Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutos ei laihduta yhtään! Ihan turhaa koko homma, paino samassa kuin vuosi sitten!

Vierailija
18.05.2021 |

Liikun enemmän, sen 3-4vko (ennen en kävelyt kuin autolle ja kaupassa)

Syön terveellisemmin, enemmän kasviksia, vähän sokeria ja rasvaa. Lautasmalli.

Paino 89kg. Sama kuin viime juhannuksena. Olo yhtä onneton. Monta ihanaa maku hetkeä ja saunailtaa vaan jäänyt välistä. Kannatiko? Ei.

Nyt alan taas ELÄÄ!

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin on elämäntapa-painonhallinta todella vaikeaa.

En edes pahemmin pidä mistään makeasta, niin niitä ei tule pahemmin syötyä. Sama sipsien ja muiden kanssa.

Limuja ja mehujakaan juon harvakseltaan.

Mutta se normaali ruoansyönti riittää siihen, että aina pikkuhiljaa paino hilautuu ylöspäin. Viimeksi vuonna 2017 laihdutin 66kg:sta 60 kiloon (olen 165cm).

Nyt paino oli noussut 67 kiloon. Tänä aamuna vaaka näytti tosin jo 66,3 kg, eli tästä se taas lähtee.

Tähän ketjuun pitäisi nyt tulla niiden mossottamaan joiden mielestä laihduttaminen on syömishäiriöistä ja vaikka jäätelön "tienaaminen" urheilulla sairasta. Ainakin omalla kohdallani painonhallinta vaatii kalorien seurantaa ja treeniä jos oikeasti haluan painaa 60 enkä 66 kiloa (166 cm pitkä). En halua olla liian laiha mutten liian löysäkään, mutta joutuu oikeasti olemaan tarkkana. Silloin oli helppoa vielä kun juoksin, mutta nivelet eivät sitä kestä.

Ihan kaunis idea syödä laihduttamatta nälkään mitä haluaa ja olla terve, mutta kun ottaa huomioon nykyisen ravinnon määrän, laadun, elämäntavat, lautaskoon jne. niin huomaa, että ei aikuisväestön ylipaino ole tuulesta temmattu asia. Ruoka kun on vielä oikein uskonto ja pyhä opinkappale on Syö Mitä Haluat niin mikä ihme tämä on?

Vierailija
102/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana miehenä 46v , minulla riittää 3 ateriaa päivässä nykyään.Ei ´tarvi enää vähän väliä olla syömässä.

Luulen että kiloja alkais kertymään hyvin nopeasti jos ottas samat ruokavalion kuin 10 tai 20 vuotta sitten.

Nuihin kalorilaskureihin en luottais yhtään, ne on aina näyttäneet ihan miten sattuu,samoten kalorikulutukset.

Fillari + kuntosali harrastuksina, mutta en todellakaan  pumppaa niinkuin silloin 20 vuotiaana,  en halua rikkoa niveliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko elämisellä siis ruoan ahmimista?

Ei ahmia tarviset, kunhan saa syödä maukasta vatsan täyteen. Sitä saa tehdä enää harvoin. Aina jää vähän nälkä. Esim lasagea en ole syönyt kohta vuoteen ap

Lihavalla on aina nälkä, se johtuu seonneista hormoneista.

Ja ne hormonit on saatu sekaisin sopimattomalla ravinnolla. Siihen ei auta, että syö samanlaista ruokaa vähemmän, vaan on muutettava syömisten sisältöä.

Vierailija
104/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama kokemus 😄

Ylipainoa ei ihan valtavasti ole, mutta 10-15 kg on tullut viimeisen viiden vuoden aikana, ja lyhyemmällä ihmisellä näkyy ja tuntuu.

Paino on kertynyt siitä, että väsymyksen ja kiireen takia on tullut syötyä puolieineksiä, tilattua ruokaa woltista vähän liian usein ja välillä olen korvannut aterioita ihan vaan syömällä karkkia tai sipsejä.

Nyt olen saanut lopetettua kaiken tämän, ja vaikka en varsinaisesti laihduta (en laske kaloreita), niin syön todella paljon terveellisemmin, eli itse tehtyä terveellistä kasvisruokaa (esim. wokkeja yms. eli ei juustoista/rasvaista hiilarimättöä).

Karkkipussinapostelut on täysin jääneet, ja keittelen iltaisin teetä ja syön dippivihanneksia tmv.

Jotenkin kuvittelisi, että paino lähtisi tästä hyvin laskemaan, mutta eipä tosiaankaan!

Lohduttaudun, että tällä ruokavaliolla varmaan ei nouse enää, eli ehkä tästä jotain iloa on..

