Kaivatko sinäkin kaupan leipähyllyn perältä pisimmän päiväyksen leivät ostoskoriin? Tästä syystä sitä ei olisi hyvä tehdä
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000007974222.html
Taas hyvä esimerkki siitä kuinka tollo keskimääräinen suomalainen kuluttaja on. Muualla maailmassa kun ei syödä edes edellisenä päivänä leivottua leipää, saati sitten viikon vanhaa. Hyi h*lvetti.
Ja tällaisessa maassa sitten luotetaan demokratiaan.
Kommentit (87)
. Niin kauan, kun jalkani kantavat töihin ja kauppaan, kun maksan ruuasta ja kaupassa saamastani palvelusta, niin aivan varmasti katson leipäpussinkin päivämäärän ja valitsen sen, missä pisin päiväys. Minulla on itsemääräämisoikeus, joten itse myös teen ostopäätöksen sanokoon kauppias itse sun muut mitä tahtovat.
Tähänkin ongelmaan on ratkaisu:
https://www.oululainen.fi/tuotteet/13094/oululainen-hapankorppuja-370g/
Siitähän ei synny hävikkiä, että sinkku ostaa leipää joka homehtuu parin päivän päästä ja yli puolet leivistä menee roskiin... Sinkkutalouksia on tunnetusti paljon, ja sinkuilla menee rahaa ruokaan enemmän jo muutenkin koska pienemmissä pakkauksissa on usein huomattasti isompi kilohinta.
Kauppias on itse vastuussa kun ostaa liikaa leipää eikä vanhat leivät menekään kaupaksi.
Ei kiinnosta ostaa kotiin leipää joka homehtuu ennenkuin sen ehtii suödä.
Ei ole minun vikani jos kauppias säilöö hyllyssä vanhoja leipiä eikä ymmärrä ostaa pienempiä määriä eikä myydä vanhempia alennuksella.
Ei muuallakaan maailmassa ihmiset syö vanhoja leipiä joa tuoreita on saatavilla.
Monissa maissa on leipomoita joka kulmalla. Niistä saa aina tuoretta leipää.
En, koska en osta leipiä kaupasta vaan leivon ne itse.
Jos on sinkku ja tietää tuotteen käytön kestävän kauan, niin mielestäni tapa on ok. Mutta sitä en ymmärrä, että perheelliset kaivavat tuoreimmat tuotteet esiin, vaikka käyttävät sen parissa päivässä.
S RYHMÄSSÄ YLEISTÄ . PIKKU MARKETEIHINKIN TULEE 4 LAATIKKOA YLI HINTAISTA LOHI FILETTÄ SITTEN MYYDÄÄN KLO 21 JÄLKEEN -60% EI METTÄ KULMALTA LÄHETÄ AJELEMAAN ILLALLA FILEEN TAKIA. ROSKIIN -60% VOISI OLLA KLO 19 LÄHTIEN. JOLLOIN POTENTTIAALINEN OSTAJA KUNTA VIELÄ KÄVISIKIN . AIVAN PÖLJÄÄ TOUHUA. ONKO TILAAJILLA MITÄÄN VASTUUTA
Vierailija kirjoitti:
Jos on sinkku ja tietää tuotteen käytön kestävän kauan, niin mielestäni tapa on ok. Mutta sitä en ymmärrä, että perheelliset kaivavat tuoreimmat tuotteet esiin, vaikka käyttävät sen parissa päivässä.
Kaikilla on oikeus tuoreeseen leipään. Vanhan leivän syöminen on tyhmyyttä.
Kyllä ne hyllyn perän kaivajat ovat ympäristön kannalta tuhoisimmat ihmiset, tuotteita menee hukkaan ja lisäksi hinnatkin nousee kun ei saada myytyä lyhyemmillä päiväyksillä olevia. Itsekkyyden malliesimerkki.
Voisiko kehittää jonkun älysysteemin että tuotteen hinta määräytyisi päiväyksen mukaan? Eu luulisi olevan mahdotonta. Leipä voisi olla vakka 1,50-2,50e riippuen päiväyksestä. Jos kaivaa perältä sen pisimmän päiväyksen, kassa antaisi hinnaksi 2,50e.
Ilmasto ja luonto kiittäisi kiittäisi kun hävikki vähenee.
Ensinnäkin kauppiaat sysäävät tällä ulostulollaan hävikin muodostumisen asiakkaan harteille. Samalla tavalla se leipä menee haaskuun kotitaloudessa, missä sitä ei ehdi käyttää. Lisäksi nuo muut hävikkiruuan hyödyntämismahdollisuudet jäävät käyttämättä.
Toisekseen pallo on kauppiailla ja he voisivat tehostaa hyllykiertoa niin, että leipä olisi siinä hyllyssä tuoretta ja asiakkaan ei tarvitsisi ylipäätään kaivella tuoreempia tuotteita mistään takajemmasta.
Jos tuore leipä maksaa saman kuin sama leipä huonommalla päiväyksellä, ostan varmasti sen tuoreimman. Miksi asiakkaan pitäisi maksaa huonommasta tuotteesta sama hinta kuin tuoreesta? Kustannukset kuuluvat tietysti kaupalle ja he voisivat myydä huonommalla päiväyksellä olevat tuotteet jonkin suuruisella alennuksella, jolloin vanhempien leipien ostamisessa olisi asiakkaan kannalta jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
S ryhmän myynninedistämistaktiikka
- syyllistetään asiakasta, kun ei itse osata/viitsitä arvioida tuotteiden todellista menekkiä.
Me lopetettiin kokonaan s-ryhmän kaupassa asiointi kuin liian usein hyllyissä oli ainoastaan vanhoja leipiä. Ei meillä selaisia kukaan syö. Homehtuisivat vain kaappiin.
Nytkö ne yrittävät syylistämällä manipuloida ihmisiä ostamaan vanhoja leipiä.
Käydään nykyään eri ketjun kaupassa eikä enää tarvitse ihmetellä että löytyykö tuoretta leipää. Vanhoja leipiä eivät säilö hyllyissä lainkaan.
Jos ensiksi pitäisi ostaa vanhat pois niin sittenhän ne ostopäivänä tuoreet leivät ovat seuraavana päivänä niitä vanhempia, eli kukaan ei saisi enää ostaa tuotetta leipää, sillä hyllyssä voidaan pitää varastoa vanhentumassa yllin kyllin.
Ulkosuomalainenn kirjoitti:
Ulkomailla jo pitkään asuneena jaksan aina ihmetellä suomalaisen kuluttajan tyhmyyttä. Muualla maailmassa leivän pitää olla just tuoretta, ei edes eilistä!
Kuka helvetti jaksaa ravata jotain leipää ostamassa joka päivä? Käyn kerran viikossa kaupassa, joten leivän on syytäkin säilyä ainakin sen verran. Sitä paitsi ulkomainen leipä on yleensä silkkaa vehnähöttöä, ei sitä voi verrata ruisleipään, jonka on tarkoituskin säilyä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän ei synny hävikkiä, että sinkku ostaa leipää joka homehtuu parin päivän päästä.
Ei tule hävikkiä kauppiaalle. Sehän tässä oli uutisen idea.
Asuin muutaman vuoden ulkomailla ja kyllä sieltä sai muutakin kuin pelkkää vehnäleipää. Yleensä ostin leipää jossa montaa viljaa tai vähintään siemeniä tms ja esim Tanskasta löytyi hyvin ruisleipää, tosin erilaista kuin Suomessa. Parissa paikassa asuin ihan leipomon vieressä, ja oli kyllä kiva kun pystyi aamulla hipsimään sinne ostamaan uunituoretta leipää.
Eikös sen -30% lapun voisi lätkäistä hieman aikaisemmin kuin sinä päivänä, kun tuotteessa on päiväys menossa vanhaksi? S ja K kaupoissa useimmiten tehdään noin, mutta Lidl:ssä olen huomannut, että alennuslappu saattaa olla jopa 4-5 päivää aiemmin (yleensä 3pv). En kai minä tänään vanhaksi menevää leipää osta edes alennuksella, vaan totta kai etsin tuoreen.
Olen sinkku ja hyödynnän paljon pakastinta, eli jos isompi paketti leipää on ajoissa alennuksella, niin ostan ja laitan pakastimeen. Sieltä otan sulamaan sen verran kuin tarvitsen. Tämä oikeastaan sopii enemmän ruisleivälle kuin vaalealle. Vaalea menee ihme mössöksi pakastimessa, joten kun haluan vaaleaa leipää, niin ostan "tuore"pisteestä pari sämpylää tms.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen -30% lapun voisi lätkäistä hieman aikaisemmin kuin sinä päivänä, kun tuotteessa on päiväys menossa vanhaksi? S ja K kaupoissa useimmiten tehdään noin, mutta Lidl:ssä olen huomannut, että alennuslappu saattaa olla jopa 4-5 päivää aiemmin (yleensä 3pv). En kai minä tänään vanhaksi menevää leipää osta edes alennuksella, vaan totta kai etsin tuoreen.
Olen sinkku ja hyödynnän paljon pakastinta, eli jos isompi paketti leipää on ajoissa alennuksella, niin ostan ja laitan pakastimeen. Sieltä otan sulamaan sen verran kuin tarvitsen. Tämä oikeastaan sopii enemmän ruisleivälle kuin vaalealle. Vaalea menee ihme mössöksi pakastimessa, joten kun haluan vaaleaa leipää, niin ostan "tuore"pisteestä pari sämpylää tms.
Kyllä ne tuoreleipähyllyn tuotteet ovat tuoreit ihan ilman lainausmerkkejäkin. Jos taikina on esipaistettu ja pakastettu, niin eipä sitä voi vanhaan verrata. Itse teen esimerkiksi pizzapalloja isomman määrän pakastimeen, ja otan sieltä aina aamulla sulamaan kun aion illalla tehdä pizzaa. Ihan tuoretta pizzaa on joka kerta tullut.
Otan tuoreimman jo siksikin, että vanhat leivät päätyvät ilmaiseksi niitä tarvitseville ruokajakeluihin.
Käyn yleensä isossa marketissa jossa on oma leipomo. Leipä on aina tuoretta. Lähikaupasta saatan ostaa joskus ruisleipää jos kotona on vehnäleipä loppu eikä ole tarvetta käydä isommilla ruokaostoksilla.
Ratkaisu ongelmaan: Mene kauppaan jossa myydään tuoretta leipää.
Leipä on (tai pitäisi olla) ns. 'päivän tuote', eilen leivottu on tänään vanhaa.
Yksineläjänä kaivan tuoreimman leivän, jota syön 4-5 päivää, siis AINA vanhaa:-(
Voisinpa ostaa puolikkaan paahtoleipäpaketin tai limpun.
Eräs tuote-esittelijä: voihan sen pakastaa!, kun valitin isosta joululimpusta.
Joo-o, voi pakastaa, mutta kun sulatettu ei maistu tuoreen veroiselta.
Paistopisteissä pakastetaikinasta loihditaan 'tuoretta', mutta saa haluamansa määrän suppeasta valikoimasta.