Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön

Vierailija
13.05.2021 |

Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)

Kommentit (365)

Vierailija
41/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa ei ole mitään pahaa että sanoo "hei onnea työpaikasta, mentäiskö juhlistamaan vaikka terassille joku ilta" tms. Siis en oikeasti näe tuossa yhtään mitään pahaa. 

Ainoastaan sellainen voisi nähdä pahaa, joka ei halua viettää aikaa kaverinsa kanssa. Taitaa olla sellaisesta nyt valitettavasti kyse. AP, hän ei taida olla kunnon ystävä sinulle muttei kehtaa sanoa sitä, mikä on raukkamaista..

Vierailija
42/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen hymiön hän lähetti? Itse voisin vastata tuollaiseen ehdotukseen hymyllä tai peukulla. Tarkoittaa sitä, että hyvä idea, sovitaan tästä vähän myöhemmin.

Olen eri, mutta en kyllä ymmärtäisi pelkkää hymiötä myöntyväksi vastaukseksi. Ei kysymyksiin yleensä vastata hymyilemällä. Peukun ymmärtäisin niin, että sopii. Mutta pelkästä hymiöstä miettisin, ettei ehkä halua lähteä. Ei vaan kehtaa suoraan kieltää, vaan vitkuttelee vastaamista hamaan tuvaisuuteen hymyilemällä. Näin mä tulkitsisin.

Sivusta: itsekin tulkitsisin pelkän hymiön aivan kaikkena muuna, kuin suostumuksena kutsuun. Eniten siitä tulee fiilis, että henkilö vaivaantui kysymyksestä, ja kun ei kehdannut suoraan kieltäytyäkään, laittoi hymiön ikään kuin merkiksi, että on noteerannut viestin. Nyt pelaa aikaa, että asia (toivon mukaan) unohtuisi itsestään. Joillain ei vain ole käytöstapoja, ja pelätään liikaa mielenpahoittamista (vaikka tässä tapauksessa ironisesti kutsun lähettäjän mieli tod. näk. pahentuu vain enemmän).

Jos ihan livenä kysyisin joltain ystävältä tuon tapaisen kysymyksen ja saisin vastaukseksi pelkkää hymyilyä niin miettisin vain että mitähän v"ttua. Yhtä outoa se olisi viestien muodossa. Enpä varmaan jaksaisi tuhlata enempää aikaa tuollaiseen tyyppiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap.  Otat puheeksi yksittäistapauksen, jossa et saa kaipaamaasi selkeää vastausta kaveriltasi.  

On lähtökohta, että suoriin kysymyksiin ja ehdotuksiin on kohteliasta vastata. Koskee niin hääkutsuja kuin lenkille lähtöäkin.

Mutta toinen näkökulma on se, miten itse voit toimia selkeyden eteen.   Minulle on ollut tärkeä oivallus Keep it simple -ajattelu. Jos toivot jotain, pyydä sitä.  Hymiön lähettäminen ei kuitenkaan ole piste keskustelulle.  Voit edelleen ilmaista, että haluat vastauksen. Omaan suuhusi sopivat sanat:  Mikä ilta sinulle sopisi? Voin tuoda takeaway ruoat, jos keität kahvit - tms.   Eli voit keskittyä omaan selkeyteesi ja ilmaista toiveen yksiselitteisestä vastauksesta ilman närkästymistä tai tilanteen tulehtumista. Olisiko tämä sinulle okei?

Siis tuossahan jo painostetaan siihen julimiseen, kun heti kysytään mikä ilta sinulle sopisi ja lähes määrätään jo keittämään kahvitkin. Kyllä on melkoista päällepäsmäröintiä toisen puolesta. Ja muutenkin antakaan toisten järjestää omat juhlansa ja sanokaa vaan, että olisi mukava tavata joskus muuten vaan ja toinen voi sitten ehdottaa sitä aikaa vaikka myöhemmin, kun siltä tuntuu. Ehkä on nyt tosi väsynyt vaan.

Vierailija
44/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä voi olla vaikeeta.

Vierailija
45/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on varmaan koeaika eikä halua vielä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Liian ennenaikaista juhlia. 

Vierailija
46/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat juhlia kaverin uutta työtä?

Oletko jotenkin hyvin introvertti, kysyjä? Oletko sellainen, joka menee töihin ja nukkumaan ja näkee ystäviään kerran vuodessa, ilman mitään iloja?

