Fibromyalgia - ei jaksa mitään
Onko täällä ketään fibromyalgiaa sairastavaa?
Sain diagnoosin viime vuonna ja mitään ei enää jaksa.
Käyn kyllä töissä, mutta koko ajan on aivan järkyttävä uupumus.
Huomaan vain tuijottavani ja istuvani. Ei vaan jaksa enää mitään.
En toivo tällaista vihamiehellekään.
Helpottaako väsymys koskaan?
Tällä hetkellä ikä on 39.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia voi johtua kolmesta asiasta:
1) Hypokondria eli luulosairaus
2) Munchausenin syndrooma eli sairauden teeskentely saadakseen huomiota ja hoivaa (näille oikea kultakaivos, koska diagnoosi on täysin oman ilmoituksen varassa)
3) Yliherkkyys / suhteellisuudentajun puute.
1 ja 2 ovat jossain määrin patologisia enkä syytä ketään niiden perusteella. Joko ihminen oikeasti uskoo olevansa todella sairas, tai sitten hänellä on vakava mielenterveyden häiriö joka saa teeskentelemään. Kolmas taas on aika pitkälti sitä että koetaan samanlaisia oireita mitä monet muutkin - saattaa väsyttää, kolottaa, ei saa nukuttua, paikkoihin sattuu/pakottaa mitä normaalit ihmiset aika ajoin kokee. Mut sit niihin ylireagoidaan ja voivotellaan että voi kun minä olen niiiiiin kipeä tämän mun fibromyalgian kanssa.
On myös ilmeistä tästä ketjusta kun yhdellä oireena on masennus, toisella kipu, kolmannella keskittymiskyvyn puute. Masennus voi ehkä saada ihmisen voimattomaksi ja sitten luetaan tällainen huuhaakeskustelu ja diagnosoidaankin itselle fibromyalgia.
Älä jaksa jauhaa p*skaa. Kyseessä ei ole sairaus, mutta totta kai monella on erilaisia oireita.
Millä ammattitaidolla jauhat tätä?
Jos ihminen on vuosikausia ollut väsynyt AINA koko ajan jatkuvasti, niin miten hitossa se on sama asia, kuin joku jota kaikki joskus kokee?
Krooninen kipu on kroonista, ei jotain pientä kolotusta.
Millä selität sen, että psykoterapia auttaa todistetusti myös fibromyalgiaan. Ihminen on hyvin paljon psykofyysisempi olento kuin ihmiset ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä keksittyjä korkeinkaan psykosomaattisia tauteja
T lääkäri
No kerrotko sitten viisaampana, että mikä sitä väsymystä aiheuttaa?
Mitään syytä ei löydy, ei se ole mitään feikkiväsymystä.
Oletko kuullut psyykkisestä ja traumaperäisestä väsymyksestä? Masennusväsymys on pahinta väsymystä, mitä voi olla olemassa. Jos se ei ole psyykkistä, se on fyysistä ja silloin se näkyh myös mm. veriarvoissa.
En ole masentunut, se on testattu ja en muutenkaan lainkaan tunne olevani.
Kaikki veriarvot nyt kunnossa.
D ja ferritiini oli vähän matalia, ei enää. Kilppari oli ihan vähän koholla, nyt normi. Kaikki muut kunnossa.
Antaisin vaikka pari raajaa pois, jos voisi v**tu edes joskus olla normaali olo eikä aina väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) Munchausenin syndrooma eli sairauden teeskentely saadakseen huomiota ja hoivaa (näille oikea kultakaivos, koska diagnoosi on täysin oman ilmoituksen varassa)
1 ja 2 ovat jossain määrin patologisia enkä syytä ketään niiden perusteella. Joko ihminen oikeasti uskoo olevansa todella sairas, tai sitten hänellä on vakava mielenterveyden häiriö joka saa teeskentelemään. Kolmas taas on aika pitkälti sitä että koetaan samanlaisia oireita mitä monet muutkin - saattaa väsyttää, kolottaa, ei saa nukuttua, paikkoihin sattuu/pakottaa mitä normaalit ihmiset aika ajoin kokee. Mut sit niihin ylireagoidaan ja voivotellaan että voi kun minä olen niiiiiin kipeä tämän mun fibromyalgian kanssa.
On myös ilmeistä tästä ketjusta kun yhdellä oireena on masennus, toisella kipu, kolmannella keskittymiskyvyn puute. Masennus voi ehkä saada ihmisen voimattomaksi ja sitten luetaan tällainen huuhaakeskustelu ja diagnosoidaankin itselle fibromyalgia.
Älä jaksa jauhaa p*skaa. Kyseessä ei ole sairaus, mutta totta kai monella on erilaisia oireita.
Millä ammattitaidolla jauhat tätä?
Jos ihminen on vuosikausia ollut väsynyt AINA koko ajan jatkuvasti, niin miten hitossa se on sama asia, kuin joku jota kaikki joskus kokee?
Krooninen kipu on kroonista, ei jotain pientä kolotusta.
Millä selität sen, että psykoterapia auttaa todistetusti myös fibromyalgiaan. Ihminen on hyvin paljon psykofyysisempi olento kuin ihmiset ymmärtävät.
Lähde tälle?
Ettekö usko CFSkään? Virus sen monella laukaissut.
Vierailija kirjoitti:
Fibro shit kirjoitti:
Fibromyalgia on pahasta. Siihen on todella vaikea saada diagnoosia, ihme kun sait, siis todellinen ihme. Siihen ei löydy parannuskeinoa, ei lääkitystä, se on tauti, joka jyllää, eikä sille voi mitään, se tulee ja se menee, se kiusaa ja häipyy kunnes palaa kiusaamaan. Yleensä lääkärikunta luokittelee fibromyalgian luulo- ja mielenterveysongelmaksi, siihen kategoriaan lääkärit yleensä laittavat kaiken sen, johon heillä ei ole tutkimustuloksia tai selvää lääketieteellistä tuntemusta. Fibromyalgia lamauttaa täysin, paskamainen kumppani, kaikki luulevat, että on keksitty oireyhtymä.
Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka usein fibromyalgia on rinnakkaisdiagnoosi esim. masennus- ja / tai ahdistuneisuushäiriöön?
Todella usein. Ja tästäkin ketjusta jopa on saanut lukea juttuja että "ero laukaisi fibromyalgian" tai että muussa vaikeassa elämäntilanteessa on tosta noin vaan puhjennut. Muutenkin selitellään vaan että mua masentaa kun on tää fibromyalgia, vaikka meneekin toisin päin. Kokee jatkuvaa uupumusta ja pienetkin asiat, kivut, yms on ylitsepääsemättömän voimakkaita eikä tahdo jaksaa... Koska on masentunut.
Enkä siis sano että masentuneiden pitäisi vaan ryhdistäytyä, se on vakava tila joka vaatii monesti lääkehoitoa, monesti terapiaa tai muuta keskusteluapua. Mutta moni "fibropotilas" luovuttaa täysin kun ajattelee että minulla on krooninen ja parantumaton sairaus mihin ei ole mitään lääkettä, voi voi.
Kaikenlaisia kommentteja täällä saakin lukea.
Olen siis alkuperäisen viestin lähettäjä. Fibromyalgia on totta. Turha kenenkään yrittää muuta väittää.
Kyseessä on keskushermoston herkitysminen. Fibromyalgia ei siis ole sairaus, vaan oireyhtymä.
Toki sairastuneilla voi olla masennusta, kilpirauhasen vajaatoimintaa jne. ja niitä pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oireet ovat alkaneet kevättalvella tosi rajuina, pitkän stressaavan ja ahdistavan elämänmuutoksen jälkeen. Kipupisteet ovat kuin oppikirjasta, lihaksissa ihmeellinen polttava tunne koko ajan, uni on katkonaista sekä aloitekyky on pudonnut lähes nollaan. Pelkään mennä lääkäriin, koska varmasti oireita vähätellään ja lyödään masennus- ja kipulääkkeitä kouraan.
Pakotan itseni liikkeelle joka päivä, syön pääasiallisesti kasviksia ja vältän sokeria.
