Miten jotkut raskautuu heti ekasta kierrosta?
Katkerana ihmettelen. Ekaa ”tehtiin” vuosi, ja sovittiin että toinen saa tulla kun on tullakseen. Mieluusti heti. No ei näy eikä kuulu.
Jokainen raskausuutinen tällähetkellä menee ihan ihon alle. Harmittaa.
Kommentit (81)
Ensimmäinen tuli ekasta kierrosta, ja odotus oli onnen, ylpeyden ja itsevarmuuden aikaa. Ovulaation ajankohdan tiedostaen on aina toimittu, kun toivottu lasta, eli noin viikko ennen ovista aktivoiduttu ja siitä noin joka toinen päivä hommia. Seuraava raskaus alkoi myös ekasta kierrosta, mutta meni kesken. Seuraava alkoi toisesta kierrosta, mutta on pitänyt jännityksessä alusta saakka. Vuotoja, kipuja, seulaepäilyjä, ahdistavia vaiheita, loputonta pahoinvointia, mutta raskaus jatkuu onneksi edelleen.
Nöyryyttä ja kiitollisuutta on mulle ollut oppina näissä seikkailuissa, vaikka raskaus onkin alkanut helposti. Kateudelle ei pidä antaa valtaa, jokaisessa paratiisissa on käärme.
Toivon kaikille raskautta toivoville ja raskaana oleville onnea ja voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harmi että jotkut eivät raskaudu. Ei se raskaus kuitenkaan ole mikään etuoikeus kuten ei syöpäkään valitse jotakuta. Varmasti on tuskaa yrittää raskautua mutta jotenkin se pitäisi hyväksyä. Seurannut yhtä naisparia. Epätoivoinen lapsen yritys ja nyt lopulta onnisti. Kuitenkin jo kaksi lasta ennestään. Miksei mikään riitä?
Hedelmöitymisvaikeuksista kärsivät siirtävät hyvällä tuurilla - ja hedelmöityshoidoilla - nämä vaikeudet ja huonot geenit vielä eteenpäin lapsilleen...
Siihen on joku biologinen syy, ettei toiset lisäänny.
Kyky saada lapsia nopeasti ei kerro mitään ihmisen hyvistä geeneistä. Kun on yhteiskuntakelpoisuuden kannalta merkityksellisempää, onko esim. älykäs ja se ei liity hedelmällisyyteen mitenkään. Se, että hankkii lapsia nuorena, ei tee ihmisestä hyvägeenistä.
Kakkonen sai alkunsa suunnilleen yhdestä kerrasta. Sattui vaan olemaan hyvä tuuri niin että kaikki osui kohdalleen, ei kai siihen muuta syytä ole. Ekaa tehtiin muutama kuukausi. Ja sitten ihan terve kolmekymppinen kaverini ei meinaa onnistua edes hoidoilla, vaikka mitään vikaa ei ole tutkimuksissa löydetty ja on elämäntavat ym. kohdallaan molemmilla :( tasan ei mene onnen lahjat tässäkään asiassa!
Vierailija kirjoitti:
On vaan niin epäreilu-fiilis, kun jotkut ”kiilaa ohi” ja saa vauvan heti kerrasta.
Tietysti tiedän että tuurista kiinni ja geeneistä mutta ei tätä vauvakuumeessa järjellä osaa ajatella.
Osittain haluaisin sen toisen lapsen mahdollisimman pian itsekkäistäkin syistä, pikkulapsiaika kerralla ohi, leikkikaveri toiselle, ei tarvitsisi palata töihin tässä välissä. Tämä odottelu/yritysaika vaan viivästyttää sitä omaa töihinpaluuta pitkässä juoksussa.
Ap
Ja sitä sanotaan, että velat on itsekkäitä... Siis olet onnistunut saamaan jo yhden lapsen syliisi, ja pidät epäreiluna sitä, että joillain on parempi tuuri raskaaksi tulemisessa. Nyt valoja päälle.
Itse raskauduin ehkäisyn lopetuksen jälkeen heti ekasta kierrosta, mutta se meni kesken varhaisessa vaiheessa. Olen jälkikäteen miettinyt, että olisiko nopeus voinut vaikuttaa siihen, ettei sikiö sitten lähtenyt kehittymään — kehoni ei ollut vielä täysin tms... Raskaus on monimutkainen prosessi, joten mitä noista tietää.
