Jos olet lopettanut alkoholinkäytön kokonaan niin mikä siihen oli syynä?
Minulla ärtyvän suoliston oireyhtymän paheneminen seuraavana päivänä, kaksi päivää p""at housussa kun pieraisee ja koko asunto haisee haisee kuolemalta. Muistan kun kerran jäin baarireissun jälkeen yöksi ystäväni luo ja aamulla heräsin kun maha möykkäsi, kaveri olisi keittänyt meille munia ja kahvia mutta totesin vain että kiitos menen kotiin!
Onneksi sai nuorena bilettää ja seurauksena oli korkeintaan päänsärky, en koe menettäväni paljon mitään vaikka terdellä joisinkin jäävettä.
Kommentit (75)
Nuorena join joskus lasillisen kun tarjottiin, koska en kehdannut kieltäytyä. Aina maistui pahalle. Lopulta 30 täytettyäni tajusin, että ei kenenkään muun takia tarvitse sitä lasillistakaan ottaa, jos ei itse halua.
Enkä ole tähän päivään (nyt olen 63-vuotias) enää ottanut, eikä ole kukaan kysellyt, miksi.
Terveys ei enää kestänyt juomista.
Lopetin kokonaan alkon juonnin toukokuussa 2019. Terveyssyistä. Alko pahin huume. Yrttiä hiisaan kohtuudella viikonloppuisin ja voin hyvin. En aio ikinä ryhtyä raittiiksi.
Tulin raskaaksi ja sen jälkeen ei enää ole maistunut. Nyt 20 vuotta juomatta. En tykkää alkoholin mausta, enkä halua krapulaa tms.
Äiti joi koko lapsuuteni. Lopetti kun olin täysi-ikäinen, kun sossu uhkasi viedä nuorimmat veljeni. Äiti oli pitkään raittiina ja sain itse kolme lasta sinä aikana. Join itse aikaisemmin kohtuudella, enkä koskaan lasten nähden.
Äiti kuitenkin alkoi taas viime syksynä kallistaaman kuppia ja kaikki lapsuustraumat vyöryivät taas päälle. En halua pilata lasteni lapsuutta vahingossakaan, joten olen juomatta kokonaan.
En halunnut enää viinaan menevää kumppania.
Humaltuminen ei tuota enää minkäänlaista hyvää fiilistä, tai yleistä mielihyvää. Aikansa kutakin, hyvin pärjää ilmankin, enkä koe jääväni mistään paitsi.
Ystäväsi Yrttimies kirjoitti:
Lopetin kokonaan alkon juonnin toukokuussa 2019. Terveyssyistä. Alko pahin huume. Yrttiä hiisaan kohtuudella viikonloppuisin ja voin hyvin. En aio ikinä ryhtyä raittiiksi.
Teit fiksun ratkaisun.
En vaan ole oikein koskaan nähnyt siinä mitään pointtia. Lisäksi minulla on paha fobia oksentamisesta eli jo sen takia olin nuorempana aina tarkka alkoholin suhteen kun en halunnut asettaa itseäni tilaan jossa joutuisin mahdollisesti oksentamaan. En myöskään erityisemmin pidä alkolijuomien mausta eli pärjään loistavasti alkoholittomilla vaihtoehdoilla. Opiskelijabileissä saatoin juoda yhden tai kaksi alkoholipitoista juomaa ja siirtyä sitten alkoholittomiin. Valmistumisen jälkeen olen ollut käytännössä täysin ilman alkoholia. Minua ei kyllä muiden juhliminen haittaa, jotkut kuitenkin ottavat minun juomattomuuden jotenkin arvosteluna itseään kohtaan vaikka en mitenkään asiaa mainosta tai siitä edes puhu. Ihan vaan muina miehinä otan juhlissa alkoholittomia juomia. Ehkä sitten heillä itsellään jotain epävarmuutta oman alkoholinkäytön suhteen ja miettivät itse että käyttävätkö liikaa kun niin ottavat itseensä jos joku on juhlissa selvänä.
