Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuuslääkäri suositteli laihduttamaan.

169cm / 72,5 kg
13.05.2021 |

Kävimme tällä viikolla siis polilla aloitustutkimuksessa, koska raskautta ei ole kuulunut yli puoleentoista vuoteen. Mitään vikaa ei kummastakaan osapuolesta löytynyt, joten lääkäri suositteli minua pudottamaan painoani. BMI siis 25,4. Toki lievän ylipainon puolella ollaan ja pienestä pudotuksesta on varmasti muitakin hyötyjä, mutta jotenkaan en jaksa uskoa, että kilon painonpudotuksella olisi sen suurempaa merkitystä raskautumisyrityksissä. Olen ruumiinrakenteeltani vankka ja harteikas. Jalat ovat lihaksikkaat, koska pyöräilen paljon, mutta keskivartalossa on kieltämättä pienehkö kertymä. Ei tosin sellainen, että olisin sitä sen kummemmin itse edes aikaisemmin miettinyt.

Onko muille käynyt näin?

Aion sen 1-2 kiloa nyt pudottaa ihan lääkärin mieliksi ja katsellaan sitten loppuvuodesta jatkoja, niin kuin on sovittu. Mutta jotenkin vain huvitti koko tilanne :D

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkkini on, että käy hoidoissa, käy akupunktiossa ja rentoudu.

Stressi on yksi iso syyllinen lapsettomuuteen.

Varmasti olet kuullut sanonnan, "lapsi tuli kun lopetimme yrittämästä".

Mulla on antaa klinikan ja akupunktiohoitolan yhteystiedot, joiden antamalla kombolla maksimoit mahdollisuutesi, jos aiot suomen kamaralla homman järjestää.

Vierailija
22/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaisin raudan ja ferritiinin, sillä jos ne luvut ovat 30 tai alle, rautavarasto on tyhjä, etkä tule raskaaksi. Moni lapsettomuusklinikka ne arvot mittaakin, mutta jos niitä ei ole mitattu, siinä on simppeli lisä apu. Eli ei kun tankkaamaan mansikoita, pinaattia ja Obsidania (esim) ja voi olla, että se on juuri se puuttuva pala. Nimim. Kolme vuotta yritystä, rautakuurin jälkeen plussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Mulla on antaa klinikan ja akupunktiohoitolan yhteystiedot, joiden antamalla kombolla maksimoit mahdollisuutesi, jos aiot suomen kamaralla homman järjestää.

Dextra lapsettomuusklinikka ja akupunktio Yulan Niu, molemmat helsingissä.

Älä mene felicitakseen, siellä lähinnä vaam rahastavat.

Vierailija
24/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu taas on painavat luut jne. 🙄

Vierailija
25/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua lääkäri käski lihomaan eli koska olen 170 cm/51 kg, niin kuulemma muutama kilo lisää saattaisi auttaa raskautumaan.

Mentiin sitten miehen kanssa yksityiselle klinikalle, kukaan ei puhunut painosta enää mitään.

Seuraan yhtä ulkomaalaista tubettajaa, joka yrittää tulla raskaaksi. On malli, ja pelkää selkeästi kuollakseen lihomista. On muistaakseni juurikin noissa mitoissa, ehkä muutaman kilon vielä laihempi. Saanut kuulemma käskyn lihoa, silti esittelee päivän ruokinaan vihersmoothieita, kuivia kanasalaatteja ja kauralatteja. Lisäksi treenaa kovaa. Säälittää, miten epävarma hän on itsestään, ei siis uskalla lihoa yhtään. On todella keijukaismaisen langanlaiha.

Parhaat vinkit lapsettomuusasioihin saa ulkomaisista blogeista, tubeista ja keskustelupalstoilta. NOT.

Ottakaa huomioon, että suomessa on ihan erilainen terveydenhoitojärjestelmä, harvassa maassa saat kunnalliselta puolelta yhtään mitään lapsettomuushoitoja. Moni lääke tai toimenpide mitä ulkomailla tehdään, on suomessa kiellettyä tai laitonta.

Eli ei sinänsä kannata perustaa ajatuksiaan ihan kauheena ulkkareiden kokemuksiin...

Vierailija
26/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas joku läskimooses pahoitti mielensä siitä että on läskimooses

Vierailija
27/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yks mikä kannattaa testata, on miehen testosteronitaso.

Monesti klinikalla ei tätä tutkita, jos aktiivisia siittiöitä on määrällisesti tarpeeksi.

Mutta kannattaa, mitätön kustannuserä joka voi auttaa kuitenkin paljon.

Vierailija
28/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hieman erilainen kokemus painon vaikutuksesta raskautumiseen..aluksi 54kg,pituutta 158cm. Harrastin liikuntaa huvikseni, pyöräilin työmatkat ja kävin muutaman kerran viikossa kuntosalilla. Tein aamu-ja iltavuoroja hoitotyössä. Keskenmenoja 9kpl. Missään ei mitään vikaa Felicitaksen mukaan.

Siirryin tekemään pelkkää yötyötä, liikunta jäi ja lihoin sinne 65 kiloon, tulin raskaaksi. Sitten taas 10kg lisää ja seuraava lapsi. Nyt on kolmas lapsi tulossa. Avainsana stressin helpotus, ei ollut painolla vaikutusta, vaikka käskettiin laihduttamaan. Useampi vuosi siinä meni, ennenkun stressi helpotti ja elämänasenne muuttui rennommaks..no melkein 6.vuotta toisinsanoen.

Vierailija
29/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi BMI on ylipainoa ja kunnolla.

Ei muuta

Vierailija
30/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi olla siinä oikeassa että elintavat eli syöminen, vitamiinit, liikunta ja stressi kyllä vaikuttavat raskautumiseen. En usko, että noin pienellä "ylipainolla" juurikaan olisi estettä raskautumiseen.  Varmaankin kilpirauhasarvot ja ferritiinisi on jo tutkittu?

Vierailija
31/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lihakset erotu jaloissa niin ei ne ole lihaksikkaat. Ja pyöräily ei paljoa kasvata reittä

Vierailija
32/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein saatte siitä, että huutelette bmi 25n olevan julmettu ylipaino? Jos on virallisesti määritetty, että ylipainon raja on 25 ni ei teidän ininät sitä muuta. Esim. 24,9 on silloin normaalipainoinen, ei ylipainoinen.

Vierailija
33/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua lääkäri käski lihomaan eli koska olen 170 cm/51 kg, niin kuulemma muutama kilo lisää saattaisi auttaa raskautumaan.

Mentiin sitten miehen kanssa yksityiselle klinikalle, kukaan ei puhunut painosta enää mitään.

Seuraan yhtä ulkomaalaista tubettajaa, joka yrittää tulla raskaaksi. On malli, ja pelkää selkeästi kuollakseen lihomista. On muistaakseni juurikin noissa mitoissa, ehkä muutaman kilon vielä laihempi. Saanut kuulemma käskyn lihoa, silti esittelee päivän ruokinaan vihersmoothieita, kuivia kanasalaatteja ja kauralatteja. Lisäksi treenaa kovaa. Säälittää, miten epävarma hän on itsestään, ei siis uskalla lihoa yhtään. On todella keijukaismaisen langanlaiha.

Minä olen laihaa sukua, ns. läpipasko.

Vierailija
34/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Meillä 3 Felicitaksessa alkunsa saanutta lasta :-)

Vierailija
35/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Felicitaksesta ei huonoa sanottavaa, sieltä saatiin toisella yrityksellä tuplat mukaan, tuli tyttö ja poika 😃

Vierailija
36/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikein saatte siitä, että huutelette bmi 25n olevan julmettu ylipaino? Jos on virallisesti määritetty, että ylipainon raja on 25 ni ei teidän ininät sitä muuta. Esim. 24,9 on silloin normaalipainoinen, ei ylipainoinen.

Miten tolla BMI lla JAKSAA mitään? 😮?

Polvet? Nivelet ? kun ikää tulee lisää ??

Ihmisella ei ole sellasia ns iskareita kun elefantille on luotu 🐘?!!

Vierailija
37/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Ja niin, älä ota painonpudostuskehotusta henkilökohtaisesti. Miltei kaikille pieni pudotus tekee hyvää. Vaikuttaa mm hormonitoimintaan positiivisesti kun laihdutusprosessi käynnistyy. Tutkittu juttu.

Maallikon järki sanoo että "pari kiloo sinne tänne mitä välii?".

Mutta miksi mennä sinne klinikalle jos jo heti ensimmäinen neuvo kyseenalaistetaan? Mikset samantien googleta ja kato ohjeita youtubesta, kun tiedät itse paremmin?

Sun rooli rakoilee, tarkkuutta nyt.

Vierailija
38/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti normaalipaino ja terveelliset elämäntavat edesauttavat raskautumista ja lääkärisi antama neuvo on ihan yleinen. Tottakai lääkäri toivoo, että hoidettavan kroppa on mahdollisimman hyvässä kunnossa, kun aletaan käymään kalliita hoitomuotoja läpi.

Sanni16kerava kirjoitti:

Toi on paskinta paskaa sanoa lapsettomuudesta kärsivälle, että älä stressaa. Ihan kuin lapsettomuus olisi itse aiheutettua. Jos on joku fyysinen syy lapsettomuuteen, se on ihan yks hailee, stressaako vai ei. Ihmiset sikiää pakolaisleireilläkin ja raiskauksien seurauksena.

Vierailija
39/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapsettomuus johtuu miehestä. Suurin osa tapauksista on näin. Siittiöissä on joku vika. Naisen vika lapsettomuus tai keskenmenot harvemmin on. Joten katse mieheen ja se testauttamaan siittiönsä. Ja sillekin tekee hyvä laihdutus.

Yhtä paljon miehen kuin naisenkin syytä.

"Arvioidaan, että neljännes lapsettomuuden syistä johtuu naisesta, neljännes miehestä ja neljännes molemmista."

https://www.fertility.com/fi-fi/understanding-fertility/male/causes-of-…

Vierailija
40/53 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapsettomuus johtuu miehestä. Suurin osa tapauksista on näin. Siittiöissä on joku vika. Naisen vika lapsettomuus tai keskenmenot harvemmin on. Joten katse mieheen ja se testauttamaan siittiönsä. Ja sillekin tekee hyvä laihdutus.

1/3 johtuu miehestä, 1/3 naisesta ja 1/3 tapauksista molemmista tai syy ei ole selvillä