Ap

No en minä ainakaan tykkäisi, että mitään juhlia aletaan järjestää uuden työni puolesta, jos itseäni ei kiinnosta koko juhliminen.  Mieluummin näkisin vaikka kävelylenkillä muuten vaan. 

Ei juhla. Hakea ruokaa kahdestaan. Rentoa tekemistä, juhlistaa yhdessä. Luitko aloitustani ollenkaan kun kuitenkin edelleen olet täällä ihmettelemässä? Koetko ystäviesi pyynnöt juuri tällaisina ahdistavina tunkeamisina? Luultavasti.

Kyllä tuntisin, jos asioita aletaan järjestää minun puolestani. Todennäköisesti hän on ihan poikki sen prosessin myötä ja haluaa nyt vain levätä. 

Mä en ymmärrä miksei ystävälle voi tällaisissa asioissa sanoa suoraan, että "ei kiitos, tällä hetkellä haluaisin vain levätä" ja pyytää ymmärrystä. En pitäisi oikeana ystävyyssuhteena jos ei voi tuon vertaa avautua. Ehkä tuo henkilö ei pidäkään ap:ta ystävänä ja ap:n kannattaisi vain pistää homma poikki tai unohtaa suhde jonnekin tuttavuustasolle?

Minä olen myös introvertti, mutta osaan ilmaista rajani ja tajuan, että epäselvä kommunikointi ei johda mihinkään hyvään.

Vierailija
47/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloittaja vaikuttaa tunkeilevalta ja ahdistavalta ihmiseltä.

Toitko viestissäsi esille, että tarkoitus ei ole järjestää isoja juhlia, vaan te kaksi vain?

Entä oletko varma, että kaverisi haluaa juhlia työpaikkansa, entä haluaako juhlia juuri sinun kanssasi kahdestaan?

Jotenkin maaninen olo tulee tuosta aloittajan analysoinninstakin ja hirvittävä litania, mitä joku hymiö tarkoittaa. Miksi et itse soittanut ja kysynyt, jos jäi epäselväksi? Miksi ylipäätänsä kysyt viestillä, etkä soita, jos kerran niin pitkän linjan ystäviä olette?

Itse vastaan useinkin hymynaamalla. Neutraaleissa asioissa (joku kertoo jotain kuulumistaan tai laittaa kuvan) se tarkoittaa juurikin sitä, että "kiva juttu". Siis hymyilevä naama on positiivinen juttu. "olen iloinen puolestasi" -tyyppinen asia. 

Jos joku kysyisi, että juhlitaanko ja se olisi mielestäni ihan kiva idea, mutta en juuri sillä sekunnilla ehdi kyselemään tarkemmin, että milloin ja missä ja millä tavoin, ketä mukana, mitä syödään jne. niin laittaisin juurikin hymynaaman. Tarkoittaa siis sitä, että "kiva idea, palataan asiaan."

Minulla ei useinkaan ole mitään kommentoitavaa, jos joku laittaa kuvia vaikkapa lapsestaan tai kertoo, että on juuri käynyt koiransa kanssa lenkillä tms. kuulumista. En jaksa alkaa väkisin keksimään jotain sopivaa kommentoitavaa asiaan "olitpa reipas", "reipas lapsi" "kaunis lapsi", "kiva kun teillä paistaa aurinko", "hieno juttu", tms. minkä mielestäni voisi paljon ennemminkin joku tulkita vittuiluna tai vähintäänkin sarkastisena.  Hymiö on mielestäni neutraali tapa kommentoida, että "kiitos kuvasta tai kiitos kuulumisista, oli kiva kuulla." 

EI OLE TULLUT MIELEENKÄÄN ETTÄ JOKU TULKITSEE HYMYILEVÄÄ NAAMAA NEGATIIVISESTI !!!!!!

Vierailija
48/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä hymiöitä on sitten niin monenlaisia?

Eikö hymyilevä naama ole positiivinen ja surullinen surullinen, vihainen vihainen?

Jonkun silmiä pyörittelevän  tai murjottavan kokisin tuossa tilanteessa negatiivisinena.

Vierailija
49/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat juhlia kaverin uutta työtä?

Oletko jotenkin hyvin introvertti, kysyjä? Oletko sellainen, joka menee töihin ja nukkumaan ja näkee ystäviään kerran vuodessa, ilman mitään iloja?

Ap

No en minä ainakaan tykkäisi, että mitään juhlia aletaan järjestää uuden työni puolesta, jos itseäni ei kiinnosta koko juhliminen.  Mieluummin näkisin vaikka kävelylenkillä muuten vaan. 

Ei juhla. Hakea ruokaa kahdestaan. Rentoa tekemistä, juhlistaa yhdessä. Luitko aloitustani ollenkaan kun kuitenkin edelleen olet täällä ihmettelemässä? Koetko ystäviesi pyynnöt juuri tällaisina ahdistavina tunkeamisina? Luultavasti.

Kyllä tuntisin, jos asioita aletaan järjestää minun puolestani. Todennäköisesti hän on ihan poikki sen prosessin myötä ja haluaa nyt vain levätä. 

Mä en ymmärrä miksei ystävälle voi tällaisissa asioissa sanoa suoraan, että "ei kiitos, tällä hetkellä haluaisin vain levätä" ja pyytää ymmärrystä. En pitäisi oikeana ystävyyssuhteena jos ei voi tuon vertaa avautua. Ehkä tuo henkilö ei pidäkään ap:ta ystävänä ja ap:n kannattaisi vain pistää homma poikki tai unohtaa suhde jonnekin tuttavuustasolle?

Minä olen myös introvertti, mutta osaan ilmaista rajani ja tajuan, että epäselvä kommunikointi ei johda mihinkään hyvään.

En tiedä, kun itse kyllä sanoisin. 

Vierailija
50/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi monet tivaa että mikset soita. Mikä siinä viestittelyssä on niin vaikeaa? Ei nykyään soiteta puheluita, viesteihin saa vastata silloin kun haluaa.

Vierailija
51/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap.  Otat puheeksi yksittäistapauksen, jossa et saa kaipaamaasi selkeää vastausta kaveriltasi.  

On lähtökohta, että suoriin kysymyksiin ja ehdotuksiin on kohteliasta vastata. Koskee niin hääkutsuja kuin lenkille lähtöäkin.

Mutta toinen näkökulma on se, miten itse voit toimia selkeyden eteen.   Minulle on ollut tärkeä oivallus Keep it simple -ajattelu. Jos toivot jotain, pyydä sitä.  Hymiön lähettäminen ei kuitenkaan ole piste keskustelulle.  Voit edelleen ilmaista, että haluat vastauksen. Omaan suuhusi sopivat sanat:  Mikä ilta sinulle sopisi? Voin tuoda takeaway ruoat, jos keität kahvit - tms.   Eli voit keskittyä omaan selkeyteesi ja ilmaista toiveen yksiselitteisestä vastauksesta ilman närkästymistä tai tilanteen tulehtumista. Olisiko tämä sinulle okei?

Eli ensin olen pihi ja empatiakyvytön, ja tungen omituisia juhlistamispyyntöjä. Sitten pitää tunkea ovelle ruokien kanssa. Ihmiset ovat HYVIN erilaisia. Kyllähän se pitäisi ystävältä tulla suoraan, että onpa hyvä idea, tai ettei pysty. Ehdottamasi tapa on todella hyvä, mutta koen, että tähän vastaus hyvin todennäköisesti on "katellaan."

Vierailija
52/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi monet tivaa että mikset soita. Mikä siinä viestittelyssä on niin vaikeaa? Ei nykyään soiteta puheluita, viesteihin saa vastata silloin kun haluaa.

Soittamalla kuulee enemmän niitä toisen fiiliksiä ja tuntemuksia eikä mahdollisesti edes ehdota niitä juhlia tässä vaiheessa. Viesteillä voi tulla vaan turhia väärinkäsityksiä  ja tällaisia spekulointeja. Siis miksi kaverille ei voi soittaa? 

Vierailija
53/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hymiö tai sydän kirjoitti:

Minusta aloittaja vaikuttaa tunkeilevalta ja ahdistavalta ihmiseltä.

Toitko viestissäsi esille, että tarkoitus ei ole järjestää isoja juhlia, vaan te kaksi vain?

Entä oletko varma, että kaverisi haluaa juhlia työpaikkansa, entä haluaako juhlia juuri sinun kanssasi kahdestaan?

Jotenkin maaninen olo tulee tuosta aloittajan analysoinninstakin ja hirvittävä litania, mitä joku hymiö tarkoittaa. Miksi et itse soittanut ja kysynyt, jos jäi epäselväksi? Miksi ylipäätänsä kysyt viestillä, etkä soita, jos kerran niin pitkän linjan ystäviä olette?

Itse vastaan useinkin hymynaamalla. Neutraaleissa asioissa (joku kertoo jotain kuulumistaan tai laittaa kuvan) se tarkoittaa juurikin sitä, että "kiva juttu". Siis hymyilevä naama on positiivinen juttu. "olen iloinen puolestasi" -tyyppinen asia. 

Jos joku kysyisi, että juhlitaanko ja se olisi mielestäni ihan kiva idea, mutta en juuri sillä sekunnilla ehdi kyselemään tarkemmin, että milloin ja missä ja millä tavoin, ketä mukana, mitä syödään jne. niin laittaisin juurikin hymynaaman. Tarkoittaa siis sitä, että "kiva idea, palataan asiaan."

Minulla ei useinkaan ole mitään kommentoitavaa, jos joku laittaa kuvia vaikkapa lapsestaan tai kertoo, että on juuri käynyt koiransa kanssa lenkillä tms. kuulumista. En jaksa alkaa väkisin keksimään jotain sopivaa kommentoitavaa asiaan "olitpa reipas", "reipas lapsi" "kaunis lapsi", "kiva kun teillä paistaa aurinko", "hieno juttu", tms. minkä mielestäni voisi paljon ennemminkin joku tulkita vittuiluna tai vähintäänkin sarkastisena.  Hymiö on mielestäni neutraali tapa kommentoida, että "kiitos kuvasta tai kiitos kuulumisista, oli kiva kuulla." 

EI OLE TULLUT MIELEENKÄÄN ETTÄ JOKU TULKITSEE HYMYILEVÄÄ NAAMAA NEGATIIVISESTI !!!!!!

Hei, rauhoitu vähän. Emme olleet nähneet kuukausiin ystäväni kanssa, ja ehdotin tapaamista iloisissa merkeissä, ihan kahdestaan. Jos koet ihmiset noin tunkeviksi, niin miten pidät yhteyttä? Ihmisillä jotka ei kommunikoi pieniin asioihin kuten kuviin miettivätkin varmaan, että kaikki koetaan tungettelevana. Tästä jopa introverteimmät ystäväni ovat puhuneet itsekin, että on hyvin kummallista, ettei nykyään kommentoida mitään edes kuvaviesteihin.

Ap

Vierailija
54/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Eikö tuo ole melko epäkohteliasta kutsua itsensä toisen luo kylään? Kutsuisi edes omaan kotiinsa. 

Vierailija
55/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette olleet viikottain yhdessä ja nyt tästä yhdestä kertaa nostat tällaisen haloon. Taidat melko dominoiva, jolle on vaikea vastata kieltävästi, joten päätti olla vastaamatta laisinkaan. Minä olisin vaan miettinyt, ettei häntä nyt kiinnosta juhlat eikä kehtaa kieltäytyä enkä olisi asiaa sen kummemmin miettinyt. 

Vierailija
56/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin, jos haluaisit juhlistaa omaa työtäsi. Mutta tuo että haluat alkaa järkkäillä kaverin elämää ja juhlia ja loukkaannut, kun hän yllättäen haluaa ihan itse päättää mitä juhlii ja mitä ei, on minusta vähän rajatonta käytöstä. Ehkä sinulla ap on tapana päsmäröidä tätä ystävää muutenkin, neuvoa ja järkkäillä vähän sitä sun tätä? Minulla on tällainen ystävä joka elää minun elämääni minun puolestani, ja välillä tekisi mieli sanoa että keskity nyt vaan omaasi. Ehkä ystävälläsi on samanlaisia mietteitä, ja uusi työ on useasti aika kuluttava asia eikä siihen kaipaa mitään tuppautuvaa organisaattoria kertomaan viereen miten sitä pitäisi elää. Anna ap ystävällesi vähän rauhaa.

En ole hänelle tästä loukkaantuneena viestitellyt, jos sitä ajattelet. Oikeastaan hän sai haluamansa, sillä en ole enää kysynyt. En osaa sanoa millaisia ihmisiä sinulla on ystävinä, jos koet heidät organisaattoreiksi ja häiritseviksi. Lisäksi voit harjoittaa otsikon lukutaitoa: aiheena ei ollut MIKSI EMME NÄE ENÄÄ, vaan miksi ihmiset eivät puhu suoraan.

Vierailija
57/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette olleet viikottain yhdessä ja nyt tästä yhdestä kertaa nostat tällaisen haloon. Taidat melko dominoiva, jolle on vaikea vastata kieltävästi, joten päätti olla vastaamatta laisinkaan. Minä olisin vaan miettinyt, ettei häntä nyt kiinnosta juhlat eikä kehtaa kieltäytyä enkä olisi asiaa sen kummemmin miettinyt. 

