35v sain lapsen ja pfuff! "Sata" kiloa tuli niksnaks...kaikki sekaisin,aivan kaikki.
Niin siis en käytä edelleenkään sokeria missään muodossa.
Kuinka paljon rasvaa ja hiilareita syöt?
Vierailija kirjoitti:
Mie laskin kaloreita ja käytännössä punnitsin kaikki kymmenen viikon ajan (taisi siinä olla yksi lounas ja yksi tiimi-ilta, kun söin ravintolassa ja en siis voinut punnita ruokiani). Laskin perusaineenvaihdutani ja lisäsin siihen noin 300kcal, koska kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin, joten kulutukseni on enemmän kuin mitä kuluttaisin sohvalla makaamalla. Käytännössä miinuskaloreita siis tuli joka päivä.
Nyt olen ollut noin kuukauden pätkäpaastolla, eli joka toinen päivä syön vain noin 500kcal. Lisäksi olen jättänyt salin ja siirtynyt kestävyysliikuntaan. Käyn pitkillä pyörälenkeillä 3 kertaa viikossa, kulutan 500 - 1000kcal/lenkki. En ole vielä laihtunut yhtään, kunto on kyllä parantunut ja joku 60 kilsan lenkki ei tunnu enää missään . Ajattelin että jos nyt ainakin vielä touko- ja kesäkuun jatkaisi tätä. Jos ei paino putoa, niin sitten en tiedä mitä tehdä.
Lääkärissä kävin tarkistuttamassa kilppariarvot ton ekan laihdutusyrityksen jälkeen. Niissä tai missään muussakaan ei ollut mitään erikoista. Lääkärin kommentti oli, että entäpä jos kehosi on nyt ns. biologisessa painossaan ja annat vain olla painon siinä missä se on. Minulla on noin 10 kg ylipainoa. Ilmeisesti lääkärin mielestä painoni on vain esteettinen haitta, eikä terveydellinen.
Yksi vaihtoehto olisi toki olla koko ajan jäätävässä kalorivajeessa, mutta sitten siitä kärsisi liikkuminen ja lihasmassa. Jo nyt olen vähän huolissani lihasmassan katoamisesta, kun vaihdoin salin kestävyysliikuntaan.
No et tietystikään laihtunut, jos söit 300 kaloria päivässä enemmän siksi, että "kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin"!
Tunnin salikäynti lisää energiankulutusta normista makoilusta 200-300 kaloria. Rauhallinen kävely töihin alle 200 kaloria tunnissa. Jos siis viikossa kulutit liikuntaan 900+1000 kaloria=1900 kaloria, sinä tulit tuossa syöneeksi sen takaisin - 7x300=2100 kaloria!
Jos liikut, ET syö samalla enemmän - muuten et laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeriaineenvaihdunta ei lihota, diabeetikot asia erikseen. Ja kalorit sen sijaan vaikuttavat toki aikuisiän diabeteksen kehittymiseen
Miksi jatkoit vuoden vaikkei paino tippunut? Ajattelitko että kun kesäkuussa aloittaa ja edelleen toukokuussa paino on sama, niin yhtäkkiä viimeisen viikon aikana tippuu kymppi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et tietystikään laihtunut, jos söit 300 kaloria päivässä enemmän siksi, että "kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin"!
Tunnin salikäynti lisää energiankulutusta normista makoilusta 200-300 kaloria. Rauhallinen kävely töihin alle 200 kaloria tunnissa. Jos siis viikossa kulutit liikuntaan 900+1000 kaloria=1900 kaloria, sinä tulit tuossa syöneeksi sen takaisin - 7x300=2100 kaloria!
Jos liikut, ET syö samalla enemmän - muuten et laihdu.
Juuri näin. Ja se pitkä pyörälenkkikään ei siis laihduta, ei myöskään pätkäpaasto, jos ne kompensoidaan syömällä muulloin enemmän kuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten laihdut. Terveellistä se ei tietenkään ole, mutta kalorit siis ratkaisevat.
Sykemittarit toimivat kyllä hyvin, kun niihin antaa oikeat taustatiedot. Ihan kaikissa ei ehkä toimi metriikka hyvin, mutta esimerkiksi Polarin mittarit huomioivat ikäsi, peruskulutuksesi, painosi ja rasituksen ko. päivänä oikein hyvin.
Kannattaa ostaa grammavaaka, niitä saa alle parillakympillä - ja Finelistä saa kalorit, jos tuotepaketissa ei ole.
Muutaman kymmenen kalorin heitot eivät ole ratkaisevia, kun tähtäin on useita satoja kaloreita alle kulutuksen.
Täsyin samoilla spekseillä kolme eri sykemittaria antavat eri kalorimäärän täysin samaan aikaan, kaksi rannemittaria ja sykevyö. En usko, että niitä voi kotikäyttöön kalibroida niin hyvin, että olisivat tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jätä alkoholi ja leipä kokonaan.
Älä korvaa niitä millään, vaan poista ne. Taatusti laihdut.
Paitsi jos ei nyt juo alkoholi tai syö leipää. Vähän sama kun itse säästäisen tuhat euroa kun en osta tupakkaa. Tosin en nytkään osta, joten kyseisen säästä kovin laskennallinen.
Ja tietysti syöt 2000kcl/ vrk ja luulet että sillä laihtuu? Minä olen laihtunut viime keväästä 15kg. Olen syönyt kaikkea aivan kuten ennenkin vain vähemmän. Liikuntaa harrastan lähinnä stressin lievitykseen. Välttämättä sitä ei voi edes siksi aina laskea. Tärkeintä on pitää kortisolit alhaalla ja pitää kiinni hyvästä fiiliksestä. Niin ja syödä korkeeintaan 1500kcl/vrk vaikka mitä tekisi. Laihduttaja ei syö liikunnalla ansaittua vajetta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Olen normaalipainoinen ja jätin sokerin vähemmälle, aloin syödä muutenkin terveellisemmin ja liikkua hiukan aiempaa enemmän. Paino putosi saman tien pari kiloa, vaikken edes yrittänyt laihduttaa. Ihmiset on erilaisia, kurja kun ap ei laihdu.
Minullakin lähtee aika helposti pari kiloa kun teen vähän samoin, mutta ei se siitä enempää alene vaikka olen vain normaalipainon keskivaiheilla. Voin vetää kalorit vaikka jonnekin tuhannen tienoille ilman laihtumista, keho vain mukautuu siihen.
Otin käyttöön Yazion ilmaisohjelman kalorinlaskentaan sekä käyn lähes päivittäin kävelyllä ja teen lihaskuntoharjoitukset kerran viikkoon. Yazioon kirjataan myös treenit. En punnitse ruokia vaan silmämääräisesti arvioin ja treenit kirjaan alakanttiin. Haluan olla suurin piirtein kartalla kulutuksen suhteen ja laihtua vähän.
Olen nyt reilussa viikossa saanut painoa pois vartalosta, ilmeisesti nestettä. Syön ennen kaikkea nälän mukaan joten jos on nälkä syön jotain ja jos ei niin en syö, vaikka sen päivän kalorit olisivat vajaat ohjelman mukaan. Uskon kokonaisuuden ratkaisevan.
Aloitin kyllä nuo kävelyt jo ajat sitten, mutta paino vain nousi, koska kaloreita tuli liikaa jostain syystä. Sittemmin vaihdoin myös lautaskoon pienempään, koska kotona olevista lautasista pari on ihan valtavia vateja.
Itse laihdutin tiukalla dieetillä (vähäkalorista ruokaa, pussikeittoja, smoothieita pääosin) yli 20kg ja sen jälkeen vasta aloitin elämäntapamuutoksen, eli perusterveellistä ruokaa sopivina annoksina ja vain silloin tällöin herkkuja. Paino onkin pysynyt sopivana jo monta vuotta, pelkällä elämäntapamuutoksella olisi mennyt paljon kauemmin kun en ole kovin aktiivinen liikkuja. Dieettikään ei ahdistanut, kun tiesin että se tulee pudottamaan painoa nopeammin eikä kestä loppuelämää, joten sen kalorivajeen kyllä sieti.
On vaikeaa ellei mahdotonta tietää omaa tarkkaa kulutustaan, joten "laske kaloreita" on siksikin melko huono keino. Lisäksi kun laihtuu ja vähentää syömiään kaloreita, keho laskee myös kuluttamaansa määrää. Lyhyellä ihmisellä siitä sallitusta kalomäärästä tulee helposti ihan liian pieni.
Laihtuminen ei ole yksinkertaista matematiikkaa vaikka sitä halutaan aina yksinkertaistaa "syö enemmän kuin kulutat" -malliin. Käytäntö on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
On vaikeaa ellei mahdotonta tietää omaa tarkkaa kulutustaan, joten "laske kaloreita" on siksikin melko huono keino. Lisäksi kun laihtuu ja vähentää syömiään kaloreita, keho laskee myös kuluttamaansa määrää. Lyhyellä ihmisellä siitä sallitusta kalomäärästä tulee helposti ihan liian pieni.
Laihtuminen ei ole yksinkertaista matematiikkaa vaikka sitä halutaan aina yksinkertaistaa "syö enemmän kuin kulutat" -malliin. Käytäntö on eri asia.
Juu siis "syö vähemmän" tietenkin, ei enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan elää nyt koska ylipaino lyhentää selvästi elinikää. Nauti nyt koska pitkää ikää sinulle tuskin tulee.
Luuletko kaikkien tavoittelevan pitkää ikää?
Eri
Tää! Mieluummin lyhyt elämä nauttien, kuin pitkä askeettinen elämä.
Läski on läskiä ja laardi laardia.