Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiellettiinkö sinulta lapsena/teininä jokin asia sukupuolesi vuoksi?

Vierailija
15.05.2021 |

Mikä, ja saitko ikinä perustelua minkä takia?

Minä en saanut mopoa/skootteria kun olin 15, mutta 11- ja 13-vuotiaat veljeni saivat mopot syntymäpäivälahjaksi. Asuimme maalla eikä siellä kukaan kytännyt metsäteitä ja lähipolkuja, missä he ajoivat. Heille maksettiin myös ajokortit kun tulivat siihen ikään. Erehdyin kysymään kerran, 17-vuotiaana, että voisinko minäkin saada ajokortin vaikka työtä vastaan. (sitä siis riitti maatilalla, eläinten hoito, aitojen maalaus, lypsäminen, lehmien ajaminen sisään ja ulos, munien keräys, perunannosto, marjojen/omenien keräys, kasvimaan hoito + perus kotityöt) ja sain vaan huudot päin naamaa, kuinka olen itsekäs.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli jo jossain keskustelussa, mutta...

Luokkaretkellä lapissa (6. luokka) eräs siinä majoituspaikan lähistöllä asunut mies tuli kysymään, haluaisimmeko me lapset moottorikelken kyyteen, sellaiseen perässä vedettävään rekeen. Ja halusimmehan me! Opettajamme kuitenkin päätti, että se olisi tytöille liian vaarallista. Pojat pääsivät kelkan kyytiin. Me tytöt jäimme pihalle rakentamaan lumiukkoja. Kyllä v*tutti ja kunnolla.

Oliko ope nainen vai mies?

Nainen, silloin n. 35-40vuotias.

Miten se oikein perusteli asian? Ennemminhän pojat tuossa iässä hölmöilee eikä tottele ohjeita.

Vierailija
22/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 17-vuotiaana isäni mukana yksissä hänen työpaikkansa juhlissa, tämä oli 90-luvun alkua. Juhlissa oli alkoholitarjoilu. Sain ottaa viiniä mutta koskenkorvaa ei koska se on vain miesten juoma. No, enmenättänyt mitään vaikka kossut jäi juomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sanottiin, että tytöt pystyy kaikkeen mihin miehetkin ja, että seisomapississä saattaa vähän vaikeutta olla, mutta onnistuu sekin.

Näin 70- ja luvulla meillä.

Vierailija
24/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkaretkellä lapissa (6. luokka) eräs siinä majoituspaikan lähistöllä asunut mies tuli kysymään, haluaisimmeko me lapset moottorikelken kyyteen, sellaiseen perässä vedettävään rekeen. Ja halusimmehan me! Opettajamme kuitenkin päätti, että se olisi tytöille liian vaarallista. Pojat pääsivät kelkan kyytiin. Me tytöt jäimme pihalle rakentamaan lumiukkoja. Kyllä v*tutti ja kunnolla.

Miten se oikein perusteli asian? Ennemminhän pojat tuossa iässä hölmöilee eikä tottele ohjeita.

Opettaja sanoi vaan "tää on meidän likoille liian jännää, mutta pojat voitte mennä kunhan pidätte kunnolla kiinni"  N. tunnin jälkeen pojat tulivat naamat onnesta soikeina takaisin.

Vierailija
25/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys, olen aina ollut mitätön ja toisarvoinen verrattuna veljeeni, koska olen sitä huonompaa sukupuolta.

T. 20

Vierailija
26/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-luvun alussa syntynyt sukulaiseni sanoi että hänen lapsuudessaan naiset pissasi seisten. Oli pitkät hameet ja alushousut oli haaroista avonaiset, jos niitä edes käytettiin.

Vierailija
27/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja sanoi vaan "tää on meidän likoille liian jännää, mutta pojat voitte mennä kunhan pidätte kunnolla kiinni"  N. tunnin jälkeen pojat tulivat naamat onnesta soikeina takaisin.

Aika häijy temppu. Ottaisin puheeksi luokkakokouksessa tms. jos tulisi mahdollisuus.

Vierailija
28/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu uimakoulussa 90 luvulla pojat sai mennä hyppimään laiturilta veteen ja tytöt puhaltelivat kuplia veteen ts. ”Keittivät perunoita” 🙄

Vierailija
29/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisyys. Nainen on kuulemma pahan alku ja tyhjä tuli kun tyttö tuli. Onneksi muistivat rankaista tästä tekemästäni virheestä.

Vierailija
30/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut koskaan nikko-autoa, tai pienoisautorataa, koska olin tyttö. Samasta syystä minut siirrettiin koulussa veistontunneilta käsitöihin ja inhosin sitä.

Kuka pakotti sut vaihtamaan?

Itse olin puukässässä 80-luvulla, aika moni muukin tyttö valitsi sen.

Vierailija
31/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta meillä oli vain tyttöjä. Eli kaikkeen mihin tarvittiin apua, olla tarjolla tyttö. Oli ne sitten autohommia tai keittiöhommia. Itse kyllä opin näkemään työnjaon kotoa. Eli äidillä ja isällä oli naisten ja miesten työt. Itse myöhemmässä elämässä olen ollut niin sanotusti miesten töissä ja törmännyt siihen että en näe eroa sukupuolilla.

Vierailija
32/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-luvun alussa syntynyt sukulaiseni sanoi että hänen lapsuudessaan naiset pissasi seisten. Oli pitkät hameet ja alushousut oli haaroista avonaiset, jos niitä edes käytettiin.

Vuonna 1921 syntynyt isoäitini äiti kertoi, että noin ei tehty.

Vierailija
33/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hame piti olla joka juhlassa. Hyi että miten inhosin niitä ja etenkin sukkahousuja.

Vierailija
34/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lintsata koulusta menkkakipuihin vedoten kuten melkein kaikki tytöt tekivät.

m36

Vierailija
35/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jossain porvarispiireissä?

Maaseudulla tuo alushousuttomuus säilyi pidempään. Eikä mistään peltotöistä kesken kaiken huussiin lähdetty.

Vierailija
36/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kielletty.

Vierailija
37/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ei. Olen mies ja päiväkotiin puettiin väkisin sukkahousut talvisin ja ala-asteella jouduin käyttämään melkein kaikkia siskoni vanhoja vaatteita. Suurin piirtein mekkojakin. :D

Vierailija
38/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jossain porvarispiireissä?

Maaseudulla tuo alushousuttomuus säilyi pidempään. Eikä mistään peltotöistä kesken kaiken huussiin lähdetty.

Tässä juttua aiheesta.

"alushousut estivät kätevän ja helpon tavan: seisaaltaan pissaamisen.

Kun alushousut alkoivat yleistyä, ne olivatkin ensin avohousuja melko pitkine lahkeineen"

https://yle.fi/uutiset/3-11850313

Vierailija
39/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei kielletty.

Teknisen työn kokeilujaksolla tytöt saivat vain leikata kuparikalvosta ruusun terälehtiä. Muu oli liian raskasta 🤦🏼‍♀️

Kesätöissä 1990-luvulla kitkin pensaita. Yhdessä pihassa laattojen välit olisi pitänyt puhdistaa ruohotupoista petkelellä. Kuulemma piti tilata mies tekemään se homma 😅

Vierailija
40/83 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut saman aikanaan yhdeltä vanhalta papalta. Kuulemma hameen helmat haisivat aika pahalta loppuviikosta kun kyllähän sinne aina vähän roiskui ja vaatteet vaihdettiin vasta lauantaisaunan jälkeen.