G: kiinnostaisiko sinua/perhettäsi kesälomalla majoittua maatilalla työtä vastaan?
kerro lisäksi hieman taustaa itsestäsi. esim. ikäsi, oma ja mahdollisen puolison ammatti, onko lapsia. kartoitan siis potentiaalista asiakaskuntaa tällaiselle majoituspalvelulle.
M
tausta: Meillä on maatila, jossa on sukulaisvierailuja varten majoitusaitta. Sukulaisvierailuja on kuitenkin harvakseltaan ja aitta enimmäkseen tyhjillään. Toisaalta maatila rakennuksineen on meille työläs ylläpidettävä. Mietin siis, olisiko joku halukas majoittumaan vierasaitassamme ilman maksua, jos tekisi sitä vastaan hieman jotakin pientä hommaa. Maalaisi vaikkapa verannan kaiteen. Tekisi hieman puutarhatöitä. Pinoaisi polttopuita. Korjaisi tai kunnostaisi jotakin paikkaa. Pääasiassa ulkotöitä. Hommat olisivat helppoja, jonka keskiverto aikuinen osaisi tehdä. Töitä, jossa olisi työturvallisuusriski, ei tarjottaisi. Esim. maalaustyöt vain huonekorkeutta matalammalla. Lisäksi meillä on maatilan työntekijöille ja talkoolaisille jo nyt olemassa vakuutus, eli se puoli pitäisi olla kunnossa, jos jotakin kuitenkin sattuisi. Yöpymiseen oikeuttava työaika olisi sillä tavalla kohtuullinen, että lopun aikaa päivästä voisi sitten vaikka tutustua paikallisiin nähtävyyksiin. Asumme kohtuullisen matkan päässä Itä-Suomessa olevasta kaupungista, jolle matkailu on merkittävä tulonlähde kesäisin. Meillä on eläimiä kuten lampaita, nautoja, kanoja ym. joita vaikkapa perheen lapset voisivat halutessaan katsella. Suurempaan majoitustoimintaan meillä ei ole kiinnostusta, eli majoittaisimme vain yhtä perhekuntaa kerrallaan. Verojutut yms. tällaisessa majoituspalvelutapauksessa pitäisi toki selvittää, mutta kiinnostaisiko sinua potentiaalisena asiakkaana tällainen noin periaatemielessä?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 12:31"]Varmaan sellaiset kaupunkilaiset joilla ei ole kesämökkiä ja asuvat kerrostalokämpässä voisivat ehkä ollakin kiinnostuneita. Sellaiset jotka joskus ovat esim. asuneet omakotitalossa ja kaipaavat noita töitä.
[/quote]
Täällä ilmoittautuu eräs kuvaukseen sopiva. Ja tosiaan, tuo majoitus olisi ollut aivan loistava idea. Matkustellaan miehen kanssa vieläpä paljon Itä-Suomessakin. Kun lapsia tulee kuvioihin, hypin riemusta, jos jotain tällaista toimintaa löydän.
Hieno konsti saada työvoimaa pieniin hommiin. Minullakin olisi pieniä hommia kuten esim. 20m perunapenkin haraus ja rantasaunan ovipielien maalaus. Niitä töitä vastaan voisin majoittaa pienen perheen, eikä eläimetkään ole ongelma. Saa kalastaa, saunoa ja uida. Puita on tarpeeksi, kunhan ne vain siirtää 100m ladosta rantaan. Vähän on tulossa mansikoita ja paljon omenia, eri aikoina. Soita 040-739 2209. Alavus. Vanhan maatalon eläkkeellä oleva pariskunta.
Ei kiinnosta.
Olen maatilalta kotosin ja olen tehnyt riittämiin paskan lapiointia sekä lypsämistä jne.
Ei kiinnosta.
Olen maatilalta kotosin ja olen tehnyt riittämiin paskan lapiointia sekä lypsämistä jne.
Voisin tulla vaikka lomalla teille kesätöihin, niin että tekisin jonkun tietyn tuntimäärän/pv ja saisin siihen sen aittamajotuksen ja vaikka aamupalan ja ruuan päälle. Käytännössä tuo ei kyllä onnistuis koska mulla ei oo ajokorttia että pääsisin sieltä teidän tilalta pois ku hommat on tehty =) Ja olisin valmis tekemään kaikkee mihin ei mitään erityistaitoja vaadita aina paskan luonnista mansikan poimintaan.
Perheeseen kuuluu äiti 29v. ja tytär 6v.
Voisin tulla. Tyttäreni on jo niin iso, että pärjäilisi yksin sen aikaa, kun olisin töissä kiinni.
Työaika ja -tehtävät pitäisi etukäteen aika tarkasti sopia, ettei niistä tule mitään sanomista puolin ja toisin. Olisin valmis työskentelemään noin 2-4h/pv, riippuen työtehtävistä.
Miten on teknisesti mahdollista, että tässä ketjussa on välillä viestejä vuodelta 2015 ja viestit 67 ja 68 vuodelta 2011?
Minäkin voin tässä ketjussa uusia marjanpoimintatarjouksen. Meille voi tulla poimimaan marjoja niin omaan tarpeeseen kuin myyntiin, luonnonmarjoja siis.
Öööö, mikä loma se semmoinen olisi jos töitä pitäisi tehdä? Joooeikiitos.
Mulle kävisi kyllä. Harkinnassa sellainen paikka missä olisi käytännössä ilman vuokraa työtä vastaan. Haluan eroon näistä nykyajan kiireistä. Suurinosa kätevistä töistä onnistuu. Ammatiltani laatoittaja, mut muutkin työt onnistuu.
Joku varmasti tykkää, mutta minä en. Jos lähden lomalla, haluan todellakin lomalle. Ei kiinnosta tehdä muiden hommia edes ilmaista asumista vastaan. Tulee mieleen työleiri. Tuollaista pikku puuhastelua riittää kyllä ihan omastakin takaa. Mieluummin maksan majoituksesta, jotta ainoa tehtäväni on nauttia lomasta ja silitellä possuja.
Toisekseen stressaisin koko loman siitä, että ventovieras kyttää ja arvioi työtäni. Entä jos maalamaani aita ei kelpaa tai siitä löytyy joku pikkuvirhe. Tai jos vahingossa kitken penkistä jonkun kerran sadassa vuodessa kukkivan harvinaisuuden, joka sattuu näyttämään rikkaruoholta.
Kolmannekseen olen sen luonteinen ihminen, että koen oloni kiusalliseksi ventovieraiden kanssa. Olisi noloa olla ainoa perhe täysin vieraiden ihmisten nurkissa. En yksinkertaisesti osaisi olla mitenkään päin. Olisi sellainen olo, että kehtaako tässä tehdä mitään ja tohtiiko nyt vessassakaan käydä ja pitääkö perheelleen puhua kuiskaamalla, ettei ole mitenkään vaivaksi.
Anteeksi tämä viestini, mutta mielipidettä kysyttiin. Ei kannata kuitenkaan lannistua viestini takia. Varmasti löytyy joku, joka tällaisesta voi innostua.
Ei kiinnosta. Menemme talvilomalla Karibialle purjehtimaan joten saat lapioida paskat ihan itse...
Ei kiitos, sain siitä lapsena/nuorena oman kiintiön täyteen. Vietettiin kaikki kesälomat mummolassa heinänteossa ja muissa talon töissä ja elukkain hoidossa.
Ei, oon saanut tehdä maatilan hommia ihan riittävästi ennestään. Mutta onnea yritykselle, luulisi että kiinnostuneitakin löytyy, kun siirtolapuutarhat ym on täyteenvarattuja :)
En usko, että tällaisilla nettipalstoilla löytyy tähän toimintaan kohderyhmää juurikaan, mutta se ei tarkoita, etteikö tällaiselle toiminnalle olisi paljonkin kysyntää!
Kannattaa ehdottomasti kokeilla rohkeasti, ei siinä mitään menetä jos ei ota tuulta alleen, jos teillä kerran tilat on jo olemassa muutenkin.
Vähän vastaavia järjestetään ympäri Suomea aina välillä ja kaikkiin tietämiini on ollut aina tulokkaita paljon enemmän kuin on pystytty ottamaan vastaan. Myös ulkomailla on tällaista toimintaa ja se on ollut suosittua. Jos kieli taipuu, niin kannattaa pohtia myös turistien houkuttelua!
Tärkeintä on se, että tekee kaikesta selkeät sopimukset, ettei kummallekaan osapuolelle jää epäselväksi se mitä molemmat odottavat toisiltaan. Etenkin työtehtävät ja työaika, lastenhoito, ruokailut, siivoaminen ja päihteidenkäyttö kannattaa miettiä ja keskustella tarkasti läpi.
Missä tämä kyseinen paikka sijaitsee.