Asunnon myyjä ei haluaisi luovuttaa asuntoa sovittuna aikana??
Tein huhtikuun lopulla tarjouksen asunnosta, jonka myyjä hyväksyi samana päivänä. Tällä viikolla tehtiin kauppakirjat ja rahat siirtyi myyjälle. Asunnon luovutus oli sovittu 1.6. Nyt myyjä haluaisikin pitää asuntoa kaksi viikkoa 'yliaikaa'. Sopimuksessahan on, että jokainen alkava viikko minkä luovutus viivästyy, maksaa myyjä sakkoa 400e.
Eli tulisiko minun nyt suostua tuohon pariin viikkoon ihan ilman vaateita? Vai vaatia tuo 800e? Vai vaatia, että saan asunnon 1.6 kuten sovittu? Mitä tässä pitäisi tehdä??
Kommentit (75)
No eikös tuo ole jo sovittu kauppakirjoja tehdessä, eli saat 400 euroa viikko.
No et kai sinäkään missään ilmaiseksi saa asua? Maksakoot sakon eli ikäänkuin vuokraa sulle sun asunnosta. Paitsi jos nyt ihan lähiomainen myyjänä.
Oma valintasi. Pystytkö vitkuttelemaan muuttoasi ja haluatko 800€? Siinä tapauksessa teette asiasta paperin ja pyydät rahat heti. Jos muuttopäivän siirtäminen on vaikeaa tai aiheuttaa lisäkustannuksia niin ilmoitat että asunnon luovuttamisen siirto ei käy.
Olet myös itse tuon sakon hyväksynyt, joten 400€ / myöhästynyt viikko on ok.
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuo ole jo sovittu kauppakirjoja tehdessä, eli saat 400 euroa viikko.
Ei kauppakirjan tehdessä ole sovittu että myyjällä on oikeus päättää koska muuttaa ulos ja luovuttaa asunnon. Kyseeseen tulee joku ennalta-arvaamaton tilanne mikä estää myyjän poismuuttoa. Tulee mieleen vaikka myyjän uuden asunnon vesivahinko tms mikä viivästyttää muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Oma valintasi. Pystytkö vitkuttelemaan muuttoasi ja haluatko 800€? Siinä tapauksessa teette asiasta paperin ja pyydät rahat heti. Jos muuttopäivän siirtäminen on vaikeaa tai aiheuttaa lisäkustannuksia niin ilmoitat että asunnon luovuttamisen siirto ei käy.
Pystyisin vitkuttelemaan, mutta en haluaisi. Olen liian kiltti ja tuntuu että minä heittäydyn hankalaksi jos en suostu. Laitoin nyt etten voi luvata vielä mitään. Korothan mulla juoksee lainasta koko ajan kuitenkin. Hän perustelee asiaa sillä että saatiin nyt vasta sopimukset niin sen takia ei ole voinut vielä järjestellä muuttoa. Itse olen jo siirtänyt kotivakuutukset uuteen asuntoon 1.6 alkaen ja myynyt tavaroita pois sillä ajatuksella, että selviän pari viikkoa ilman esim. pesukonetta. Nyt pitäisi selvitä kuukausi pyykkäämättä jne.
Miten tuo sakkomaksun maksaminen sitten? Siirtääkö myyjä sen vaan mun tilille vai meneekö se jotenkin virallisen reitin kautta?
No sä voit pyytää sen 400€/viikko jos haluat. Mutta voit toki olla pyytämättäkin, jos sulla ei ole itselläsi kiire päästä muuttamaan, vaan on joka tapauksessa vielä entinen asunto käytössä kesäkuun. Ihan itsestäsi kiinni.
Sä voit toki yrittää vaatia myös, että saat asunnon 1.6., mutta se tuskin tulee onnistumaan, josmyyjän kerran on jo tarvinnut pyytää lisäaikaa. Tai jos onnistuukin niin saat sen sitten loppusiivoamattomana.
Yksinkertaisinta on, kun et suostu mihinkään vetkutteluihin. Sopimus on kirjallinen ja myyjä on siihen sitoutunut.
Typerä myyjä. Rahat pois tuollaisilta, niin oppii. Ei todellakaan pidä olla liian kiltti.
" Hän perustelee asiaa sillä että saatiin nyt vasta sopimukset niin sen takia ei ole voinut vielä järjestellä muuttoa. "
Tuon myyjän täytyy olla joko tosi yksinkertainen tai hävyttömän röyhkeä.
Vierailija kirjoitti:
" Hän perustelee asiaa sillä että saatiin nyt vasta sopimukset niin sen takia ei ole voinut vielä järjestellä muuttoa. "
Tuon myyjän täytyy olla joko tosi yksinkertainen tai hävyttömän röyhkeä.
No näinpä. Itse olen kuitenkin järjestellyt asioita heti siitä lähtien kun tämä hyväksyi tekemäni tarjouksen. Olisinhan mä voinut hyvin tilata sinne vaikka uuden pesukoneen asennuksen 2.6 ja tehdä muuttoilmoitukset, mitenkäs sitten olisi tehty...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin vitkuttelemaan, mutta en haluaisi. Olen liian kiltti ja tuntuu että minä heittäydyn hankalaksi jos en suostu. Laitoin nyt etten voi luvata vielä mitään. Korothan mulla juoksee lainasta koko ajan kuitenkin. Hän perustelee asiaa sillä että saatiin nyt vasta sopimukset niin sen takia ei ole voinut vielä järjestellä muuttoa. Itse olen jo siirtänyt kotivakuutukset uuteen asuntoon 1.6 alkaen ja myynyt tavaroita pois sillä ajatuksella, että selviän pari viikkoa ilman esim. pesukonetta. Nyt pitäisi selvitä kuukausi pyykkäämättä jne.
Miten tuo sakkomaksun maksaminen sitten? Siirtääkö myyjä sen vaan mun tilille vai meneekö se jotenkin virallisen reitin kautta?
Käytitkö asunnonvälittäjää? Jos käytät niin hän voi neuvoa sinua kuinka tulee menetellä. Ja kun muuton lykkääminen kerran tuottaa sinulle ongelmia niin ehdotan että et suostu lykkäämään asunnon luovutusta. Älä ole liian kiltti.
Yllättävän pieni korvaus tuo 400 euroa viikolta. Yleensä korvaus on vuorokausiperusteinen. Se kyllä vauhdittaa myyjän lähtöä. Tuo asunto ei taida olla pääkaupunkiseudulla.
Sano, että mennään sopimuksen mukaan eli ensijaisesti haluat asunnon 1.6, koska olet jo tehnyt siihen liittyviä järjestelyjä, ja maksat jo lainasta korkoa, mutta jos tämä ei pakottavasta syystä ole mahdollista, niin voit suostua siirtoon, mutta sovittu sopimussakko on maksettava (koska sinulle tulee siirrosta kuluja).
Meillä oli vantaalla sakko 1500€ per alkava viikko.
Ei passaa persaukisten vitkutella.
400€/vko, eihän se riitä edes kunnollisen asunnon vuokraan, eli siinä vetkuttais ihan alehintaan...
Vierailija kirjoitti:
Sano, että mennään sopimuksen mukaan eli ensijaisesti haluat asunnon 1.6, koska olet jo tehnyt siihen liittyviä järjestelyjä, ja maksat jo lainasta korkoa, mutta jos tämä ei pakottavasta syystä ole mahdollista, niin voit suostua siirtoon, mutta sovittu sopimussakko on maksettava (koska sinulle tulee siirrosta kuluja).
Kiitos, tämä kuulostaa hyvältä!
ap
Jos myyjä ei lähde asunnosta eikä maksa, niin oikeuteen vaan. Sen verran selvä sopimusrikkomus että oikeudenkäyntikulutkin kääntyvät hänen maksettavakseen. Luulisi tuon edes motivoivan, ettei oikeuteen tarvitsisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjä ei lähde asunnosta eikä maksa, niin oikeuteen vaan. Sen verran selvä sopimusrikkomus että oikeudenkäyntikulutkin kääntyvät hänen maksettavakseen. Luulisi tuon edes motivoivan, ettei oikeuteen tarvitsisi mennä.
Vedä oikeuteen, käsitellään yksityishenkilöiden välisenä riita-asiana joskus vuonna 2025. Kun asia on riitautettu, myyjä asuu luvan kanssa asunnossa.
Kyllä kannattaa.
No sakko tietysti tuollaisesta, sitä vartenhan se on. Olet jo asunnon maksanut, se on sinun.