Etelä-Korean kielen opettelu
Ovatko jotkut teistä yrittäneet opiskella Korean kieltä?
Oletteko pelkästään itse koittaneet netin kautta ja mitkä ovat parhaat sivustot?
Kokemuksia ohjelmistoista (android), mitä kautta olette oppineet?
Onko olemassa sivustoa ja ohjelmaa, mikä opettaisi suoraan kotimaankielestä, eikä englannin kautta?
Onko joku käynyt ja ihan maksanut ammattilaisen opetuksesta? Missä?
Kiitän mahdollisista asiallisista vastauksista.
Kommentit (23)
Tubettaja Soikku kertoo videollaan vaihdosta Etelä-Koreaan:
https://www.youtube.com/user/Soikkuu/videos
Hän on opiskellut myös koreaa. Ehkä nämä videot ovat sinulle mielenkiintoisia.
Tubettaja Soikko on ollut vaihdossa Etelä-Koreassa. Hän kertoo vaihtoajastaan videoillaan:
https://www.youtube.com/user/Soikkuu/videos
Ehkä nämä videot ovat sinulle mielenkiintoisia. Hän opiskeli myös koreaa ollessaan vaihdossa.
Ehkäpä kannattaisi pyrkiä yliopistoon? Muuten vaan sitten kunnon kielioppi, sanakirja, ja vaikka (netti)artikkeleitä lukemaan. K-poppia on siis paljon myös, ja elokuvia.
Kannattaa olla varovainen. Saatat oppia samalla Pohjois-Korean kielenkin.
Koreaa on vaikeaa opiskella ilman englannin kielen taitoa, sillä suomenkielisiä oppikirjoja ei ole. Pelkän netin pohjalta en lähtisi kieliä opettelemaan - perustervehdykset saa helposti haltuun, mutta jos kieltä haluaa oikeasti osata, kannattaa opinnoissa olla jonkinlaista järjestelmällisyyttä.
Suosittelen itse talktomeinkorean.com -sivustoa. Sieltä löytyy kirjakauppa sekä sähköisenä että paperisena ja muuta materiaalia, kuten opetus videoita ja -äänitteitä sekä podcasteja ynnä muuta.
Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin opetella hangul-aakkoset, ilman niitä et pärjää minkäänlaisen materiaalin kanssa. Ne eivät oikeasti ole kovin vaikeita, esimerkiksi youtubesta löytyy paljon hyviä opetusvideoita, joiden avulla voi oppia kirjoittamaan parissa tunnissa.
Kyllä netin perusteella pystyy nykyään aivan loistavasti oppimaan kielen alkeet. Jos ei sitä tiedä, on jäänyt jonnekin parin kymmenen vuoden päähän.
Mondly on myös yksi hyvä opetusohjelma.
Olen itse opiskellut espanjan, viron ja kreikan alkeet ja tyttöni on opetellut sekä englantia että saksaa netin kautta ennen kouluopiskelua.
Olen ollut myös kansalaisopiston kurssilla ja aivan nollakurssi se oli, paljon enemmän oppii itse opiskellen.
Nettiopiskelussa on sekin hyvä puoli, että näkee, että löytyykö sitä mielenkiintoa vai ei, ennenkin investoi jollekin avoimen yliopiston tai etälukion kurssille vaikka. Niillä tahti on niin kova, että moni tippuu heti kättelyssä jos alkeita ei ole ensin alle opiskeltu.
Vierailija kirjoitti:
Duolingo on kaikkein paras ohjelma suurimman osan kielien itseopiskeluun. Sitten kun sen on käynyt lävitse voi miettiä laajempaa ohjelmaa.
Tosin pitää osata englantia niin hyvin, että sen avulla pystyy duolingoa käyttämään, koska eihän siitä ole suomenkielistä versiota.
Rosetta stone on todella hyvä myös ja siinä pärjää ilman englannin kielen taitoa. Mutta pirun kallis.
Kiitos ensimmäisestä vastauksesta,
Suomalaiselle enkku ei ole ongelma, mutta omasta kielestä suoraan Korean kieleen helpottaisi huomattavasti, ettei tarvitsisi mennä mutkan kautta. Vaikka helpottavasti monia enkunkielisiä lainasanoja näköjään esiintyy, tuntuu kotimaan kieli olevan lähempänä korean kieltä, sama kuin Japanin kohdalla.
Duolingon arvasin, että mainittaisiin. Olisi mukava saada tietää muistakin kokemuksia.
Rosetta stone. Hmm, harmi jos sitten kallis.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä kannattaisi pyrkiä yliopistoon? Muuten vaan sitten kunnon kielioppi, sanakirja, ja vaikka (netti)artikkeleitä lukemaan. K-poppia on siis paljon myös, ja elokuvia.
Ensin tulee yo:n osalta mieleen sopiiko se tällaiselle tavalliselle pitkää päivää töissä tekevälle tallaajalle.
Pitääpä katsoa missä jossain sen maan leffoja olisi parhaiten nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Koreaa on vaikeaa opiskella ilman englannin kielen taitoa, sillä suomenkielisiä oppikirjoja ei ole. Pelkän netin pohjalta en lähtisi kieliä opettelemaan - perustervehdykset saa helposti haltuun, mutta jos kieltä haluaa oikeasti osata, kannattaa opinnoissa olla jonkinlaista järjestelmällisyyttä.
Suosittelen itse talktomeinkorean.com -sivustoa. Sieltä löytyy kirjakauppa sekä sähköisenä että paperisena ja muuta materiaalia, kuten opetus videoita ja -äänitteitä sekä podcasteja ynnä muuta.
Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin opetella hangul-aakkoset, ilman niitä et pärjää minkäänlaisen materiaalin kanssa. Ne eivät oikeasti ole kovin vaikeita, esimerkiksi youtubesta löytyy paljon hyviä opetusvideoita, joiden avulla voi oppia kirjoittamaan parissa tunnissa.
Kiitos.
Enkku ei tosiaan ongelma mutta tulikin tossa toisessa vastauksessa se esiin (unohdin laittaa ap merkin muuhunkin vastaukseen.
Se vain olisi helpottanut monilta osin ymmärrystä kieleen mutta pakko toistaiseksi tyytyä enkunkielen kautta.
Aakkoset pääosin hoidossa. Niiden oppimiseen ei mene kuin korkeintaan vartti, paitsi w-yhdistelmävokaaleiden muistamisessa pitää vielä hioa.
Katson lähemmin talktomekorean saittia jos se on sinuakin helpottanut itseopiskelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin tulee yo:n osalta mieleen sopiiko se tällaiselle tavalliselle pitkää päivää töissä tekevälle tallaajalle.
Pitääpä katsoa missä jossain sen maan leffoja olisi parhaiten nähtävissä.
Netistä löytyy vaikka mitä, pir...
Työväen Sivistysliiton Helsingin Opintojärjestö Ry:llä on myös korean kursseja. Tänä keväänä on ollut:
Korean kielen ja kulttuurin etäkurssi (jatkokurssi)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä netin perusteella pystyy nykyään aivan loistavasti oppimaan kielen alkeet. Jos ei sitä tiedä, on jäänyt jonnekin parin kymmenen vuoden päähän.
Mondly on myös yksi hyvä opetusohjelma.
Olen itse opiskellut espanjan, viron ja kreikan alkeet ja tyttöni on opetellut sekä englantia että saksaa netin kautta ennen kouluopiskelua.
Olen ollut myös kansalaisopiston kurssilla ja aivan nollakurssi se oli, paljon enemmän oppii itse opiskellen.
Nettiopiskelussa on sekin hyvä puoli, että näkee, että löytyykö sitä mielenkiintoa vai ei, ennenkin investoi jollekin avoimen yliopiston tai etälukion kurssille vaikka. Niillä tahti on niin kova, että moni tippuu heti kättelyssä jos alkeita ei ole ensin alle opiskeltu.
Kiitos tiedosta, en ole Mondlysta kuullutkaan. Täytyypä ottaa selvää jos noin hyviä kokemuksia tullut.
