Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienipalkkaisen ahdistus kasvaa nyt joka päivä kun seuraa uutisia

Vierailija
18.05.2021 |

Olen töissä alalla missä ei ole järin suuri tuntipalkka ja koska (itsestä riippumattomista syistä) olen vielä osa-aikainen noin 80% työajalla, ei palkka ole iso. Miehellä eri ala, mutta sama homma palkan kanssa, eli vaikka tekee 100% tunneilla niin ei saa ennen veroja kun 100-200e enemmän kun minä, tuokin riippuu onko mitä vuoroa ollut töissä.

Näin ollaan 7 vuotta elelty. Ei sitä rahaa koskaan ole mielin määrin ollut, mutta on voinut käydä kerran viikossa hakemassa kebabit/heset yms roskaruuat viikon kauppaostosten kanssa. 4 vuotta sitten saatiin lapsi, toki menot lisääntyi mutta jos vähän mietti mitä ostaa ja milloin ja teki itse paljon ruokaa niin pärjättiin saatiin edelleen jopa säästöön 100-300e/kk (näitä rahoja on säästetty mm autokorjauksiin yms juttuihin).

Nyt tässä viimeisen parin vuoden aikana ei olla saatu mitään enää säästöön, eli ollaan eletty +/- nolla tuloilla. Jonain kuukautena saadaan vähän säästöön, mut just noi autot syö rahat ja niitä on pakko pitää että voi käydä töissä. Hese yms "ravintola" käyntejä ei ole ollut 2 vuoteen, mitään ehtiä, netflixejä tai osareitakaan ole sillä me hankitaan sit (jos esim pesukone hajoaa) rahalla tai jätetään ostamatta. Kirpputorit on ollut jo 15 vuoden ajan se ykköspaikka vaatehankinnoille.

Rahat alkaa loppua, palkat ei oo käytännössä nousseet, ruoka ja töihin liikkuminen on kyllä noussut. Olen yrittäänyt saada 100% työaikaa ja hakea kouluihinkin jos pääsisi sitä kautta ylös palkkakuopasta.

Nytkin ahdistaa ajatus siitä että on pakko hankkia sähköauto, millä rahalla? Nytkin ollaan jätetty toisesta autosta öljyt vaihtamatta ja muutenkin yritetään kerätä rahaa sivuun että siihen voi muutenkin hoitaa määräaikaishuollon. Tekisi mieli jättää koko tuleva 500e remppa tekemättä, mutta nyt ollaan sitä jo kuukausia lykätty ja tämän takia varmaan autoon saattaa tulla. Käsijarru meni heti katsastuksen jälkeen rikki, eli siitäkin on tulossa konttorilla sanomista.

Jos me mystisesti nyt saataisiinkin rahat kahteen sähköautoon kasaan (varmaan autolainalla mitä ei nyt ole), tarttee meidän hommata kämppään latausjutut yms, ei nekään ole ilmaisia. Ja kummankaan töissä ei pysty lataamaan. Matkat niin pitkiä että pelkkä kotilataus ei riitä.

Nyt muistutellaan että sitä sähköautoakin tullaan sitten verottamaan yhtälailla. Vaikka mulla ei ole sitä sähköautoa, tämäkin ahdistaa jo vaikka ei ole edes sitä sähköautoa.

Onneksi meillä on vain tuo yksi lapsi, enempää ei olisi varaa.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen (oikein tehtynä) sopii kaikille, jotka tienaavat itse rahansa. Ja kaikkien TULISI sitä tehdä. Historiassa ei ole yhtään 20 vuoden jaksoa (ihan sama miltä aikaväliltä ottaa) jolla koko ajan sijoittamalla olisi sijoitusten arvo pienempi kuin sijoitettu pääoma.  Jos nyt laittaa ALL in mustalle, ei se ole sijoittamista. Siksi hajautetaan (niin yhtiöittäin kuin ajallisestikin) että varmistetaan tuo tuotto. Toisaalta silloin luovutaan noista 100x pääoman kasvuistakin.  Minä tienaan tänä vuonna 5 numeroisen summan pelkkinä osinkoina (eikä ensimmäinen numero ole 1) ja sijoittamisen olen aloittanut pienituloisena (palkka 1600 €/kk BRUTTO).

No ehkä joillakin tuon verran tippuilee taskun pohjalta, mutta minulle hyvinkin merkittävä lisä.

Vierailija
82/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo eläkeläiset ovat sitä ikäpolvea, joilla on ollut rahaa ostaa autokaupasta uusi auto. 10 vuoden sisällä loppuu paljon autokauppoja, autokorjaamoita jne. Eläkeläiset ovat myös juuri niitä kenellä on rahaa viedä auto merkkihuoltoon, meillä nuoremmilla ei ole sellaisia rahoja. Suuri ikäluokka on jo 75-vuotiaita.

Ihmevalitusta. On toki rikkaita eläkeläisiä, mutta on myös hyvätuloisia työntekijöitä ja yrittäjiä, jotka ostavat uusia autoja ja käyttävät palveluita. Kummallista märinää ilman mitään totuuspohjaa.

Asiakasmäärä on suurimmillaan nyt ja eläkeläisten vähetessä vähenevät asiakkaat. Eläkkeitä maksetaan tällä hetkellä 30 miljardia vuodessa kun työttömyyskorvauksia 5 miljardia. Eläkeläisten vähetessä loppuu moni yritys kun asiakkaat vähenee eikä tule uusia tilalle. Ei se 530 euroa työttömyyskorvausta saava mene eläkeläisen tilalle asiakkaaksi parturiin tai ravintolaan tai vaatekauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo eläkeläiset ovat sitä ikäpolvea, joilla on ollut rahaa ostaa autokaupasta uusi auto. 10 vuoden sisällä loppuu paljon autokauppoja, autokorjaamoita jne. Eläkeläiset ovat myös juuri niitä kenellä on rahaa viedä auto merkkihuoltoon, meillä nuoremmilla ei ole sellaisia rahoja. Suuri ikäluokka on jo 75-vuotiaita.

Ihmevalitusta. On toki rikkaita eläkeläisiä, mutta on myös hyvätuloisia työntekijöitä ja yrittäjiä, jotka ostavat uusia autoja ja käyttävät palveluita. Kummallista märinää ilman mitään totuuspohjaa.

Asiakasmäärä on suurimmillaan nyt ja eläkeläisten vähetessä vähenevät asiakkaat. Eläkkeitä maksetaan tällä hetkellä 30 miljardia vuodessa kun työttömyyskorvauksia 5 miljardia. Eläkeläisten vähetessä loppuu moni yritys kun asiakkaat vähenee eikä tule uusia tilalle. Ei se 530 euroa työttömyyskorvausta saava mene eläkeläisen tilalle asiakkaaksi parturiin tai ravintolaan tai vaatekauppaan.

Tästä oli juttu lehdessä ettei moni ymmärrä Suomen suurta eläkeläisten määrää eikä miten kaikki vaikuttaa kaikkeen tulevaisuudessa.

Vierailija
84/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on niin kauan aivan järkyttävässä suossa kunnes suuret ikäluokat alkavat jättieläkkeineen kupsahdella pois, ihan käsittämätön farssi joka on yksi pyhä lehmä johon ei saa koskea. Sori milleniaalit ja X sukupolvi. Toivottavasti edes Z sukupolvi pääsee nauttimaan normaalista elämästä.

Vierailija
85/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu polkupyörällä työmatkoja ajaessaan keräämään tyhjät pullot pientareelta. Kun minkäänlaiseen autoon ei ole enää varaa. Se voi olla että joku päivä pinna katkeaa ja sitten tulee pahaa jälkeä.

Se pinnan voi vaihtaa jos katkeaa kunhan vanne ei mene ihan solmuun. Vanteen rihtauksesta kotikonstein on hyviä opetusvideoita 

Vierailija
86/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa kannata enää muuta tehdä kuin ottaa koulutus ja muuttaa pois.

Vierailija
87/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja leikkaukset menee aina nuoremmalta sukupolvelta jota on vähemmän esim. ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois, pitkään töissä olleilta poistettiin korotettu ansiosidonnainen, enää ei voi jatkaa ansiosidonnaisen päiviä opiskelulla (tosi huono juttu asuntovelallisille), omaehtoisesta opiskelusta poistettiin kulukorvaus, eläkeputki nuoremmilta pois, leskeneläke poistuu nuoremmilta (vaikuttaa asuntokauppaan, eläkeläisen asumistuessa 70 neliön raja).

Vieläkö suunnitellaan ansiosidonnaisen porrastamista?

Vierailija
88/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se on irtisanotuille puolitoista vuotta ansiosidonnaista, sen jälkeen työmarkkinatuki 530 netto, 660 jos 2 lasta.

Toimeentulotukea ei saa jos omistaa mökin, asuntovelkaa ei lasketa laskuksi, ei saa omistaa venettä, moottoripyörää jne, puolison tulot vaikuttavat.