Mut mitä lie pitäisi vielä tehdä, että saisi kilot karistettua? Liikunnan vaikutus on niin minimaalinen, että siitäkään ei tähän ole apua. (Liikun kyllä tälläkin hetkellä kohtuullisesti)

Olen nuorempana kärsinyt syömishäiriö-tyyppisestä käytöksestä, joten tiedän että mun ei kannata kovin tiukalle kuurille alkaa, ettei sama käytösmalli uusiudu..

Vierailija
105/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikka söisit mukamas terveellisemmin niin annoskokosi tai saadun energian määrä voi silti olla täysin pielessä.

Sulla on ollut vuosi aikaa seurata miksei paino laskea reagoida siihen.

Sä syöt edelleen liikaa. Pienennä annoskokoja, hankin pienempi lautanen, pidennä yöpaastoa.

Ei se ole tän palstan syy jos et ole laihtunut.

Vierailija
106/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tietystikään laihtunut, jos söit 300 kaloria päivässä enemmän siksi, että "kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin"!

Tunnin salikäynti lisää energiankulutusta normista makoilusta 200-300 kaloria. Rauhallinen kävely töihin alle 200 kaloria tunnissa. Jos siis viikossa kulutit liikuntaan 900+1000 kaloria=1900 kaloria, sinä tulit tuossa syöneeksi sen takaisin - 7x300=2100 kaloria!

Jos liikut, ET syö samalla enemmän - muuten et laihdu.

Minä siis söin päivässä noin 1700 kcal. Peruskulutus niin että vain makaisin olisi minulla noin 1400 kcal. Polarin rannekkeen mukaan kulutan päivässä noin 2000 - 2500 kcal, siitä riippuen miten aktiivinen olen. Olin siis koko ajan miinuskaloreilla. Vaikka rannekkeiden antamaan kulutuksen ei voikaan täysin luottaa, en usko että kovin paljon tuo kulutus tuota vähemmän olisi. Käytän liikkuessa sykevyötä ja sen mukaan salilla käyminen kuluttaa 350 - 400 kcal. Nostan isoja painoja ja teen paljon supersarjoja. 

Niin ja arvasin muuten että joku pätkäpaastossa tarttuu niihin ei paastopäiviin. En syö silloin kuin hevonen, vaan pyrin pitämään kalorit noin kahdessatuhannessa. Minulla siis periaatteessa kuuluisi olla aika roima kalorivaje. Olen hyvin perillä myös makroista, ja pyrin syömään niin jakaumalla hh40/prot30/rasva30. 

Minä olen todella järjestelmällinen tässäkin asiassa, insinööriluonne kun olen. Ei siis ole kyse siitä, että en olisi perillä siitä, mitä syön. 

Itse uskon tätä ja vähän samassa tilanteessa. Treenaan kovalla sykkeellä useamman kerran viikossa, ja kellotetut liikuntasuoritukset (en käytä esim. kävelylenkeillä urheilukelloa) kuluttavat kellon arvion mukaan ylimääräiset ~2000 kcal viikossa.

Ja samoin 1400 peruskulutuksella (hoitajan mittaama) olen punninnut ja laskenut syöväni noin 1700 kaloria päivässä, eikä vuoden aikana paino ole pudonnut grammaakaan.

Seuraava steppi on mennä ravintoterapeutille. Veikkaan että raju työstressi ja uniongelmat heittelevät kortisolitasoja mikä taas lisää rasvaa kehossa.

Vierailija
107/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa ei ihan valtavasti ole, mutta 10-15 kg on tullut viimeisen viiden vuoden aikana, ja lyhyemmällä ihmisellä näkyy ja tuntuu.

Paino on kertynyt siitä, että väsymyksen ja kiireen takia on tullut syötyä puolieineksiä, tilattua ruokaa woltista vähän liian usein ja välillä olen korvannut aterioita ihan vaan syömällä karkkia tai sipsejä.

Nyt olen saanut lopetettua kaiken tämän, ja vaikka en varsinaisesti laihduta (en laske kaloreita), niin syön todella paljon terveellisemmin, eli itse tehtyä terveellistä kasvisruokaa (esim. wokkeja yms. eli ei juustoista/rasvaista hiilarimättöä).

Karkkipussinapostelut on täysin jääneet, ja keittelen iltaisin teetä ja syön dippivihanneksia tmv.

Jotenkin kuvittelisi, että paino lähtisi tästä hyvin laskemaan, mutta eipä tosiaankaan!

Lohduttaudun, että tällä ruokavaliolla varmaan ei nouse enää, eli ehkä tästä jotain iloa on..

Mut mitä lie pitäisi vielä tehdä, että saisi kilot karistettua? Liikunnan vaikutus on niin minimaalinen, että siitäkään ei tähän ole apua. (Liikun kyllä tälläkin hetkellä kohtuullisesti)

Olen nuorempana kärsinyt syömishäiriö-tyyppisestä käytöksestä, joten tiedän että mun ei kannata kovin tiukalle kuurille alkaa, ettei sama käytösmalli uusiudu..

Mitä siinä dippivihannesten dipissä on? Paljonko wokissa on rasvaa? Käypä ne läpi. 12 h yöpaasto ja syömisen ajoittaminen aamuun ja päivään on toisilta saanut painon liikkeelle alas päin.

Vierailija
108/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se napostelu iltaisin. Syö vain ruoka-aikana.

Vierailija
109/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tietystikään laihtunut, jos söit 300 kaloria päivässä enemmän siksi, että "kävin salilla kolmesti viikossa ja kävelin töihin"!

Tunnin salikäynti lisää energiankulutusta normista makoilusta 200-300 kaloria. Rauhallinen kävely töihin alle 200 kaloria tunnissa. Jos siis viikossa kulutit liikuntaan 900+1000 kaloria=1900 kaloria, sinä tulit tuossa syöneeksi sen takaisin - 7x300=2100 kaloria!

Jos liikut, ET syö samalla enemmän - muuten et laihdu.

Minä siis söin päivässä noin 1700 kcal. Peruskulutus niin että vain makaisin olisi minulla noin 1400 kcal. Polarin rannekkeen mukaan kulutan päivässä noin 2000 - 2500 kcal, siitä riippuen miten aktiivinen olen. Olin siis koko ajan miinuskaloreilla. Vaikka rannekkeiden antamaan kulutuksen ei voikaan täysin luottaa, en usko että kovin paljon tuo kulutus tuota vähemmän olisi. Käytän liikkuessa sykevyötä ja sen mukaan salilla käyminen kuluttaa 350 - 400 kcal. Nostan isoja painoja ja teen paljon supersarjoja. 

Niin ja arvasin muuten että joku pätkäpaastossa tarttuu niihin ei paastopäiviin. En syö silloin kuin hevonen, vaan pyrin pitämään kalorit noin kahdessatuhannessa. Minulla siis periaatteessa kuuluisi olla aika roima kalorivaje. Olen hyvin perillä myös makroista, ja pyrin syömään niin jakaumalla hh40/prot30/rasva30. 

Minä olen todella järjestelmällinen tässäkin asiassa, insinööriluonne kun olen. Ei siis ole kyse siitä, että en olisi perillä siitä, mitä syön. 

Itse uskon tätä ja vähän samassa tilanteessa. Treenaan kovalla sykkeellä useamman kerran viikossa, ja kellotetut liikuntasuoritukset (en käytä esim. kävelylenkeillä urheilukelloa) kuluttavat kellon arvion mukaan ylimääräiset ~2000 kcal viikossa.

Ja samoin 1400 peruskulutuksella (hoitajan mittaama) olen punninnut ja laskenut syöväni noin 1700 kaloria päivässä, eikä vuoden aikana paino ole pudonnut grammaakaan.

Seuraava steppi on mennä ravintoterapeutille. Veikkaan että raju työstressi ja uniongelmat heittelevät kortisolitasoja mikä taas lisää rasvaa kehossa.

Kovalla sykkeellä treenaaminen kun on valmiiksi stressiä auttaakin tuohon ongelmaan (NOT). Unohda kova syke ja keskity palauttavaan liikuntaan ja UNEEN. LEPÄÄ. Et sä muuten saa kortisolitasoja alas.

Vierailija
110/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana miehenä 46v , minulla riittää 3 ateriaa päivässä nykyään.Ei ´tarvi enää vähän väliä olla syömässä.

Luulen että kiloja alkais kertymään hyvin nopeasti jos ottas samat ruokavalion kuin 10 tai 20 vuotta sitten.

Nuihin kalorilaskureihin en luottais yhtään, ne on aina näyttäneet ihan miten sattuu,samoten kalorikulutukset.

Fillari + kuntosali harrastuksina, mutta en todellakaan  pumppaa niinkuin silloin 20 vuotiaana,  en halua rikkoa niveliä.

46v ei ole vanha vaan keski-ikäinen. 76v on vanha.

Vierailija
111/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis kuitenkaan syönyt kaloreita johdonmukaisesti sen vähempää kuin ennenkään. Olisi varmaan kannattanut käyttää ravintoterapeuttia tai muuta ammattilaista apuna, että muutokset eivät jäisi kosmeettisiksi. 

