Miten jotkut raskautuu heti ekasta kierrosta?
Katkerana ihmettelen. Ekaa ”tehtiin” vuosi, ja sovittiin että toinen saa tulla kun on tullakseen. Mieluusti heti. No ei näy eikä kuulu.
Jokainen raskausuutinen tällähetkellä menee ihan ihon alle. Harmittaa.
Kommentit (81)
Ei pliis enää enempää 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ihan vain mutuilua: Ennen ensimmäistä raskautta söin vain 2 vuotta e-pillereitä, raskaus alkoi neljännestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen (olin 27-vuotias). Toka ja kolmas raskaus alkoi ensimmäisestä kierrosta (olin yli 30-vuotias). Silloin en ollut käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä ennen raskauksia.
Mulla on ystäviä, jotka ovat syöneet pillereitä 15-16-vuotiaasta alkaen säännöllisesti ja heillä on ollut ongelmia raskaaksi tulemisessa (aloittaneet yrittämisen noin kolmikymppisenä), tosin myös endometrioosia ainakin parilla.
Ehkä tuollainen vuosien, jopa parin kymmenen vuoden, hormonien syönti saa aikaiseksi sen, että elimistöllä kestää kauan ikään kuin putsautua raskaudelle otolliseksi?
No joo, mutua, kuten sanoin.
Itse söin pillereitä 17-vuotiaasta asti, melkein 15 vuotta putkeen. Lopetin pillerit ja raskauduin toisesta kierrosta. Vauvan syntymän jälkeen käytettiin vuosi kortsua ja kun päätettiin, että toinen vauva voi tulla, niin raskauduin taas toisesta kierrosta. Olin ekan aikaan 32 ja nyt 34 vuotias, odotan siis parhaillaan toista lasta.
Onnea odotukseen!
Joo, sanoinkin, että ihan vain on omaa mutuilua. Kunhan vain olen miettinyt, ja kun tässäkin nyt vain kysyttiin mielipiteitä, että mistähän voisi johtua.
Omissa tuttavissa vain on useita tapauksia, joilla raskaaksi tulo vaikeaa, ja pitkä (15-20v) pillerien syönti takana. Itsellä vain ne 2v, ja raskaudet alkaneet helposti. Muuten elintavat kaikilla kunnossa, ei alkoholia, tupakkaa, ylipainoa jne. Miehillä sama.
Pillerit ei vaikuta hedelmällisyyteen paitsi myönteisesti, jos sairastaa endometrioosia tai on pco-tyyppiset munasarjat. Silloin pillerit hoitaa sairautta, mikä voi auttaa raskaaksi tulemisessa.
Jos on syönyt 20 vuotta pillereitä, ei ole enää mikään nuori. Iän tuoma hedelmällisyyden lasku koskee kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ihan vain mutuilua: Ennen ensimmäistä raskautta söin vain 2 vuotta e-pillereitä, raskaus alkoi neljännestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen (olin 27-vuotias). Toka ja kolmas raskaus alkoi ensimmäisestä kierrosta (olin yli 30-vuotias). Silloin en ollut käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä ennen raskauksia.
Mulla on ystäviä, jotka ovat syöneet pillereitä 15-16-vuotiaasta alkaen säännöllisesti ja heillä on ollut ongelmia raskaaksi tulemisessa (aloittaneet yrittämisen noin kolmikymppisenä), tosin myös endometrioosia ainakin parilla.
Ehkä tuollainen vuosien, jopa parin kymmenen vuoden, hormonien syönti saa aikaiseksi sen, että elimistöllä kestää kauan ikään kuin putsautua raskaudelle otolliseksi?
No joo, mutua, kuten sanoin.
Itse söin pillereitä 17-vuotiaasta asti, melkein 15 vuotta putkeen. Lopetin pillerit ja raskauduin toisesta kierrosta. Vauvan syntymän jälkeen käytettiin vuosi kortsua ja kun päätettiin, että toinen vauva voi tulla, niin raskauduin taas toisesta kierrosta. Olin ekan aikaan 32 ja nyt 34 vuotias, odotan siis parhaillaan toista lasta.
Onnea odotukseen!
Joo, sanoinkin, että ihan vain on omaa mutuilua. Kunhan vain olen miettinyt, ja kun tässäkin nyt vain kysyttiin mielipiteitä, että mistähän voisi johtua.
Omissa tuttavissa vain on useita tapauksia, joilla raskaaksi tulo vaikeaa, ja pitkä (15-20v) pillerien syönti takana. Itsellä vain ne 2v, ja raskaudet alkaneet helposti. Muuten elintavat kaikilla kunnossa, ei alkoholia, tupakkaa, ylipainoa jne. Miehillä sama.
Pillerit ei vaikuta hedelmällisyyteen paitsi myönteisesti, jos sairastaa endometrioosia tai on pco-tyyppiset munasarjat. Silloin pillerit hoitaa sairautta, mikä voi auttaa raskaaksi tulemisessa.
Jos on syönyt 20 vuotta pillereitä, ei ole enää mikään nuori. Iän tuoma hedelmällisyyden lasku koskee kaikkia.
Eikö valot mene päälle missään vaiheessa kahden vuosikymmenenkään aikana, että lakkaisi r@iskaamasta luontoa ja omaa elimistöään niillä myrkyillä? Ehkäisyyn ei syödä pölvästipillereitä, vaikka virallinen nimi niissä onkin harhaanjohtava. Toisen sairauden hoito myrkyillä on eri asia eikä liity tähän keskusteluun, koska tiineeksi haluavat eivät niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Sano se afrikkalaisille ja aasialaisille. Valkoiset ovat vähemmistö ja hiipumaan päin, joten lapsia pitäisi tehdä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Sano se afrikkalaisille ja aasialaisille. Valkoiset ovat vähemmistö ja hiipumaan päin, joten lapsia pitäisi tehdä enemmän.
Aina sama jankkaus, vaikka nopealla googlettamisella löytyisi että suomalaiset porsivat lähes yhtä paljo kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table&coun…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Aina sama jankkaus, vaikka nopealla googlettamisella löytyisi että suomalaiset porsivat lähes yhtä paljo kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table&coun…
Mutta yksi afrikkalainen kuluttaa silti luonnonvaroja paljon enemmän kuin suomalainen, vaikkei lisääntyisi paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Koska Kiinassa on kahden lapsen politiikka. Sen sijaan esim. Intiassa ei ole mitään rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Koska Kiinassa on kahden lapsen politiikka. Sen sijaan esim. Intiassa ei ole mitään rajoituksia.
Intia: 2,18
Suomi: 1,46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Niin? Intiassa väestö kasvaa kun Suomessa vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pliis enää enempää 😭
Niin? Intiassa väestö kasvaa kun Suomessa vähenee.
Intian väkimäärä ei vähene sinun lisääntymiselläsi.
Maapallo on jo täynnä. Suomessakaan ei ole ikinä ollut näin paljon ihmisiä. Ei tännekään enää enempää tarvita.
t. 300 000 työtöntä jo ennen automatisointia
Olin kyllä hieman järkyttynyt, kun e-pillerit lopetettuani tulin heti raskaaksi. Kuvittelin, että asia ottaisi aikansa. En tiedä, mistä tämän käsityksen sain. Tai sitten oli pelkkiä omia luulojani.
Nopeasti sitä kuitenkin itse jotenkin muuttui. Syntymätön oli tärkein.
Mutta eipä sitten toista koskaan tullutkaan. Sairastuin, enkä halunnut kokeilla, mitä lääkityksen kanssa kenties sikiölle tapahtuu.
Tämä ei tarkoitettu miksikään kehuskeluksi. Päinvastoin. Olin ymmälläni siitä, että miten voi tulla raskaaksi niin nopeasti, ettei oma pää meinata ehtiä mukaan.
Ekaa lasta yritetty jo kaksi vuotta, ei plussan plussaa ja tutkimuksissa ei löydy kummastakaan mitään vikaa. Kyllä jokainen vauvauutinen tekee nykyään kipeää, varsinkin kun ikää alkaa olla yli kolmenkymmenen...
Vierailija kirjoitti:
Ekaa lasta yritetty jo kaksi vuotta, ei plussan plussaa ja tutkimuksissa ei löydy kummastakaan mitään vikaa. Kyllä jokainen vauvauutinen tekee nykyään kipeää, varsinkin kun ikää alkaa olla yli kolmenkymmenen...
Geenit ei sovi yhteen
Lakatkaa yrittämästä. Henkinen paine vaikuttaa raskauden alkamiseen. Keho ja mieli toimii yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harmi että jotkut eivät raskaudu. Ei se raskaus kuitenkaan ole mikään etuoikeus kuten ei syöpäkään valitse jotakuta. Varmasti on tuskaa yrittää raskautua mutta jotenkin se pitäisi hyväksyä. Seurannut yhtä naisparia. Epätoivoinen lapsen yritys ja nyt lopulta onnisti. Kuitenkin jo kaksi lasta ennestään. Miksei mikään riitä?
Hedelmöitymisvaikeuksista kärsivät siirtävät hyvällä tuurilla - ja hedelmöityshoidoilla - nämä vaikeudet ja huonot geenit vielä eteenpäin lapsilleen...
Siihen on joku biologinen syy, ettei toiset lisäänny.
Tämä on myös osasyy siihen, miksi hedelmättömyys on lisääntynyt. On toki muitakin syitä: ympäristömyrkyt, torjunta-aineet, monet muut arkielämän kemikaalit, ylipaino, epäterveellinen ruokavalio, stressi jne. Todella monilla asioilla on vaikutuksensa hedelmällisyyteen, mutta me yksilöt voimme tehdä vain niin vähän auttaaksemme asiaa. Maailman väestön suhteen se on todella hyvä juttu, että hedelmättömyys on kasvanut rajusti, mutta se tuo monien elämään surua, kun sitä omaa lasta ei vain tule. Olisi tietysti reilua, ettei siirtäisi sitä samaa ongelmaa omalle jälkipolvelleen, vaan antaisi sen ongelman päättyä itseensä ja nielisi tappionsa. Monien muidenkin asioiden suhteen elämässä täytyy vain kohtalonsa hyväksyä. Elämä ei ole koskaan ollut reilua, eikä tule koskaan muuttumaan reiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuurilla. Tiiän pariskunnan, joka tuli vahingossa raskaaks ehkäsystä huolimatta, mutta toista tekivät vuosia.
Ei aina ole pelkästään tuuria, vaan jotkut tosiaan tulevat helposti raskaaksi. Siskollani on 5 lasta ja kaikki suurinpiirtein laakista tulleet. Ei ole tarvinnut erikseen yrittää, jätti vain ehkäisyn ja tuli heti raskaaksi. Itselläni kolme lasta, ja sama juttu. Olen kysynyt asiasta äidiltäni, ja kuulemma hänenkin kaikki kolme raskauttaan ovat alkaneet hyvin helposti. Joten olen jokseenkin varma ettei ole sattumaa, vaan ”sukuvika”.
Ei niitä tekemättäkään tule.