Vierailija
89/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin kauan aivan järkyttävässä suossa kunnes suuret ikäluokat alkavat jättieläkkeineen kupsahdella pois, ihan käsittämätön farssi joka on yksi pyhä lehmä johon ei saa koskea. Sori milleniaalit ja X sukupolvi. Toivottavasti edes Z sukupolvi pääsee nauttimaan normaalista elämästä.

Mutta asiakasmäärät yrityksillä vähenee.

Vierailija
90/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä, että mihin työssäkäyvät sitä rahaa laittavat. Minä saan tukia 850€/kk ja olen säästänyt siitä useamman tonnin 5v aikana. Vuokra 430. Jos saisin 500€ enemmän käteen, niin olisin hirveä kroisos. Jos työ vaatii auton, niin senhän voi kai laskea työhön kuuluvaksi ja saada siihen jotain tukea?

Autoilun kalleutta valittavilla on yleensä monen kymmenen tuhannen euron auto tai kaksi. Tavalliset kotteroilla ajavat ihmiset eivät pidä autoilua erityisen kalliina kun alkuinvestointi voi olla satasia mieluummin kuin kymppitonneja. Tavallinen palkansaaja säästää uuden keskihintaisen auton hinnan noin viidessä vuodessa. Eli onhan se kallis. Toisaalta käytettyjä ajoneuvoja saa myös hyvin halvalla, jos autoa pitää kulkuneuvona eikä brassailuvälineenä.

Ihan velattomat vanhat autot esim. meillä ja silti autoihin menee yhteensä 600-700e/kk ilman yllättäviä kuluja. Kaikki työpaikat ei edelleenkään sijaitse bussireitin varrella ja moottoritiellä ei edelleenkään polkupyöräillä. Ja töitä ei niin vaan löydä lähikulman takaa.

Vierailija
91/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh siis mikä juttu? Ei kukaan ole pakottamassa ostamaan sähköautoja? Jos on rahasta tiukkaa, niin halpa vanha auto, johon ei tarvitse lainaa. Menette sillä 👌

Vierailija
92/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa ei ole kuin oikeisto- ja äärioikeisto puolueita :=)

Vierailija
93/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa autojen määrä vähenee rajusti, koska eläkeläisten määrä vähenee.

Itse en myöskään välttämättä pidä autoa tulevaisuudessa, kun lapset on kohta aikuisia ja yksin pärjää ilman autoa. Muutan lähelle keskustaa ja kauppoja.

Ennen oli hyväpalkkaisia tehdastöitä, nyt nämä ihmiset ovat hyvillä eläkkeillä, suuret ikäluokat 75-vuotiaita. Nykyään taas tehdään työmarkkinatukitöitä, nollasopimuksia ja osa-aikatöitä, joilla ei ole rahaa autoa pitää. Eli valtion verotulot autoista vähenee paljon tulevaisuudessa.

Tämä minua osittain ahdistaakin, sillä auto on oikeasti meille pakollinen jo töidenkin takia. Ja kun valtio tuntuu haluavan autoista saman rahan vaikka autojen määrä vähenee. Ja sekin lisää ahdistusta kun joutuu sitä tyhjää lompaakkoa kaivelemaan niin syvältä että ei jää edes sitä 300e/kk ruokaan

Ap

Tämä on jo surullista.

Ihmisellä pitää olla auto, että pääsee töihin tienaamaan rahaa. Auton pitäminen ja töissä kulkeminen kuitenkin maksaa niin paljon, ettei palkasta jää kulujen jälkeen mitään käteen.

Ei minulla ainakaan riittäisi intoa käydä töissä, jos siitä ei saisi käytännössä mitään hyötyä. Terveys vaan menee.

Toivottavasti löydät paremman työpaikan tai onnistut muuten löytämään elämääsi parantavia muutoksia.

Vierailija
94/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP öljyt voi vaihtaa itse tee se itse-hallissa! Tuollaisesta asiasta säästäminen johtaa vaan isompaan remonttiin.

Määräaikaishuollon voi kilpailuttaa vaikka autojerryn kautta, ei tartte mennä sinne merkkiliikkeeseen.

Vierailija
95/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaus suvakilta kirjoitti:

suomessa ei ole kuin oikeisto- ja äärioikeisto puolueita :=)

Päinvastoin. Suomessa ei oikeistoa oikeastaan olekaan.

Vierailija
96/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette hanki muita tuloja. Esimerkiksi jos oisitte noi hese/kebab rahat sijoittaneet niin nyt teillä pikkasen suuremmat tulot ja omaisuutta sijotuksissa.