Sama homma täällä, mulle neuvottiin, että ei tarvitse laihduttaa ja laskea kaloreita,kun laihtuu itsestään elämäntapamuutoksella.

Puoli vuotta muutosta, +1kg.

No sinun muutos on ilmeisesti ollut huonompaan suuntaan. Kannattaisi kuitenkin hieman miettiä mitä sinne suuhun lappaa, vaikka kaloreita ei laskisikaan.

Vierailija
112/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sehän voi olla, että jos olisit "elänyt" eli syönyt halujesi mukaan tämän vuoden, painaisit nyt 99.

Minä kyllä myös "elän", ja painan 58. Ihme homma.

Mulle luvattiinkin laihtumista tällä muutoksella, no ei toimi. Onnea jos "elät" se vaan nyt tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Mulle se meinaa maukasta ruokaa PALJON ap

Luvattiin? Sä uskot siis sokeana kaiken? Sä syöt edelleen liikaa ja se ongelma on just toi PALJON.

Sä et ole tehnyt sitä oikein vaan selkeästi mättänyt tuota "terveellistä" ruokaa. Sun ongelma on just annoskoko.

Unohda se PALJON. Syö hitaammin.

Jos sulle eläminen on herkkujen ylensyömistä niin kyllä on huonosti asiat.

Ihan kaikkea voi syödä kunhan muistaa kohtuuden eikä syö joka päivä tai joka viikko energiatiheää höttöä.

Vierailija
113/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin kuin itsepetosta harrastavat laihduttajat väittävät, laihduttaminen ei ole mystiikkaa, vaan pelkkää matematiikkaa. Syödyt kalorit miinus kulutus = lopputulos. Jos lopputulos on miinuksella, laihdut. Jos se on plussalla, lihot.

Eli selvästikään ET ole ap pystynyt oikeaan elämäntapamuutokseen.

Syöt edelleen liikaa suhteessa kulutukseesi. Joko olet sittenkin syönyt määrällisesti liikaa tai sisällytät edelleen liikaa rasvaa ja energiaa ruokaasi.

Moni nykyään on ratkennut karppaamiseen ja kuvittelee, että pelkkä hiilarien ja varsinkin sokerin vahtiminen laihduttaa, vaikka samalla mätetään lihaa ja voita. Idi.tismia tämä. 

Liikuntakin saattaa lähinnä lisätä vain ruokahalua. Liikutko kunnolla niin, että sykkeesi nousee rasvanpolttoalueelle 120-145 sykkeelle? Vai lonnitko rauhallisesti ulkosalla kävellen.

Jälkimmäisestä ei ole juurikaan hyötyä laihduttamisessa, edellisestäkin VAIN jos et samalla lisää syömisiäsi "kun olin lenkillä niin voin hyvällä omallatunnolla syödä pullaa"....

Suosittelen oikeasti punnitsemaan sen, mitä syöt ja laskemaan kalorit. Ja siis todellakin KAIKEN mitä syöt - ei mitään pikkunaposteluja!

Jos syöt vaikkapa 1300 kaloria päivässä ja kulutuksesi (tämän saat selville vaikkapa sykemittarilla, joka mittaa rasvanpolttoasi) on 1800, laihdut viikossa puoli kiloa. Eli viikon energiavaje kaloreissa = laihdutetut grammat.

Ja taas täällä on joku tampio joka kuvittelee että karppaaminen tarkoittaa lihan ja voin mättämistä ja on täysin väärässä.

Jos nyt kuitenkin tajuaisit että se alkuvaihe jossa hh on ihan minimissä kestää 2 vkoa. Ei sen pitempään.

Taatana tollasta väärän tiedon levittäjää.

Terkuin 12 vuotta karpannut yli 500g kasviksia päivässä syövä

Vierailija
114/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, sitä laihtuu. Aina. Joku nopeammin, joku hitaammin, mutta laihtuu kuitenkin. Se on tylsää kuultavaa. 

Musta tuntuu, että ap tuijottaa nyt liikaa mittareita. Vähennä syömisiäsi niin pitkälle, että paino alkaa pudota. Unohda mittarit ja kalorilaskurit, kohdallasi ne eivät mitä ilmeisemmin pidä paikkaansa. 

Liiku jos se tuo hyvää oloa, mutta 60km pyörälenkki kuulostaa oikeasti aika hurjalta laihduttajalle.  Laihdutus stressaa kehoa joka tapauksessa, joten liikunnan tulisi olla pikemminkin palauttavaa kuin kehoa kuormittavaa. Varsinkin jos rasva ei ole muuttunut lihakseksi, joka taas voisi selittää sen, että paino on samassa. Se kyllä näkyisi peilikuvassa ja vaatekoossa eli siitäkään ei ollut kyse.

