Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On se vaan kumma, kun hoitajapulaan etsitään kokoajan ratkaisua, vaikka ratkaisu on ihan näkyvillä

Vierailija
17.05.2021 |

1000 euroa kuussa lisää palkkaa näin aluksi ja johtamiskulttuurin muutos.

Toisilla on liikaa töitä ja toisilla työpäivät matelevat joskus etanan vauhtia, kun ei riitä koko ajaksi tekemistä. Työnantaja varoo, ettei kukaan nouse rivistä, osaa "tarpeettoman" laajasti tehtäviä ja vaadi siitä lisää palkkaa.

Työ on pilkottu suppeiksi ja yksipuolisiksi kokonaisuuksiksi, jotta hoitajat pysyvät nöyrinä. Yksityisellä ei aina riitä asiakkaita, mutta täytyy olla palkattuna ruuhkahuippuja varten kaksi, kun yksi voisi olla liian vähän. Julkisella on sekä ylityöllistettyjä työjuhtia että isossa organisaatiossa piiloon vetäytyviä muka työtä tekeviä. Lääkärit kukkoilevat eli määräilevät eli "johtavat". Varsinkin mieslääkärit naishoitajia. Osastonhoitajaa kiinnostaa enemmän oma asema kuin alaisten etu.

Onko edullisempaa etsiä uusia nöyriä kuin antaa työssä ihmisarvo työtä tekeville ja siihen yhteiskunnan varoilla kalliin koulutuksen jo saaneille?

https://yle.fi/uutiset/3-11930540

Kommentit (362)

Vierailija
81/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: laitoshuoltaja kirjoitti:

Minä voin heti lähteä lukemaan hoitajaksi, mutta haluan sitten vakinaisen työpaikan! Sijaiseksi en lähde.

Teen kaksivuorotyötä sairaalassa.

Palkka nettona 1800€ kk

Paska palkka vielä paremmasta työstä.

Yrjö, veri, paska, lisiä ei saa.

Ammattiryhmäni on sairaalan alinta kastia!

Lähden heti, kun keksin mitä järkevää opiskelisin

Mene rakennuksille. (jos sinne vielä suomalaisia otetaan)

Miehisissä ammateissa on paremmat palkat. Sielläkin on siivoojan töitä. (itse monena kesänä kesätöissä rakennuksilla muinoin)

Vierailija
82/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin heti lähteä lukemaan hoitajaksi, mutta haluan sitten vakinaisen työpaikan! Sijaiseksi en lähde.

Palkka nettona 1800€ kk

No joo. Itse 30v työkokemuksella leikkaussalissa päivätyötä tekevänä erikoissairaanhoitajana saan nettona 1900e/kk. Tervetuloa vaan, meiltä löytyy heti vakipaikka. jos joku suostuu tulemaan ja jopa jäämäänkin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa on 1000 työtöntä hoitajaa, tekevät sijaisuuksia. Hoitajia kyllä löytyy.

Helsingin hoitajapula on Helsingin oma vika, itse olette nostaneet asuntojen hinnat ja vuokrat suuriksi niin ettei sinne kukaan halua tulla.

Heidät voidaan ja tulee työvoimapoliittisin toimenpitein velvoittaa muuttamaan sinne missä töitä on.

Suomessa on laki, että jokainen saa valita asuinpaikkansa itse, joten ketään ei voida pakottaa muuttamaan toiseen kaupunkiin.

Vierailija
84/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

No joo. Itse 30v työkokemuksella leikkaussalissa päivätyötä tekevänä erikoissairaanhoitajana saan nettona 1900e/kk. Tervetuloa vaan, meiltä löytyy heti vakipaikka. jos joku suostuu tulemaan ja jopa jäämäänkin töihin.

Puolisoni saa kaupan alalla vuorotyöstä 1600 netto, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä eli sinä saat päivätyöstä 300 enemmän kuukaudessa.

Vierailija
85/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastoilla voisi olla apulaisia, jotka eivät tekisi hoitotyötä. Nyt hoitajat vaihtavat lakanoita ja jakelevat ruokaa ym. Olen ollut työllistettynä vanhusten osastolle ja työni oli tätä avustavaa. Ihan koko päiväksi riitti hommia. Jos taukoja tuli niin hieroin vanhusten hartioita.

Sairaaloissa on laitoshuoltajat, jotka tekevät nuo hommat.

Vierailija
86/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

Puolisoni saa kaupan alalla vuorotyöstä 1600 netto, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä eli sinä saat päivätyöstä 300 enemmän kuukaudessa.

