Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia

Vierailija
12.05.2021 |

Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?

Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"

Kommentit (1050)

Vierailija
1001/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin kielen oikein ääntämistä katsotaan kieroon.

Jos sanot ostaneesi Fairy-astianpesuainetta ja graham-sämpylöitä sekä ajavasi Dodge-merkkisellä autolla ääntäen vierassanat oikein, et tule ymmärretyksi.

No tosiaan. Kyllä se vähän kulmia kohotuttaa, jos joku esimerkiksi sanoo ajavansa "bii-em-dapöljuulla".

Eiköhän se pitäisi lausua Bayerische Motoren Werke ja ärrät selvästi, eikä mitään engelskaa solkata.

Vierailija
1002/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumistyyli lienee meillä harvinaisen piittaamaton. Kouvola-tukka alkaa tietyssä iässä näkyä naisten päässä ja miehillä pistää tynnyrimaha esiin t-paidan alta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin kielen oikein ääntämistä katsotaan kieroon.

Jos sanot ostaneesi Fairy-astianpesuainetta ja graham-sämpylöitä sekä ajavasi Dodge-merkkisellä autolla ääntäen vierassanat oikein, et tule ymmärretyksi.

No tosiaan. Kyllä se vähän kulmia kohotuttaa, jos joku esimerkiksi sanoo ajavansa "bii-em-dapöljuulla".

Eiköhän se pitäisi lausua Bayerische Motoren Werke ja ärrät selvästi, eikä mitään engelskaa solkata.

Yksi erikoisuus on se, että kommentoidaan ahneesti toisten kommentteja. Näsäviisastelua, sanon minä! Minä jos kuka tiedän, koska olen itse koko tämän palstan ahnein kommentoija... Hyvät naiset ja herrat...olen Nimimerkki Vierailija .

Vierailija
1004/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumistyyli lienee meillä harvinaisen piittaamaton. Kouvola-tukka alkaa tietyssä iässä näkyä naisten alapäässä ja miehillä pistää tynnyrimaha esiin t-paidan alta. 

Vierailija
1005/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääministeri kehuu Twitterissä Suomea maailman rikkaimmalle miehelle. Paikalle rientää itseään isänmaallisiksi kutsuva joukko (tiedätte kyllä keistä puhutaan) haukkumaan Suomea….

Hämmästeltiin tätä ukon kanssa just viime viikolla.

Vierailija
1006/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman maan ja kansan arvostelu negatiivisesti.

Vierailija
1007/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman maan ja kansan arvostelu negatiivisesti.

Ja sitten kun joku ulkomaalainen huomaa tai kehuu niin juostaan torille.

Vierailija
1008/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvelta toiselle periytyvä huono itseluottamus. Tulee varmaan siitä että ollaan oltu aina muiden vallan alla. Alisteinen kansa. Pikkuhiljaa tästä syndroomasta pääsee nuoremmat sukupolvet yli. Omissa vanhemmissa (1965-1967 syntyneet) huomaa tämän selvästi. Vanhempansa sodanajan lapsia. Se vaikutti meilläkin kotona.

Sieltä se vaatimattomuus, ja itsensälyttääminen tulee. Ja siksi aina jos joku muu maa nostaa Suomea esiin, otamme sen innoissamme vastaan.

Vierailija
1009/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumistyyli lienee meillä harvinaisen piittaamaton. Kouvola-tukka alkaa tietyssä iässä näkyä naisten päässä ja miehillä pistää tynnyrimaha esiin t-paidan alta. 

Noup. Espoossa ainakin osataan pukeutua vanhoinakin. Eiköhän tuo kouvolatukka homma ole ihan pienen osan väestön juttu.

Vierailija
1010/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ei saa menestyä kotimaassa tai ulkomailla ilman että hänet nostetaan korkealle jalustalle spottivalon alle ja kysellään, tutkitaan, udellaan ja arvostellaan kaikki asiat julki. Kuvottavaa.

Taaskin tällainen jota tapahtuu joka maassa.

Vierailija
1011/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs pikku hintti se siellä vikisee? Saunassa käydään silloin kun on sovittu eikä siitä tarvitse nostaa mitään numeroa, jos on itse niin heikko ettei "tykkää" saunasta. Hävettää puolestasi.

Vierailija
1012/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tiettyinä viikonpävinä "pitää" käydä saunassa. Tai ainakin mun äidin puolen mummolassa sauna on aina keskiviikkoisin ja lauantaisin. Tuntuu että tää pinttynyt tapa on voimassa etenkin vanhusten keskuudessa. Meillä nuoremmilla sukupolvilla ei onneks noin pinttyneitä tapoja saunomisen suhteen. Itse en paljoa välitä sanomisesta.

T: M27

Mikäs pikku hintti se siellä vikisee? Saunassa käydään silloin kun on sovittu eikä siitä tarvitse nostaa mitään numeroa, jos on itse niin heikko ettei "tykkää" saunasta. Hävettää puolestasi.

Vierailija
1013/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko muualla maailmassa tapana laitella nimettömiä heippalappuja kerrostalojen ilmoitustauluille jos yläkerrassa sattuu joku kävelemään kengät jalassa.

Miksei olisi?

Vierailija
1014/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään ovesta, ei katsota yhtään että tuleeko joku takana vaan annetaan oven läsähtää naamalle. Ihan järjettömän urpo ja junttimainen tapa. Ei vaadi paljoa, että katsahtaa vähän taaksepäin ja toimii sen mukaan. Monet ulkomaalaiset ystävät ihmettelevät ja pitävät tosi epäkohteliaana.

Eilen taas tämä tapahtui. Ovesta meni ensin noin 60-vuotias nainen joka aukaisi oven, hänen perässään hieman nuorempi mies joka ei edes pitänyt ovea millään tavoin. Itselleni ovi läimähti kiinni. Miehillä ei ole mitään käytöstapoja.

Minä sain kovassa tuulessa kaupan oven auki ja vedin selkä edellä vauvanvaunuja perässäni. Eiköhän siitä sitten joku keski-ikäinen ukko puskenut väkisin ovesta läpi. Onneksi vauvat olivat sentään saranapuolella. Ukko ei edes kiittänyt siitä hyvästä, että pääsi minun avaamastani ovesta sisään tuulelta.

Vierailija
1015/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ihmisten tuijottaminen.

Vierailija
1016/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin! Tuntuu omituiselta valita esimerkiksi hedelmiä pussiin kun tuntematon jähmettyy tuijottamaan minua. Miksi 🤯?

Vierailija
1017/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvelta toiselle periytyvä huono itseluottamus. Tulee varmaan siitä että ollaan oltu aina muiden vallan alla. Alisteinen kansa. Pikkuhiljaa tästä syndroomasta pääsee nuoremmat sukupolvet yli. Omissa vanhemmissa (1965-1967 syntyneet) huomaa tämän selvästi. Vanhempansa sodanajan lapsia. Se vaikutti meilläkin kotona.

Sieltä se vaatimattomuus, ja itsensälyttääminen tulee. Ja siksi aina jos joku muu maa nostaa Suomea esiin, otamme sen innoissamme vastaan.

Tämä on niin totta! Jos yhtään syvemmin miettii millaisia me suomalaiset olemme, vaikutukset sodasta näkyvät tänäkin päivänä. Eihän historiaa hetkessä pyyhitä. Monet sodanajan lapset ovat nykyään isovanhempiamme ja eläkeikäisiämme. Seuraava sukupolvi kasvoi heidän traumojensa keskellä. Vielä tämä 1980-2000 luvunkin sukupolvi on osittain sen saman ongelman edessä. Miten luoda tulevaisuudessa parempaa itseluottamusta ja pääst eroon sodan traumoista. Nuori kansa olemme ja ei ihme että se on vaikuttanut mitä kaikkea historiassa on tapahtunut.

Vierailija
1018/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroja. ostetaan, jotta elätit donkkaa paremmin… Voitaisiinko pikkuhiljaa siirtää verovarat oikeisiin asioihin - koulutus ja e’ikäihmiset - ja siirtyä siihen, että työhönkykenevä aikuisväestö elättää itsensä?

Vierailija
1019/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä Intiaan. Monta mulkosilmää seuraa tekemisiäsi herkeämättä ja tunnet olosi nurkkaan ahdetuksi eläimeksi. Suomessakin osataan. Itse yritän kulkea kaikkialla aina niin, että en ota katsekontaktia kehenkään ja mietin vaan omia asioitani. Tämä auttaa! Tietysti sen verran katson, ettei ole mikään epäilyttävä henkilö vastassa.

Vierailija
1020/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että hallitus pakottaa ottamaan rokotteen, josta lääketehtaat eivät ota vastuuta ja joka on vapaaehtoinen. Ja suomalainen ottaa tottakai

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan