Kaivatko sinäkin kaupan leipähyllyn perältä pisimmän päiväyksen leivät ostoskoriin? Tästä syystä sitä ei olisi hyvä tehdä
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000007974222.html
Taas hyvä esimerkki siitä kuinka tollo keskimääräinen suomalainen kuluttaja on. Muualla maailmassa kun ei syödä edes edellisenä päivänä leivottua leipää, saati sitten viikon vanhaa. Hyi h*lvetti.
Ja tällaisessa maassa sitten luotetaan demokratiaan.
Kommentit (87)
En kaiva mutta katson päivämäärän ja otan sen missä enemmän virtaa jäljellä. Jos tuote on alennuslaputettu niin ostan kun yleensä syön heti tai pakastan. Niin kauan kuin kauppias myy uutta ja vanhaa samalla hinnalla saa asiakas ottaa tuoreemman 👍
Ulkosuomalainenn kirjoitti:
Ulkomailla jo pitkään asuneena jaksan aina ihmetellä suomalaisen kuluttajan tyhmyyttä. Muualla maailmassa leivän pitää olla just tuoretta, ei edes eilistä!
No ei. Joka maassa missä olen ollut ja asunut, on ollut myynnissä myös paahtoleipä pussissa tai jotain kestoruisleipää. Suomessa ei joka korttelissa ole leipomoa, että muualle saisi tuoreen leivän. Aamulla leipää ei syldäkäön. Suomessa saa paistopisteiltä tuoreen leivän, jos haluaa.
Voi tätä uusavuttomien sukupolvea. Leivässä ei tarvitsisi mitään päiväyksiä ollakaan. Jos ei ole homeessa, niin on syötävää, täysin riippumatta mitä päiväyksessä lukee.
Miten näinkin selvä asia asia voi olla jotain käsittämätöntä nykynuorille??
Kyllä koska monesti ne päällimäiset leivät tuntuvat jo käsikopelolla vanhoilta ja parasta ennen päiväys on seuraavana päivänä, en todellakaan sellaisesta ainakaan täyttä hintaa maksa eli kaivan alempaa tuoretta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä uusavuttomien sukupolvea. Leivässä ei tarvitsisi mitään päiväyksiä ollakaan. Jos ei ole homeessa, niin on syötävää, täysin riippumatta mitä päiväyksessä lukee.
Miten näinkin selvä asia asia voi olla jotain käsittämätöntä nykynuorille??
Sama juttu kuivatavaroissa ja kananmunissa. Niissähän päiväyksillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppoja voisi kieltää myymästä vuorokautta vanhempaa leipää. Ainoastaan paikalla paistetun leivän myynti sallittu. Ongelma ratkaistu, lisäksi makuhermot kiittäisivät.
Ne paistopisteen leivät ei säily vuorokautta enempää. Sinkkuna sitten nakerran niitä korppuina.
Toki kertonee, ettei ole niin tujut säilytysaineet kuin muovipussileivissä.
Ei kerro säilÖNTÄaineista, vaan säilytystavasta. Jos laitat paistetun leivän muovipussiin, niinkuin leipomossakin paistetut leivät ovat, niin leipä ei mene kovaksi. Sama pätee myös itse leivotuihin.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla jo pitkään asuneena jaksan aina ihmetellä suomalaisen kuluttajan tyhmyyttä. Muualla maailmassa leivän pitää olla just tuoretta, ei edes eilistä!
No ei. Joka maassa missä olen ollut ja asunut, on ollut myynnissä myös paahtoleipä pussissa tai jotain kestoruisleipää. Suomessa ei joka korttelissa ole leipomoa, että muualle saisi tuoreen leivän. Aamulla leipää ei syldäkäön. Suomessa saa paistopisteiltä tuoreen leivän, jos haluaa.
Paistopisteiltä et saa tuoretta leipää. Ne taikinat voi olla vuodenkin vanhoja pakasteita.
Lidliltä ainoa oikea vastaus. Kauppa ostaa sen verran leipää kuin myytyä saa, eikä ahneuksissaan ylipaljon, ja vaadi sitten kuitenkin asiakkaiden ostavan sen kaiken isolla hinnalla, jotta kauppa saisi enemmän volyymiä ja voittoa. Eli asiakkaan pitäisi maksaa se ettei joku kauppa osaa ostaa sopivasti leipää(sitä paitsi kaupoilla on sopimuksia leipomoiden kanssa, jolloin leipomo maksaa itse oman hävikkinsä), ja vielä maksaa vanhasta leivästä kaupalle sievoiset summat? Kylläpä ovat typeriä.
Nyt minulle ei auennut, mitä ap halusi tuossa sanoa. Paheksuuko hän sitä, että asiakas haluaa rahalleen maksimaalisen vastineen ja mahdollisimman tuoretta leipää? Hölmöä ketään siitä paheksua, se on kaupan ongelma, jos tilausmäärä ei vastaa kysyntää.
Vai marmattiko hän useamman päivän myynnissä olevista leivistä? Kyllä niitä on myynnissä kaikkialla, minä esimerkiksi matkustelen paljon Etelä-Euroopassa ja siellä on toko hyviä leipomoita, joista sakki hakee tuoretta leipää - mutta sen lisäksi on muoviin pakattua ja pidempään säilyvää leipää myynnissä tavallisissa ruokakaupoissa.
Eli tilanne on aika sama itse asiassa kuin Suomessa ainakin omassa lähi-s-marketissani, jossa on Fazerin leipomopiste JA lisäksi kauempaa tulevaa, päivättyä ja muoviin pakattua leipää. Ostan molempia tarpeen mukaan, leipomopisteen tuore leipä kovettuu tosiaan jo vuorokaudessa tai kahdessa, joten lisäksi pidempään käyttöön otan sitä muovipakattuakin, koska en ehdi ja viitsi joka päivä käydä ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistopisteiltä et saa tuoretta leipää. Ne taikinat voi olla vuodenkin vanhoja pakasteita.
Noin se on monissa leipomoissakin.
Kuinkahan moni tonkija huomaisi eron kun nokan eteen pantaisiin Vaasan Ruispalat, pari päivää vanhana ja viikon vanhana. Veikkaus on että kukaan ei erottaisi mitään :D
edellyttäen toki, että säilytyksestä on huolehtinut joku ei-uusavuton joka saa leivän säilymään yli päiväyksenkin. Milleniaalithan tapaavat jättää leipäpussin auki ja sitten ihmettelevät kun on seuraavana päivänä korppua. Vinkki: syy ei ole päiväyksessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppoja voisi kieltää myymästä vuorokautta vanhempaa leipää. Ainoastaan paikalla paistetun leivän myynti sallittu. Ongelma ratkaistu, lisäksi makuhermot kiittäisivät.
Ne paistopisteen leivät ei säily vuorokautta enempää. Sinkkuna sitten nakerran niitä korppuina.
Toki kertonee, ettei ole niin tujut säilytysaineet kuin muovipussileivissä.
Ei kerro säilÖNTÄaineista, vaan säilytystavasta. Jos laitat paistetun leivän muovipussiin, niinkuin leipomossakin paistetut leivät ovat, niin leipä ei mene kovaksi. Sama pätee myös itse leivotuihin.
Millaista kotitaloustaitoa voi odottaa tyypeiltä, jotka hiihtävät paukkupakkasillakin nilkat paljaana ;o)
Oho, taas löytyi asia, missä suomalaiset on erilaisia kuin koko muu maailma. On Suomi ihan uskomattoman uniikki.
Nämä "ulkomailla sitä sun tätä" -viestit on aina yhtä tyhmiä. Voisi edes kertoa, mitä maata tai maita tarkottaa sanalla ulkomaat.
Itse asiassa kauppa syyllistyy petokseen myymällä vanha leipää. Kauppa myy uutena tuotetta, joka ei ole uuden veroinen. Tästäkin ongelmasta päästäisiin helposti eroon vaatimalla leipomotuotteisiin leivontapäivä pakolliseksi.
Suomessa on Euroopan kallein leipä ja ainoana maana täällä yritetään myydä vanha leipää, käsittämätön yhtälö.
Tottakai ostan tuoreinta. Pisin päiväys on viimeisimmäksi tehty ja siis tuorein.
Tämäkin taas niin suomalaista ahdistusta.
Ranskassa ei voisi kuvittellakaan että kuluttajaa ahdistetaan ostamaan vanhaa leipää koska syntyy hävikkiä. Vain Suomessa lisätään koko ajan ahdistusta kaikesta.
Olemme maailman tyhmin kansa ja ansaitsemme kaiken paskamme.
Olen sen verran Hyvä Ihminen(tm), että esim. kananmunia ja lihaa ostan vanhemmasta päästä. Lihat käytän tai pakastan heti, ja kananmunat säilyvät jääkaapissa kauan päämäärän jälkeenkin.
Mutta vanhaksi menevää leipää en ala kyllä ostaa homehtumaan.
Hiivalla leivottu leipä alkaa vanhete heti jäähtymisen jälkeen. Juureen leivottu ruisleipä on hyvää vielä kuivanakin.
Onko tonkijat samaa sukukuntaa kuin ne jotka burgeripaikassa luulee saavansa tuoreemman burgerin pyytämällä sen ilman suolakurkkua?
Sama. Miksi ostaisin vanhaa leipää jos tuoreenpaa on tarjolla? Leivässä voisi olla liukuva hinnoittelu päiväyksen mukaan. Ostan näkkileipää, jos kaupassa ei ole tarpeeksi tuoretta leipää.