Lapsettomuuslääkäri suositteli laihduttamaan.
Kävimme tällä viikolla siis polilla aloitustutkimuksessa, koska raskautta ei ole kuulunut yli puoleentoista vuoteen. Mitään vikaa ei kummastakaan osapuolesta löytynyt, joten lääkäri suositteli minua pudottamaan painoani. BMI siis 25,4. Toki lievän ylipainon puolella ollaan ja pienestä pudotuksesta on varmasti muitakin hyötyjä, mutta jotenkaan en jaksa uskoa, että kilon painonpudotuksella olisi sen suurempaa merkitystä raskautumisyrityksissä. Olen ruumiinrakenteeltani vankka ja harteikas. Jalat ovat lihaksikkaat, koska pyöräilen paljon, mutta keskivartalossa on kieltämättä pienehkö kertymä. Ei tosin sellainen, että olisin sitä sen kummemmin itse edes aikaisemmin miettinyt.
Onko muille käynyt näin?
Aion sen 1-2 kiloa nyt pudottaa ihan lääkärin mieliksi ja katsellaan sitten loppuvuodesta jatkoja, niin kuin on sovittu. Mutta jotenkin vain huvitti koko tilanne :D
Kommentit (53)
Mun mielestä AP ei ole ylipainoinen, eivät kaikki voi olla langanlaihoja.
Olen huomannut itse että ne lääkärit joilla ei ole tarpeeksi ammattitaitoa käskevät aina laihduttaa kun eivät osaa tai viitsi perehtyä asiaan. Siksi menen seuraavalla kerralla toiselle lääkärille, jos tällä olisi ihan oikeitakin neuvoja. Ymmärtäisin jos ap olisi oikeasti ylipainoinen. Surettaa lihavien puolesta kun eivät saa hoitoa ennen laihduttamista. Tuo on jotenkin nöyryyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan sulla ylipainoa.
Jos oikeasti tosissasi haluaisit lapsen ja sulle on oma ja lapsen terveys tärkeää niin miksi laitat vastaan ja vaan naureskelet?
Vai siis oletko niitä jotka syö ja elää terveellisesti ja urheilee, mutta paino vaan on ja pysyy?
Ja raskaus lisää aina painoa, kevyempänä se on helpompi kantaa.
Itse laihduttaisin ilman muuta jos raskautuminen sitä edellyttäisi.
👍👍👍👍👍👍👍👍
Lapsen kannalta puhumattakaan 🍼
Vierailija kirjoitti:
Toi BMI on ylipainoa ja kunnolla.
Ei muuta
Mikäs soppaluu siellä huutelee?
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti tosissasi haluaisit lapsen ja sulle on oma ja lapsen terveys tärkeää niin miksi laitat vastaan ja vaan naureskelet?
Vai siis oletko niitä jotka syö ja elää terveellisesti ja urheilee, mutta paino vaan on ja pysyy?
Myös minä ihmettelen ap:n asennetta, ellei sitten ollut provo.
Todellakin kannattaa aloittaa elämäntaparemontti ja jos terveellisemmän elämän johdosta vielä painoakin karisee, niin mikäs sen parempi. Myös miehen kannattaa tarkastella ruokailutottumuksiaan ja jos teistä jompikumpi kessuttelee, niin ehdottomasti lopettaa sekä korkki kiinni myös. Alkoholin käyttö nimittäin vaikuttaa myös vaikka olisikin ihan kohtuukäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi BMI on ylipainoa ja kunnolla.
Ei muutaMikäs soppaluu siellä huutelee?
Osuko ?😂?
Hyvää Pyhää sulleki❤️
Ei se ole pelkästään painosta kiinni, vaan laihduttamisen yhteydessä jää pois monenlaisia lisäaineita, alkoholia ja epäterveellisiä ravintoaineita. Laihduttaminen tarkoittaa myös liikunnan lisäämistä ja reipasta ulkoilua, joka virkistää myös mieltä ja poistaa stressiä.
Kyllä terveellisemmät elämäntavat kannattaa ehdottomasti. Omalla kohdallani minulla oli mm. krooninen sairaus, sen hoitoon käytetty lääke sekä ikä hedelmällisyyttä laskevina tekijöinä. Niinpä päätin, että maksimoin mahdollisuuteni tulla raskaaksi ja karsin elämästäni kokonaan pois alkoholin melkein vuodeksi, liikuin säännöllisesti, kiinnitin huomiota terveelliseen, kasvispainotteiseen ruokavalioon ja jätin mm. sokeriherkut vähemmälle.
Vuoden päästä painoni oli pudonnut viitisen kiloa ja olin ihannepainossani sekä jopa sairauteni oli ns. remissiossa. Varmasti sairauden asettumisella olii suurin osuus siihen, että tulin raskaaksi, mutta mietin, että luultavasti elämäntapamuutokseni sai sen aikaan. Suosittelen siis lämpimästi jokaiselle raskaaksi haluavalle elämäntapojen kokonaisuuden uudelleenpuntarointia ja toimenpiteitä, joilla turvaa paitsi omaa terveyttään ja kykyään raskautua, myös petaa mahdollisimman hyvää terveyttä syntyvälle lapselle. Tsemppiä! :)
MIllaisia ne pyöräilylenkit jotka kasvattaa lihasta?
ap siis ?
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti normaalipaino ja terveelliset elämäntavat edesauttavat raskautumista ja lääkärisi antama neuvo on ihan yleinen. Tottakai lääkäri toivoo, että hoidettavan kroppa on mahdollisimman hyvässä kunnossa, kun aletaan käymään kalliita hoitomuotoja läpi.
Sanni16kerava kirjoitti:
Mun vinkkini on, että käy hoidoissa, käy akupunktiossa ja rentoudu.
Stressi on yksi iso syyllinen lapsettomuuteen.Varmasti olet kuullut sanonnan, "lapsi tuli kun lopetimme yrittämästä".
Mulla on antaa klinikan ja akupunktiohoitolan yhteystiedot, joiden antamalla kombolla maksimoit mahdollisuutesi, jos aiot suomen kamaralla homman järjestää.
Toi on paskinta paskaa sanoa lapsettomuudesta kärsivälle, että älä stressaa. Ihan kuin lapsettomuus olisi itse aiheutettua. Jos on joku fyysinen syy lapsettomuuteen, se on ihan yks hailee, stressaako vai ei. Ihmiset sikiää pakolaisleireilläkin ja raiskauksien seurauksena.
Mitäs jos siinä on totuuden siemen joidenkin kohdalla?
Itselläni on takana kahdeksan raskautta ja useita keskenmenoja, joten tiedän miten raskasta ja stressaavaa aikaa se yrittäminen voi olla, mutta valitettavasti en kertaakaan tullut raskaaksi kierroista joissa stressasin. Kun tiedostin sen niin stressasin vielä enemmän ja raskaaksi tuleminen kesti kauan. Aina se kuitenkin tapahtui juuri siinä kierrossa kun pystyin pitämään mielialan korkealla.
Tietenkään tämä ei auta pariskuntia joilla lapsettomuuteen on löydetty joku fyysinen syy, mutta joitakin voisi kuitenkin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lääkärit aina sanovat, että laihduta, mutta mitään konkreettista apua siihen ei saa. Ei ravintoterapeutillekaan enää julkisella pääse. Laihdutusleikkauksia tehdään Suomessa paljon vähemmän, kuin muissa Pohjoismaissa. Samaan aikaan markkinavoimat tekevät kaikkensa, jotta ihmiset tuntisivat itsensä jatkuvasti tyytymättömiksi peilikuvaansa ja markkinoivat laihdutustuotteita. Ruoka on kaupassa kaloripitoista ja epäterveellistä ja koukuttavaa. Mitään fyysistä ei ole pakko tehdä. Mutta silti se on yksilön vika, kun on läski.
Miesten osuus hedelmättömyydessä on 1/3, ei suurin osa, kuten joku kommentoi.
Kysy ravitsemusterapeuttia seuraavalla kerralla. Ravintoterapeutti saattaa olla kahden viikonlopun kurssin käynyt. Ehkä siksi niitä ei julkisella mainosteta? 6v koulutus vs kirjekurssi.
"Kyllähän tuossa on reilusti ylipainoa." Mitä nämä kommentit oikein ovat? Ap on painoindeksinsä puolesta juuri ja juuri LIEVÄN ylipainon puolella. Jos pudottaisi 1-2 kiloa, niin olisi jo normaalipainon painoindeksissä.
Pieni laihdutus varmasti tekee hyvää, mutta osa näistä kommenteista on älytöntä liioittelua. Jos ap laihtuisi 10 kiloa, niin painoindeksi olisi 21,90 eli aika lailla täydellinen. On siis joo oikein "reilusti" ylipainoa tällä hetkellä. :D
Ap:n tapauksessa ongelma tuskin liittyy painoon. Oletteko koskaan huomanneet, että monilla lääkäreillä "ratkaisu" ongelmaan kuin ongelmaan on laihduttaminen? Ei haluta tehdä tarkempia tutkimuksia, joten olipa potilaan paino mikä tahansa, niin ehdotetaan laihduttamista.