Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia

Vierailija
12.05.2021 |

Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?

Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"

Kommentit (1050)

Vierailija
961/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jo kommentoitu useaankiin otteeseen, mutta itse sanoisin tieliikennekulttuurin. Se on sellaista "mun auto, mun tie, mun kiire ja hätä etkä takuulla minua ohita". Se ei vaan toimi jos on yhtään enemmän autoilijoita.

En tiedä muista maista, mutta liikennevalot on ohjattu usein niin, että ne on kohtuuttomat erityisesti raskaalle liikenteelle. Jatkuvaa pysähtymistä vaikealähtöisiin paikkoihin ja lyhyillä väleillä, lyhytkestoisia vihreitä, sitäkin pidempiä punaisia.. tiedän useamman kaupungin, jossa valojen vaihtumisen on suunnitellut henkilö, joka ei ole ikinä auton rattiin koskenutkaan.

Vierailija
962/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi monia samaistuttavia kohtia. :D Hauska ketju. Ihmettelen kuitenkin sitä miksi suomalaisten käytöstä kritisoidaan?

Olen kuullut ulkomaalaisten nuorten opiskelijakavereideni suusta aina sitä että me ollaan tosi ystävällistä ja aitoa porukkaa. Meihin voi luottaa ja olemme reiluja.

Näin ajattelen itsekin. Suomalaisten aitous ja rehellisyys on uniikki luonnonvara joka meillä on. Ja tämä ei ole rasistista sanoa, mutta heti kun mennään tuonne etelämmäs niin lompakot alkaa häviämään taskuista ja puhumattakaan jos ne johonkin unohdetaan alta aikayksikön.

Ei se introverttiys ole mikään huono asia. En itse ainakaan jaksa sellaista muodonvuoksi-hymyilemistä ja pahoitteluja vain hyvän käytöksen vuoksi.

Suomalainen pahoittelee kyllä, mutta silloin kun on aihetta. Sama pätee muuhunkin. Avaamme suumme kun meillä on asiaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks täällä on näin paljon negaa? Ettekö keksi mitään positiivisia asioita jotka ovat suomalaisille tyypillisiä? :D Surullista tämä viha omaa kotimaata kohtaan.

Vierailija
964/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut arvostamaan toden teolla sitä, että täällä lapset saavat kulkea (ainakin vielä) tosi vapaasti ja turvassa ulkona! Tätä ei monessa maassa tapahdu. Suomi on harvoja maita joissa tällä tavoin lapset saavat elää turvassa.

Toinen asia joka tulee mieleen on se, miten me suomalaiset olemme niin vähään aina tyytyväisiä. Varmaan sotahistoriamme selittänee tätä.

Ruokakulttuurimmekin on aika vaatimaton. Vähän tulee se ajatus mieleen että ”Pääasia että saa syödyksi” kun miettii suomalaista perinneruokaa. Mausteita ei käytetä yms mitään kummoista lisätä. Syödään että pysytään hengissä. Ainakin jos vertaa monen muun maan ruokakulttuuriin niin näin.

Ja se sama vaatimattomuus näkyy kaikessa.

Vierailija
965/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen pääministeri saa juhlia isossa porukassa baareissa koronalle altistuneena ja sitten mediassa vain ihastellaan miten nuori ja kaunis ministeri meillä on.

Vierailija
966/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkoholilla läträämisen ihannointi hävettää suomalaisissa...

Vierailija
967/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuinka täällä arvostetaan yksityisyyttä! Se on ihanaa. Täällä ei tulla ovikelloja soittelemaan kysymättä (Toki tässäkin on poikkeuksia), annetaan tilaa ja rauhaa kanssaihmisille ja kunnioitetaan toistemme vapauksia.

On ihanaa kun tietää aina että ei tarvitse höpötellä junamatkalla kenenkään kanssa. Saa vain istua silmät kiinni hiljaa ja se on kaikile ok.

Vierailija
968/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäilmaongelmat.

Suomalaisten outo tapa: suomalaisen tekemisen tai suomalaisten tapojen arvostelu. Eli vaikka luulisi, että sisäilmaongelmat ovat suomalainen ilmiö ja muualla rakennetaan NIIN paljon paremmin, niin ei se pidä paikkaansa. Joistain asioista ei vain puhuta ulkomailla tai ei ymmärretä niiden merkitystä. Huomasin Ranskassa asuessani, että siellä jos missä on sisäilmaongelmia ja hometta kuin muille jakaa. Ja jos valitat ongelmasta - joku tulee ja maalaa sen päälle tai yrittää pestä sitä pois. Asuntoon voi jopa sataa sisälle, mutta sitä ei nähdä ongelmana. Täällä asunnot eivät ole myöskään suunniteltu pitämään lämpöä sisällä, minkä vuoksi homeet tai sisäilmaongelmat eivät saa ihan samanlaista efektiä aikaan kuin tiiviisti rakennetuissa suomalaistaloissa. Se ei kumminkaan poista sitä, että pitkäaikaisella asumisella on varmasti terveysvaikutuksia. 