Eräs ystäväni ja miehensä taas ovat yrittäneet lasta jo kuukausia, mutta ei näy eikä kuulu. Yrittäminen voi kyllä olla todella turhauttavaa monellakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
On vaan niin epäreilu-fiilis, kun jotkut ”kiilaa ohi” ja saa vauvan heti kerrasta.
Tietysti tiedän että tuurista kiinni ja geeneistä mutta ei tätä vauvakuumeessa järjellä osaa ajatella.
Osittain haluaisin sen toisen lapsen mahdollisimman pian itsekkäistäkin syistä, pikkulapsiaika kerralla ohi, leikkikaveri toiselle, ei tarvitsisi palata töihin tässä välissä. Tämä odottelu/yritysaika vaan viivästyttää sitä omaa töihinpaluuta pitkässä juoksussa.
Ap
Sekä pienessä että isommassa ikäerossa on hyvät puolensa. Minä en missään tapauksessa haluaisi alle 3v ikäeroa enkä olla putkeen vuosia kotona! Tekee todellakin hyvää käydä välillä "tuulettumassa" töissä ja toisaalta se esikoinen saa olla rauhassa vauva ennen toisen syntymää. Mutta niin, ei tämä varmaan hirveästi lohduta jos se vauvakuume vaivaa. Yrittäisin silti ajatella myös niitä isomman ikäeron hyviä puolia. Niitä nimittäin on ja paljon.
Niin eikö joka kierrossa ole joku 25% todennäköisyys tulla raskaaksi silloin kun ajoitus on oikea ja fyysisesti kaikki kunnossa? Niin kyllä osa siitä ekasta. Mut suurimmalla osalla tosiaan menee pidempään.
Varmasti myös oma tilanne vaikuttaa siihen miten asioita näkee ja mihin kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Samoilla ajatuksilla lähdin toista toivomaan, heti tärppäsi, mutta tuli keskenmeno parin kuukauden odotuksen jälkeen. Harmitti niin vietävästi palata lähtöruutuun. Laskettu aika olis ollut suunnilleen nyt. Nyt oon raskaana ja toivon et tällä kertaa päästään onnekkaasti loppuun asti. Harmittaa kun lasten välinen ikäero venyy, se on muutenkin vähän pidempi. Ja pelottaa, jos kaikki ei menekään hyvin, kun ollaan nyt päästy siihen vaiheeseen, et oon kertonut kaikille ja ilmoittanut töissä syksyllä tulevasta äitiyslomasta.
Vuoden yrityksen jälkeenhän voi hakea lääkäriltä apua. Toivottavasti teillä onnistuu pian!
Elämäntavat. Syö ja juo terveellisesti, normaali paino ja nukkuu riittävästi. Ei liikaa stressaa. Geenit (molempien vanhempien) vaikuttaa. Ei muitakaan päihteitä. Ei liian rajua liikuntaa. Ei läppäriä sylissä.
Itsellä meni raskautua puolitoista vuotta koska oli miutoin oireeton kohtutulehdus joka selvisi vasta synnärillä.
Hormonaalinen ehkäisy jos ollut aiemmin voi hidastaa raskautumista
Minkä ikäinen olet ap?
Vierailija kirjoitti:
Geneettinen asia, jolle ei voi mitään.
Sekä omat että miehen elintavat vaikuttaa myös.
Tämä nyt ihan vain mutuilua: Ennen ensimmäistä raskautta söin vain 2 vuotta e-pillereitä, raskaus alkoi neljännestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen (olin 27-vuotias). Toka ja kolmas raskaus alkoi ensimmäisestä kierrosta (olin yli 30-vuotias). Silloin en ollut käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä ennen raskauksia.
Mulla on ystäviä, jotka ovat syöneet pillereitä 15-16-vuotiaasta alkaen säännöllisesti ja heillä on ollut ongelmia raskaaksi tulemisessa (aloittaneet yrittämisen noin kolmikymppisenä), tosin myös endometrioosia ainakin parilla.
Ehkä tuollainen vuosien, jopa parin kymmenen vuoden, hormonien syönti saa aikaiseksi sen, että elimistöllä kestää kauan ikään kuin putsautua raskaudelle otolliseksi?
No joo, mutua, kuten sanoin.
