Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhteesta erotaan?

Vierailija
16.05.2021 |

Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?

Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.

Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.

Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.

Kommentit (389)

Vierailija
141/389 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikainen päivitys ennen yötä. Soitin taas lähisuhdeväkivallasta kärsiville tarkoitettuun neuvontaan. Kanssani asioita pohti erittäin ystävällinen päivystäjä. Hän oli äärimmäisen huolestunut tilanteestani ja tämän päivän tapahtumista.

Jouduin keskeyttämään puhelun siltä varalta, että mies soittaa töistä. Ei olisi hyvä asia puhua toista puhelua samaan aikaan. Lupasin päivystäjälle soittavani uudestaan, jotta pystyisimme huomisen suunnitelmista vielä jatkamaan ja hän myös halusi minun päättävän että mikä on se raja josta tiedän että juuri nyt on päästävä pois turvaan.

Olen hyvin jännittynyt, vaikka tuskin mitään (toivottavasti) sen kummempaa ei nyt yöllä tapahdu. Pakkailen ehdottomasti tärkeimmät asiat mukaan ja yritän vaikuttaa normaalille, jotta pääsisin huomenna eteenpäin. Kiitos vastanneille.

Anteeksi että pahoittelen jatkuvasti, häpeän tilannettani paljon.

Ap

Vierailija
142/389 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerää tärkeimmät tavarasi. Valehtele vaikka miehelle että sinun täytyy tehdä jotain harjoitustyötä rauhassa kotona. Saat ainakin opiskelutarvikkeet mukaan.

Kotona ollessasi sarjoita lukot ja ilmoita isännöitsijälle.

Soita turvapuhelimeen/kriisipuhelimeen/nollalinjalle ja kerro että tarvitset apua ja neuvoja. Noudata saamiasi neuvoja! Tämä on tärkeää!

ÄLÄ anna avainta missään olosuhteissa miehelle EIKÄ vanhemmillesi, he ovat iso osa ongelmaa ja vaikuttavat henkisesti sairailta ihmisiltä. Parempi jos et pidä mitään yhteyttä vanhempiisi johonkin aikaan, ei ainakaan ennen kuin ero on kunnolla selvä.

Yritä ottaa yhteyttä entisiin ystäviisi ja kerro miten mies on kontrolloinut ja alistanut sinua ja yrität päästä hänestä eroon. Pyydä apua ja seuraa.

Kirjoita tänne, me rohkaisemme ja annamme neuvoa.

Sinä ET tarvitse lupaa eroon keneltäkään, et mieheltä etkä vanhemmiltasi.

Sinä ET varoita miestä mitenkään erosta, älä anna miehen epäillä että suunnittelet eroa kun menet omaan kotiisi. TÄMÄ ON EHDOTTOMAN TÄRKEÄÄ!

Tsemppiä! Sinä pystyt siihen! Olet tärkeä ja arvokas, ja mies ja vanhempasi ovat kohdelleet sinua törkeästi ja kohdistaneet sinuun vakavaa henkistä väkivaltaa.

Juuri näin! Ainoastaan vanhempien roolista en nyt tiedä (en ehkä ole lukenut tarpeeksi tarkasti niiltä osin, vaikka molemmat ketjut ole kokonaan lukenut) mutta se ainakin on varma, että vanhemmista ei nyt ole akuuttiin tilanteeseen tukea.

Tsemppiä ja voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitemmälle ketju on mennyt, sitä enemmän tuntuu että ap:n kannattaisi ehkä ”erota” niistä vanhemmistaan ensin. Ihminen joka antaa vaarallisen exän hakea oman lapsensa hänen kotoaan vasten tämän lapsen tahtoa kuulostaa pahemmalta kuin se itse ex...

Vierailija
144/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Vaatteet ja osa tavaroistani on yhä pakattuna ja olen lähdössä aamupäivästä kotiini. Erosta en ole enää maininnut. Minulla on tällä hetkellä kaikki hyvin ja tilanne on rauhallinen.

Vanhemillani on omat traumaattiset kokemuksensa ja isovanhempieni parisuhteet ovat olleet väkivaltaisia, mutta kestäneet siitä huolimatta vuosikymmeniä. Minua ei siis ole kasvatettu sietämään väkivaltaista käytöstä, mutta ehkä heidän on ollut vaikea tunnistaa muuta kuin fyysistä väkivaltaa. Tämä siis viitaten tilanteeseen jossa mies haki minut vanhempieni luota yöllä.

Äitini on joskus kysynyt, että lyökö mies minua, mutta mitään muuta keskustelua emme ole oikein käyneet liittyen suhteeseeni. Hän on kyllä huomannut alakuloisen olemukseni.

Suurin syy siihen miksi olen tähän päätynyt on varmaankin se että olen jäänyt yksin miehen kanssa. Hän on ollut pitkään ainoa jolle olen voinut puhua suhteemme ongelmista, peloistani ja jakaa omia ajatuksiani. Eihän se hyvin ole päättynyt, kun hän on ollut se jolle peilaan mietteitäni.

Katsotaan mitä päivä tuo tullessaan. Olen varmaan kiireinen päivällä, mutta palaan illalla kertomaan miten menee. Kiitos ystävällisille ihmisille, että olen saanut kertoa asioistani. Se helpottaa.

Ap

Vierailija
145/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

txt riittää

Vierailija
146/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onnea matkaan! Pysy päätöksessäsi.

Kun olet omassa kodissasi, voi aluksi tulla surullinen olo ja vaikka mitä muita tunteita, mutta ne menevät ajan kanssa ohi. Kun saat olla yksin ja saat apua, odottaa parempi elämä vielä sinua kyllä. Usko siihen!

Voimia!

Vierailija
147/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena tirvasen lärviin ja sanon jotta se oli sit siin

Vierailija
148/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, olen ylpeä susta ap,kun olet noin pitkällä lähtemisessä! Et ole ollenkaan surkimus, kuten mies on uskotellut sinulle, olet oikeasti hyvä ja pätevä ihminen.

Kirjoita tänne, miten sujuu. Soita myös sinne neuvontanumeroon heti, jos lähtemisen aikana alkaa pelottaa, onnistutko lähtemään.

Tsemppiä! 👍

Vierailija
149/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on huonekaluja pienempiä tavaroita, ne saat kyllä mukaan kun miehen ollessa pari tuntia poissa pakkaat kaiken ja tilaat tilataksin viemään sut kotiisi. Tilaa myös lukkojen vaihto heti samalle päivälle äläkä kerro miehelle ennen kuin vaihto on tehty. Jos tämä ei jostain syystä onnistu, älä vietä ensimmäistä yötä poissa omassa asunnossasi.

Tässäpä tämä tuli. Lukothan voit vaihtaa vaikka nyt heti, eikä todellakaan mainintaa siitä miehelle. Ja kai se mies nyt jossakin tosiaan käy, että sinulla on edes se muutama tunti aikaa kasata tavarat, tilata taksi tai muu kyyti ja lähteä.

Jos miehen luo jää jotakin niin isoa, ettei se mahdu mukaan, niin mikäli mies ei näytä muodostavan uhkaa, voit lähettää vaikka kaverin hakemaan isommat tavarat myöhemmin. Yksin et tapaa miestä yhtään missään olosuhteissa.

Minä aloittaisin tilanteessasi tuosta lukkojen vaihtamisesta heti kun saat aikaiseksi soittaa lukkosepälle. Sitten varsinainen lähtö on helpompi toteuttaa, kun sinulla on varma turvapaikka, jonne mies ei pääse.

Vierailija
150/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa paha mieli lukiessa. Välillä minusta kyllä oikeasti tuntuu sille että ansaitsen tämän ja kenties vielä pahempaakin.

Soitin eilen illalla neuvontapuhelimeen ensimmäistä kertaa ja kerroin tilanteestani. Minulle vastannut päivystäjä oli todella huolissaan tilanteestani ja yritti käydä kanssani eri vaihtoehtoja läpi kuinka voisin toimia. Hän ehdotti tukihenkilöä ja turvakotia. Mies palasi kesken puhelun kotiin ja jouduin lopettamaan sen kesken.

Yöllä itkin ja puhuin siitä että pakkaan tavarani huomenna ja lähden kotiin eikä hän voi estää minua mitenkään. Mies kysyi että kuinka aion lähteä ilman autoa ja sanoin että äitini voi varmasti auttaa. Kukaan ei varmaan ylläty että vuoden saamattomin av-vätys ap ei saanut lähdettyä.

Mies muuttui hyvin ahdistuneeksi ja sanoi että hän voi viedä minut kotiini ja ettei ole mitään syytä keskellä yötä jutella näistä asioista. Hän myös yritti saada minua hiljenemaan suutelemalla ja ottamalla minut voimalla itseään vasten makaamaan. Hän lohdutti minua silittämällä ja keinuttamalla ja menin hyvin hämilleni tilanteesta enkä osannut enää pitää vahvaa tahtoani yllä.

Tänään hän jatkoi lohduttamistani ja puhui kesän suunnitelmista ja kaikesta mitä teemme yhdessä/perheidemme kanssa. Hän osti minulle pyytämättäni vaatteita ja yritti tarjota mahdollisuutta käydä ulkona syömässä. Hänen vanhempansa kävivät yllätysvierailulla ja päädyin lohduttamaan hänen eronnutta sisartaan. Tällä hetkellä tilanteeni vaikuttaa vuosisadan paskimmalta komediaviritelmältä. Olen saamaton ja hän hyvä harhauttamaan. Vika on minussa.

Ap

Niin. Kun ilmoitat haluavasi lähteä, alistaja ottaa sinut syliin, kertoo rakastavansa sinua enemmän kuin mitään ja hokee, että me selvitetään nämä asiat ja kaikki on hyvin. Kun et sitten vaivukaan hänen syliinsä ja peru aikeitasi, hän lyö pääsi seinään ja repii vaatteesi.

Nyt kipkop äkkiä pois ja puhumatta miehelle mitään. Anna ennemminkin ymmärtää, että kaikki on harvinaisen hyvin ja hänellä ei ole mitään vaaraa, että lähtisit.

Vierailija
151/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinusta tuntuu nyt tosi pahalta, mutta tämä on ainoa mahdollisuus myös parempaan tulevaisuuteen!

Et ole saanut riittävää emotionaalista tukea kotiasi ja nyt tämä suhde. Mutta tiedätkö, on olemassa myös hyviä ja tasapainoisia ihmisiä. Ystäviä ja puolisoita, joiden kanssa pystyt korjautumaan, kunhan päästät heitä lähelle ja pidät vahongolliset kaukana.

Vierailija
152/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten, että KUN pääset miehestä eroon, niin laita mies estoon. Älä vastaa puheluihin tai viesteihin, äläkä missään tapauksessa päästä miestä enää koskaan asuntoosi. Katso myös ympärillesi kun poistut kotoa, mies saattaa olla vaanimassa lähistöllä. Ilmoita miehelle ettet halua hänen ottavan mitään yhteyttä. Soita poliisille jos mies yrittää lähestyä tai tunkeutua asuntoosi.

Ole hyvin varovainen vanhempiesi kanssa, mies luultavasti yrittää tunkeutua elämääsi takaisin heidän kauttaan. On aivan mahdollista että mies on vanhempiesi luona odottamassa kun menet sinne, tai tulee heidän mukanaan sinun asuntoosi.

Jos näet miehen vanhempiesi kanssa, niin poistu välittömästi tai lyö ovi lukkoon heidän edestään. Älä koskaan suostu olemaan samassa tilassa miehen kanssa, eikä myöskään vanhempiesi kanssa silloin kun ovat miehen seurassa. TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ!

Voit tosiaan kuljettaa tavaroitasi taksilla kun mies on pois kotoa.

Voimia kovasti! Muista että mitä useammin yrität erota ja karata, sitä tarkemmin mies alkaa vahtia sinua. Kohta et pääse yksin ovesta ulos, mies ottaa sinulta puhelimen pois yms. Siksikin on erittäin tärkeää että hoidat eron nyt loppuun asti etkä IKINÄ palaa takaisin yhteen miehen kanssa. Mies on psyykkisesti sairas ja tuhoaa sinun elämäsi, nyt vielä voit pelastua.

Vierailija
153/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin Ap et jos olet miehen kanssa yhteydessä, hän yrittää kääntää päänsä tai vaikuttaa mieleesi henkisesti. Kerro kaikki mitä häneltä saat viestejä tai yhteydenpitoa tänne meille tai jollekkin tutullesi/välikädelle. Ettei mies tähän pysty :) muuten olen loukussa eikä kukaan sua voi auttaa, jos tuntuu ettet ole tarpeeksi vahva irrottautumaan hänen yrityksistään tai häntä vastaan, pyydä apua.