Sepä se ettei kauheasti viitsi maksaa mistään ennen kuin muut vaihtoehdot käyty läpi.
-AP
Sovelluksista Duolingo, LingoDeer ja Drops ovat parhaita ja kaikista on ilmainen versio. Duolingo ja LingoDeer ovat aika samankaltaisia, tulee sanastoa ja kielioppia. Drops taas on vain sanastoa. Ilmaisversion kanssa eteneminen on hidasta, mutta kätevä jokapäiväiseen lyhyeen harjoitteluun.
Read and Speak Korean for Beginners oli ensimmäinen korean oppikirja, jonka pääsin itsekseni läpi. Auttaa hyvin alkuun. Etenee rauhallisesti, selittää kieliopin ja sanoja ei tule kerralla liikaa. Myös kirjan harjoitukset ovat hyviä. Kokeilin myös Get Started in Korean -kirjaa, mutta se tuntui etenevän liian nopeasti ja hieman sekavassa järjestyksessä, en suosittele ainakaan ensimmäiseksi kirjaksi. Talk to me in Korean on erittäin hyvä lähde. Minulla on Level 1 ja 2 työ- ja tehtäväkirjat ja voin suositella erittäin lämpimästi. Etenevät loogisesti, selittävät sanaston ja kieliopin auki ja tehtävät ovat hyviä. Hangeul Master -kirja on myös hyvä, jos aakkosten opetteleminen takkuaa, mutta jos ne jäävät muuten mieleen, ei se ole erityisen tarpeellinen. Talk to me in Korean nettisivuilla on alennusmyyntejä aina silloin tällöin, kannattaa seurata niiden youtube-kanavaa, ilmoittavat ainakin siellä niistä.
Aakkoset kannattaa opetella ennen kuin tekee yhtään mitään muuta. Suosittelen opettelemaan youtube-videon avulla, aukikirjoitetut ääntämismerkit eivät mielestäni edusta ääntämistä kovin tarkkaan.
Yhtäkään suomenkielistä lähdettä korean opiskeluun en ole löytänyt, sanakirjanikin on koreasta englantiin.
Ei ole erikseen olemassa etelä-korean kieltä, vain eri dialekti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaaraa, sillä pohjoiset ovat muuttaneet kieleen eri sanoja mitä etelässä. Osaan molempia sujuvasti.
Kannattaa ystävystyä aidon natiivin korean puhujan kanssa, joka on isoksi avuksi. Tsemiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole erikseen olemassa etelä-korean kieltä, vain eri dialekti.
Murreraja ei mene näiden valtioiden välissä.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Niillä ei loppujen lopuksi niin paljon eroa, mutta ei kai siitä haittaakaan olisi.
Jos kumman syystä eksyisin sinne puolelle rajaa, näyttelisin tietämätöntä ja kuuntelisin kauhuissani mitä puhuisivat selkäni takana. Tod. näk. kärräävät työleirille siinä pölisten samalla.
-AP
Olen käyttänyt vaikka mitä, en muista edes kaikkia. How to study korean käy läpi kielioppiasioita, duolingo tukee sitä hiukan ja opettaa sanoja. Talk to me in Korean youtubevideoissa on ollut ihan hyviä juttuja. Esimerkiksi jotkut laulut auttavat muistamaan paremmin menny-nykyinen-tuleva -verbimuodot.
Sitten olen pdf:nä löytänyt joitain kielioppikirjoja. Opiskellessani minun täytyy ainakin lukea kielioppiasioitakin, muuten kaikki menee aika lailla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos pidemmän päälle.
Duolingo on kaikkein paras ohjelma suurimman osan kielien itseopiskeluun. Sitten kun sen on käynyt lävitse voi miettiä laajempaa ohjelmaa.
Tosin pitää osata englantia niin hyvin, että sen avulla pystyy duolingoa käyttämään, koska eihän siitä ole suomenkielistä versiota.
Rosetta stone on todella hyvä myös ja siinä pärjää ilman englannin kielen taitoa. Mutta pirun kallis.