Ja miksi on pakko aina vetää esiin se kaikkein huonoiten palkatut alat vertailukohdaksi, kun niitä paljon paremmin palkattuja aloja on paljon enemmän? Jos jää alle kaksi tonnia käteen 30 vuoden työkokemuksella leikkurissa niin onhan tuo nyt aivan surkeaa, vaikka sinun puolisosi saakin vielä vähemmn.

Vierailija
87/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa on 1000 työtöntä hoitajaa, tekevät sijaisuuksia. Hoitajia kyllä löytyy.

Helsingin hoitajapula on Helsingin oma vika, itse olette nostaneet asuntojen hinnat ja vuokrat suuriksi niin ettei sinne kukaan halua tulla.

Tai sitten palkat ovat jääneet jälkeen?

Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja eikä sijoittajien vuokratuottoja.

Vierailija
88/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä, että missä todellisuudessa elävät ne henkilöt, jotka luulevat, että hoitajille voidaan vain jostakin taikoa lisää rahaa?

Julkisilla aloilla ei voida nostella jonkun tietyn ammattiryhmän palkkoja ilman, että tarkastellaan muidenkin julkisten alojen palkkoja. Lisäksi palkat maksetaan verovaroin ja valtio  ei erityisesti kylve rahassa tällä hetkellä. Palkan nostaminen vain sen takia, että halutaan näyttää arvostusta, ei ole kovin vedenpitävä perustelu. 

Hoitajat todella tekevät arvokasta työtä ja jos realiteetit eivät tulisi vastaan, niin todellakin palkkaa pitäisi maksaa enemmän. Mutta kun se ei ole niin yksinkertaista.

Vierailija
89/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

Ok. "kaupan alalla" eli mitä työtä hän tekee?

Onko sinun mielestäsi esim. kaupan kassan työ verrattavissa 30 vuoden työkokemukseen leikkaussalisairaanhoitajana? Verrattavissa niin, että palkan pitäisi olla samalla tasolla?

Vierailija
90/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

Ja miksi on pakko aina vetää esiin se kaikkein huonoiten palkatut alat vertailukohdaksi, kun niitä paljon paremmin palkattuja aloja on paljon enemmän? Jos jää alle kaksi tonnia käteen 30 vuoden työkokemuksella leikkurissa niin onhan tuo nyt aivan surkeaa, vaikka sinun puolisosi saakin vielä vähemmn.

Kyllä hoitajilla näyttää olevan rahaa omistusasuntoihin ja ulkomaanmatkoihin. Moni hoitaja on myös naimisissa ja mieskin tienaa, palkka on ok.

Vierailija
91/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

Ok. "kaupan alalla" eli mitä työtä hän tekee?

Onko sinun mielestäsi esim. kaupan kassan työ verrattavissa 30 vuoden työkokemukseen leikkaussalisairaanhoitajana? Verrattavissa niin, että palkan pitäisi olla samalla tasolla?

Puolisoni on päällikkö kaupan alalla.

Moni saa kaupan alalla vain 30 työtuntia, joten palkka vuorotyöstä 1300 netto.

Vierailija
92/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupunki vähentää seuraavan 3 vuoden aikana 700 työntekijää niin ettei eläköityvien tilalle oteta ketään. Ei siis ole rahaa hoitajien palkan korotuksiin.

Vierailija
93/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein 6 vuotta lähihoitajan työtä. En mene takaisin, vaikka maksettaisi mitä. Mutta kyllä se palkka pitäisi nuoria ajatellen nostaa, että heillä säilyisi edes joku motivaatio tehdä sitä työtä.

Surkealle johtamiselle kun vielä tehtäisiin jotain. Johtajia riittää niin paljon, että parhaillaan kävin kolmessa puhuttelussa päivän aikana. Niin. Kun epäkohtia tuo ääneen esille, niin uhkailu alkaa. Minua oli turha painostaa, kun en minä pelännyt potkuja. Mieluummin olisin ottanut potkut kuin karenssin.

Vierailija
94/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.

Olkaa hoitajat tyytyväisiä, että teillä on töitä.

Työmarkkinatuki on 530 netto ja 660, jos 2 lasta. Jääkää työttömiksi tai vaihtakaa kaupan alalle.

Vierailija
95/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

Progressio. Kokopäivätyö ei kannata.

Se toinen laikkari, 20 v kokemuksella netto 1900/kk, töissä max 9 kk vuodesta

Vierailija
96/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka nettona 1800€ kk

Miksi te hoitajat otatte vertailukohdaksi yksityiset alat esim. paperimiehet, heidän palkkansa ei mene verovaroista, jokainen voi perustaa yrityksen ja maksaa palkkaa niin paljon kuin haluaa, kun se ei mene verovaroista.