Sisälukutaito. Viikoittain yhteydessä, ei yhdessä tapaamisen merkeissä. Emme olleet nähneet hetkeen tässä viestin lähettämisen hetkillä, ja kysyin ja ehdotin ottamatta asiaa enää puheeksi uudelleen. Kauhean painostavaksi ihmiset kokevat omat ystävänsä! Ehkä tässä on vastaus ketjuun: ihmiset eivät yksinkertaisesti puhu suoraan. Eivät osaa eivätkä kykene. Jos puhuu, toinen loukkaantuu.

Vierailija
58/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa ei ole mitään pahaa että sanoo "hei onnea työpaikasta, mentäiskö juhlistamaan vaikka terassille joku ilta" tms. Siis en oikeasti näe tuossa yhtään mitään pahaa. 

Ainoastaan sellainen voisi nähdä pahaa, joka ei halua viettää aikaa kaverinsa kanssa. Taitaa olla sellaisesta nyt valitettavasti kyse. AP, hän ei taida olla kunnon ystävä sinulle muttei kehtaa sanoa sitä, mikä on raukkamaista..

Niin, ehkä tässä on enemmän kyse siitä, ettei ennen ole tällaisia merkkejä ollut ilmassa. On ollut normaalia tavata, jomman kumman ehdottamana, vaikka olisi ollut kiireiset kuukaudet välissä jolloin ei tapaamisia. Sillähän se 30 vuoden ystävyys on rakennettu, ei sillä, mitä tässäkin ketjussa on riehuttu empatiakyvyttömyydestä ja tunkeilusta, kun kehtaa ehdottaa.

Ihmeellisiä ovat tämän palstan ihmisten ystävyyssuhteet. Ihmeellisen kevyitä. Kevyitä unohtaa ja kevyitä mennä jos huvittaa.

Ap

Vierailija
59/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi sinä alat järjetämään niitä juhlia eikö kaveri ne järjestä, jos siltä tuntuu? 

En varsinaisesti pidä sitä juhlana, jos kysyn, juhlistetaanko pitkää työnhakuprosessin päättymistä, hakemalla vaikka hyvää ruokaa illaksi, kun hän on kertonut olleensa todella prosessin pyörteissä. Juhlistaminen koetaan useissa maissa iloiseksi tavaksi olla yhdessä.

Oletko itse koskaan ollut todella ”prosessin pyörteissä”? Se on valtavan uuvuttavaa. Tuollaisen jälkeen tekee lähinnä mieli maata levynä lattialla. Ilta ystävän kanssa sitten vähän myöhemmin.

Niin, yksi tarvitsee lepoa, joku toinen taas seuraa. Koska emme voi arvailla mikä on kenenkin tarve, niin sitä varten pitäisi osata _aikuisena ihmisenä_ kertoa kauniisti pyytäjälle (30 vuotta tunteneille!), mikä se oma tilanne on.

Ymmärrän ap:n turhautumisen tosi hyvin. Toisaalta tällaisella hymiöviestijällä on ongelma itsellään, yleensä tällaiset epäselvät viestijät ovat myös omien tunteidensa kanssa vähän ulalla, eivät tunnista niitä ja siksi myös viestintä on mitä on.

Vierailija
60/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisälukutaito. Viikoittain yhteydessä, ei yhdessä tapaamisen merkeissä. Emme olleet nähneet hetkeen tässä viestin lähettämisen hetkillä, ja kysyin ja ehdotin ottamatta asiaa enää puheeksi uudelleen. Kauhean painostavaksi ihmiset kokevat omat ystävänsä! Ehkä tässä on vastaus ketjuun: ihmiset eivät yksinkertaisesti puhu suoraan. Eivät osaa eivätkä kykene. Jos puhuu, toinen loukkaantuu.

No kyllä tuo on painostavaa, että aletaan järjestää juhlia toisen puolesta. Kaveri sai uuden työpaikan, mutta ei missään nimessä halunnut sitä juhlistaa, koska tilanne on kuitenkin epävarma vielä koeajan ja muutenkin tämän koronatilanteen takia. Jos tilanteet muuttuvat, niin viimeisenä tullut lähtee sitten ensimmäisenä. Varmaan olisi tuntenut olonsa painostavaksi, jos olisin alkanut ensin järjestellä asiaa hänen puolestaan vaikka hyviä ystäviä ollaankin.