Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: kiinnostaisiko sinua/perhettäsi kesälomalla majoittua maatilalla työtä vastaan?

Vierailija
08.08.2008 |

kerro lisäksi hieman taustaa itsestäsi. esim. ikäsi, oma ja mahdollisen puolison ammatti, onko lapsia. kartoitan siis potentiaalista asiakaskuntaa tällaiselle majoituspalvelulle.

M

tausta: Meillä on maatila, jossa on sukulaisvierailuja varten majoitusaitta. Sukulaisvierailuja on kuitenkin harvakseltaan ja aitta enimmäkseen tyhjillään. Toisaalta maatila rakennuksineen on meille työläs ylläpidettävä. Mietin siis, olisiko joku halukas majoittumaan vierasaitassamme ilman maksua, jos tekisi sitä vastaan hieman jotakin pientä hommaa. Maalaisi vaikkapa verannan kaiteen. Tekisi hieman puutarhatöitä. Pinoaisi polttopuita. Korjaisi tai kunnostaisi jotakin paikkaa. Pääasiassa ulkotöitä. Hommat olisivat helppoja, jonka keskiverto aikuinen osaisi tehdä. Töitä, jossa olisi työturvallisuusriski, ei tarjottaisi. Esim. maalaustyöt vain huonekorkeutta matalammalla. Lisäksi meillä on maatilan työntekijöille ja talkoolaisille jo nyt olemassa vakuutus, eli se puoli pitäisi olla kunnossa, jos jotakin kuitenkin sattuisi. Yöpymiseen oikeuttava työaika olisi sillä tavalla kohtuullinen, että lopun aikaa päivästä voisi sitten vaikka tutustua paikallisiin nähtävyyksiin. Asumme kohtuullisen matkan päässä Itä-Suomessa olevasta kaupungista, jolle matkailu on merkittävä tulonlähde kesäisin. Meillä on eläimiä kuten lampaita, nautoja, kanoja ym. joita vaikkapa perheen lapset voisivat halutessaan katsella. Suurempaan majoitustoimintaan meillä ei ole kiinnostusta, eli majoittaisimme vain yhtä perhekuntaa kerrallaan. Verojutut yms. tällaisessa majoituspalvelutapauksessa pitäisi toki selvittää, mutta kiinnostaisiko sinua potentiaalisena asiakkaana tällainen noin periaatemielessä?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka. Vieläkö tämä mahdollisuus olisi ?

Vierailija
42/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tätä kannattaisi markkinoida pk-seudun asunnottomille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lomalla halua tehdä töitä. Ja mun vaimo ja tyttö on niin laiskoja, ettei niillä mitään tee. Mä aina mökillä lämmitän saunan, kannan vedet ja puut, teen ruoat ja tiskaan.

Vierailija
44/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kiinnostaa. Enemmän ehkä heinätyöt, eläinten ruokinta tms. koska remontointitaitoa ei ole. Voisiko konseptina olla "maksa rahalla tai työllä"?

Maatalon työt ovat kyllä mulle sikäli niin "eksoottisia", että voisin jopa maksaa majoituksesta ja siitä, että päästäisiin lasten kanssa esim. "auttamaan" eläinten ruokinnassa tai istumaan traktorin kyydissä. Harvasta vieraasta taitaa oikeasti apua olla, enemmänkin riesaa. 

Vierailija
45/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi vi**u, eikait tuo aloitus liene vakavissaan tehty. Kuka hullu nyt lomalla alkaa töitä tekemään "jollain peti ja puuro" - palkalla ??  

Vierailija
46/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 11:00"]

eikös tätä kannattaisi markkinoida pk-seudun asunnottomille?

[/quote]

Päivän naurut, kiitos.

Vierailija
47/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meillä on oma mökki maalla vapaa-ajan asuntona ja siellä riittää töitä ja tekemistä vaikka kuinka, joten sen takia emme olisi kiinnostuneita.

Jos tuota omaa paikkaa ei olisi, niin periaatteessa voisin olla kiinnostunut. Se edellyttäisi kuitenkin, että paikka olisi miellyttävä ja idyllinen ja ympäristö viehättävä. Jos koko päivä tehtäisiin töitä, niin pelkkä majoitus aitassa ei minusta riittäisi korvikkeeksi, vaan hommaan pitäisi kuulua myös kunnon ruoat. Esim. aamupala, lounas ja kunnon illallinen (3 ruokalajia, pari lasia viiniä jne.). Ei mitään purkkihernaria. Ja sillä tavalla joustavaa toimintaa, että lapset voisi olla mukana.

Tällä tyylillä oli joskus juttu Hesarissa jonkun suomalaisen ravintola-alan ihmisen viinitilasta Ranskassa. Sinne pääsee sadonkorjuuaikaan töihin, vastineeksi saa ilmaisen majoituksen ja täyden ylöspidon. Illallinen oli ammattikokin tekemä useamman ruokalajin illallinen viineineen. Tulijoita oli enemmän kuin pystyttiin ottamaan vastaan.

Vierailija
48/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyest: EVVK

Vierailija
49/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Moikka. Vieläkö tämä mahdollisuus olisi ?

ap edelleen linjoilla. Vakavissani aloituksen tein. Aloitus on kait vuodelta 2008 ja tällä menolla multa loppuu ikä ennen kuin mitään konkretiaa saan aikaiseksi.

Tosiasia on, että maatilan rakennuskanta on kallis ylläpidettävä. Ja kaikenlaista voi aina miettiä.

Tuo työtä vastaan ehdotus ei oikein ottanut tulta siipien alle näin av-palstalla koemarkkinoituna. Olen miettinyt tällä välin muita vaihtoehtoja, esim. majoituspalvelun tarjoamista tietyille erikoisryhmille, koska en halua kilpailla perus maatilamajoituksen kanssa.

Vaan saa nähdä, saanko joskus jotain konkretiaa aikaiseksi.

Vierailija
50/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kyllä kiinnostaisi. Mutta mä olenkin itse maatalosta kotoisin.

Mutta; tuota kannattaisi koittaa markkinoida ulkomaissa kaupunkilaisille, erilaisena lomana.

Vierailija
51/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellaiset kaupunkilaiset joilla ei ole kesämökkiä ja asuvat kerrostalokämpässä voisivat ehkä ollakin kiinnostuneita. Sellaiset jotka joskus ovat esim. asuneet omakotitalossa ja kaipaavat noita töitä.

Kuuluisiko soppariin myös ruuat? Pelkästä aitassanukkumisen ilosta minä en kyllä hievahtaisi mihinkään, enkä kyllä ole muutenkaan tuollaisesta kiinnostunut kun on kotonakin pihahommia ihan tarpeeksi ja koskas niitä muulloin ehtii kuin lomalla.

Vierailija
52/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta eka ajatus että jees, miksipä ei. Ihan kiva puuhailla jotain konkreettista oman toimistossa tapahtuvan työn vastapainoksi ja maaseutu ympäristönä lataa ainakin minun akkujani eri tavalla kuin lomailu lähiössä. 

Mutta sitten. Kun vain yksi vieras perhe, entä jos ei kemiat kohtaa isäntäväen kanssa? Tai työn laatu ei miellytä? Miten vedettäisiin raja minkä verran töitä tehtävä majoituksen eteen? Itsellä ainakin helposti tulisi se olo, että pitäskö nyt vielä sitä ja tätä ---> en osaisi rentoutua ollenkaan. Helpompi ehkä jos  olisi joku tietty duuni määriteltynä mikä sinä oleskeluaikana pitäisi hoitaa,tai tuntimäärä X töitä päivässä. 

Eli joo, periaatteessa jees ja toisaalta haluaisin että tällaisia juttuja olisi enemmän: vapaamuotoista ihmisten kohtaamista mutkattomalla tavalla. Mutten silti ole varma olisinko itse valmis lähtemään...Ainakaan jos olisi vain pari viikkoa lomaa, näin vuosia kotiäitinä olleena nyt joutaisi ihan hyvin ja olisi mukavaa vaihtelua.

Vierailija
53/76 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsau, mua kiinnostais. vieläkö teillä on maatila pystössä :)

Vierailija
54/76 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kiinnostunut. Pidän pienistä nikkarointi hommista ja etenkin eläimistä.Olisin enemmän kiinnostunut hoitelemaan eläimiä.Lehmiä en ole tosin hoitanut , mutta kanat,lampaat,vuohetja hevoset ovat tuttuja. Minulla on mies , joka on itä- suomesta ja on tottunut tekemään maatila hommia. Itse olen ikäni asunut kaupungissa.Meilläon myös teini-ikäinen poika, joka viihtyy maalla.Tällä hetkellä emme valitsisi maatilamatkailua, sillä vierailemme joka kesä itä- suomessa useamman viikon.Mutta noin periaatteessa voisin hyvinkin valita  maatilaloman.

Vierailija
55/76 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet maksaa siitä satoja euroja, että pääsee viikonlopuksi maatilan töihin. Tietysti maksu sisältää sitten myös ruokailut majoituksen lisäksi. Tosin taitaa olla yleisempää Euroopassa, jossa ihmiset haluaa tämänkaltaisia elämyksiä.

Vierailija
56/76 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aittamajoitus ilman mukavuuksia ei paljoa maksa, joten ette millaan pysty majoituksen varjolla teettamaan itsellenne kuuluvua toita ilmaiseksi vierailla. Miksi muuten teille on rakennuksien yllapito raskasta, kylla siiihen normaalikuntoinen ihminen pystyy ihan vapaa-ajan vietteeksi?

Vierailija
57/76 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme teettäisi töitä ilmaiseksi vaan tarjoaisimme elämysmatkaa "ilmaiseksi". Meilläkin on tila, jossa voisi tehdä vanhanajan maataloustöitä ja sellaista, josta joutuisi maksamaan hyvät rahat, esim. ratsastaa.

Kuinka kiva olisi jollakin pienellä pojalla ja tytölläkin, kun pääsisi ajamaan isolla traktorilla oikeisiin töihin.

Rakennuksien ylläpito ei ole maatiloilla  "vapaa-ajanvietettä" vaan totista työtä ja hyvin usein tehtävä juuri sillä hetkellä kun on ajankohtaista, ei seuraavalla kesälomalla (jota maanviljelijällä on 26 päivää vuodessa).

En ole ap mutta miettinyt samaa. Olisko vaikka sosiaalityön ja järjestöjen kautta mahdollista saada lomalle sellaisia perheitä, joille ei oikein ole varaa muuhun mutta varsinkin lapsille halutaan tarjota "oikeaa" työtä?

Vierailija
58/76 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 06:50"]

Aittamajoitus ilman mukavuuksia ei paljoa maksa, joten ette millaan pysty majoituksen varjolla teettamaan itsellenne kuuluvua toita ilmaiseksi vierailla. Miksi muuten teille on rakennuksien yllapito raskasta, kylla siiihen normaalikuntoinen ihminen pystyy ihan vapaa-ajan vietteeksi?

[/quote]

Meillä on maatilalla 28 rakennusta (tai 29, jos lasketaan mukaan leikkimökki). Osa on uusia eli vuodelta 2013, osa rakennettu 1800-luvulla. Osa on pieniä (halkovaja), osa suuria (4 perheen asuintalo tai navetta). Ihan vapaa-ajan vietteeksi ei esim. laita kuntoon noin 3000 kattoneliötä.

Tosin meillä ei ole käynyt edes mielessä majoittaa tänne ketään lomalaisia työtä vastaan. Muutama on kysellyt, voisiko tulla pariksi viikoksi auttamaan, mutta olemme kieltäytyneet. Vakuutukset jne. pitäisi hoitaa kuntoon (nyt koskevat vain palkattua väkeä ja omaa väkeä, jos ei maksa palkkaa => ei ole vakuutusta), asunnot pitäisi laittaa majoituskuntoon (pelkät seinät ja tuliterä keittiö ei vielä riitä) jne. Turhan kallista ja hankalaa. Puhumattakaan siitä vastuusta, jonka joutuisi ottamaan perheestä, jolla ei ole mitään tietoa traktorin vaaroista, navetassa toimimisesta ym. meille maalaisille ihan itsestäänselvistä asioista.

Vierailija
59/76 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maatilalla mutta viinitilalla kyllä!

Vierailija
60/76 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinostaisi. Siinä vain pitäisi olla joku juju. Eli työ jotain erilaista ja sitä pitäisi voida tehdä lasten kanssa yhdessä. Helsingin heinätalkoot vetää aina porukkaa. Eläintenhoito hyvä, risusavotta tuskin niinkään. Eli nostalgiaa mukaan, niin sitten irtoo.

Äiti ja alakoululaiset lapset.