Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön
Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)
Kommentit (365)
Oliko siis sinun viesti ehdotus juhlistaa ilman ajankohtaa koska juhlistettaisiin? Hymiön vastauksena tulkitsisin sen merkiksi hyvästä ideasta (voisin itsekin vastata niin hyvälle ystävälle, hän kyllä tuntisi tyylini viestiä) ja odottaa nyt ehdotusta ajankohdasta (tai näin tää menis mun ja oman ystävän välillä).
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei ole mitään pahaa että sanoo "hei onnea työpaikasta, mentäiskö juhlistamaan vaikka terassille joku ilta" tms. Siis en oikeasti näe tuossa yhtään mitään pahaa.
Ainoastaan sellainen voisi nähdä pahaa, joka ei halua viettää aikaa kaverinsa kanssa. Taitaa olla sellaisesta nyt valitettavasti kyse. AP, hän ei taida olla kunnon ystävä sinulle muttei kehtaa sanoa sitä, mikä on raukkamaista..
Meillä myös on kaveripiirissä ihan normaalia että ehdotellaan yhteistä illanviettoa uuden työpaikan tms juhlistamiseksi. Jos jollekin ei käy tai ei jaksa niin senkin ihmiset osaa sanoa eikä siitä kukaan loukkaannu, kun kaikki ymmärtää että joskus on sellainen tilanne ettei jaksa mitään ylimääräistä, edes kivoja juttuja. En itsekään ymmärtäisi tuollaista hymiövastausta, en minä ainakaan ole mikään ajatustenlukija kun tuonhan voi tulkita monella tavalla. Mulle tulee mieleen lähinnä joku nettikirppistely, jossa ostaja vastaa myyjän viestiin hymiöllä tai "palaan asiaan pian" ja sitten ei kuulukaan enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette olleet viikottain yhdessä ja nyt tästä yhdestä kertaa nostat tällaisen haloon. Taidat melko dominoiva, jolle on vaikea vastata kieltävästi, joten päätti olla vastaamatta laisinkaan. Minä olisin vaan miettinyt, ettei häntä nyt kiinnosta juhlat eikä kehtaa kieltäytyä enkä olisi asiaa sen kummemmin miettinyt.
Sisälukutaito. Viikoittain yhteydessä, ei yhdessä tapaamisen merkeissä. Emme olleet nähneet hetkeen tässä viestin lähettämisen hetkillä, ja kysyin ja ehdotin ottamatta asiaa enää puheeksi uudelleen. Kauhean painostavaksi ihmiset kokevat omat ystävänsä! Ehkä tässä on vastaus ketjuun: ihmiset eivät yksinkertaisesti puhu suoraan. Eivät osaa eivätkä kykene. Jos puhuu, toinen loukkaantuu.
No kyllä tuo on painostavaa, että aletaan järjestää juhlia toisen puolesta. Kaveri sai uuden työpaikan, mutta ei missään nimessä halunnut sitä juhlistaa, koska tilanne on kuitenkin epävarma vielä koeajan ja muutenkin tämän koronatilanteen takia. Jos tilanteet muuttuvat, niin viimeisenä tullut lähtee sitten ensimmäisenä. Varmaan olisi tuntenut olonsa painostavaksi, jos olisin alkanut ensin järjestellä asiaa hänen puolestaan vaikka hyviä ystäviä ollaankin.
Onko juhlistaa näin vieras sana ihmisille? Mikä Juhla ja mieletön järkkääminen se on, että 2 ihmistä hakee chicosista tai mäkkäristä ruoat? Pitää mennä kävelylle mainitsrmatta työtä ollenkaan.
Kannattaa esittää kysymykset niin että niihin pitää vastata jotain muuta kuin kyllä/ei.Eli vaikka monelta sulle sopisit tms?Olen huomannut että toimii paremmin. Muuten tulee toisaan hymyä, peukkua sun mutta mitä ei aina ymmärrä.
Ihan uskomatonta, että täällä joka viestissä nyt APlle viestitellään isojen juhlien järjestämisestä, kun luin viestiä itse liittyen kahden ystävän tapaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Millaisen hymiön hän lähetti? Itse voisin vastata tuollaiseen ehdotukseen hymyllä tai peukulla. Tarkoittaa sitä, että hyvä idea, sovitaan tästä vähän myöhemmin.
Tai jos oli oikein leveästi hymyilevä, saattoi tarkoittaa: naurettava ehdotus.
