Mitä tekisit, jos isoäitisi paljastuisi lotaksi?
Muistutan, sodan jälkeen kyseinen järjestö kiellettiin fasistisena. Jag påminner er om att efter kriget den nämnda föreningen förbjöds som fascistisk.
Kommentit (49)
Lottia, hiiliä, myyliä, lusakoita.
Paljastuisi? Molemmat isoäitini olivat lottia, enkä voisi olla heistä ylpeämpi.
Isoäitini oli lotta, ja suojeluskuntalainen isoisäni asekätkijä.
Olisinpa itse yhtä rohkea kriisin tullessa.
Molemmat mummot olivat Lottia ja olen siitä todella ylpeä.
Isoäitini oli lotta. Olen hänestä ylpeä! Hän alotti pikkulottana, mutta oli sota-aikaan jo aikuinen ja toimi rintamalottana ilmavalvonnassa. Valvoi ilmatilaa Viipurin linnan tornista ja oli siellä linnassa viimeisen yön ennen kuin kaupunki piti luovuttaa rys... vihollisille. Kerran meni lentokoneesta ammuttu luoti housunpuntista läpi siellä tornissa.
Tampereella oli vankileirejä. Ja on kuvia netissä vähän. Vaikea asua alueella jossa ollut sellaista.
Mun kumpikin isoäiti oli lottia. Ja olen ylpeä niistä. Vaari taas sodassa tappoi vihollisia ja olen vielä ylpeämpi siitä
Vierailija kirjoitti:
Tampereella oli vankileirejä. Ja on kuvia netissä vähän. Vaikea asua alueella jossa ollut sellaista.
Just joo. Tuskin ne syyttömiä oli
Putinin trolli, onnellinen veli venäläinen. ❤️
Isoäiti oli sodan aikaan jo pienten lasten äiti, mutta nuoremmista siskoistaan useampikin oli lottana. Ainakin muonituksessa ja vainajia pakkaamassa lähetettäväksi takaisin kotiin. Ei mikään salaisuus meidän suvussa, luovutetusta karjalasta ovat kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
En tajua vankileirejä, helpommalla pääsisi kun vain ampuisi viholliset
Olisipa mummuni olleet lottia, olisin ylpeä! Olen kyllä mummuistani ylpeä, vaikka eivät olleetkaan lottia.
Mutta molemmat ukkini olivat napsimassa r.ssiä silmien välliin, juu. Ja tulivat takaisinkin.
Mummo oli mikä oli mutta ei ainakaan rotta. Kunnia lotille.
Isoäitini toimi lottatehtävissä, mutta ei ollut varsinaisesti lotta, kun neuvostoliittolaisena ei järjestön jäseneksi päässyt, sodan jälkeen vasta sai Suomen kansalaisuuden. Sai rintamaveteraanitunnuksen ja sen pikkuisen eläkelisän siitä hyvästä. Paikallinen mieskuoro kävi hänen hautajaisissaan laulamassa Veteraanin iltahuudon, kuten kaikkien veteraanien hautajaisissa. Fasismin kanssa sodanaikaisilla oikeasti työtä tehneillä lotilla ei juurikaan ollut mitään tekemistä, ellei isänmaallisuutta sellaiseksi lasketa.
Äitini oli lotta ja isäni rintamalla, olen äärettömän ylpeä heistä ja ikuisesti kiitollinen. Sinun olisi kenties syytä miettiä mitä kirjoitat sekä perehtyä historiaan,sinun sopisi myös hävetä ja pyytää anteeksi🤔
Mun rakas isoäitini oli myöskin Lotta enkä voisi olla ylpeämpi.
Meillä on seinällä hänestä valokuva Lotta-asussaan niinkuin iso-isästäni majurin univormussaan.
En voisi heistä kiitollisempi olla❤️
Mun isoäiti oli lotta ja hoisi mm. Mannerheimia.
Kaikki tiesivät, että isoäitini oli lotta, ei se mikään "paljastus" ollut. Ylpeä ja kiitollinen olen hänestä.