Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön

Vierailija
13.05.2021 |

Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)

Kommentit (365)

Vierailija
101/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas jäi ap:n viestistä epäselvä vaikutelma. Mistä haluat hakea ruokaa ja minne se mennään syömään? Kuka maksaa? Milloin mentäisiin? Hymyilevä hymiö tarkoittaisi käsitykseni mukaan, että idea on ehkä varteenotettava, jos vaan vähän tarkemmin tietää, mitä on tulossa. Alunperin ehdotus oli aika väljällä pohjalla eli syödäänkö yhdessä joskus jossain jotain noutoruokaa.

Nykyään ei voi tehdä muita kuin väljiä ehdotuksia, jottei päädy av palstan inhoamaksi organisaattoriksi. Itsehän ne juhlinnat pitää järjestää itselleen, ettei vain tunkea päälle.

Ap

Vierailija
102/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri saamaisillani uuden, mieluisen työpaikan (vielä jännitetään lopputulosta, mutta hyvältä näyttää), jos joku kaveri laittaisi, että haetaanko hampparit sen kunniaksi, niin tulisi kyllä mieleen, että roskaruokaa siis roskatyöpäikan johdosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihme marttyyri.

Vierailija
104/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas jäi ap:n viestistä epäselvä vaikutelma. Mistä haluat hakea ruokaa ja minne se mennään syömään? Kuka maksaa? Milloin mentäisiin? Hymyilevä hymiö tarkoittaisi käsitykseni mukaan, että idea on ehkä varteenotettava, jos vaan vähän tarkemmin tietää, mitä on tulossa. Alunperin ehdotus oli aika väljällä pohjalla eli syödäänkö yhdessä joskus jossain jotain noutoruokaa.

TÄMÄ JUURI!

Ei ihme, että aloittaja saa epäselvän vastauksen, kun on itse epäselvä!

Vaaditaan kyllä vastavuoroisuutta suunnittelussa. Jos toinen ehdottaa ensi viikolle juhlintaa kahden kesken ja toinen vastaa hymiöllä, ei ole vastavuoroisuutta. Toinen osoittaa kyllä innostuksensa, jos sellaista on.

Vierailija
105/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse juuri saamaisillani uuden, mieluisen työpaikan (vielä jännitetään lopputulosta, mutta hyvältä näyttää), jos joku kaveri laittaisi, että haetaanko hampparit sen kunniaksi, niin tulisi kyllä mieleen, että roskaruokaa siis roskatyöpäikan johdosta. 

Jos sä itse pidät työtäsi roskana, se ei ole muiden mielipide, vaikka kysyisi sinua kokkaamaan itselleen, fine diningiin tai McDonaldsiin. Ystäväni ei ole fine dining ihmisiä, eikä pidä monistakaan asioista, joista voisi kuvitella, sillä ei alkoholin käyttämättömyyden vuoksi suosi mitään siihen viittaavaa tekemistä.

Vierailija
106/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat juhlia kaverin uutta työtä?

Oletko jotenkin hyvin introvertti, kysyjä? Oletko sellainen, joka menee töihin ja nukkumaan ja näkee ystäviään kerran vuodessa, ilman mitään iloja?

Ap

Vaikutat aika mustavalkoiselta ja hyökkäävältä ihmiseltä. Ei se että on introvertti ja viihtyy kotona, tarkoita sitä että elämässä ei olisi mitään iloja.

Vierailija
107/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse parikymppinen. Ystäväporukassani on täysin normaalia että on juhlistettu esim. opiskelu- tai työpaikkaa pienimuotoisesti drinkeillä, kakkukahveilla, illallisella tms. Aloite on saattanut tulla paikan saaneelta itseltään tai joltakulta muulta ystäväporukassa. Olin luullut tämän olevan ihan tavallista toimintaa. Nykyaikana kun ei mikään työpaikkakaan (ainakaan oman alan tai pitkä työsopimus) ole varma juttu. Varsinkin parikymppisenä kun on pikkuhiljaa siirrytty uralla eteenpäin parempipalkkaisiin paikkoihin on juhlistaminen tuntunut hyvältä. Kivahan se vain on jos kaverikin iloitsee sun puolesta ja haluaa juhlistaa.

Huom. itse olen hyvin introvertti ihminen. Sanon kuitenkin suoraan jos joskus en ole seuratuulella. Pidän outona jos ei voi vain suoraan sanoa jos ei halua jostain syystä juhlistaa.

Vierailija
108/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä ärsyttäisi, jos saisin uuden työpaikan tai mikä mun elämässä onnistuminen/juhla olisikaan ja joku kaveri kysyisi, että juhlitaanko, tehdään sitä ja sitä. Se ketä juhlistaminen koskee, tekee aloitteen.

Itse minimoin kaikki ns juhlat.

Yleensä nuo juhlat liittyy vain uteluihin - esim yksi tuttu haluaa välillä tavata. Kyselee ja utelee ja sitten soittelee kaveripiirin läpi ja kertoo kaiken eteenpäin.

Seuraavaksi uunotan sitä kunnolla ja keksin jonkun ihan älyttömän jutun.

Vierailija
109/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin hyvin introvertti, kysyjä? Oletko sellainen, joka menee töihin ja nukkumaan ja näkee ystäviään kerran vuodessa, ilman mitään iloja?

Ap

Vaikutat aika mustavalkoiselta ja hyökkäävältä ihmiseltä. Ei se että on introvertti ja viihtyy kotona, tarkoita sitä että elämässä ei olisi mitään iloja.

Huomaan, että introvertit ovat täällä suuresti äänessä ja loukkaantuneet tästäkin kommentista.

Vierailija
110/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä on vaihtoehto? Pam, en pidä sinusta enää. Pam, en ole kiinnostunut seurastasi enää. Miten sen voi sanoa? Usein kyse ei ole edes siitä että sinussa on jotain vikaa vaan että jokin hänen elämässään on muuttunut ja hän tarvitsee jotain muuta nyt.

Vierailija
111/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen itse hyvin introvertti mutten kokenut aloittajan kysymystä mitenkään loukkaavaksi. Itsekin ihmettelen millaista elämää oikein elää jos ei ymmärrä mitä juhlistamista voisi olla siinä että ystävä on nähnyt paljon vaivaa ja saavuttanut tavoitteensa (eli uuden työpaikan).

Vierailija
112/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse parikymppinen. Ystäväporukassani on täysin normaalia että on juhlistettu esim. opiskelu- tai työpaikkaa pienimuotoisesti drinkeillä, kakkukahveilla, illallisella tms. Aloite on saattanut tulla paikan saaneelta itseltään tai joltakulta muulta ystäväporukassa. Olin luullut tämän olevan ihan tavallista toimintaa. Nykyaikana kun ei mikään työpaikkakaan (ainakaan oman alan tai pitkä työsopimus) ole varma juttu. Varsinkin parikymppisenä kun on pikkuhiljaa siirrytty uralla eteenpäin parempipalkkaisiin paikkoihin on juhlistaminen tuntunut hyvältä. Kivahan se vain on jos kaverikin iloitsee sun puolesta ja haluaa juhlistaa.

Huom. itse olen hyvin introvertti ihminen. Sanon kuitenkin suoraan jos joskus en ole seuratuulella. Pidän outona jos ei voi vain suoraan sanoa jos ei halua jostain syystä juhlistaa.

Kiitos, kiva kuulla välillä pointin ymmärtänyttä ja tällaista ihan ystävällistäkin kommentointia aiheeseen siitä, MIKSI EI PUHUTA SUORAAN. Jotain muuta kuin pizzan hintaan tai ravintolan laatuun liittyen.

Ap

Vierailija
113/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä on vaihtoehto? Pam, en pidä sinusta enää. Pam, en ole kiinnostunut seurastasi enää. Miten sen voi sanoa? Usein kyse ei ole edes siitä että sinussa on jotain vikaa vaan että jokin hänen elämässään on muuttunut ja hän tarvitsee jotain muuta nyt.

Jos viestittely jatkuu hänen aloitteestaan muttei ikinä halua tavata, voisi sanoa toisen ehdottaessa, että pam, olen väsynyt enkä kaipaa nyt sellaista.

Vierailija
114/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kiva kuulla välillä pointin ymmärtänyttä ja tällaista ihan ystävällistäkin kommentointia aiheeseen siitä, MIKSI EI PUHUTA SUORAAN. Jotain muuta kuin pizzan hintaan tai ravintolan laatuun liittyen.

Ap

Siksi että suoraan puhuminenkin on tavallaan kiintymyksen yksi aste. Et ilmeisesti ole sillä asteella ja siksi hän ei puhu suoraan.

-eri

Vierailija
115/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaikea tulkita - joku voi loukkaantua jos puhutaan suoraan ja kieltäydytään kutsusta.

Tietyt ihmiset eivät pysty hyväksymään EI vastausta.

Vierailija
116/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyin puolituttua joskus seuraksi, vastasi van hymiöllä. Otin sen että oli vähän alentavaa että ei vastannut kiitos mutta ei kiitos, laittoi vaan tyhmän hymyilevän hymiön. Kysymyksessäni ei ollut mitään tyhmää. En kuullut hänestä enkä itse laittanut enää mitään.

Miten joku oikeasti voi loukkaantua hymiöistä?

Ei kaikki osaa kirjoittaa hyvää tekstiä.

Yleensä jos kysytään suora kysymys, niin siihen vastataan. Voit kirjoittaa vaikka OK tai sopii tai en ehdi nyt. Ei vaadi hirveetä kielellistä osaamista. Mutta jos joku kysyy suoran kysymyksen ja vastaus on hymyilyä, niin mä tulkitsen, että ehdotus on huono tai ison hymyn kohdalla jopa naurettava.

Jos joku kysyy sulta juhlissa, että "otatko kakkua?" Ja sä hymyilet, etkä sano mitään. Niin mä tulkitsen, että et ota. Ilmeisesti kakku näyttää yököttävältä, naurettavalta tms. Ellet sitten eleilläsi vahvasti ilmaise muuta esim. olet tulossa lautanen suorana kakkua kohti.

Vierailija
117/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun vaan viestitellään eikä soitella. Kaveri on voinut omasta mielestään vastata hyvinkin selvästi sillä hymiöllä ja ap ei taas ole uskaltanut kysyä mitä hän tarkoittaakaan ja tässä on sitten tilanne. 

Vierailija
118/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta jos olette olleet ystäviä jo 30 vuotta, onko tämä hymiöillä vastaaminen alkanut vasta viime aikoina vai onko se ollut hänen tapansa vastata jo pidempään? Entä onko hän muuten nyt pandemia-aikana ollut innokas tapaamaan sinua? Pelkkä hymynaama voi tarkoittaa samaa kuin yläpeukku eli ystäväsi mielestä ideasi oli ihan kiva ja koska sinä ehdotit tällaista, hän jäi odottamaan, että kerrot tarkemmin ideastasi. Ts olitko siis aikeissa kutsua hänet kotiisi vai ajattelitko, että syötte pizzaa hänen luonaan. Vai jossain muualla. Olitko ajatellut tarjota hänelle pizzat vai ajattelitko, että hän järjestää kaiken tai kumpikin maksaa omansa. 

Vierailija
119/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen itse hyvin introvertti mutten kokenut aloittajan kysymystä mitenkään loukkaavaksi. Itsekin ihmettelen millaista elämää oikein elää jos ei ymmärrä mitä juhlistamista voisi olla siinä että ystävä on nähnyt paljon vaivaa ja saavuttanut tavoitteensa (eli uuden työpaikan).

Se työpaikka voi olla vielä epävarma eikä ole aihetta mihinkään julistamiseen vielä. Monella on kuitenkin se koeaika vielä 

Vierailija
120/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"haluatko juhlistaa vaikka hakemalla pizzat"

Aloittajan ystävä on saanut uuden työpaikan.  Todennäköisest panostanut siihen ihan hulluna ja tehnyt ihan jumalattoman määrän työtä saadakseen tuon paikan. -Ja sitten ap heittää ikäänkuin kettuillakseen, että onnea vaan ja haetaanko pizzat. Oikeesti? Noinko vähän ap arvostaa ystävän uutta työpaikkaa? Itse olisin kyllä loukkaantunut moisesta keljuilusta. Jos on iloinen puolestani, niin miksei voi laittaa vain, että onnea uudesta työpaikasta.  Jos taas ei pidä sitä minään saavutuksena, niin voiko olla vain hiljaa, eikä kettuilla?

Itse juhlistin uutta työpaikkaani pienellä seurueella hienommassa ravintolassa, josta lähdimme jatkoille ja ilta jatkuikin aamuun saakka. 

Ystäväni ei käytä alkoholia, eikä juhli isosti. Tämä on hyvin hänen tyyliinsä sopivaa tehdä jotakin pienimuotoista.

En oikeasti voi tässä vaiheessa kuin nauraa ja haistattaa pitkät tälle palstalle. Mielisairaan kuulosta analysointia ja joka toisessa viestissä tätä eikun olisi pitänyt tajuta olla hiljaa ja joka toisessa, että aika naurettavaa juhlia ja toisessa että aika loukkavaa juhlia pienesti. Kehotettiinpa jopa menemään ovelle ja laittamaan kaveri keittämään kahvit itse.

Ap

Täsmälleen näin! Ap puhui viestinnästä ja palsta alkoi jauhaa juhlimisetiketistä. Aivan naurettavaa tahalleen väärinymmärtämistä. Miten on niin vaikea pysyä asiassa?