Vierailija
97/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000€ palkan päälle on suhteettoman suuri korotus joka loisi paineita nostaa muitakin palkkoja. Erityisen ongelmallista se on ottaen huomioon että julkisen puolen palkat maksetaan verovaroin ja valtio on pahasti velkaantunut. Hoitajien palkka ei ole Suomen palkkatason huomioiden edes mitenkään huonoimmasta päästä tai räikeän huono. Suomessa suurin osa saa ostovoimallisesti mitattuna huonoa palkkaa. Allekirjoittanut mukaanlukien.

Palkanlisä ei poista resurssivajetta. Hoitajia pitäisi palkata enemmän.

Mutta kyllä se palkanlisä pitäisi pätevät hoitajat hoitotyössä. Melkeinpä työssä kuin työssä saa saman palkan  ilman yö- ja viikonloppulisiä ja monella alalla esim. lauantai- ja iltakorvaus ovat parempia. Yhtä paljon työvuosia tehnyt sähköasentaja saa henk.kohtaisten lisien kanssa tuplapalkan minuun verrattuna - nauraakin aina, että kyllä se on raskasta yötä verrattuna hoitsuun- En tarkoita vähätellä minkään ammattialan työtä, mutta omaani ei ainakaan arvosteta.

Se palkanlisä pitäisi töissä ne ei niin hyvät hoitajat, jotka sietäisivät niitä surkeita työolosuhteita ja asiakkaiden (etenkin vanhuspuolella) huonoa hoivaa ja jopa kaltoinkohtelua. Se palkankorotuksilla saataisiin aikaan. Kuulostaapa tavoiteltavalta...

Alan pahin epäkohta on se, että työolot ajavat ne hyvät, pätevät hoitajat vaihtamaan alaa, kun he uupuvat siinä kestämättömässä työssään. Joo, jokainen ottaisi varmasti tonnin tilipussiin lisää tosta noin vaan, mutta se nyt on ihan fakta että lähihoitajien palkat on ihan linjassa sen koulutuksen vaativuuden ja keston kanssa. Lähäriksi valmistuu parhaimmillaan n. vuodessa, palkka lisineen pyörii 2500-3000e/kk. Vuorotyöstäkään on nykyaikana turha parkua että muttakun ne lisät on haittakorvausta kun joutuu olemaan huonoon aikaan töissä - niin on moni muukin ja ei se päivätyökään hoitajille kelpaa kun elämä meneekin vaikeaksi kun arkivapaat jää pois...

Hoitoalan arvostus nousisi sillä, että työolot laitettaisiin kuntoon, ja tämä tarkoittaa lisäresursseja niin varsinaiseen hoitotyöhön kuin tukipalveluihinkin. Sitä työtä pitää voida tehdä _kunnolla_. palkkaa pitää toki myös pyrkiä nostamaan, mutta maltillisesti ja niin että sitä saadaan työn vaativuuden mukaan, ei niin että kaikille samanlaisia korotuksia. ja lisää myös siitä, jos työntekijä hankkii jotain lisäkoulutuksia. Mutta peruspalkka lisineen on nykyisin ihan riittävä.

T. Alaa vaihtanut hoitaja, joka tulisi riemusta kiljuen takaisin vanhustyöhön, kunhan työolot saataisiin kuntoon.

Vierailija
98/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että hoitajien palkkoja tulisi nostaa, ja varmasti myös työoloissa on parannettavaa. 1000 e lisää on vain siinä mielessä epärealistinen korotus, että tällöin tulisi nostaa myös monien muiden ammattiryhmien palkkoja. Esim sotealalla suhteellisen pienellä palkalla on vastuullista työtä tekeviä maistereita, kuten sosiaalityöntekijöitä ja psykologeja.

Vierailija
99/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten palkat ovat jääneet jälkeen?

Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja eikä sijoittajien vuokratuottoja.

Veronmaksaja on ilman julkista terveydenhuoltoa sitten.

Vierailija
100/362 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että hoitajien palkkoja tulisi nostaa, ja varmasti myös työoloissa on parannettavaa. 1000 e lisää on vain siinä mielessä epärealistinen korotus, että tällöin tulisi nostaa myös monien muiden ammattiryhmien palkkoja. Esim sotealalla suhteellisen pienellä palkalla on vastuullista työtä tekeviä maistereita, kuten sosiaalityöntekijöitä ja psykologeja.

Kaikkialle tulisi korotuspaineita. Myös opettajat vaatisivat lisää liksaa ja kirjaston akateemiset.

Onhan opettajan koulutus korkeampi kuin siranhoitajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi