Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiellettiinkö sinulta lapsena/teininä jokin asia sukupuolesi vuoksi?

Vierailija
15.05.2021 |

Mikä, ja saitko ikinä perustelua minkä takia?

Minä en saanut mopoa/skootteria kun olin 15, mutta 11- ja 13-vuotiaat veljeni saivat mopot syntymäpäivälahjaksi. Asuimme maalla eikä siellä kukaan kytännyt metsäteitä ja lähipolkuja, missä he ajoivat. Heille maksettiin myös ajokortit kun tulivat siihen ikään. Erehdyin kysymään kerran, 17-vuotiaana, että voisinko minäkin saada ajokortin vaikka työtä vastaan. (sitä siis riitti maatilalla, eläinten hoito, aitojen maalaus, lypsäminen, lehmien ajaminen sisään ja ulos, munien keräys, perunannosto, marjojen/omenien keräys, kasvimaan hoito + perus kotityöt) ja sain vaan huudot päin naamaa, kuinka olen itsekäs.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella, kun piti valita "puukässän" ja "rättikässän" välillä, vanhemmat pakottivat muuttamaan jo ilmoittamani valinnan, ja jouduin tekstiilityön ryhmään. Olin jo esikoululaisesta saakka tehnyt neulonta-, virkkaus- ja ompelutöitä, joten pari tuntia perustason opetusta viikossa oli lähinnä turhaa pakkopullaa. Olisin halunnut laajentaa osaamistani. Noh, lukion jälkeen kouluttauduin metallialalle, ja sittemmin olen remontoinut mm. omaa taloa - eikä vieläkään ole sattunut vastaan yhtään työkonetta tai työvaihetta, jossa penis olisi käytön tai onnistumisen edellytys.

N26

Vierailija
62/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Opettajat eivät antaneet miu valita tyttöjen kässää. Jännä juttu, et tytöt sai valita poikien kässän… Kotsaa ei saanu valita valinnaiseks. Ei saanut lintsata koulusta hormoonien takia, toisin kui tytöt. Paremmat numerot, koska tuntiaktiivisuus vaikutti numeroon, nii se syrji poikii.

Sun M26 taitaisi olla aika siirtyä pois palstalta, ettei tarvitsisi enää kiusata tyttöjä ja naisia mm. tällaisilla väitteillä (tyttöjen sairaspoissaolot ovat lintsausta). Jos tunnet noin kovaa katkeruutta naisia kohtaan, tuskin on järkevää viettää aikaansa täällä naisten parissa. Muutenkaan en ole nähnyt sulta hetkeen enää mitään järkevää annettavaa keskusteluihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveli sai olla ulkona klo 00 asti, minä klo 22 asti. Vtutti.

Vierailija
64/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyhelöinen satiinimekko ei estänyt rymyleikkejä, mutta vaatekappale oli kyllä auttamattoman pilalla. :)

Vierailija
65/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei kielletty mitään, päinvastoin kiellettiin sanomasta, ettei voi jotain tehdä siksi kun on tyttö. Koulussa sitten oli eri meininki, 1. luokalla sain jälki-istuntoa viheltelyn vuoksi. Perusteena se, että tytöt eivät vihellä.. 🙄

Vierailija
66/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Opettajat eivät antaneet miu valita tyttöjen kässää. Jännä juttu, et tytöt sai valita poikien kässän… Kotsaa ei saanu valita valinnaiseks. Ei saanut lintsata koulusta hormoonien takia, toisin kui tytöt. Paremmat numerot, koska tuntiaktiivisuus vaikutti numeroon, nii se syrji poikii.

Olit siis jo pikkulapsena menkkakateudesta kärsivä uliukko. Ja sitä ulinaa olet nyt jatkanut palstalla 24/7.

Vierailija
67/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulle sanottu silloin aikoinaan, että pojat ei itke...

Toksista maskuliinisuutta yritetty kasvatuksessa. Toivottavasti tiedät nyt aikuisena, että miehet saavat itkeä siinä missä naisetkin 💖

Vierailija
68/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla mulle ei maksettu ajokorttia, veljille ne kustannettiin. Äiti oli yh ja selitti syyksi, että on kovempi paikka jos pojalta puuttuu ajokortti, tytöt kuitenkin istuvat kyydissä. Olin siis esikoinen, ja mun kohdalla rahat laitettiin säästöön veljille. En ole äitini kanssa missään tekemisissä, ei johdu pelkästään tästä episodista, mutta heijastelee hyvin hänen naisvihaansa.