Lisään tähän omaan kommenttiini vielä:
Väittääkö joku, että nämä kivut on ihan mun omaa keksintöä? En ole kertonut kenellekään, enkä aio mennä lääkäriin, en kaipaa sääliä tai mitään lääkehoitoa. Nämä kivut on mulle jotain ihan uutta, en ole ikinä ennen herännyt yöllä lihassärkyyn tai etten pääse kivutta tuolista ylös. Vaikea uskoa, että kaikki olisi mun mielikuvituksen tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibro shit kirjoitti:
Fibromyalgia on pahasta. Siihen on todella vaikea saada diagnoosia, ihme kun sait, siis todellinen ihme. Siihen ei löydy parannuskeinoa, ei lääkitystä, se on tauti, joka jyllää, eikä sille voi mitään, se tulee ja se menee, se kiusaa ja häipyy kunnes palaa kiusaamaan. Yleensä lääkärikunta luokittelee fibromyalgian luulo- ja mielenterveysongelmaksi, siihen kategoriaan lääkärit yleensä laittavat kaiken sen, johon heillä ei ole tutkimustuloksia tai selvää lääketieteellistä tuntemusta. Fibromyalgia lamauttaa täysin, paskamainen kumppani, kaikki luulevat, että on keksitty oireyhtymä.
Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka usein fibromyalgia on rinnakkaisdiagnoosi esim. masennus- ja / tai ahdistuneisuushäiriöön?
Fibro kulkee usein käsikädessä masennuksen kanssa. Itse uskon että fibrokivut ovat masennusoireilua. Psyykkinen kipu ulkoistuu kehoon.
Minä ja pari muuta tuntemaani fibroa ei ole masentuneita, eikä edes melkein.
Mulla on ihan kuvauksissa näkyny rakennevikaa, bursiittitulehdusta. Plantafaskiittikin on ihan todettu, ei ole mitään psyykkistä kipuilua 😂
Jotain sidekudosherkyyttä tähän tuppaa liittyvän, erittäin monella on myös hypermobiliteettia tai yliliikkuvat nivelet, sen on arveltu vaikuttavan asiaan.
Mulla on tiskatessa ranne vaan taittunut oudosti ja kipu kesti monta päivää, paikat poksuu ja sattuy kun tulee vahinko yliojennus. Eilen kävellessä vaan tuntui, että polvi meni pari milliä sijoiltaan (ei mennyt), sattui sikana jonkun aikaa, joku yliliikkuvuus homma.
Pelkkä tökkäys sattuu ja mulla on kiputiloja, koska mun lihaskalvot eli faskiat on ihan superjuntturassa. Niiden avaaminenki tekee niin pahaa. Monella fibrolla samaa!
On myös arveltu, että keskushermosto fibrolaisilla fibaa, sieltähän ne kipusignaalit tulee. Krooninen kipu jo itsessään sekottaa sitä, herkemmin tuntuu ne "kolotukset".
Mulla ainakin kroppa käy ylikierroksilla, vaikuttaa varmasti siihen, etten palaudu. Parasympaattinen hermosto ei aktivoidu kunnolla, koko ajan pientä stressitilaa päällä.
Kyllä siellä musta selkeästi on pieniä fyysisiä _oikeita_ asioita, jotka altistaa herkkyydelle ja kivuille.
Seassa toki elementti mysteeriä ja ainainen aivosumu väsynyt kipu vaikuttaa mielialaan. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibro shit kirjoitti:
Todella usein. Ja tästäkin ketjusta jopa on saanut lukea juttuja että "ero laukaisi fibromyalgian" tai että muussa vaikeassa elämäntilanteessa on tosta noin vaan puhjennut. Muutenkin selitellään vaan että mua masentaa kun on tää fibromyalgia, vaikka meneekin toisin päin. Kokee jatkuvaa uupumusta ja pienetkin asiat, kivut, yms on ylitsepääsemättömän voimakkaita eikä tahdo jaksaa... Koska on masentunut.
Enkä siis sano että masentuneiden pitäisi vaan ryhdistäytyä, se on vakava tila joka vaatii monesti lääkehoitoa, monesti terapiaa tai muuta keskusteluapua. Mutta moni "fibropotilas" luovuttaa täysin kun ajattelee että minulla on krooninen ja parantumaton sairaus mihin ei ole mitään lääkettä, voi voi.
Niin arvelinkin.
Fibromyalgia kuulostaa myös hienommalta ja vakavammalta diagnoosilta ympäristölle kerrottavaksi kuin vain, että "olen masentunut". Tuossa aiemmin jonkun esittämä arvelu Münchausenista on aika uskottava.
Luin tutkimuksen, jonka mukaan kaksi kolmesta reumatologin fibromyalgiapotilaasta kärsii oikeasti jostain muusta, koska moni muu tauti tai oireyhtymä tuottaa samoja oireita. Masennuskin voi tuottaa samanlaisia oireita, ja masennus nyt on muutenkin yksi yleisimmistä rinnakkaisdiagnooseista mille vaan.
Lopuissa tapauksista voi perustellusti mielestäni epäillä Munchausenin syndroomaa. Yhdessäkään tapauksessa ei voida todistaa että kyseessä olisi nimenomaan fibromyalgia eikä Munchausen - diagnoosin fibromyalgian voi tehdä ainoastaan potilaan itse ilmoittamien oireiden perusteella; muuten voidaan ainoastaan poissulkea muita sairauksia. Munchausenia ei voida poissulkea yhdessäkään fibromyalgia-diagnosoidussa.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa, mitkä muut sairaudet, joilla on oma koodinsa ICL 10-tautiluokituksessa ovat mielestäsi luulosairautta tai huuhaata?
Fibromyalgian taustalla on keskushermoston poikkeava toiminta.
Kaikkea näitä hienouksia hermoston yli- tai aliaktiivisuudesta voi toki viljellä, mutta tätä on yritetty tutkia, ja niitä on joillakin, ja joillakin ei. Mitään objektiivista diagnostista mittaria millä voidaan todeta fibromyalgia ei olla löydetty. Jos jollain on jotain normaalista poikkeavaa se selittyy aina joko normaalilla yksilöllisellä vaihtelulla tai jollain muulla sairaudella.
Noita hermostojuttuja on ihan hauska spekuloida, mutta useimmat tuollaiset asiat ovat tavalla tai toisella mitattavissa.
Syy, miksi kipu fibropotilaalla vaihtaa usein paikkaa, johtuu todennäköisesti siitä, että kipukeskus on ns. herkistynyt ja sekaisin.
Aivot lähettävät kipusignaaleja ja kohdistus menee pieleen. Sen vuoksi esim. hetki sitten voi olla polvi kipeänä ja iltapäivällä tuntuu kipua jalkapohjassa.
Toivon, että fibromyalgia ei ole perinnöllistä. Äidilläni ja ex-miehen siskolla on tuo tauti (kummallakaan ei tosin mtn diagnoosia lääkäriltä) ja kauniisti sanoen ovat kyllä varsinaisia varttihulluja molemmat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa, mitkä muut sairaudet, joilla on oma koodinsa ICL 10-tautiluokituksessa ovat mielestäsi luulosairautta tai huuhaata?
Ai ICD-10?
No mites vaikkapa se Munchausenin syndrooma :DD F68.1
Munchausen on toki aito, mutta se taudinkuva on pelkästään se sairaan esittäminen.
Myöskin Hypokondria eli F45.2 on ICD-10 luokituksessa. Se ei ole teeskentelyä vaan aitoa harhaluuloja.
Mistä tiedät että se liittyy keskushermoston poikkeavaan toimintaan? Jos näin tutkitusti on, niin luultavasti osataan sanoa mitä siellä poikkeaa normaalista. Sillä lailla lääketiede toimii. Ei tuollaista vaan heitetä jos ei olla saatu näyttöä että mikä on poikkeavaa ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ICD-10?
Munchausen on toki aito, mutta se taudinkuva on pelkästään se sairaan esittäminen.
Myöskin Hypokondria eli F45.2 on ICD-10 luokituksessa. Se ei ole teeskentelyä vaan aitoa harhaluuloja.
Mistä tiedät että se liittyy keskushermoston poikkeavaan toimintaan? Jos näin tutkitusti on, niin luultavasti osataan sanoa mitä siellä poikkeaa normaalista. Sillä lailla lääketiede toimii. Ei tuollaista vaan heitetä jos ei olla saatu näyttöä että mikä on poikkeavaa ja kuinka paljon.
Tunnut olevan niin varma, ettei fibromyalgiaa ole olemassakaan. Voisitko sitten kertoa, miten potilaat voidaan hoitaa oireettomiksi?
Osalla on jo nyt suuret määrät mielialalääkkeitä käytössä ja kivut vain jatkavat olemassa oloaan. Osa on saanut kilpirauhaslääkettä tms.
Minulla on FIBROMYALGIA. Todellinen reumasairaus. EN OLE MASENTUNUT. Liikkeelle pääsen milloin mitenkin. Siis esim. jalkateriä kirvelee välillä niin, ettei kenkiä siedä. Öisin särkee kankut ja jalat. Saunaa en siedä. Väsyttää. Mutta EI masenna. Välillä joudun ottamaan särkylääkettä. Liikunta auttaa, kunhan vaan pääsen liikkeelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibro shit kirjoitti:
Fibro kulkee usein käsikädessä masennuksen kanssa. Itse uskon että fibrokivut ovat masennusoireilua. Psyykkinen kipu ulkoistuu kehoon.
Minä ja pari muuta tuntemaani fibroa ei ole masentuneita, eikä edes melkein.
Mulla on ihan kuvauksissa näkyny rakennevikaa, bursiittitulehdusta. Plantafaskiittikin on ihan todettu, ei ole mitään psyykkistä kipuilua 😂
Jotain sidekudosherkyyttä tähän tuppaa liittyvän, erittäin monella on myös hypermobiliteettia tai yliliikkuvat nivelet, sen on arveltu vaikuttavan asiaan.
Mulla on tiskatessa ranne vaan taittunut oudosti ja kipu kesti monta päivää, paikat poksuu ja sattuy kun tulee vahinko yliojennus. Eilen kävellessä vaan tuntui, että polvi meni pari milliä sijoiltaan (ei mennyt), sattui sikana jonkun aikaa, joku yliliikkuvuus homma.
Pelkkä tökkäys sattuu ja mulla on kiputiloja, koska mun lihaskalvot eli faskiat on ihan superjuntturassa. Niiden avaaminenki tekee niin pahaa. Monella fibrolla samaa!
On myös arveltu, että keskushermosto fibrolaisilla fibaa, sieltähän ne kipusignaalit tulee. Krooninen kipu jo itsessään sekottaa sitä, herkemmin tuntuu ne "kolotukset".
Mulla ainakin kroppa käy ylikierroksilla, vaikuttaa varmasti siihen, etten palaudu. Parasympaattinen hermosto ei aktivoidu kunnolla, koko ajan pientä stressitilaa päällä.
Kyllä siellä musta selkeästi on pieniä fyysisiä _oikeita_ asioita, jotka altistaa herkkyydelle ja kivuille.
Seassa toki elementti mysteeriä ja ainainen aivosumu väsynyt kipu vaikuttaa mielialaan. 😄
Ihan vaan tuli mieleen, että millä perusteella fibromyalgia aiheuttaa hypermobiliteettia? Kuulostaa mun mielestä paljon loogisemmalta, et yliliikkuvat nivelet voi helposti aiheuttaa paikallista kipua vähän joka puolella. Myöskin nuo muut objektiivisesti mitattavissa olevat asiat kuten lihaskalvo- ja muut tulehdukset on ihan omia diagnoosejaan ja vaikuttaa kaikki oireisiin, joita voidaan sitten niputtaa fibroksi. Ne johtuu kuitenkin jostain aivan muusta. En ole myöskään aiemmin kuullut että nuo nimenomaan olisivat fibromyalgiasta johtuvia oireita.
Tuosta hermostosta joku väittää että johtuu siitä, tämä yllä lainattu taas sanoo "on arveltu" - eli ei olla voitu näyttää toteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ICD-10?
Eli Hypokondrian ja Munchausenin syndrooman luokitukset ovat siis virheellisiä ja huuhaata?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/02/24/luulotaudiksikin-epailty-fibro…
Itse en usko tähän fibromyalgiaan ollenkaan ja jos joku minulle ilmoittaa sellaista potevansa, teen kyllä heti johtopäätökset kyseisestä henkilöstä.
Miten toimin, riippuu toki tosi paljon tilanteesta ja henkilöstä. Ammatillisissa suhteissa koittaisin mahdollisimman paljon kannustaa psykologisen / psykiatrisen avun piiriin. En toki sanoisi ääneen, että minusta olet luulosairas mutta koittaisin ohjata masennuksen tai mahdollisen trauman käsittelyn keinovalikoimaan.