Aina kaikki puhuu vaan sijoittamisesta. Mies laittoikin 4 vuotta sitten Dansken suosittelemaan sijoitusrahastoon 2000e rahaa vuodessa. No, 3 vuotta sitten totesi että nyt riittää ja kotiutti takaisin 3000e, eli puolet siitä rahasta katosi taivaan tuuliin. Silloin me päätettiin ettei enää sijoiteta

Ap

No ekan virheen mies teki siinä että sijoitti pankin suosittelemaan rahastoon eikä ottanut asioista selvää itse.

Pienituloisen kannattaa laittaa rahat vaikka kuukausiosinkoa maksaviin firmoihin.

Teillä on ollut 3 vuotta aikaa ottaa selvää sijoittamisesta.

Mä olen pienituloinen, kymppikin lisää rahaa kuussa on kiva asia. Niinpä mä olen pikkuhiljaa vuosien varrella ostanut joka palkkapäivänä kk-osinkoa maksavien ulkomaisten firmojen osakkeita ja joka kk tulee nykyisin vajaa satku rahaa palkan lisäksi. Sen sijoitan uudelleen kuukausittaisen summan lisäksi samoihin yhtöihin. Eli seuraavassa kuussa tulee taas hieman lisää. Tätä kun jatkan vielä vuosia niin se kuukausittainen summa onkin satasia. Sä voit aloittaa vaikka tutkimalla Cibus-nimistä firmaa joka on listannut tukholman pörssiin. Se maksaa joka kk osinkoa. Huom. Tämä ei ole sijoitussuositus. Itse en tuota firmaa omista.

Vierailija
97/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kaksi matalapalkkaista aikuista (netto alle 2000€/kk/aikuinen) ja meillä on kolme pientä lasta. Asunto on aika pieni (vähän alle 90 neliötä) isohkossa suomalaisessa kaupungissa. Ostettiin velaksi asunto kun alettiin perhettä perustaa. Ei omisteta yhtään autoa. Rahat on riittänyt hyvin ja säästöön ollaan saatu joka kuukausi vähintään 1000€. Ehkä teidän kannattaisi alkaa vähän pohtimaan rahankäyttöänne tarkemmin.

Tuntuu oudolta, että kahden työssäkäyvän aikuisen tuloilla ei Suomessa pärjäisi. Teidänkin tulot oletettavasti ovat yli 3000€/kk, joten mihin katoaa 2700€/kk, että säästöön on laittaa vain 300€? Jos kaikki rahat katoaa autoihin, ehkä kannattaisi harkita vaikka polkupyörää toiselle työmatkoihin. Ja jos molempien työmatkat on kymmeniä kilometrejä, niin ehkä muutto hieman lähemmäs olisi järkevää. Ei ne verot teidän rahoja syö vaan oma kulutus.

Vastaan nyt sinulle vaikka monia viestejä on tullut mihin koitan vastata jos vaan ehdin. Mutta sanoit nuo taikasanat: teillä ei ole autoa.

Meillä autot on elinehdot ja vaikka ei ole auto velkaa ja ollaan pidetty huolta autoista niin ei ole niitten saralla edes tullut mitään yllätyslaskuja. Nyt asuminen syö 40% tuloista ja auto toiset 40% niin jää 20% ruokaan, vaatteisiin ja jopa niihin autokorjauksiin.

Jos olisi työtön niin ei tarvitsisi olla autoa ja jää enemmän tuon 20% sijasta käteen. Sitten kun uutisoidaan näistä lisäkorotuksista niin miettii vain miksi edes käy töissä 🙄

Ap

Oletko muistanut laskea työmatkavähennyksen jo vuoden 2021 verokorttiin jotta ei tarvitse odotella palautuksia ensi vuoteen? Se voi parhaassa tapauksessa lisätä nettopalkkaasi jo tässä kuussa.

Vierailija
98/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa autojen määrä vähenee rajusti, koska eläkeläisten määrä vähenee.

Itse en myöskään välttämättä pidä autoa tulevaisuudessa, kun lapset on kohta aikuisia ja yksin pärjää ilman autoa. Muutan lähelle keskustaa ja kauppoja.

Ennen oli hyväpalkkaisia tehdastöitä, nyt nämä ihmiset ovat hyvillä eläkkeillä, suuret ikäluokat 75-vuotiaita. Nykyään taas tehdään työmarkkinatukitöitä, nollasopimuksia ja osa-aikatöitä, joilla ei ole rahaa autoa pitää. Eli valtion verotulot autoista vähenee paljon tulevaisuudessa.