Vastaukseni kysymykseesi ”miten”: Aloin selvittämään kiertoani 1,5 vuotta ennen kuin lapsen yritys oli ajankohtainen. Tällä tarkkailulla ja ”kirjanpidolla” huomasin kierron olevan lähes kellontarkka 28pv, ovulaation tunnistettava. Lähtökohdat olivat hyvät sen puolesta hyvät että olen aina ollut normaalipainoinen, terve ja en ole käyttänyt mitään hormonivalmisteita joilla olisi voinut olla vaikutusta kiertoon tai muuhun hormonitoimintaani. Mies myös terve, normaalipainoinen. Meillä molemmilla alkoholin käyttö vähäistä. Ajoitus muutama päivä ennen ovulaatiota ja ovulaatioon asti. Loput varmastikin sitten sitä hyvää tuuria ja puhdasta onnea.
Vierailija kirjoitti:
Tuuriahan se aikalailla on. Ehkä sinun kannattaisi keskittää energiasi muihin asioihin, niin sitä omaa ei-raskautumista ei tarvitsisi ajatella koko aikaa. Jotkut tulee raskaaksi, mutta lopulta raskaus ei ikinä päädy synnytykseen ja terveeseen lapseen.
Mä tulin ekalla yrityksellä yhdestä yhdennästä raskaaksi,ja 5 kk päästä abortoitiin pahoista geenivirheistä kärsivä sikiö. Mieluummin olisin yrittänyt vuoden ja saanut terveen lapsen..
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ihan vain mutuilua: Ennen ensimmäistä raskautta söin vain 2 vuotta e-pillereitä, raskaus alkoi neljännestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen (olin 27-vuotias). Toka ja kolmas raskaus alkoi ensimmäisestä kierrosta (olin yli 30-vuotias). Silloin en ollut käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä ennen raskauksia.
Mulla on ystäviä, jotka ovat syöneet pillereitä 15-16-vuotiaasta alkaen säännöllisesti ja heillä on ollut ongelmia raskaaksi tulemisessa (aloittaneet yrittämisen noin kolmikymppisenä), tosin myös endometrioosia ainakin parilla.
Ehkä tuollainen vuosien, jopa parin kymmenen vuoden, hormonien syönti saa aikaiseksi sen, että elimistöllä kestää kauan ikään kuin putsautua raskaudelle otolliseksi?
Itse söin pillereitä 17-vuotiaasta asti, melkein 15 vuotta putkeen. Lopetin pillerit ja raskauduin toisesta kierrosta. Vauvan syntymän jälkeen käytettiin vuosi kortsua ja kun päätettiin, että toinen vauva voi tulla, niin raskauduin taas toisesta kierrosta. Olin ekan aikaan 32 ja nyt 34 vuotias, odotan siis parhaillaan toista lasta.
Olen 28 vuotias! Eka lapsi odotutti vuoden, toki selkeästi syy oli siinä että kierto oli epäsäännöllinen ja pitkä pillereiden lopettamisen jälkeen. Siksi olin nyt niin varma että kunhan tunnistan oviksen, se toinenkin saa alkunsa heti kun kiertokin on normalisoitunut.
Ap siis tässä. No ei onnistu oikeen millään. En käytä alkoa. Ylipainoa on pari kiloa, ne voisi koittaa tiputtaa.
Ehkä vielä tärppää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse söin pillereitä 17-vuotiaasta asti, melkein 15 vuotta putkeen. Lopetin pillerit ja raskauduin toisesta kierrosta. Vauvan syntymän jälkeen käytettiin vuosi kortsua ja kun päätettiin, että toinen vauva voi tulla, niin raskauduin taas toisesta kierrosta. Olin ekan aikaan 32 ja nyt 34 vuotias, odotan siis parhaillaan toista lasta.
Onnea odotukseen!
Joo, sanoinkin, että ihan vain on omaa mutuilua. Kunhan vain olen miettinyt, ja kun tässäkin nyt vain kysyttiin mielipiteitä, että mistähän voisi johtua.
Omissa tuttavissa vain on useita tapauksia, joilla raskaaksi tulo vaikeaa, ja pitkä (15-20v) pillerien syönti takana. Itsellä vain ne 2v, ja raskaudet alkaneet helposti. Muuten elintavat kaikilla kunnossa, ei alkoholia, tupakkaa, ylipainoa jne. Miehillä sama.
Mulla on kaveri, joka tuli kolmesti vahingossa raskaaksi. Käyttivät säntillisesti tuplaehkäsyä.
No harrastamalla suojaamatonta seksiä.
Mutta olisitko raskautunut ilman pillereitä? E-pillerit on yksi keino hedelmöityshoidoissa. Eihän noita ihan luomuraskauksiksi voi sanoa, kun on otettu hormoneja.