Ap jankkaa täällä vauva-palstalla omaa loukkaantumistaan ja sitä, että kaveri ei uskalla sanoa ja kaveri on tyhmä ja kaveri on kommunikointikyvytön ja kaveri on ajattelematon ja kaveria ei kiinnosta ja ilmeisesti koko kaveri ei haluakaan enää ikinä nähdä ja kaveri heittää noin vain kevyesti hukkaan 30 vuoden ystävyyden.... jabajabajaba......
Jos olisin tuo kaverisi ja saanut tuollaisen viestin, olisin laittanut ilahtuneena hymiön ja jäänyt odottamaan, että mitä olet suunnitellut. Eli kun SINÄ halusit järjestää sen juhlimisen, niin kokisin tungettelevaksi sen, että itse alkaisin painostaa, että mitä tehdään ja milloin. Odottaisin sinun ehdotustasi.
Ja nyt olisin aivan ihmeissäni, että sinusta ei sitten kuulukaan enää mitään.
Eli hyvin todennäköisesti se sinun kaverisi pyörittelee mielessään ajatuksia, että SINÄ olet tehnyt oharit.
Ensin aijot järjestää jotain ja sitten et järjestäkään. Hän on ehkä mielessään odottanut jotain ns. yllätysjuhlia tms. porukalla. Ylipäätään hän kokee vastanneensa myöntävästi hymynaamalla ja ihmettelee, että sinua ei sitten kiinnostanutkaan. Et siis itse taida olla kovin hyvä ystävä.
Mitä tarkalleen ottaen kirjoitit siihen viestiisi? Ehkä se on jäänyt epäselväksi ja siksi kaverisi jäi odottamaan tarkempia suunnitelmia.
Peräänkuulutat täällä sitä, että miksi ihmiset eivät puhu suoraan.....
Miksi et itse puhu suoraan kaverillesi? Miksi avaudut aiheesta jossain somepalstalla sen sijaan, että ottaisit yhteyttä tähän 30 vuoden ystääväsi?
katso peiliin ap kirjoitti:
Ap jankkaa täällä vauva-palstalla omaa loukkaantumistaan ja sitä, että kaveri ei uskalla sanoa ja kaveri on tyhmä ja kaveri on kommunikointikyvytön ja kaveri on ajattelematon ja kaveria ei kiinnosta ja ilmeisesti koko kaveri ei haluakaan enää ikinä nähdä ja kaveri heittää noin vain kevyesti hukkaan 30 vuoden ystävyyden.... jabajabajaba......
Jos olisin tuo kaverisi ja saanut tuollaisen viestin, olisin laittanut ilahtuneena hymiön ja jäänyt odottamaan, että mitä olet suunnitellut. Eli kun SINÄ halusit järjestää sen juhlimisen, niin kokisin tungettelevaksi sen, että itse alkaisin painostaa, että mitä tehdään ja milloin. Odottaisin sinun ehdotustasi.
Ja nyt olisin aivan ihmeissäni, että sinusta ei sitten kuulukaan enää mitään.Eli hyvin todennäköisesti se sinun kaverisi pyörittelee mielessään ajatuksia, että SINÄ olet tehnyt oharit.
Ensin aijot järjestää jotain ja sitten et järjestäkään. Hän on ehkä mielessään odottanut jotain ns. yllätysjuhlia tms. porukalla. Ylipäätään hän kokee vastanneensa myöntävästi hymynaamalla ja ihmettelee, että sinua ei sitten kiinnostanutkaan. Et siis itse taida olla kovin hyvä ystävä.
Mitä tarkalleen ottaen kirjoitit siihen viestiisi? Ehkä se on jäänyt epäselväksi ja siksi kaverisi jäi odottamaan tarkempia suunnitelmia.Peräänkuulutat täällä sitä, että miksi ihmiset eivät puhu suoraan.....
Miksi et itse puhu suoraan kaverillesi? Miksi avaudut aiheesta jossain somepalstalla sen sijaan, että ottaisit yhteyttä tähän 30 vuoden ystääväsi?
en ole ap mutta eikö kannattaisi vastata jotain muuta kun hymiö ettei jää tällaisia epäselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä vain vastaan takaisin, että ok , ei sitten. En keskustele ihmisten kanssa jotka ei osaa puhua ja kommunikoi kuvilla kuin puhekyvyttömät autistit.
"Koko autismikirjossa kehitysvammaisuuden esiintyvyys on noin 15 %.[23] On myös laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Jos autismiin liittyy älyllinen kehitysvamma tai puhumattomuutta, henkilö luokitellaan vaikeavammaiseksi. " Oletko kenties ableisti? "Ei sitten" on rajanvetona ihan jees, mutta täytyikö tässäkin nähdä joku tilaisuus haukkua muita synnynnäisten ominaisuuksia perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse haluan suoran vastauksen, soitan.
Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?
Ja sitten vielä tulet tänne itsemään kun et saa selkoa asiasta.
Eiköhän tässä ketjussa ole tarkoitus pohtia ihmisten erilaisia tapoja? Ei siis yksi viesti/soitto vaan yleisellä tasolla. Sorry jos meni tulkintani pieleen.
Itsellä läheinen ystävä äkisti vaikeni. n 10 v jälkeen kertoi, että silloinen mies kielsi kaiken yhteyden ystäviin. Ja tämä fiksu nainen suostui!!!??? Yritti kai lämmitellä suhdettamme, kun erosi miehestä. Olin NIIN loukkaantunut, kun ei aikoinaan saanut kerrotuksi syitään, en kai pysty unohtamaan enkä antamaan anteeksi koskaan...
katso peiliin ap kirjoitti:
Ja nyt olisin aivan ihmeissäni, että sinusta ei sitten kuulukaan enää mitään.Eli hyvin todennäköisesti se sinun kaverisi pyörittelee mielessään ajatuksia, että SINÄ olet tehnyt oharit.
Mitä tarkalleen ottaen kirjoitit siihen viestiisi? Ehkä se on jäänyt epäselväksi ja siksi kaverisi jäi odottamaan tarkempia suunnitelmia.Peräänkuulutat täällä sitä, että miksi ihmiset eivät puhu suoraan.....
Mitä ihmettä sinä analysoit? Luitko aloitusta ollenkaan? Mistä sait tästä tehtyä yllätysjuhlan ja isot pirskeet ja minun oharit? Oletko ikinä juhlistanut mitään? Miksei ystävä itse kerro suoraan tunteistaan, pitääkö minun empatiakyvyttömänä vielä ahdistaa hänet nurkkaan kyselemällä miksei suunnittelu lähde lentoon?
Todella ihmeellistä juttua saadaan pizzaillasta aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta, että täällä joka viestissä nyt APlle viestitellään isojen juhlien järjestämisestä, kun luin viestiä itse liittyen kahden ystävän tapaamiseen.
Tulikohan tuo kaverille selväksi?
Tästä viestiketjustakin näkee, miten vaikeaa nykyään ihmisten kanssa toimiminen on. En jaksa ystävyyssuhteita enää ollenkaan, kun aina joku loukkaantuu eri tavalla tulkitusta viestistä ja tavasta kommunikoida. En Ap siis syytä sinua mistään. Tässäkin ketjussa ihmiset ovat olleet tuohtuneita siitä, että Ap järjestää juhlat ystävän puolesta, vaikka kyse ei ole siitä. Joku piti kummallisena sitä, että Ap kutsuu itse itsensä kylään. Toista taas sapetti ylipäätään se, että joku viitsii ottaa häneen yhteyttä silloin kun hän ei itse halua. Tuntuu muutenkin siltä, että ihmiset eivät vaan jaksa enää toisiaan. Kaikki pitäisi tehdä miten itse haluaa ja mitään joustavuutta ja ymmärrystä ei löydy toiseen suuntaan.
Onko tää ollut aina näin vaikeaa vai nykyajan ongelma? Ei ihme, että yksinäisyys lisääntyy kun kaikki on niin hemmetin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette olleet viikottain yhdessä ja nyt tästä yhdestä kertaa nostat tällaisen haloon. Taidat melko dominoiva, jolle on vaikea vastata kieltävästi, joten päätti olla vastaamatta laisinkaan. Minä olisin vaan miettinyt, ettei häntä nyt kiinnosta juhlat eikä kehtaa kieltäytyä enkä olisi asiaa sen kummemmin miettinyt.
Sisälukutaito. Viikoittain yhteydessä, ei yhdessä tapaamisen merkeissä. Emme olleet nähneet hetkeen tässä viestin lähettämisen hetkillä, ja kysyin ja ehdotin ottamatta asiaa enää puheeksi uudelleen. Kauhean painostavaksi ihmiset kokevat omat ystävänsä! Ehkä tässä on vastaus ketjuun: ihmiset eivät yksinkertaisesti puhu suoraan. Eivät osaa eivätkä kykene. Jos puhuu, toinen loukkaantuu.
No kyllä tuo on painostavaa, että aletaan järjestää juhlia toisen puolesta. Kaveri sai uuden työpaikan, mutta ei missään nimessä halunnut sitä juhlistaa, koska tilanne on kuitenkin epävarma vielä koeajan ja muutenkin tämän koronatilanteen takia. Jos tilanteet muuttuvat, niin viimeisenä tullut lähtee sitten ensimmäisenä. Varmaan olisi tuntenut olonsa painostavaksi, jos olisin alkanut ensin järjestellä asiaa hänen puolestaan vaikka hyviä ystäviä ollaankin.
Onko juhlistaa näin vieras sana ihmisille? Mikä Juhla ja mieletön järkkääminen se on, että 2 ihmistä hakee chicosista tai mäkkäristä ruoat? Pitää mennä kävelylle mainitsrmatta työtä ollenkaan.
No nuo olisi just huonoimmat sapuskat ikinä. Ainakin itse haluaisin kokata kunnon sapuskat, mutta nyt ei jaksaisi. Olisin kyllä kaverina vastannut, että kiitos, mutta katellaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä viestiketjustakin näkee, miten vaikeaa nykyään ihmisten kanssa toimiminen on. En jaksa ystävyyssuhteita enää ollenkaan, kun aina joku loukkaantuu eri tavalla tulkitusta viestistä ja tavasta kommunikoida. En Ap siis syytä sinua mistään. Tässäkin ketjussa ihmiset ovat olleet tuohtuneita siitä, että Ap järjestää juhlat ystävän puolesta, vaikka kyse ei ole siitä. Joku piti kummallisena sitä, että Ap kutsuu itse itsensä kylään. Toista taas sapetti ylipäätään se, että joku viitsii ottaa häneen yhteyttä silloin kun hän ei itse halua. Tuntuu muutenkin siltä, että ihmiset eivät vaan jaksa enää toisiaan. Kaikki pitäisi tehdä miten itse haluaa ja mitään joustavuutta ja ymmärrystä ei löydy toiseen suuntaan.
Onko tää ollut aina näin vaikeaa vai nykyajan ongelma? Ei ihme, että yksinäisyys lisääntyy kun kaikki on niin hemmetin vaikeaa.
Sama ajatus ollut itselläni. Usein ketjuissa osa nostaa vielä kommentteja ja omaa paremmuuttaan kommentoimalla, että aloittajahan on täysin empatiakyvytön. Siis nykyään kun kysyy haluaako toinen tavata, ei ole empatiakykyä. Toinen kertoo, että pitää mennä ovelle ja kysyä suoraan milloin sopii, kun toinen vielä syyttää liiallisesta organisoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo olisi just huonoimmat sapuskat ikinä. Ainakin itse haluaisin kokata kunnon sapuskat, mutta nyt ei jaksaisi. Olisin kyllä kaverina vastannut, että kiitos, mutta katellaan myöhemmin.
Eli provoilet täällä ihan täysiä. Ystäväni ei ole ruoan laittaja, ja pitäisi kokata? Ylhäällä kommentoitiin myös, että ei kaikilla ole varaa hienoon ravintolaruokaan. Chicos ei ole sellainen, eikä pizza eikä McDonalds. Mua naurattaa jo tää säätöketju. Ihmisillä on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan tuo kaverille selväksi?
Jos ei "haluatko juhlistaa vaikka hakemalla pizzat" ole liian vaikeaselkoinen kysymys. Mutta siis täällähän on jo kommentoitu, että osa ruoista on liian kalliita, osa paskoja, osa liian organisoimista ja liian isot yllätyspirskeetkin tästä saatiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus ollut itselläni. Usein ketjuissa osa nostaa vielä kommentteja ja omaa paremmuuttaan kommentoimalla, että aloittajahan on täysin empatiakyvytön. Siis nykyään kun kysyy haluaako toinen tavata, ei ole empatiakykyä. Toinen kertoo, että pitää mennä ovelle ja kysyä suoraan milloin sopii, kun toinen vielä syyttää liiallisesta organisoimisesta.
Ei, vaan kun toinen vastaa tapaamisehdotukseen hymiöllä, ap alkaa helliä loukkaantumisen tunteita sen sijaan, että joko jatkaisi keskustelua tai antaisi hakuprosessin uuvuttamalle, koeajalla keikkuvalle ystävälle aikaa ja ehkä jopa sitä EMPATIAA.
Luulisi, että nimenomaan pitkässä ystävyydessä olisi joko varaa antaa vähän löysää tai kykyä selvittää asia –ehkä jopa molempia.
Aloitus on kaikenkaikkiaan outo.
Aloittaja on mielessään keksinyt kaikenlaisia skenaarioita ja vaihtoehtoja ja loukkaantuu niistä omista ajatuksistaan.