No tämähän on pa*kapuhetta. Eläkeläisten määrä tulee raketoimaan tulevaisuudessa. Sen takia nuorten eläkeikää nostetaan koko ajan, kun jonkun pitää ne eläkkeet kustantaa. 

Palkka on isompi kuin eläke ja eläkeläisten tilalle ei oteta ketään esim. meidän kaupunki vähentää 700 henkilöä niin, että 3 vuoden aikana ei oteta eläkkeelle jäävien tilalle ketään. Nuoret tekevät työmarkkinatukityötä kaupungin yksiköissä ja yrityksissä eli työmarkkinatuki 530 netto ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Lisäksi Taloussanomissa oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Eli tilanne on siis pahempi kun palkkatöistä siirtyy väkeä eläkkeelle ja heidän tilalle ei oteta ketään. Ja kyllä eläkeläisiä myös vähenee, koska suuret ikäluokat ovat 75-vuotiaita.

Ja näiden jälkeenkö ei tule uusia eläkeläisiä? Mites tuo eliniän kasvu? Pelkästään +80 vuotiaiden määrä tulee nelinkertaistumaan seuraavan 20 vuoden aikana. 2040-luvulla Suomen asukkaita sellanen ~35% tulee olemaan eläkeikäisiä. Nyt eläkeläisiä on 22% eli ei niiden määrä tule vähenemään vielä pitkään aikaan.

Vierailija
99/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette hanki muita tuloja. Esimerkiksi jos oisitte noi hese/kebab rahat sijoittaneet niin nyt teillä pikkasen suuremmat tulot ja omaisuutta sijotuksissa.

Aina kaikki puhuu vaan sijoittamisesta. Mies laittoikin 4 vuotta sitten Dansken suosittelemaan sijoitusrahastoon 2000e rahaa vuodessa. No, 3 vuotta sitten totesi että nyt riittää ja kotiutti takaisin 3000e, eli puolet siitä rahasta katosi taivaan tuuliin. Silloin me päätettiin ettei enää sijoiteta

Ap

No ekan virheen mies teki siinä että sijoitti pankin suosittelemaan rahastoon eikä ottanut asioista selvää itse.

Pienituloisen kannattaa laittaa rahat vaikka kuukausiosinkoa maksaviin firmoihin.

Teillä on ollut 3 vuotta aikaa ottaa selvää sijoittamisesta.

Mä olen pienituloinen, kymppikin lisää rahaa kuussa on kiva asia. Niinpä mä olen pikkuhiljaa vuosien varrella ostanut joka palkkapäivänä kk-osinkoa maksavien ulkomaisten firmojen osakkeita ja joka kk tulee nykyisin vajaa satku rahaa palkan lisäksi. Sen sijoitan uudelleen kuukausittaisen summan lisäksi samoihin yhtöihin. Eli seuraavassa kuussa tulee taas hieman lisää. Tätä kun jatkan vielä vuosia niin se kuukausittainen summa onkin satasia. Sä voit aloittaa vaikka tutkimalla Cibus-nimistä firmaa joka on listannut tukholman pörssiin. Se maksaa joka kk osinkoa. Huom. Tämä ei ole sijoitussuositus. Itse en tuota firmaa omista.

Mites verotus noissa menee?

Vierailija
100/132 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen (oikein tehtynä) sopii kaikille, jotka tienaavat itse rahansa. Ja kaikkien TULISI sitä tehdä. Historiassa ei ole yhtään 20 vuoden jaksoa (ihan sama miltä aikaväliltä ottaa) jolla koko ajan sijoittamalla olisi sijoitusten arvo pienempi kuin sijoitettu pääoma.  Jos nyt laittaa ALL in mustalle, ei se ole sijoittamista. Siksi hajautetaan (niin yhtiöittäin kuin ajallisestikin) että varmistetaan tuo tuotto. Toisaalta silloin luovutaan noista 100x pääoman kasvuistakin.  Minä tienaan tänä vuonna 5 numeroisen summan pelkkinä osinkoina (eikä ensimmäinen numero ole 1) ja sijoittamisen olen aloittanut pienituloisena (palkka 1600 €/kk BRUTTO).

No ehkä joillakin tuon verran tippuilee taskun pohjalta, mutta minulle hyvinkin merkittävä lisä.

Mutta jos järjellä ajattelee niin jos ja kun pienistä tuloista voi säästää sen parikymppiä per kuu niin ei se ole korkoa korolla-ilmiönkään avustamana esim 40 vuodessa enempää kuin joku 20 000 e max. Ei sillä nyt kuuhun mennä. Sijoittaminen ei ole mikään rikastumiskeino jos alkupääoma on pieni.