Vierailija
69/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ennen oli paljon vapaampaa ja rennompaa kuin nykyään.

Vierailija
70/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M26 kirjoitti:

Sun M26 taitaisi olla aika siirtyä pois palstalta, ettei tarvitsisi enää kiusata tyttöjä ja naisia mm. tällaisilla väitteillä (tyttöjen sairaspoissaolot ovat lintsausta). Jos tunnet noin kovaa katkeruutta naisia kohtaan, tuskin on järkevää viettää aikaansa täällä naisten parissa. Muutenkaan en ole nähnyt sulta hetkeen enää mitään järkevää annettavaa keskusteluihin

Sama havainto. Hirveän naisvihamielisiä kirjoituksia hänellä. Monessa ketjussa suoltaa ihan koulukiusaajatyyppistä tekstiä. Katkeran oloinen kirjoittaja. Ei hajuakaan, miksi hän viettää aikaa täällä naisvaltaisella palstalla kirjoittamassa naisista niin paljon pahaa.

Vierailija
71/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli jo jossain keskustelussa, mutta...

Luokkaretkellä lapissa (6. luokka) eräs siinä majoituspaikan lähistöllä asunut mies tuli kysymään, haluaisimmeko me lapset moottorikelken kyyteen, sellaiseen perässä vedettävään rekeen. Ja halusimmehan me! Opettajamme kuitenkin päätti, että se olisi tytöille liian vaarallista. Pojat pääsivät kelkan kyytiin. Me tytöt jäimme pihalle rakentamaan lumiukkoja. Kyllä v*tutti ja kunnolla.

Jospa ope ajatteli, että ties mitö sillä setämiehellä on mielessä?!

Vierailija
72/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli jo jossain keskustelussa, mutta...

Luokkaretkellä lapissa (6. luokka) eräs siinä majoituspaikan lähistöllä asunut mies tuli kysymään, haluaisimmeko me lapset moottorikelken kyyteen, sellaiseen perässä vedettävään rekeen. Ja halusimmehan me! Opettajamme kuitenkin päätti, että se olisi tytöille liian vaarallista. Pojat pääsivät kelkan kyytiin. Me tytöt jäimme pihalle rakentamaan lumiukkoja. Kyllä v*tutti ja kunnolla.

Jospa ope ajatteli, että ties mitö sillä setämiehellä on mielessä?!

Aika tylyä opettajalta siinä tapauksessa laskea ne pojatkaan jonkun epäilyttävän ukkelin matkaan.

Vierailija
73/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 10-vuotias ja tyttö, niin äitini kielsi minua viheltämästä, kun se ei sopinut tytöille... Enpä sitten koskaan oppinut tuota taitoa.

Ollessani samanikäinen joku tuntematon nainen luuli minua pojaksi, varmaan siksi, että oli niin lyhyet hiukset. 11-vuotiaasta sain sitten onneksi ruveta kasvattamaan hiuksia, eikä kukaan ole enää muutenkaan miespuoliseksi epäillyt...

Vierailija
74/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja (nainen) kielsi meitä tyttöjä pelaamasta jalkapalloa välitunnilla, vaikka olisi haluttu, koska "ei osattu". Saatiin yksi välitunti aikaa opetella... Tämä siis 70-luvulla.

Vierailija
75/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja (nainen) kielsi meitä tyttöjä pelaamasta jalkapalloa välitunnilla, vaikka olisi haluttu, koska "ei osattu". Saatiin yksi välitunti aikaa opetella... Tämä siis 70-luvulla.

Meillä taasen liikuntatunneilla tytöt eivät pelanneet jääkiekkoa. Pojat saivat kyllä pelata, mutta tyttöjen kuului osata piruetti ja muita sieviä temppuja. Suurimmalla osalla tytöistä hokkarit ja pelihaluja, niin ei niistä pirueteistakaan mitään tullut... Jalkapalloa pelatessa taas sai liikkua vain "hienosti sipsuttaen". Tämä vuosina 2007-2009.

Vierailija
76/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti ajaa kortti eli vanhemmat maksoivat, mutta autoa en saanut lainata. Veljet saivat ajella huvikseen.

