Asunnon myyjä ei haluaisi luovuttaa asuntoa sovittuna aikana??
Tein huhtikuun lopulla tarjouksen asunnosta, jonka myyjä hyväksyi samana päivänä. Tällä viikolla tehtiin kauppakirjat ja rahat siirtyi myyjälle. Asunnon luovutus oli sovittu 1.6. Nyt myyjä haluaisikin pitää asuntoa kaksi viikkoa 'yliaikaa'. Sopimuksessahan on, että jokainen alkava viikko minkä luovutus viivästyy, maksaa myyjä sakkoa 400e.
Eli tulisiko minun nyt suostua tuohon pariin viikkoon ihan ilman vaateita? Vai vaatia tuo 800e? Vai vaatia, että saan asunnon 1.6 kuten sovittu? Mitä tässä pitäisi tehdä??
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Opettele laittamaan päiväyksissä piste myös kuukauden jälkeen. Kiitos.
Tämä palsta ei petä 😆
No tuommoinen moukkamaisuus, että järjestysluvun jälkeen ei käytä pistettä, on kyllä tämän palstan ääliöitten tyhmyyttä.
Kuten myös sinun typerys. Miten ihmiset on nykyään niin suunnattoman tyhmiä? Ei sata kirjoittaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta ei petä 😆
Siellä ääliö oikein tyhmyyttään esittelee. Et osaa edes kirjoittaa.
Myyjä voi muuttaa tilapäisesti vaikka kesällä vapaana olevaan opiskelija-asuntoon ja viedä tavarat jonnekin vuokravarastoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto ei ole tyhjä ja vapaa sovittuna aikana, jokaiset yli menevät päivät MAKSAVAT MYYJÄLLE 10% asunnon myyntihinnasta.. LUEPPA TARKEMMIN KAUPPAKIRJA ❗
Aika hyvä diili - tai myyjälle huono - jos kymmenen päivän viivästyksellä saisi asunnon kokonaan ilmaiseksi. 10 päivän jälkeen sitten myyjän pitäisi vielä maksaa lisää. Kohta olisi tienattu useampi asunto 😀
Vaadit sen sovitun summan per viikko. Sen takiahan se siinä sopparissa on!!! Se myyjä on sun vuokralainen sen 2 vkoa ja tuleehan sullekin kustannuksia kun et pääse sovittuna aikaan muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta ei petä 😆
No tuommoinen moukkamaisuus, että järjestysluvun jälkeen ei käytä pistettä, on kyllä tämän palstan ääliöitten tyhmyyttä.
Kuten myös sinun typerys. Miten ihmiset on nykyään niin suunnattoman tyhmiä? Ei sata kirjoittaa.
Eri
Sinun kannattaa itsekin harkita äidinkielen kertauskurssia.
Välittäjälle soitettu, en saa sakkomaksua jos itse suostun myyjän pyyntöön.
ap
Asunto on sinun, joten pokka riittää, niin muuta sinne kesäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuo ole jo sovittu kauppakirjoja tehdessä, eli saat 400 euroa viikko.
Olisi kannattanut sopia suurempi sakko muuton viivästymisestä. Meillä se oli 2000 e viikko. Edellisellä omistajalla oli roinaa talo ja oiha-alue täynnä. Sovittiin että sisätilat tulee olla tyhjät sinä ja sinä päivänä ja ulkotilojen tyhjentämiselle annettiin viikko siitä aikaa. Ihme ja kumma ,kaikki oli tyhjennetty pois määräaikaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi siis suostuisit?
Vierailija kirjoitti:
Asunto on sinun, joten pokka riittää, niin muuta sinne kesäkuun alussa.
Mikseiriittäisi pokka? Kyllähän jokainen saa omaan asuntoonsa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä voi muuttaa tilapäisesti vaikka kesällä vapaana olevaan opiskelija-asuntoon ja viedä tavarat jonnekin vuokravarastoon.
Tämähän ei ole asunnon uuden omistajan ongelma. Toteaa vain, että roskalava on tilattu sovittuna muuttopäivänä ja kaikki mitä kämpässä on tuolloin lentää roskalavalle. Myyjän kustannuksella.
Kannattaa varmaan tarkistaa asunto aika tarkkaan JOS nyt joskus sinne pääset ihan muuttamaankin. Kuulostaa siltä että myyjä vedättää kaikessa missä voi, ja ilmeisesti myöskin asioissa joista on toisin sovittu.
Vierailija kirjoitti:
ap
No niin, sittenhän pätee se, mitä sinulle jo ekasivulla ehdotettiin. Että ilmoitat, että tarvitset asunnon sopimukseen kirjattuna ajankohtana. Ja muistutat, että jos et sitä silloin saa, lähtee sopimussakko juoksemaan.
Älä anna periksi tuossa asiassa.
Ei saa olla liian myöntyväinen ja kiltti.
Älä siis suostu viivästykseen.
Ap, älä ihmeessä suostu. Antaisitko vieraan ihmisen asua kotonasi ilmaiseksi kaksi viikkoa sinun laskuusi? Minä en antaisi. Välittäjä hoitakoon yhteydenpidon sinun ja myyjän välillä, kun sellainen on. Toki voitte sopia asioita keskenänne, mutta vain jostain huonekalujen tm. jättämisestä asuntoon. Me myytiin oma asuntomme ja uusi omistaja halusi, että jätämme heille esim. parvekkeen puulaatat.
En suostuisi. Pitäähän sinunkin maksaa sitten nykyisestä asunnostasi ylimääräisiä asumiskustannuksia tuon kahden viikon edestä. Huono tekosyy, että ei ehtinyt järjestää muuttoa kun muutto on kuitenkin ollut tiedossa jo pitkään kun asuntoa ovat ylipäänsä lähteneet myymään. He vuokraavat varaston ja menevät hotelliin/sukulaisten tai tuttavien nurkkiin mutta asunnon on oltava tyhjänä sovittuna päivänä tai myyjä maksaa sovitun sakon. Ole yhteydessä myös asunnon välittäjään (jos sellainen oli) ja kysy sieltä neuvoa. Jos myyjä olisi halunnut eri luovutuspäivän, hänen olisi pitänyt laittaa eri päivä kauppakirjoihin.
Haistan selvän kusetuksen. Nyt tarkkana, voi olla ettet saa noita ulos ilman oikeudenkäyntiä. En hämmästyisi vaikka yrittäisivät saada sut perumaan kaupan jotta voivat rahastaa käsiraha ja/tai sakkomaksun mikä sekin soppariin on kirjattu. Eli sakko kun ostaja peruu. Sinua ottaisin viivyttelemättä yhteyttä lakimieheen, esimerkiksi pankin kautta. Älä lupaa mitään ennen kuin olet jutellut lakimiehen kanssa!
Tämä muuten on syy miksi itse en tee yhtään kauppaa kuin niin että avaimet luovutetaan kaupanteon yhteydessä tai 10-20% kauppahinnasta maksetaan vasta avaimia luovutettaessa. Ja jokainen viivästysviikko tarkoittaa 1000e sakkoa. Ei ole tullut ongelmia vaikka joskus pientä nikottelua kuulunut. En helkkarissa maksa koko summaa jollen saa asuntoa välittömästi haltuuni 😆 Kerran en loppujen lopuksi tehnyt edes tarjousta kun myyjä vaati koko kauppasumma kerralla vaikka asunto vapautuisi vasta n. 8kk päästä kaupanteosta. Perusteli sillä, että heidän tarttee maksaa tulevan asuntonsa kauppasumma. Hittoako se mulle kuuluu mitä heidän täytyy tai ei täyty maksulla. Minä en anna ilmasta luottoa, ottakoot pankista lainaa uutta asuntoa vastaan. Lisäksi 8kk on niin pitkä aika että olisivat saaneet maksaa vuokraa. Joko kuukausittain tai olisi vähennetty hinnasta sama summa.
Kauppahinta kokonaisuudessaan on siirtynyt eilen myyjälle ja eilen sitten pyysi vasta tätä kahta viikkoa lisäaikaa. Välittäjältä kuulin jo edellisviikolla että aikovat ilmeisesti pyytää lisää aikaa. Minä laitoin tarjoukseen, että ''1.6 tai sopimuksen mukaan'' kauppakirjaan on kirjattu pelkästään 1.6 joten tottakai olen koko ajan olettanut että se 1.6 sopii myyjälle koska eivät ole tätä ennen, esim. tarjousta hyväksyessä, pyytäneet lisäaikaa.
ap
Riippuu kauppakirjasta. Ei ne kaikki ole samanlaisia ja samoilla ehdoilla.