Pienipalkkaisen ahdistus kasvaa nyt joka päivä kun seuraa uutisia
Olen töissä alalla missä ei ole järin suuri tuntipalkka ja koska (itsestä riippumattomista syistä) olen vielä osa-aikainen noin 80% työajalla, ei palkka ole iso. Miehellä eri ala, mutta sama homma palkan kanssa, eli vaikka tekee 100% tunneilla niin ei saa ennen veroja kun 100-200e enemmän kun minä, tuokin riippuu onko mitä vuoroa ollut töissä.
Näin ollaan 7 vuotta elelty. Ei sitä rahaa koskaan ole mielin määrin ollut, mutta on voinut käydä kerran viikossa hakemassa kebabit/heset yms roskaruuat viikon kauppaostosten kanssa. 4 vuotta sitten saatiin lapsi, toki menot lisääntyi mutta jos vähän mietti mitä ostaa ja milloin ja teki itse paljon ruokaa niin pärjättiin saatiin edelleen jopa säästöön 100-300e/kk (näitä rahoja on säästetty mm autokorjauksiin yms juttuihin).
Nyt tässä viimeisen parin vuoden aikana ei olla saatu mitään enää säästöön, eli ollaan eletty +/- nolla tuloilla. Jonain kuukautena saadaan vähän säästöön, mut just noi autot syö rahat ja niitä on pakko pitää että voi käydä töissä. Hese yms "ravintola" käyntejä ei ole ollut 2 vuoteen, mitään ehtiä, netflixejä tai osareitakaan ole sillä me hankitaan sit (jos esim pesukone hajoaa) rahalla tai jätetään ostamatta. Kirpputorit on ollut jo 15 vuoden ajan se ykköspaikka vaatehankinnoille.
Rahat alkaa loppua, palkat ei oo käytännössä nousseet, ruoka ja töihin liikkuminen on kyllä noussut. Olen yrittäänyt saada 100% työaikaa ja hakea kouluihinkin jos pääsisi sitä kautta ylös palkkakuopasta.
Nytkin ahdistaa ajatus siitä että on pakko hankkia sähköauto, millä rahalla? Nytkin ollaan jätetty toisesta autosta öljyt vaihtamatta ja muutenkin yritetään kerätä rahaa sivuun että siihen voi muutenkin hoitaa määräaikaishuollon. Tekisi mieli jättää koko tuleva 500e remppa tekemättä, mutta nyt ollaan sitä jo kuukausia lykätty ja tämän takia varmaan autoon saattaa tulla. Käsijarru meni heti katsastuksen jälkeen rikki, eli siitäkin on tulossa konttorilla sanomista.
Jos me mystisesti nyt saataisiinkin rahat kahteen sähköautoon kasaan (varmaan autolainalla mitä ei nyt ole), tarttee meidän hommata kämppään latausjutut yms, ei nekään ole ilmaisia. Ja kummankaan töissä ei pysty lataamaan. Matkat niin pitkiä että pelkkä kotilataus ei riitä.
Nyt muistutellaan että sitä sähköautoakin tullaan sitten verottamaan yhtälailla. Vaikka mulla ei ole sitä sähköautoa, tämäkin ahdistaa jo vaikka ei ole edes sitä sähköautoa.
Onneksi meillä on vain tuo yksi lapsi, enempää ei olisi varaa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen (oikein tehtynä) sopii kaikille, jotka tienaavat itse rahansa. Ja kaikkien TULISI sitä tehdä. Historiassa ei ole yhtään 20 vuoden jaksoa (ihan sama miltä aikaväliltä ottaa) jolla koko ajan sijoittamalla olisi sijoitusten arvo pienempi kuin sijoitettu pääoma. Jos nyt laittaa ALL in mustalle, ei se ole sijoittamista. Siksi hajautetaan (niin yhtiöittäin kuin ajallisestikin) että varmistetaan tuo tuotto. Toisaalta silloin luovutaan noista 100x pääoman kasvuistakin. Minä tienaan tänä vuonna 5 numeroisen summan pelkkinä osinkoina (eikä ensimmäinen numero ole 1) ja sijoittamisen olen aloittanut pienituloisena (palkka 1600 €/kk BRUTTO).
No ehkä joillakin tuon verran tippuilee taskun pohjalta, mutta minulle hyvinkin merkittävä lisä.
Mutta jos järjellä ajattelee niin jos ja kun pienistä tuloista voi säästää sen parikymppiä per kuu niin ei se ole korkoa korolla-ilmiönkään avustamana esim 40 vuodessa enempää kuin joku 20 000 e max. Ei sillä nyt kuuhun mennä. Sijoittaminen ei ole mikään rikastumiskeino jos alkupääoma on pieni.
Alkupääomalla EI ole käytännössä mitään merkitystä. Enemmän merkitystä on että kuinka paljon ja kuinka useasti laittaa lisää pääomaa sijoituksiin. Sijoittaminen on kutakuinkin ainoa tapa omin voimin päästä miljonääriksi. Mitä aikaisemmin aloittaa sitä pienemmän kertasijoituksella miljonääriksi pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette hanki muita tuloja. Esimerkiksi jos oisitte noi hese/kebab rahat sijoittaneet niin nyt teillä pikkasen suuremmat tulot ja omaisuutta sijotuksissa.
Aina kaikki puhuu vaan sijoittamisesta. Mies laittoikin 4 vuotta sitten Dansken suosittelemaan sijoitusrahastoon 2000e rahaa vuodessa. No, 3 vuotta sitten totesi että nyt riittää ja kotiutti takaisin 3000e, eli puolet siitä rahasta katosi taivaan tuuliin. Silloin me päätettiin ettei enää sijoiteta
Ap
No ekan virheen mies teki siinä että sijoitti pankin suosittelemaan rahastoon eikä ottanut asioista selvää itse.
Pienituloisen kannattaa laittaa rahat vaikka kuukausiosinkoa maksaviin firmoihin.
Teillä on ollut 3 vuotta aikaa ottaa selvää sijoittamisesta.
Mä olen pienituloinen, kymppikin lisää rahaa kuussa on kiva asia. Niinpä mä olen pikkuhiljaa vuosien varrella ostanut joka palkkapäivänä kk-osinkoa maksavien ulkomaisten firmojen osakkeita ja joka kk tulee nykyisin vajaa satku rahaa palkan lisäksi. Sen sijoitan uudelleen kuukausittaisen summan lisäksi samoihin yhtöihin. Eli seuraavassa kuussa tulee taas hieman lisää. Tätä kun jatkan vielä vuosia niin se kuukausittainen summa onkin satasia. Sä voit aloittaa vaikka tutkimalla Cibus-nimistä firmaa joka on listannut tukholman pörssiin. Se maksaa joka kk osinkoa. Huom. Tämä ei ole sijoitussuositus. Itse en tuota firmaa omista.Mites verotus noissa menee?
normaalisti. Ihme kysymyksiä taas täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa autojen määrä vähenee rajusti, koska eläkeläisten määrä vähenee.
Itse en myöskään välttämättä pidä autoa tulevaisuudessa, kun lapset on kohta aikuisia ja yksin pärjää ilman autoa. Muutan lähelle keskustaa ja kauppoja.
Ennen oli hyväpalkkaisia tehdastöitä, nyt nämä ihmiset ovat hyvillä eläkkeillä, suuret ikäluokat 75-vuotiaita. Nykyään taas tehdään työmarkkinatukitöitä, nollasopimuksia ja osa-aikatöitä, joilla ei ole rahaa autoa pitää. Eli valtion verotulot autoista vähenee paljon tulevaisuudessa.
No tämähän on pa*kapuhetta. Eläkeläisten määrä tulee raketoimaan tulevaisuudessa. Sen takia nuorten eläkeikää nostetaan koko ajan, kun jonkun pitää ne eläkkeet kustantaa.
Ei raketoi. Suuret ikäluokat kuolla kupsahtavat 10-15 vuodessa. Ja nuoremmat ei pääse eläkkeelle.
Itse olen kyllä nähnyt näitä ennusteita joissa eläkeläisten määrä on 300 000 enemmän vuonna 2040 kuin vuonna 2019. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee 100 000. Siinäpä sitä onkin yhtälöä ratkaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a1c7e758-13ef-49e2-a1ef-8efd5f0e0…
Esimerkiksi tämäkin uutinen lisää ahdistusta 😔
Tässä toinen uutinen 2019, joka lisää ahdistusta.
"Ruotsi esimerkiksi käyttää autoilusta kerättävistä veroista ja maksuista, jotka ovat yhteensä noin 9,6 miljardia euroa, 53 prosenttia "takaisin" perusväylänpitoon ja liikenteen investointeihin.
Suomessa liikenteeseen ohjataan 19 prosenttia yhteensä 8 miljardista autoilusta kerättävistä vero- ja maksueuroista."
https://www.kaleva.fi/huima-ero-naapurimaiden-valilla-ruotsi-palauttaa-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa autojen määrä vähenee rajusti, koska eläkeläisten määrä vähenee.
Itse en myöskään välttämättä pidä autoa tulevaisuudessa, kun lapset on kohta aikuisia ja yksin pärjää ilman autoa. Muutan lähelle keskustaa ja kauppoja.
Ennen oli hyväpalkkaisia tehdastöitä, nyt nämä ihmiset ovat hyvillä eläkkeillä, suuret ikäluokat 75-vuotiaita. Nykyään taas tehdään työmarkkinatukitöitä, nollasopimuksia ja osa-aikatöitä, joilla ei ole rahaa autoa pitää. Eli valtion verotulot autoista vähenee paljon tulevaisuudessa.
No tämähän on pa*kapuhetta. Eläkeläisten määrä tulee raketoimaan tulevaisuudessa. Sen takia nuorten eläkeikää nostetaan koko ajan, kun jonkun pitää ne eläkkeet kustantaa.
Ei raketoi. Suuret ikäluokat kuolla kupsahtavat 10-15 vuodessa. Ja nuoremmat ei pääse eläkkeelle.
Itse olen kyllä nähnyt näitä ennusteita joissa eläkeläisten määrä on 300 000 enemmän vuonna 2040 kuin vuonna 2019. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee 100 000. Siinäpä sitä onkin yhtälöä ratkaistavaksi.
Ja samaan aikaan keskimääräinen eläkekin vielä nousee. Tänä vuonna se taisi olla 1700e brutto.
Mun on vähän vaikea ymmärtää ap:n vuodatusta. Itsekin olen ollut pitkään pienituloinen, mutta en ole ikinä tuntenut elämääni kovin ankeaksi. Tai no, olihan silloin köyhää kun olin hoitovapaalla, mutta sitten kyllä helpotti edes vähän kun palaili taas töihin.
Autoa en kuvitellutkaan hankkivani pienituloisena. Asuinalue oli pakko valita sen mukaan että pääsi pyörällä/julkisilla. Oletteko ap oikeasti laskeneet, ettei olisi edullisempaa muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Auton kulut on ilman pääomakulujakin helposti pari sataa kuussa. Sillä jo maksaisi kivasti asuntolainaa/hieman korkeampaa vuokraa.
Millaisia kuluja teillä siis ap oikein on? Pystytkö hieman avaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a1c7e758-13ef-49e2-a1ef-8efd5f0e0…
Esimerkiksi tämäkin uutinen lisää ahdistusta 😔
Tässä toinen uutinen 2019, joka lisää ahdistusta.
"Ruotsi esimerkiksi käyttää autoilusta kerättävistä veroista ja maksuista, jotka ovat yhteensä noin 9,6 miljardia euroa, 53 prosenttia "takaisin" perusväylänpitoon ja liikenteen investointeihin.
Suomessa liikenteeseen ohjataan 19 prosenttia yhteensä 8 miljardista autoilusta kerättävistä vero- ja maksueuroista."
https://www.kaleva.fi/huima-ero-naapurimaiden-valilla-ruotsi-palauttaa-…
Ruotsissa siis kerätään suhteellisesti (asukaslukuun suhteutettuna) vain noin puolet siitä määrästä autoilulla veroja (9,6 mrd. €/vuosi), mitä Suomessa kerätään (8mrd. €/vuosi), mutta siitäkin huolimatta, että ruotsalaiset maksavat paljon vähemmän autoilun veroja, heille absoluuttisesti palautuva summa liikenneinfraan on noin 3 kertaa suurempi. Suhteellisesti jo noin 6 kertainen.
Suomalaiset saavat siis 8 miljardin perityillä autoilun veroilla noin 1,6 mrd. euroa takaisin infraan. Ruotsalaiset saavat 9,6 miljardin perityillä autoiluveroilla takaisin infraan 5,1 miljardia. VÄhemmällä verotuksella siis roimasti enemmän!
Jotta Suomen valtio toimisi oikeudenmukaisesti (maksut ja palautukset samassa suhteessa kuin Ruotsi), pitäisi verotettavan summan autoilusta asukaslukujen suhteessa olla Suomessa noin 4,8 miljardia, josta palautuisi takas liik.infraan vuodessa sama 53% kuin Ruotsisssa, eli 2,5 miljardia. Mutta Suomi ei saa palautettua tuota 2,5 miljardia edes, vaikka se perii ryöstönomaiset 8 miljardia vuodessa autoilun veroja!!!
Aivan uskomaton tilasto, joka todistaa, kuyinka väärin suomessa käytetään autoilun verorahoja ja tuo autoilu on käsittämätön lypsyautomaatti valtiolle, jolla ei ole mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota hankkimaan sähköautoa. Autojen verotus laskee hankintavaiheessa ja polttoaineveroa hieman korotetaan vastaavasti. Puhe hirmuisista bensankorotuksista on persujen sumutusta tyypillisimmillään ja paskalaarista kaivettua.
Täällä maksaa bensa nyt jo 1,7 e litra, eikä vielä olla edes pahimpia korotuksia nähty. Muuten, miksi teidän vihervassareiden kommentit on aina tuollaista ala-arvoista kielenkäyttöä, vastapuolta halveksivaa ja alatyylistä?
Vierailija kirjoitti:
AP öljyt voi vaihtaa itse tee se itse-hallissa! Tuollaisesta asiasta säästäminen johtaa vaan isompaan remonttiin.
Määräaikaishuollon voi kilpailuttaa vaikka autojerryn kautta, ei tartte mennä sinne merkkiliikkeeseen.
Itse vaihdan öljyt itse pihalla jos rahasta pulaa. Puuilosta öljyt ja suodatin maksaa alle 50€. Käsijarrun korjaa itse kun vähän perehtyy tai sit vaan avaa ja katsoo mistä on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo eläkeläiset ovat sitä ikäpolvea, joilla on ollut rahaa ostaa autokaupasta uusi auto. 10 vuoden sisällä loppuu paljon autokauppoja, autokorjaamoita jne. Eläkeläiset ovat myös juuri niitä kenellä on rahaa viedä auto merkkihuoltoon, meillä nuoremmilla ei ole sellaisia rahoja. Suuri ikäluokka on jo 75-vuotiaita.
Ihmevalitusta. On toki rikkaita eläkeläisiä, mutta on myös hyvätuloisia työntekijöitä ja yrittäjiä, jotka ostavat uusia autoja ja käyttävät palveluita. Kummallista märinää ilman mitään totuuspohjaa.
Asiakasmäärä on suurimmillaan nyt ja eläkeläisten vähetessä vähenevät asiakkaat. Eläkkeitä maksetaan tällä hetkellä 30 miljardia vuodessa kun työttömyyskorvauksia 5 miljardia. Eläkeläisten vähetessä loppuu moni yritys kun asiakkaat vähenee eikä tule uusia tilalle. Ei se 530 euroa työttömyyskorvausta saava mene eläkeläisen tilalle asiakkaaksi parturiin tai ravintolaan tai vaatekauppaan.
Ei se käy siellä nytkään. Töissä käyvät käyvät usein myös kampaajalla ja ravintolassa. Ja kokonaisuutena kansantalous kiittää jokaisesta poistuvasta ökyeläkeläisestä. Kun heidän eläkkeitään ei tarvitse maksaa, voidaan alentaa eläkemaksuja, jolloin työssäkäyvillä on entistä enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota hankkimaan sähköautoa. Autojen verotus laskee hankintavaiheessa ja polttoaineveroa hieman korotetaan vastaavasti. Puhe hirmuisista bensankorotuksista on persujen sumutusta tyypillisimmillään ja paskalaarista kaivettua.
Täällä maksaa bensa nyt jo 1,7 e litra, eikä vielä olla edes pahimpia korotuksia nähty. Muuten, miksi teidän vihervassareiden kommentit on aina tuollaista ala-arvoista kielenkäyttöä, vastapuolta halveksivaa ja alatyylistä?
Varmaan vanhat persut on siirtyneet spämmäämään vihervasemmistoon
Niin. Miettikää todella tarkkaan äänestättekö jatkossa näitä nyt hallituksessa istuvia autoilijan lisähimoverottajia. Minä en äänestä enkä suosittele kenenkään muunkaan antavan näille enää ääntään. Ei näiltä tule kuin lisälaskuja kansalaiselle.
tuossa 7 vuoden ajassa olisit kerennyt opiskella ainakin kaksi tutkintoa ja palkkasi olisi vähintään yli keskiarvon, tosin sekin on jollekkin aivan liian vähän.
nyt vaan kirja käteen niin pääset joskus pois tilanteestasi
Tää menee aivan kädestä suuhun elämisen -valtioksi. Loppujen lopuksi on kaiketi tilanne, jossa työnantajan maksamasta palkasta maksetaan erilaisia veroja täydet 100% ottaen huomioon kaikki ne palkan sivukulutkin. Päälle työntekijän maksamat kaikki verot, alvit, autoilut jne.. Mutta pääasia, että valtio saa verorahansa ja käyttää ne suurin osin myös täysin väärin, tehottomasti ja ylläpitää suurinta virkamieskuntaa koko Euroopassa lähes.
Siis kuinka pienet tulot teillä on jos vaatteet ostetaan kirpparilta ja ei ole varaa käydä Hesellä?
T. Työtön joka ei ole ikinä ostanut vaatteita kirpparilta
Miettikää ketä äänestätte, kaikissa vaaleissa.
Paikallinen sopiminen on tulossa kovaa vauhtia elinkeinoelämän painostuksen vuoksi. Arvatkaapa, mitä se tarkoittaa työntekijöille? Ei ainakaan mitään hyvää.
Eli siis ehtojen heikennyksiä, palkkojen pienennyksiä, korvausten minimoimista. Tätä on siis entistä enemmän tarjolla. Ei palkkakuopasta pääse ylös.
Mitä kokoomuksella - ja nykyisin myös persuilla - on agendallaan: palvelujen leikkauksia, asiakasmaksujen korotuksia, verotuksen painopisteen siirtämistä tuloveroista kulutukseen, tiukennuksia työttömyysturvan jo ennestään tiukkoihin ehtoihin, tiukennuksia asumistuen ehtoihin ja mahdollisesti koko järjestelmän alasajaminen.
Eli suomeksi sanottuna: kulutus kalliimmaksi, asumisen tuotot yksityisten vuokranantajien taskuihin, köyhät maksumiehiksi, rikkailta verot alas, työttömien ja pienipalkkaisten elämää kiristettävä.
lapset kannattaa jättää tekemättä niin jää kummasti rahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tää menee aivan kädestä suuhun elämisen -valtioksi. Loppujen lopuksi on kaiketi tilanne, jossa työnantajan maksamasta palkasta maksetaan erilaisia veroja täydet 100% ottaen huomioon kaikki ne palkan sivukulutkin. Päälle työntekijän maksamat kaikki verot, alvit, autoilut jne.. Mutta pääasia, että valtio saa verorahansa ja käyttää ne suurin osin myös täysin väärin, tehottomasti ja ylläpitää suurinta virkamieskuntaa koko Euroopassa lähes.
Haukut väärää puuta.
Valtion rahoista leijonanosa menee eläkkeisiin, asumistukiin, toimeentulotukiin, lapsilisiin ja muihin sosiaalisiin avustuksiin.
Ylivoimaisesti suurin menoerä ovat eläkkeet.
Valtion budjetista menee noin 10 miljardia euroa vuosittain suoraan eläkkeisiin.
Vertailua: esimerkiksi perustoimeentulotukeen menee 770 milj. € eli 7% tuosta summasta.
Korkeakoulutukseen menee 2,8 miljardia euroa (yliopistot + ammattikorkeakoulut), eli 28%
Kaikkien liikenneväylien ylläitoon 2,0 miljardia eli 20%
Eläkemenot ovat aivan kolossaaliset. Koko yhteiskunnan eläkemenot huitelevat jossakin 30-40 miljardin euron luokassa. Vanhusten myötä koko Suomi kaatuu.
Jää vain työttömäksi ja käytä se aika lapsen kanssa leikkimiseen. Älä huoli, kyllä tukia riittää! Meillehän tulee kokoajan rajan yli insinöörejä ja lääkäreitä, kyllä ne verot maksaa.