Vierailija
969/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jo kommentoitu useaankiin otteeseen, mutta itse sanoisin tieliikennekulttuurin. Se on sellaista "mun auto, mun tie, mun kiire ja hätä etkä takuulla minua ohita". Se ei vaan toimi jos on yhtään enemmän autoilijoita.

En tiedä muista maista, mutta liikennevalot on ohjattu usein niin, että ne on kohtuuttomat erityisesti raskaalle liikenteelle. Jatkuvaa pysähtymistä vaikealähtöisiin paikkoihin ja lyhyillä väleillä, lyhytkestoisia vihreitä, sitäkin pidempiä punaisia.. tiedän useamman kaupungin, jossa valojen vaihtumisen on suunnitellut henkilö, joka ei ole ikinä auton rattiin koskenutkaan.

Suomalainen liikennekulttuuri on todella rauhallinen ja kohtelias verrattuna esimerkiksi Italiaan tai moneen muuhun maahan. Ja mitä valoihin tulee, niin sama juttu. Ranskassa liikennevaloissa kenkää saa antaa isoimmille autoille kunnolla, jos mielii päästä valoista pois ja ympäristö kiittää. 

Vierailija
970/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut arvostamaan toden teolla sitä, että täällä lapset saavat kulkea (ainakin vielä) tosi vapaasti ja turvassa ulkona! Tätä ei monessa maassa tapahdu. Suomi on harvoja maita joissa tällä tavoin lapset saavat elää turvassa.

Toinen asia joka tulee mieleen on se, miten me suomalaiset olemme niin vähään aina tyytyväisiä. Varmaan sotahistoriamme selittänee tätä.

Ruokakulttuurimmekin on aika vaatimaton. Vähän tulee se ajatus mieleen että ”Pääasia että saa syödyksi” kun miettii suomalaista perinneruokaa. Mausteita ei käytetä yms mitään kummoista lisätä. Syödään että pysytään hengissä. Ainakin jos vertaa monen muun maan ruokakulttuuriin niin näin.

Ja se sama vaatimattomuus näkyy kaikessa.

Tunnistan omassa perheessäni sekä itsessäni juuri tätä suomalaista vaatimattomuutta :D.

Vanhempani tienaavat yli keskiluokan, mutta aina kaikki hankinnat vaatteista, elektroniikkaan ja kaikkeen siltä väliltä, mietitään käytännöllisyyden ja tarpeen mukaan. Lapsena ja nuorena saimme kyllä varmasti enemmän kuin moni muu, mutta mitään turhaa tai tarpeetonta emme ikinä! Vanhemmat laittoivat mielellään rahaa tonneittain meidän lasten harrastuksiin, terveyteen ja hyvinvointiin sekä koulutukseen. Sen sijaan vaatteissa, ja tavaroissa oli aina tiukempi linja kuinka paljon rahaa siihen laitetaan. Laatu oli tärkeää, mutta esim jos sait kalliin takin, oletettiin että myös käytät sitä seuraavat 10 vuotta tyyliin. Äidilläni sekä isälläni on vaatteita, jotka ovat yhtä vanhoja kuin heidän avioliittonsa. :D

Välillä vähän kyllä huvittaa se että esim jos meikkkaan enemmän, äiti sanoo että ”ethän sinä noin paljon meikkiä tarvitse” tai jos haluan ostaa itselleni vaikka vaatteita niin tulee usein se kommentti että ” tarvitsetko tuota varmasti viiden vuoden kuluttua” Kaikki hankinnat ovat sijoituksia monien vuosien päähän :D.

Vierailija
971/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon monopoli. Siis jännä bisnes, jonka tarkoitus on tehdä myyntiä mahdollisimman VÄHÄN ja sekin yksinoikeudella.

Myöskin on jännää kun meillä pysyy pystyssä eräs krääsää myyvä firma joka myy vuodesta toiseen neton-neton-nettohinnalla.... Harhaanjohtava mainonta voi olla kyllä joskus huijaustakin.

Vierailija
972/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ilmiö viedä kaljaa naapurimaahan jossa se muuttuu yks kaks halvemmaksi ja pitää siksi sieltä hakea. Myyntivoitto ja Alvi jää sinne ja täällä nostetaan hintaa myynninmenetyksen kompensoimiseksi.....

Ruotsi alensi yritysverotusta jolla tarkoituksena houkutella firmoja ja investointeja, toisin sanoen rahaa, työtä ja toimintaa. Senaikainen valtionvarainministeri Urpilainen tästä että "Suomella ei ole TARVETTA ryhtyä verokilpailuun" (!!!!!!!!). Mikä tämän "tarpeen" Suomessa poistaa? Urpousko? Orjuus?

Vierailija
973/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten rehellisyys ja aitous on poikkeuksellista! Se tulkitaan joskus ylimielisyydeksi ja junttiudeksi, mutta itse arvostan.

Vierailija
974/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo alkoholikulttuuri on muuttunut paljon. Mitä nuorempaan sukupolveen mennään, sitä vähemmä se on ongelma. Itse olen nuori ja en juo ollenkaan, mieheni ei juo (periytynyt perheestä, jossa äitinsä ei juo oman äitinsä alkoholismin takia), ystäväpiirissäni harva juo ja jos juo, ei ryyppää vaan ”tissuttelee” lauantai-iltaisin.

Vierailija
975/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tulee mieleen eräs asia josta pidän erityisesti suomalaisissa. Suomalaiset ovat kyllä hyviä keskustelemaan, mutta tietävät sisäsyntyisesti milloin missä ja paljon jutellaan. En osaa selittää :D Minulla on turkkilainen ja georgialainen ystävä, ja suoraansanoen en jaksa paria tuntia pidempää heidän seurassaan, koska se valtava puheen ja energian määrä on aika kuluttavaa.

Vierailija
976/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys kaikille,

Mielenkiintoinen ketju. Suomessa on monta asiaa, joihin en itse ole millään tottunut. Talvi, lumi, jää ja pakkanen ovat jotakin kestämätöntä; suurin osa maailman ihmisistä ei ole ikinä edes lumikolaa nähnyt, ja täällä puolet vuodesta on sään osalta yhtä helvettiä. 

Suomalaiset talot ja kodit ovat minun silmääni kolkkoja, karuja ja epäkäytännöllisiä. Huoneista tehdään koppimaisia "makkareita", listoituksia ei juurikaan käytetä, valaistus tehdään kelmeällä yleisvalolla, ulko-ovikin usein on kuin anteeksipyyntö, sisäpinnat, huonekalut ja sisustukset ovat kaikkinensa kalseita. Kylpyhuoneita ei yleensä omakotitaloissa edes ole, sen sijaan tehdään kaikille yhteinen suihkutila, johon sitten sekä talonväki että vieraat peräjälkeen kipittävät aamusuihkuun. Ja sisätilojen jäähdytysilmastointikin puuttuu useimmista kodeista.

Saunomisestakaan en koskaan ole päässyt jyvälle: istutaan pimeässä, kuumassa huoneessa hiljaa ja välillä ähkäistään.

Ihmisten perustempo tuntuu jotekin Suomessa omituisen hitaalta joka asiassa: liikenteessä, kävellessä, kaikessa olemisessa. Suomalaisten tapa jäädä esimerkiksi palvelutiskien edessä odottelemaan ja ihmettelemään on myös minusta outoa. 

Minulla on vielä paljon opeteltavaa, törmäyksiä tulee silti päivittäin. Mutta uteliaalla ja positiviisella asenteella pääsee pitkälle!

Vierailija
977/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten helponsi täällä on eläminen tehty. Veikkaan että se korreloi yhteydessä masennuksen määrään maassamme. Nuoremmat sukupolvet kasvavat ja syntyvät maahan, jossa kaikki o ikäänkuin tarjottimella valmiina. Se ei tee ihmismielelle kauhean hyvää. En sano että pitäisi joutua taistelemaan perustarpeidensa tyydyttämiseksi, mutta onhan Suomi vähän tällainen laiskan lintukoto, jossa voi käytännössä elää koko elämänsä valtion hoivissa, ajattelematta omilla aivoillaan ollenkaan.

Vierailija
978/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot käytöstavat monella, koulu ja työpaikkakiusaaminen, kyräily, pinnan alla kytevä kateus ja tietty empatiakyvyttömyys/tunnekylmyys. Tämä erityisesti keski-ikäisillä, tunteilua ei katsota hyvällä.

Vierailija
979/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useilta suomalaisilta puuttuvat käytöstavat. 

Juuri tuo tervehtimisen puute raivostuttaa.

Minä tervehdin ja moikkailen kaikkia. Naapureita, lasten päiväkotikavereiden vanhempia, kaikkia jotka tulevat työpaikalla vastaan.

Iso osa ei tervehdi koskaan takaisin, ja se harmittaa.

Saakelin jurot ääliöt, hypätkää suohon.

Sähän juuri todistat omassa kommentissasi, kuinka ne käytöstavat puuttuu. Fiksu ihminen ei hauku, eikä käske hyppäämään suohon.

Pata kattilaa...

Vierailija
980/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömyys muista ihmisistä. Esim Helsingissä on aivan tavallista, että ei soiteta poliisille jos kuullaan selvästi apua-huutoja, pahoinpitelyn ääniä jne. Esimerkkinä Kari S. Tikan surma, naapuri kuuli avunpyynnöt ja huudot ja äänten hiljetessä lähtikin asioilleen (ironisesti) hautausmaalle. Oveakaan ei välttämättä avata kenellekään. Yksin asuvana vaan mietin, että miten kävisi jos kävisi jotain eikä naapurit avaisi oveaan. Mutta onneksi on heitäkin jotka huolestuvat epänormaaleista äänistä ja hälyttävät apua niinkuin kuuluukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi