Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fibromyalgia - ei jaksa mitään

Fibroilija
12.05.2021 |

Onko täällä ketään fibromyalgiaa sairastavaa?

Sain diagnoosin viime vuonna ja mitään ei enää jaksa.

Käyn kyllä töissä, mutta koko ajan on aivan järkyttävä uupumus.

Huomaan vain tuijottavani ja istuvani. Ei vaan jaksa enää mitään.

En toivo tällaista vihamiehellekään.

Helpottaako väsymys koskaan?

Tällä hetkellä ikä on 39.

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibroilija kirjoitti:

Tilanteenhan voi laukaista melkein mikä vaan.

Olisiko kiva kuulla pitkään fibroa sairastaneilta kommentteja, ovatko oireet helpottaneet vai pahentuneet vuosien kuluessa?

Olen sairastanut jo yli 20 vuotta. Omahoidolla ja kuntoutuksilla tilanne on parantunut paljon. Kipuoireita on enää harvoin.

Silti unihäiriö ja uupumusvaiheet toistuvat. Toisaalta on tullut vuosien mittaan lisää diagnooseja, autoimmuunitauteja, jotka myös aiheuttavat myös uupumusta, joten kuka tietää enää mikä johtuu mistäkin.

Tärkeintä siis mun hoidossa olisi saada unenlaatua parannettua, sekä stressiä pois, joten uupumus helpottaisi.

Vierailija
42/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja kaikilta. Kiitos paljon.

Omasta mielestäni pahimmat vaikeuttavat tekijät ovat jatkuva uupumus ja kivut. Lisäksi keskittymiskyky on nykyisin ihan nollassa.

Elämänilon löytäminen on myös aika hankalaa juuri edellä mainituista syistä. Itselläni on myös lääkitystä tähän, joka hieman helpottaa, mutta ei paljon.

Käytättekö muut esim. Panodolia tms. päivittäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibroilija kirjoitti:

Omasta mielestäni pahimmat vaikeuttavat tekijät ovat jatkuva uupumus ja kivut. Lisäksi keskittymiskyky on nykyisin ihan nollassa.

Elämänilon löytäminen on myös aika hankalaa juuri edellä mainituista syistä. Itselläni on myös lääkitystä tähän, joka hieman helpottaa, mutta ei paljon.

Nro 17 vastaa: otan nykyään panadolin vain yöksi, aina en silloinkaan. Yritän päivän pärjätä ilman kipulääkettä. Kivutonta päoväähän fibron kanssa ei olekaan joten olen ajatellut etten halua rasittaa elimistöä turhilla lääkkeillä. Olen saanut apua mm kalaöljystä, ashwagandhasta, magnesiumista, b-vitamiinista, d-vitamiinista

Vierailija
44/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibroilija kirjoitti:

Nro 17 vastaa: otan nykyään panadolin vain yöksi, aina en silloinkaan. Yritän päivän pärjätä ilman kipulääkettä. Kivutonta päoväähän fibron kanssa ei olekaan joten olen ajatellut etten halua rasittaa elimistöä turhilla lääkkeillä. Olen saanut apua mm kalaöljystä, ashwagandhasta, magnesiumista, b-vitamiinista, d-vitamiinista

Hyviä vinkkejä. Kiitos.

Kiinnostaisi vielä tietää, millä alalla työskentelette?

Te siis, jotka olette työelämässä.

Vierailija
45/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 17: olen sairaanhoitaja. Fibromyalgian vuoksi en voi tehdä vuorotyötä, teen pelkkiä aamuvuoroja. En ole ollut fibromyalgian takia koskaan sairauslomalla, jotenkin olen vaikeinakin päivinä saanut sinniteltyä töissä.

Vierailija
46/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä IT-alalla. Pystyn jonkin verran vaikuttamaan työtahtiin, eikä työ ole fyysisesti kovin raskasta.

Onko jollain kilpirauhasen vajaatoimintaa fibron kanssa?

Nehän usein kulkevat käsi kädessä?

Vierailija
47/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kukaan kokeillut sitä serrapeptaasia?

Vierailija
48/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko muut labrat otettu? erityisesti ferritiini ja kilppari?

Vierailija
49/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täälläkin yksi fibro. Pääsääntöisesti työpäivän jälkeen nukun aina päiväunet 30 min, muuten en jaksa. Sitten teen jotain helposti valmistuvaa ruokaa ja sitten lapsen iltatoimet, iltasatu ja nukkumaan. Onneksi mies on aktiivisempi ja tekee enemmän kotitöitä ja leikkii lapsen kanssa enemmän., miehen mielestä minun pitäisi puuhata enemmän ja siivoilla. En vaan pysty. Viikonloppuisin siivoan enemmän, mutta jostain syystä imurointia en vaan pysty tehdä, se vie voimat aivan kokonaan ja aiheuttaa rytmihäiriöitä. Onneksi minussa on kuitenkin muitakin hyviä ominaisuuksia kuin kodinhoitaja.

Vierailija
50/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole helpottanut ainakaan neljässä vuodessa.

Nukun, mutta uni ei palauta. Elämänlaatu kärsii tästä väsynyksestä niin paljon.

N28

Vierailija
51/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä keksittyjä korkeinkaan psykosomaattisia tauteja

T lääkäri

Vierailija
52/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä IT-alalla. Pystyn jonkin verran vaikuttamaan työtahtiin, eikä työ ole fyysisesti kovin raskasta.

Onko jollain kilpirauhasen vajaatoimintaa fibron kanssa?

Nehän usein kulkevat käsi kädessä?

Mulla oli vähän koholla kippariarvot, sain tyroksiinin testiin ja ei mitään apua. Turhauttavaa.

Vierailija
53/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T lääkäri

No kerrotko sitten viisaampana, että mikä sitä väsymystä aiheuttaa?

Mitään syytä ei löydy, ei se ole mitään feikkiväsymystä.

Vierailija
54/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta... 

Vierailija
55/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibroilija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fibroilija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä. Kiitos.

Kiinnostaisi vielä tietää, millä alalla työskentelette?

Te siis, jotka olette työelämässä.

Osa-aikasesti toimistohommissa, ei fyysinen onnistuisi.

Vierailija
56/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T lääkäri

No kerrotko sitten viisaampana, että mikä sitä väsymystä aiheuttaa?

Mitään syytä ei löydy, ei se ole mitään feikkiväsymystä.

Oletko kuullut psyykkisestä ja traumaperäisestä väsymyksestä? Masennusväsymys on pahinta väsymystä, mitä voi olla olemassa. Jos se ei ole psyykkistä, se on fyysistä ja silloin se näkyh myös mm. veriarvoissa.

Vierailija
57/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko kukaan kokeillut sitä serrapeptaasia?

Aloitin serrapeptaasin kokeilun viime viikolla. Mielestäni se auttaa aamujäykkyyteen ja hieman kipuihin. Ei kuitenkaan väsymykseen ole mielestäni juuri vaikuttanut. Ehdottamasti kannattaa kuitenkin kokeilla.

Vaihtaako teillä kivut paikkaa, vai ovatko aina samassa paikassa?

Vierailija
58/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia voi johtua kolmesta asiasta:

1) Hypokondria eli luulosairaus

2) Munchausenin syndrooma eli sairauden teeskentely saadakseen huomiota ja hoivaa (näille oikea kultakaivos, koska diagnoosi on täysin oman ilmoituksen varassa)

3) Yliherkkyys / suhteellisuudentajun puute.

1 ja 2 ovat jossain määrin patologisia enkä syytä ketään niiden perusteella. Joko ihminen oikeasti uskoo olevansa todella sairas, tai sitten hänellä on vakava mielenterveyden häiriö joka saa teeskentelemään. Kolmas taas on aika pitkälti sitä että koetaan samanlaisia oireita mitä monet muutkin - saattaa väsyttää, kolottaa, ei saa nukuttua, paikkoihin sattuu/pakottaa mitä normaalit ihmiset aika ajoin kokee. Mut sit niihin ylireagoidaan ja voivotellaan että voi kun minä olen niiiiiin kipeä tämän mun fibromyalgian kanssa.

On myös ilmeistä tästä ketjusta kun yhdellä oireena on masennus, toisella kipu, kolmannella keskittymiskyvyn puute. Masennus voi ehkä saada ihmisen voimattomaksi ja sitten luetaan tällainen huuhaakeskustelu ja diagnosoidaankin itselle fibromyalgia.

Vierailija
59/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibro shit kirjoitti:

Fibromyalgia on pahasta. Siihen on todella vaikea saada diagnoosia, ihme kun sait, siis todellinen ihme. Siihen ei löydy parannuskeinoa, ei lääkitystä, se on tauti, joka jyllää, eikä sille voi mitään, se tulee ja se menee, se kiusaa ja häipyy kunnes palaa kiusaamaan. Yleensä lääkärikunta luokittelee fibromyalgian luulo- ja mielenterveysongelmaksi, siihen kategoriaan lääkärit yleensä laittavat kaiken sen, johon heillä ei ole tutkimustuloksia tai selvää lääketieteellistä tuntemusta. Fibromyalgia lamauttaa täysin, paskamainen kumppani, kaikki luulevat, että on keksitty oireyhtymä. 

Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka usein fibromyalgia on rinnakkaisdiagnoosi esim. masennus- ja / tai ahdistuneisuushäiriöön?

Vierailija
60/196 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia voi johtua kolmesta asiasta:

1) Hypokondria eli luulosairaus

2) Munchausenin syndrooma eli sairauden teeskentely saadakseen huomiota ja hoivaa (näille oikea kultakaivos, koska diagnoosi on täysin oman ilmoituksen varassa)

3) Yliherkkyys / suhteellisuudentajun puute.

1 ja 2 ovat jossain määrin patologisia enkä syytä ketään niiden perusteella. Joko ihminen oikeasti uskoo olevansa todella sairas, tai sitten hänellä on vakava mielenterveyden häiriö joka saa teeskentelemään. Kolmas taas on aika pitkälti sitä että koetaan samanlaisia oireita mitä monet muutkin - saattaa väsyttää, kolottaa, ei saa nukuttua, paikkoihin sattuu/pakottaa mitä normaalit ihmiset aika ajoin kokee. Mut sit niihin ylireagoidaan ja voivotellaan että voi kun minä olen niiiiiin kipeä tämän mun fibromyalgian kanssa.

On myös ilmeistä tästä ketjusta kun yhdellä oireena on masennus, toisella kipu, kolmannella keskittymiskyvyn puute. Masennus voi ehkä saada ihmisen voimattomaksi ja sitten luetaan tällainen huuhaakeskustelu ja diagnosoidaankin itselle fibromyalgia.

Älä jaksa jauhaa p*skaa. Kyseessä ei ole sairaus, mutta totta kai monella on erilaisia oireita.

Millä ammattitaidolla jauhat tätä?

Jos ihminen on vuosikausia ollut väsynyt AINA koko ajan jatkuvasti, niin miten hitossa se on sama asia, kuin joku jota kaikki joskus kokee?

Krooninen kipu on kroonista, ei jotain pientä kolotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän