Mihin perustuu suomalainen ikärasismi parisuhteissa?
Lukuisia kertoja useiden vuosien aikana olen lukenut suomalaisilta nettipalstoilta siitä, kuinka naisille on muka joku parasta ennen -päiväys, joka on vieläpä todella aikaisin. Ja kuulemma monien miesten mielestä 35+ naiset eivät enää tee miehillä mitään ja vanhallekin miehelle sen ikäinen nainen olisi liian vanha.
Osa kommentoijista on sitä mieltä, että rakkaus muutenkin on vain nuoria varten. Jo Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Ranskassa jne. aikuisetkin saavat nauttia parisuhteista ja läheisyydestä ilman huonoa omaatuntoa siitä, että on liian vanha. Miksi siis ei Suomessa?
T. 35+ nainen
Kommentit (30)
"Jo Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Ranskassa jne. aikuisetkin saavat nauttia parisuhteista ja läheisyydestä ilman huonoa omaatuntoa siitä, että on liian vanha. Miksi siis ei Suomessa?"
okei ooksä asunu näissä paikoissa vai mistä tiedät? Rummo on rummo ruotsissakin
Vierailija kirjoitti:
No tosiasiahan on se, että +25 v. on jo Rummo, eli P I L A L L A! Sellaisen paikka on enää Biojäte-astiassa ja sieltä kompostiin. Ethän sinäkään osta kaupasta ylipäiväyksen mennyt lihaa ja syö sitä, vaikka tiedän sen olevan pilalla??? Ja voi se alle 25 v. ikäinenkin jo olla Biojäte-astiaan kuuluva, esim. jos on syönyt itsensä muodottomaksi talipalloksi niin = roskiin vain surutta
Ok, tosin itse menetin neitsyyteni vasta 23-vuotiaana ja senkin jälkeen oli todella vähän mitään seksuaalisia aktiviteetteja. Yhden illan suhteita ei ole ollut koskaan. Jos ihminen on hoikka, tatuoimaton, raitis, tupakoimaton, melko kokematon, hyväkuntoinen, perusterve ja hygieeninen, niin en kyllä itse tuomitsisi yli 25-vuotiasta jotenkin kuluneeksi. Tai sitten liikumme erilaisissa piireissä.
T. Ap
Täällä moni ei osaa asennoitua parisuhteeseen rakkaus- vaan hyötysuhteena. Toisesta on aina revittävä jotain hyötyä itselle, olipa se parempi elintaso, sosiaalinen status, lapset tai joku seuranpitäjä, jotta ei tarvitsisi olla yksin.
Lisäksi moni on arka kyseenalaistamaan vanhoja normeja, jolloin esimerkiksi rakkaussuhteen kaipuuta yli kolmekymppisenä pidetään nolona, epärealistisena ja naiivina. Olen lueskellut sanattomana kommentteja mm. täältä, joissa vanhemmat hääparit on leimattu noloiksi ja säälittäviksi, koska naimisiinmeno on nuorten juttu. Kirjoittajina itsekin ilmeisesti jo hyvän tovin aikuiselämää viettäneet ihmiset eivätkä nippa nappa täysi-ikäistyneet jonnet ja jeminat.
Vierailija kirjoitti:
"Jo Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Ranskassa jne. aikuisetkin saavat nauttia parisuhteista ja läheisyydestä ilman huonoa omaatuntoa siitä, että on liian vanha. Miksi siis ei Suomessa?"
okei ooksä asunu näissä paikoissa vai mistä tiedät? Rummo on rummo ruotsissakin
Olen asunut kyseisissä paikoissa. Niissä ilmapiiri oli huomattavasti vähemmän ikärasistinen. Tosin en itse niistä koskaan etsinyt tai löytänytkään kumppania, kun keskityin opiskeluun ja työntekoon.
T. Ap
Ainoastaan henkisesti epäkypsät ihmiset ajattelevat, että rakkaudella on ikäraja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni ei osaa asennoitua parisuhteeseen rakkaus- vaan hyötysuhteena. Toisesta on aina revittävä jotain hyötyä itselle, olipa se parempi elintaso, sosiaalinen status, lapset tai joku seuranpitäjä, jotta ei tarvitsisi olla yksin.
Lisäksi moni on arka kyseenalaistamaan vanhoja normeja, jolloin esimerkiksi rakkaussuhteen kaipuuta yli kolmekymppisenä pidetään nolona, epärealistisena ja naiivina. Olen lueskellut sanattomana kommentteja mm. täältä, joissa vanhemmat hääparit on leimattu noloiksi ja säälittäviksi, koska naimisiinmeno on nuorten juttu. Kirjoittajina itsekin ilmeisesti jo hyvän tovin aikuiselämää viettäneet ihmiset eivätkä nippa nappa täysi-ikäistyneet jonnet ja jeminat.