Paheksuttiin, jos join olutta 21 vuotiaana, veljellä alaikäisenä kaljakeissi huoneessa.

Toki tietokoneet oli veljillä uudet, minä sain jämät, joita heiltä jäi.

Veljillä sai olla tunteita, minun tunteeni olivat naurettavia.

Toisinaan kun äiti teki ruokaa, veljet kävivät syömässä lihat, minulle jäi vain makaronia.

Jos vanhemmat oli pois, veli kävi syömässä hänelle annetulla rahalla. Minä en saanut ruokaa.

Aikuisena en olisi saanut yöpyä kaverimiesten luona. Veljille oli ok olla missä vaan.

Isä sanoi, että tärkeintä minulle on, että pääsen rikkaisiin naimisiin. Ja että täytyy syödä suklaata, jotta rinnat kasvaisivat, koska siitä miehet pitävät. Veljien ulkonäköä ei kommentoitu.

Minun huumorintajuni ja kaverini ovat huonoja, ja kaikki mitä teen on epäilyttävää.

Veljien tekemiset ja kaverit on kaikki hienoja.

Vierailija
77/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät kieltäneet, mutta vanhoillinen isoisäni kielsi. Muilla ei taas ollut nokan koputtamista siihen mitä isoisä päätti. Kyllä otti päähän, kun en päässyt mukaan "miesten töihin", jotka kiinnostivat enemmän kuin keittiöhommat naisten kanssa. Veljeni ja poikaserkut pääsivät, jopa itseäni nuoremmat.

En ole kouluttautunut erityisen miehiselle alalle, sukupuolet menee varmaan tilastoissakin aika tasan. Työpaikallani on kuitenkin vanhempia naisia, jotka ovat saada hepulin, jos menet tekemään niitä perhanan "miesten töitä".

Onneksi tämä sukupolvi on siirtymässä työelämästä eläkkeelle, ja tällainen miesten työt ja naisten työt jaottelu on jäämässä historiaan.

Vierailija
78/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taasen liikuntatunneilla tytöt eivät pelanneet jääkiekkoa. Pojat saivat kyllä pelata, mutta tyttöjen kuului osata piruetti ja muita sieviä temppuja. Suurimmalla osalla tytöistä hokkarit ja pelihaluja, niin ei niistä pirueteistakaan mitään tullut... Jalkapalloa pelatessa taas sai liikkua vain "hienosti sipsuttaen". Tämä vuosina 2007-2009.

Jep, mun yläkouluaikoina tytöt pelasi ringetteä ja pojat lätkää.

Alaluokilla 80-luvun lopulla tytöillä oli naisopettajan johdolla jumppaa ja venyttelyä, pojat pelasivat pallopelejä miesopettajan johdolla. Polttopallo oli ainoa pallopeli, mitä tytöt joskus pelasi.

Vierailija
79/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut koskaan nikko-autoa, tai pienoisautorataa, koska olin tyttö. Samasta syystä minut siirrettiin koulussa veistontunneilta käsitöihin ja inhosin sitä.

Kuka pakotti sut vaihtamaan?

Itse olin puukässässä 80-luvulla, aika moni muukin tyttö valitsi sen.

Olen eri henkilö mutta myös meidän koulussamme vielä 2000-luvun alkupuolella ei ollut tytöille ok vaihtaa puukäsitöihin. Valitimme tästä ystäväni kanssa jokaista koulun tahoa myöten ja siihen ei silti suostuttu. 

Vierailija
80/83 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaan ei puututtu, jos pojat tönivät toisiaan. Keski-ikäinen naisopettajamme vaan hymisteli "pojat ovat poikia" Hänestä oli ok myös se, että luokan kiusatuin poika suljettiin yökoulun ajaksi pieneen varastoon. "No sehän oli vaan vitsiksi tarkoitettu, eikö niin" kun aamulla avasi varaston oven. Itkuinen ja janoinen 9-vuotias poika sieltä mönki ulos. Kiusaajat eivät saaneet mitään rangaistusta. 

Sen sijaan jos meille tytöille tuli pientä kinaa, opettaja oli heti ankarasti puuttumassa. Vaikka jos otti kynän toisen kädestä, saattoi saada jälki-istuntoa ja reissuvihkoon merkinnän.