Mitä rutiineja/tapoja muistat lapsuuden perheestä, jota haluat jatkaa omien lasten kanssa?
Meillä syötiin lauantaisin saunan jälkeen jätskiä. Äiti kävi aina peittelemässä illalla nukkumaan vaikka olin jo iso koululainen.
Kommentit (11)
Ainakin sen, että ateriat syödään yhdessä ja telkkari ei ole päällä.
Piikusiskoko se siellä =) ?
Meillä äiti aina teki juhlasta todella Juhlan. Se on asia, jonka haluan lapsilleni siirtää. Juhlaan pukeudutaan paremmin, syödään paremmin, aina leikkokukkia pöydässä (oli sitten nimipäivät tai Pääsiäinen)... On ihanaa, kun on erikseen arki ja juhla.
Lapsuudessani ei syöty yhteisiä aterioita - ei ulkoiltu koko perheen voimin (minä vein pikkuveljeä1,5v 8vuotiaana puistoon)...
Korttipelit oli ainoita mitä muistan, niitä pelattiin urakalla saunan päätteeksi.
Onneks vanhempien virheistä voi oppia ja yrittää tehdä asioita omien lasten kanssa toisin :)
mökkeily perheen kanssa, joulupuuro suvulle aattoaamuna ja muutenkin yhteinen aika perheen kanssa tehden ihan pieniä arkisia juttuja.
Ja noita iltasatuja haluan jatkaa lapselleni, vaikka hän jo osaisi itsekin lukea.
- yhteiset ateriat
- jokin perheen yhteinen juttu "inside"-juttu meillä se oli maailmanympärysmatka..
70-luvulla meillä oli erikseen työ/koulu- ja kotivaatteet. Eli aina koulusta tultua piti vaihtaa kotivaatteet. Ei siis mukavuussyistä, vaan näitä "edustusasuja" säästääkseen. Meillä tuo traditio jatkuu, pyykkiä tulee varmaan vähemmän kuin jos vaatteita ei vaihdettaisi.
yhteiset ateriat ja se, että aikuiset olivat vastuunkantajia ja päättivät asioista.
olivat ärtyneitä työpäivien päätteeksi.
Vaan lomilla pääsi viikoiksi kesälläkin mummolaan, mummo touhusi keittiössä ja pihalla touhuttiin vapaasti. Ihanaa, kaipaan noita kesäaikoja. Ei ollut karkkia, ei jäätelöä, mutta pullaa sai joka päivä välipalaksi ja joskus mummo keitti suklaamannapuuroa.
Lapsene me myös saatiin aina se saunalimppari lauantaisin sauna päälle. Itse en ole siihen pystynyt lähtemään, koska meillä on oma sauna joka lämpiää useamman kerran viikossa, joha siinä menis hampaat jos joka kerta limua juotais. Mutta meillä lapsena oli kerran viikossa saunavuoro ei omaa saunaa.
tai no olikohan se kivaa että aina kun mutsi oli ollut kännissä tosi pahana, sain seuraavana päivänä tai viimeistään putken katkettua kaakaota ja kermavaahtoa ja tuoretta pullaa,..
usein kun lähdettiin mukaan kapakkaan tai odottelemaan siihen edustalle tien reunaan keskustassa, käytiin ensin ihan lelukaupassa ostamassa uudet lelut, fabut tms legot jotta ei kitistäisi kapakassa pois lähtöä kesken tuopin...
Yksi tietty kapakka oli meidän lasten suosikki kun siinä oli ihan vastapäätä puisto minne saatiin mennä leikkimään siksi aikaa jos työnsin pikkuveljen rattaissa tien yli eikä satutettu itseämme että olis pitäny hakea mutsi apuun. Krran erehdyin satuttamaan sormeni lasiin ja joku ohikulkija tuli hätiin, haki mutsin kapakasta ja ai että sitä huutoa ja yyttelyä ja mökötystä kun kehtasin pilata hänen tuoppinsa...
Ja sisko tykkäs yhdestä toisesta kapakasta kun sai pelata siellä hedelmäpeliä, toi on varmaan hänen highlight lapsuuden traditioista, mä en saanu markkoja mutsilta eikä mua se peli niinkään kiehtonu muutenkaan, kai kun olin isompi eli jo ekalla ja tokalla siellä käydessämme ja pitihän pikkuveljeä jonkun vahtia...
En kyllä ole aikeissa siirtää noita omille lapsilleni...Mutta tulipa vaan mieleen traditioista.
Joulu oli kiva kun mutsi ei ollut kerennyt aattona sammumaan kun yhtenä kertana, muuten päästiin aina mummolle jo puolen päivän aikaan ja siellä oli kivaa :)
että lauantaisen saunan jälkeen jotain hyvää syötävää, ja muulloin makeita vain jonkun erityistapauksen kunniaksi.
Lisäksi se, että kun on aikaa, kuljetaan kävellen ja pyörällä ja muutenkin vietetään aikaa ulkona ja luonnossa liikkuen. Autolla mennään vain silloin kun ei muuten ehdi.