Tämä. Jos kaikki yhteydenpitonne pysyy teidän välillänne, elät miehen rakentamassa kuplassa. Itse olin sairaassa suhteessa viisi vuotta kuvitellen, että itse olin sairas ja kontrolloiva. Onneksi lopulta romahdin henkisesti ja kerroin tilanteesta suhteen aikana hylkäämälleni ystävälle (jonka mies oli messunnut olevan huono ystävä ja tahtovan minulle pahaa). Vasta ystävän reaktio sai minut ymmärtämään, että tilanne ehkä oli toisinpäin.

Tärkeintä on siis puhua jollekulle muulle kuin miehelle. Muuten tilanteelle tulee sokeaksi, kun sitä ei voi peilata mihinkään. Paras tähän tarkoitukseen on ihminen, joka tuntee sinut pidemmältä ajalta.

Vierailija
154/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lukkosepälle heti kun pääset kotiin ja kerro että tilanne on kiireellinen, ex-mies vainoaa sinua ja pelkäät henkesi puolesta.

Totuus on, että mies saattaa alkaa väkivaltaiseksi nyt kun oikeasti olet eroamassa. Aivan varmasti mies tulee taas hakemaan sinua väkisin mukaansa, onhan hän tehnyt sen ennenkin.

Kaikki muu on helpompaa sen jälkeen kun olet turvassa lukkojen takana. Soita poliisille jos mies tulee riehumaan oven taakse.

Älä myöskään päästä vanhempia asuntoosi, he päästävät miehen sisälle ja tilanne on taas menetetty.

Vierailija
155/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää kovasti. Kohta minä sitten lähden. Mukaan lähtee pankkikortit, kannettava, koulukirjat ja osa vaatteistani. Huomasin pakatessani, että mies oli piilottanut isohkon summan käteistä laukkuuni. Ahdisti, hän tekee tuota usein.

Yöllä jutellessani neuvontapuhelimessa pohdin miehen käytöstä. Päivystäjä oli ymmärtäväinen sitä kohtaan, että kaikkeen tottuu kun tarpeeksi kauan kuuntelee.

Olin jo alkanut pitämään suhteeseen kuuluvana miehen varmistussoittoja ja viestejä, joilla hän tarkisti etten puhu kenenkään muun kanssa ja olen varmasti kotona. Jos olin lähtenyt kävelylle niin, että en ollut kotona hänen tullessaan töistä, hän tuli autolla hakemaan minut takaisin. Olisin kyllä saanut kävellä, hänen kanssaan.

Hän arvostelee aina alusvaatteitani liian seksikkäiksi ja pohtii että ketä varten minulla on sellaisia. (Ei edes kyseessä mitkään pitsiviritelmät, vaan ihan prisman mallistosta..) Kaikki vaatteeni olivat hänen mielestään liian paljastavia ja jos päälläni oli kaapu, niin olemukseni oli sitten liian vihjaileva.

Siksi hän usein on sanonut minulle, että vie jonnekin niin syrjään, että muut miehet eivät löydä minua. Joskus hän haaveili minun lukitsemisestani kotiin/kellariin(?). Syyksi hän sanoi, että tietää olleensa ikävä minua kohtaan ja pelkää että tajuaisin sen itsekin jos löytäisin jonkun paremman (miehen).

Ap

Vierailija
156/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännittää kovasti. Kohta minä sitten lähden. Mukaan lähtee pankkikortit, kannettava, koulukirjat ja osa vaatteistani. Huomasin pakatessani, että mies oli piilottanut isohkon summan käteistä laukkuuni. Ahdisti, hän tekee tuota usein.

Yöllä jutellessani neuvontapuhelimessa pohdin miehen käytöstä. Päivystäjä oli ymmärtäväinen sitä kohtaan, että kaikkeen tottuu kun tarpeeksi kauan kuuntelee.

Olin jo alkanut pitämään suhteeseen kuuluvana miehen varmistussoittoja ja viestejä, joilla hän tarkisti etten puhu kenenkään muun kanssa ja olen varmasti kotona. Jos olin lähtenyt kävelylle niin, että en ollut kotona hänen tullessaan töistä, hän tuli autolla hakemaan minut takaisin. Olisin kyllä saanut kävellä, hänen kanssaan.