Ihmettelen aivan samaa. Oikeastaan ainoa selitykseni tuolle mielipiteelle voisi olla se, että ne tuomitsijat ovat itse käyneet elämän kovan koulun ja aloittaneet seksisuhteet todella nuorina ja kokenee kaikenlaista ihmeellistä sillä saralla. Itse olen ikäisekseni ihan superkokematon, ääriromanttinen ja seksuaalinen eksperimentointi sen itsensä vuoksi ei kovinkaan kiinnosta edes.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelee aika iäkästä porukkaa keskimäärin. Sen olen huomannut erään julkkistuttunikin kertomana, että kaikkein järkyttävimmät törkykommentit tulevat sellaisilta todella tavallisen näköisiltä tai jopa epäedustavan oloisilta iäkkäiltä ihmisiltä. Yllättävää, mutta totta. Ne nätit ja komeat ja vähän nuoremmat keskimäärin ovat paljon hyväsydämisempiä ja suvaisevampia. Joiltain todella tavallisen näköisiltä tädeiltä ja sediltä tulee ihan järkyttävän julmia kommentteja esim. julkkiksille.
T. Ap
Ikä on vain numeroita. Jos nainen on rakastanut itseään, eli pitänyt itsestään hyvää huolta, hän pysyy" herkullisena" ties kuinka vanhaksi. Naisten pitää uskaltaa olla upeita ihan missä iässä hyvänsä,ihan itsensä iloksi tietysti.
Ainekin deittisivuilla ja sovelluksissa näkee ihmisiä eri ikäluokista. Siltä osin en ymmärrä oletusta, että monelle olisi ongelma esim. 50-75 vuotiaiden seurustelusuhteen etsimisen osalta.
Naisia kiinnostaa seksi vaan jossain parinkympin tienoilla. Sen jälkeen on aika turha yrittää.
Ikärasismi on tietyn ikäisten erirotuisten ihmisten syrjimistä. Miksi tähän keskusteluun on haluttu tuoda rotunäkökulma, kun se ei nähdäkseni liity aiheeseen mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Naisia kiinnostaa seksi vaan jossain parinkympin tienoilla. Sen jälkeen on aika turha yrittää.
Ei pidä paikkaansa. Yleensä naisten seksihalut kasvavat iän myötä, mutta flaksi huononee. Miehillä käy päinvastoin yleensä seksihalujen osalta ja heilläkin heikkenee flaksi, mutta vähän loivemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ikärasismi on tietyn ikäisten erirotuisten ihmisten syrjimistä. Miksi tähän keskusteluun on haluttu tuoda rotunäkökulma, kun se ei nähdäkseni liity aiheeseen mitenkään?
Ikärasismi sanana on aika jännä, mutta tiedät oikeasti, mitä se tarkoittaa. Ehkä sana ikäsyrjintä olisi oikeampi.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No tosiasiahan on se, että +25 v. on jo Rummo, eli P I L A L L A! Sellaisen paikka on enää Biojäte-astiassa ja sieltä kompostiin. Ethän sinäkään osta kaupasta ylipäiväyksen mennyt lihaa ja syö sitä, vaikka tiedän sen olevan pilalla??? Ja voi se alle 25 v. ikäinenkin jo olla Biojäte-astiaan kuuluva, esim. jos on syönyt itsensä muodottomaksi talipalloksi niin = roskiin vain surutta
Taidat olla vailla sitä ensimmäistäkään naissuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis hah, itseäni kiinnosti opiskeleminen, piirtäminen, sarjikset ja joku söpö pop-idoli tuon ikäisenä. Seksi ei juurikaan kiinnostanut.
T. Ap
Mietitkö, ketkä kirjoittavat kyseisiä järjettömiä kommentteja?
Mm. loputtoman yksinäiset palstamiehet, jota vain äiti on rakastanut.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta valitettavasti ei ole itsellänikään paljon kavereita, niin palstojen peräkammarinpoikien ja -tyttöjen hokemista muodostuu nopeasti "yleisiä mielipiteitä".
Siksi on joskus pelottavaa, miten paljon tähän palstaan viitataan esim. Iltapäivälehdistössä. Kun siis nämä jutut ovat aika angstisen ja pienen, osin syrjäytyneenkin porukan "totuuksia".
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin että kun ei edes äiti ole rakastanut vaan on ollut joku virtahepo olohuoneessa, läheisriippuvainen poikansa elämän hallitsija ja tuhoaja.
Ok, joku saattaa mainita lisääntymisbiologian, mutta eivät ne pariskunnat ole heti vauvoja tekemässä ja ne ikärasistisetkaan eivät välttämättä halua kovin helposti sitoutua parisuhteeseen kuitenkaan. Jos nyt kuitenkin se pariskunta käyttää pääosin ehkäisyä, niin miksi se ikä on niin iso ongelma, jos ihmiset ovat esim. hyvässä kunnossa ja siistejä muuten?