Etelä-Korean kielen opettelu
Ovatko jotkut teistä yrittäneet opiskella Korean kieltä?
Oletteko pelkästään itse koittaneet netin kautta ja mitkä ovat parhaat sivustot?
Kokemuksia ohjelmistoista (android), mitä kautta olette oppineet?
Onko olemassa sivustoa ja ohjelmaa, mikä opettaisi suoraan kotimaankielestä, eikä englannin kautta?
Onko joku käynyt ja ihan maksanut ammattilaisen opetuksesta? Missä?
Kiitän mahdollisista asiallisista vastauksista.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Sovelluksista Duolingo, LingoDeer ja Drops ovat parhaita ja kaikista on ilmainen versio. Duolingo ja LingoDeer ovat aika samankaltaisia, tulee sanastoa ja kielioppia. Drops taas on vain sanastoa. Ilmaisversion kanssa eteneminen on hidasta, mutta kätevä jokapäiväiseen lyhyeen harjoitteluun.
Read and Speak Korean for Beginners oli ensimmäinen korean oppikirja, jonka pääsin itsekseni läpi. Auttaa hyvin alkuun. Etenee rauhallisesti, selittää kieliopin ja sanoja ei tule kerralla liikaa. Myös kirjan harjoitukset ovat hyviä. Kokeilin myös Get Started in Korean -kirjaa, mutta se tuntui etenevän liian nopeasti ja hieman sekavassa järjestyksessä, en suosittele ainakaan ensimmäiseksi kirjaksi. Talk to me in Korean on erittäin hyvä lähde. Minulla on Level 1 ja 2 työ- ja tehtäväkirjat ja voin suositella erittäin lämpimästi. Etenevät loogisesti, selittävät sanaston ja kieliopin auki ja tehtävät ovat hyviä. Hangeul Master -kirja on myös hyvä, jos aakkosten opetteleminen takkuaa, mutta jos ne jäävät muuten mieleen, ei se ole erityisen tarpeellinen. Talk to me in Korean nettisivuilla on alennusmyyntejä aina silloin tällöin, kannattaa seurata niiden youtube-kanavaa, ilmoittavat ainakin siellä niistä.
Aakkoset kannattaa opetella ennen kuin tekee yhtään mitään muuta. Suosittelen opettelemaan youtube-videon avulla, aukikirjoitetut ääntämismerkit eivät mielestäni edusta ääntämistä kovin tarkkaan.
Yhtäkään suomenkielistä lähdettä korean opiskeluun en ole löytänyt, sanakirjanikin on koreasta englantiin.
Kiitos, myös kirjasuosituksista.
LingoDeer ei päästä alkupaloista pidemmälle ilman maksua. Muuten vaikutti lupaavalta. Pidän sen toistaiseksi jos jaksaa joskus maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt vaikka mitä, en muista edes kaikkia. How to study korean käy läpi kielioppiasioita, duolingo tukee sitä hiukan ja opettaa sanoja. Talk to me in Korean youtubevideoissa on ollut ihan hyviä juttuja. Esimerkiksi jotkut laulut auttavat muistamaan paremmin menny-nykyinen-tuleva -verbimuodot.
Sitten olen pdf:nä löytänyt joitain kielioppikirjoja. Opiskellessani minun täytyy ainakin lukea kielioppiasioitakin, muuten kaikki menee aika lailla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos pidemmän päälle.
Kiitos. Tullut hyvin ääniä Talk to me in Korean saitille.
-AP (muistin taas merkitä)
Kiitos tsempistä. Olisihan se kaikkein parasta opiskella toisen kielen omaavan henkilön kanssa, mutta on toistaiseksi vielä niin peruna tutustumaan sellaiseen. Ehkä sitten kun enemmän itseluottamusta kielen alkeiden suhteen.