Hän arvostelee aina alusvaatteitani liian seksikkäiksi ja pohtii että ketä varten minulla on sellaisia. (Ei edes kyseessä mitkään pitsiviritelmät, vaan ihan prisman mallistosta..) Kaikki vaatteeni olivat hänen mielestään liian paljastavia ja jos päälläni oli kaapu, niin olemukseni oli sitten liian vihjaileva.

Siksi hän usein on sanonut minulle, että vie jonnekin niin syrjään, että muut miehet eivät löydä minua. Joskus hän haaveili minun lukitsemisestani kotiin/kellariin(?). Syyksi hän sanoi, että tietää olleensa ikävä minua kohtaan ja pelkää että tajuaisin sen itsekin jos löytäisin jonkun paremman (miehen).

Ap

Varmaan huomaat itsekin että mies on mieleltään aivan sairas kun luet omaa tekstiäsi?

Todella pelottavaa ja sairaalloista omistushalua ja vainoharhaista mustasukkaisuutta.

Jos/kun joskus olet muodostamassa uutta parisuhdetta, niin tiedät ainakin että jos mies millään lailla muistuttaa tätä tulevaa exää, niin juokset ja lujaa.

Toivu kuitenkin rauhassa, yritä elvyttää vanhoja ystävyyssuhteitasi ja tutustu uusiin ihmisiin kunhan korona sallii. Älä anna kenenkään enää koskaan kontrolloida, määräillä, alistaa, uhkailla ja lytätä sinua.

Ainakin itse jännitän kovasti puolestasi ja toivon koko sydämestäni että pääset nyt pakenemaan lopullisesti tuosta suhteen irvikuvasta ja vankilasta.

Vierailija
157/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä otsa miehen piilottamaa käteistä mukaasi ettei mies pääse syyttämään sinua varastamisesta.

Miksi miehellä on tapana laittaa rahaa laukkuusi? Ko, kukapa tuollaisia häiriintyneitä sekopäitä ymmärtäisi.

Vierailija
158/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotetusta rahasta vielä, en ole siis ikinä suhteemme aikana ottanut miehen rahalahjuksia vastaan. Olen aina palauttanut miehen rahat, jotka hän on yrittänyt minulle antaa.

En tiedä miksi hän niin tekee. En ole koskaan pyytänyt häneltä mitään. Usein hän ostaa minulle tavaroita/vaatteita, joista tietää minun pitävän. Tunnen jääväni kiitollisuuden velkaan.

Myös minä olen ostanut hänelle lahjoja merkkipäivinä ja muita pieniä muistamisia joilla olen halunnut ilahduttaa, mutta hän harrastaa lahjomista paljon minua useammin.

Hän saattaa kokea sen minusta huolehtimisena. Minusta se tuntuu sille että minulle näytetään paikkani pienempituloisena osapuolena. Että en edes selviäisi yksin ilman hänen apuaan.

Nyt rupean tekemään lähtöä, joten voi mennä hetki ennen kuin päivitän kuulumisiani ihan vaan kiireestä johtuen, älkää säikähtäkö, kun nyt hiljenen.

Ap

Vierailija
159/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, että olet saanut vihdoin itsestäsi irti sen , että lähdet. Muista myös, että koska olet henkisesti alistettu, mies saattaa yrittää manipuloida sinut takaisin ja sinä saatat siihen haksahtaa. Joten kun olet eron tehnyt ja tavarat hakenut, estät miehen aivan kaikista sosiaalisista yhteyksistä, siis numerot estoon ja kaikki muu estoon. Sinun paranemisesi ei ala ennekuin olet todellakin kokonaan irti ja ymmärrät kuinka väärin sinua kohtaan on toimittu.  Suosittelen kyllä myös eron jälkeen , että käyt psykologin juttusilla edelleen, niin voi tukea sinua paranemisprosessissa.

Vierailija
160/389 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyi kamalaa! Tästä tulee todella kylmät väreet lukiessa. Mene ap, mene jo! Tuo mies on narsistinen psykopaatti, saattaa jo valmistella varotoimia estääkseen lähtösi lopullisesti. Se puhe kellariin lukitsemisesta saattaa olla jo rakentumassa todeksi.