Inhoan alkoholin makua. Alkoholittomat juomat on paljon parempia. Enkä tykkää krapulastakaan, joten oli helppo päätös vain olla juomatta.
Lapset. Ekan raskauden ja vauva-ajan jälkeen ei vaan enää maistunut.
Kyllä mä juhlissa skoolaan eli otan sen viinilasin, mutta en mä sitä yhtäkään saa yleensä juotua.
Kivempaa on selvinpäin!
Absolutismia taii muitakaaan ismejä ei ole olemasssa, ne on ihmisten keksimiä kaikki ismit ja aaatteet. Alkoholin käytön lopetttamiseen olennaisena tekinäjä varmastii liiittyy kokemukset kontrastina alkoholin käytttöön liiittyvät rutiinin verrattain selvinpäin olemisen positiiiviset kokemukset. Jos ihmisellä ei ole kokemusta ja käsityystä selvinpäin olemisesta niiin etttä häntä motuvoisi alkoolin käytön lopettaminen ei sitä myöskäään tee. ALkoholin käytön lopettamisen tulokset vaaatii motivaaation eli muistissa olevan käsityksen siiitä mitä on ollla selvinpäin ja myöss elementit joiden vuoksi pysyä selvinpäiin.
Nussin vääriä naisia ja ajoin kännissä autolla.
Olin noin neljä vuotta sitten Päihdesairaalassa. Siellä kuntouduin (ja kuntoudun edelleen) enkä ole enää juonut.
Vierailija kirjoitti:
Absolutismia taii muitakaaan ismejä ei ole olemasssa, ne on ihmisten keksimiä kaikki ismit ja aaatteet. Alkoholin käytön lopetttamiseen olennaisena tekinäjä varmastii liiittyy kokemukset kontrastina alkoholin käytttöön liiittyvät rutiinin verrattain selvinpäin olemisen positiiiviset kokemukset. Jos ihmisellä ei ole kokemusta ja käsityystä selvinpäin olemisesta niiin etttä häntä motuvoisi alkoolin käytön lopettaminen ei sitä myöskäään tee. ALkoholin käytön lopettamisen tulokset vaaatii motivaaation eli muistissa olevan käsityksen siiitä mitä on ollla selvinpäin ja myöss elementit joiden vuoksi pysyä selvinpäiin.
Esiim yksi elementti mikä alkoholin käytttöä varmaan helpottaa on muuuttaaa miljööötä mikä muistuttaa tietystä käyttäytymis ja rutiini normistosta. Tietyynlaista autismia alkoholin käytttö jossa ei riko mukavuusalueeen normeja vaaan jatkuvasta pidättäytyy siiinä jopa keksimälllä pienistäkin syistä käytttää alkoholia.
Vihaan eniten krapulaisia ihmisiä ja sen jälkeen humalaisia.
Olen ollut 13v absolutisti. Eli siitä asti kun sain ensimmäisen lapsen 35 vuotiaana. Siihen asti käytin alkoholia viikonloppuisin.
Keksin vaan miljoona parempaa tapaa viettää aikaa.
En ole ikinä tykännyt olla humalassa enkä saa mitään alkoholin juomisesta niin paljon parempi olla kokonaan käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tehnyt mieli juoda. Hyvin pärjään ilmankin.
Sama mulla! Mutta miksihän tää ei kelpaa selitykseksi muille?
Ja kenelle se yleensä kuuluu edes.
Terveyssyistä. En ole koskaan juonut paljoa, mutta rintasyöpään sairastuttuani lopetin kokonaan. Hoitojen aikana ei maistunut ja sitten se vaan jäi.
Menierin tauti diagnoosi 3 v sitten
Päässä vippaa muutenkin saatika sitten vielä alkoholia muutenkin jo väsynyt.
Ja tätä ainettako myydään maitokaupoissa avoimesti virvoitusjuomien kyljessä?!