Vähän kyllä epäilyttää, että onkohan ap nyt ihan kokonaan kertonut kaikkea. Karkkipussi silloin tällöin ei laihdutusta pilaa, mutta jos niiden pussien lisäksi on jotain muuta?

Askeettista elämää olen viettänyt entiseen verrattuna, ei tarvitse salailla syömisiä,

Kerran kuussa _yhdellä_ aterialla saan syödä mitä haluan, esim pitsaa ja jälkkäriksi jäätelöä. Ennen meni koko pitsa usein ja puoli litraa jäätelöä, nyt otan miehen kanssa pitsan puoliksi ja jäätelöä ehkä 2dl.ap

Tuo on ihan sallittua, itsellä kerran viikossa herkkupäivä. Mites sulla piilokalorit? Sanoit että käytät lautasmallia (hyvä), mutta käytätkö paljon rasvaa valmistukseen, kastikkeita jne?

Vierailija
115/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa pitää jossain vaiheessa kunnon ruokapäiväkirja. Niitä ns. piilokaloreita tulee yllättävän helposti. Ja syökää riittävästi ja terveellistä ruokaa. Testasin keväällä Fitfarmin ilmaista settiä ja siinä piti syödä kuin hevonen, siis siihen verrattuna mitä aikaisemmin söin. Liikuntaa en lisännyt yhtään (ja se on muutenkin surullisen vähäistä), mutta kolmen viikon aikana tippui kilo per viikko ja vaatteet eivät enää puristaneet. Olin aikaisemmin syönyt ihan päin honkia, mutta kuvittelin syöväni tarpeeksi vähän.

Vierailija
116/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kasviksia ja vähemmän sokeria ja rasvaa ei vielä kerro. Miten paljon syöt perunaa, porkkanaa, pastaa? Muista että osa juureksista on kohtalaisen hiilaripitoisia, esim. jos syöt paljon porkkanaa, sillä pystyt jopa lihomaan. 

Nyt alkaa mennä jo yli. Kukaan ei ole vielä juureksilla lihonut.

Vierailija
117/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin jonkinlaisen lievän väsymysoireyhtymän tai pahahkon uupumuksen ja sen jälkeen keho ei ole kestänyt liikuntaa. Ennen harrastin liikuntaa 3-5 x vko ja se auttoi painonhallinnassa. Nyt keho ei osaa käsitellä maitohappoja ja siksi tulee vain paha olo, kipua ja tokkurainen väsymys. Harmittaa, koska tykkäisin liikunnasta.

Kalorit eivät suoraan omalla kohdallani lihota tai laihduta, tarvitaan epäsuotuisat oheistekijät lihomiseen ja suotuisat lisätekijät laihtumiseen.

Vierailija
118/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen elimistö on monimutkainen laitos, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Laihtumista ei voi yksinkertaistaa niin, että syö vähemmän, liiku enemmän. Elimistö säätelee itse omaa energiankulutustaan hormoneilla, se päättää ihan itse, varastoidaanko syöty energia vai käytetäänkö se heti. Se päättää myös ihan itse, paljonko on varaa kuluttaa energiaa, ja säätää toimintojaan sen mukaisesti. Jos elimistö päättelee, että nälänhätä uhkaa (niukkaenerginen ruokavalio), se säätää omia toimintojaan niin, että elimistön kalorin kulutus laskee ja se tulee toimeen saadulla energialla. Elimistö ei halua kuolla, se haluaa kynsin hampain pitää itsensä elossa.

Voihan sitä yrittää (ja epäonnistua) laihtua hampaat irvessä väärillä ohjeilla (syö vähemmän, liiku enemmän), tai sitten voi olla viisaampi ja opiskella vähän asioita ja laihtua sitten helpommin ja pysyvämmin, yhteistyössä oman elimistönsä kanssa. 

Vierailija
119/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoterapeutit on kalliita, koita Habinaattori appia.

120/141 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

| "Nyt alan taas elää"

Mitä sinulle "eläminen" tarkoittaa? Ylensyöntiä ja juhlintaa?

Joku jo ehdotti Habinaattori-sovellusta. Jos haluat muuttaa tapojasi, niin se opettaa, miten se tehdä. Terveellinen elämäntapa on oma valinta ja melkein kaikki tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta harva tekee päivittäin asioita, joiden sisällään tietää olevan oikein. 

Tipi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän