Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaation tekotavat

Vierailija
13.05.2021 |

Olen viimeinkin pääsemässä yli 7 kuukauden jonottamisen jälkeen sterilisaatioon.

Olen ymmärtänyt, että tekotapoja on monia.

Omalle kohdalleni on merkitty lääkärin toimesta klipsit(vaihtoehto ei houkuta), puristusrenkaat(josta ikinä en ole kuullut) tai polttaminen. Olen myöskin kuullut ja lukenut munanjohtimien poistosta, mutta joidenkin kohdalla tämä on kuulemma laukaissut ennenaikaiset vaihdevuodet. Korjatkaa jos olen väärässä.

Millä tavoilla teille on tehty sterilisaatio ja miten elämä on sujunut jälkeenpäin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettiin munanjohtimet. Ei ole tullut ennenaikaiset vaihdevuodet enkä ole kuullutkaan moisesta. Mulle lääkäri suositteli tätä tapaa koska se vähentää rinta- ja munasarjasyövän riskiä.

Vierailija
2/10 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla poistettiin munanjohtimet. Ei ole tullut ennenaikaiset vaihdevuodet enkä ole kuullutkaan moisesta. Mulle lääkäri suositteli tätä tapaa koska se vähentää rinta- ja munasarjasyövän riskiä.

Kauanko sulla meni toipumiseen aikaa?

Vierailija
4/10 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin kirjoittaa saman sanasta sanaan, muttei näköjään tarvi 😄

Vierailija
5/10 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla meni toipumiseen 2-3 päivää. T. 4

Vierailija
6/10 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterisaatio tehtiin loppuvuodesta 2017 sektion yhteydessä. Klipsit oli laitettu. Toipumisesta en tiedä kun meni sektion piikkiin. Mitään vaivoja ei ole ollut. Tyytyväinen olen

Vierailija
7/10 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Nyt tarvitaan kokemuksia siitä, että onko joillakin alkaneet kuukautiset juuri ennen sterilisaatiota? Onko leikkaus silti tehty?

Mulla on kierukka, joten kuukautiset alkavat ensin tiputteluina, jonka myötä muuttuvat ruunsaimmaksi.

Vierailija
8/10 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota noin, jos munasarjat on sinulla edelleen tallella niin miten munanjohtimien poisto mukamas vähentää rinta ja munasarjasyöpää? Samat hormonit sinulla edelleen tulee niistä munasarjoista.

Vierailija
9/10 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota noin, jos munasarjat on sinulla edelleen tallella niin miten munanjohtimien poisto mukamas vähentää rinta ja munasarjasyöpää? Samat hormonit sinulla edelleen tulee niistä munasarjoista.

Ai katoppas, live and learn, sterilisaatio vähentää kolmanneksella sairastumista munasarjasyöpään. Tosin jos on endo tai lapseton niin riski munasarjasyöpään nousee.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00156

imetys ja lasten saanti ( 2 tai yli) vähentää sairastuvuutta kuten myös yhdistelmäehkäisypillerit.

Jaa, yksi lapsi tullut, imetystä 2vuotta, ei käytössä yhtään yhdistelmäehkäisy, ehkä pitäisi sitten hankkia sterilisaatio?

Kun ei käytössä minipillerikään, ja ikää 45- joten ei kyllä tee mieli enää vahingossa raskautua, tuli jo koettua keskenmeno vahinkoraskaudessa 42v, en halua kokea uudestaan sitä vuoristorataa.

Vierailija
10/10 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaiks!

Tieto lisää tuskaa:

"Edelleen tiedetään, että noin 90 %:lla naisista kuukautisverta purkautuu munanjohtimien kautta vatsaonteloon (niin sanottu retrogradinen menstruaatio). Veri voi ärsyttää munasarjan pintasoluja epänormaaliin kasvuun, ja tämän ärsytyksen sterilisaatio (ja myös kohdun poisto) estää."

https://www.duodecimlehti.fi/duo92449

Tämä on 20-vuotta vanha lehtijuttu naisen sterilisaation hyödyt. Mutta perusperiaatteet varmaan pätee edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi