Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Only in Finland- asiat - Luetellaan suomalaisia tapoja/outouksia

Vierailija
12.05.2021 |

Täällä oli joskus vastaava, mutta on kadonnut. Eli, mitä outoja tapoja suomalaisilla on, mitä et ole havainnut muun maalaisilla olevan?

Esim. Kun joku kehuu vaikka uutta vaatettasi, "kuuluu" vastata "äh, tämä vanha riepuhan on kirpparilta ajat sitten ostettu"

Kommentit (1050)

Vierailija
981/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaan semmoista iloisuutta ja avoimuutta jotenkin karsastetaan ja pidetään feikkinä jostain syystä. Minuakin on syrjitty työpaikalla paikan juorukellojen toimesta monesti! Monessa muussa maassa esimerkiksi Ruotsissakin tällainen käytös on aivan tavallista, kohteliasta ja muut huomioivaa. Täällä kyräillään uusia työntekijöitä, mutta muualla osataan ottaa porukkaan mukaan ja suhtautua neutraalinkin kohteliaasti vaika henkilökemiat eivät osuisi yhteen.

Vierailija
982/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monessa asiassa hyvin suomalainen. Olen säästeliäs ja vaatimaton. Sen sijaan minussa on myös epäsuomalaisia piirteitä kuten se että olen todella puhelias ja saatan ilomielin höpötellä tuntemattomien kanssa. Olen myös itsevarma enkä pelkää kehua itseäni tai olla ylpeä itsestäni. Kehun myös toisia todella usein. Usein käytöstäni tulkitaan feikkinä, tai mielistelevänä. Se harmittaa, koska olen sellainen aidosti. Nautin muiden onnistumisista ja olen hyvin positiivinen luonne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot käytöstavat monella, koulu ja työpaikkakiusaaminen, kyräily, pinnan alla kytevä kateus ja tietty empatiakyvyttömyys/tunnekylmyys. Tämä erityisesti keski-ikäisillä, tunteilua ei katsota hyvällä.

Näitähän on vain Suomessa? Eikun…

Vierailija
984/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuksat, ulkoilu säällä kuin säällä, perfektionismi, ei katsota silmiin, ei jutella bussipysäkillä.

Olen matkustanut jonkun verran ihan ympäri maailmaa ja ei bussipysäkillä vieraat ihmiset ole tulleet puhumaan mitään. Jätetty myös selke'ät hajuraot, ei ole tultu kylkeen seisomaan. Tämä siis ennen koronaa. 

Thaimaassa kun menin bussiin, joka oli täynnä paikallisia, kukaan ei puhunut mitään. Ei edes toisilleen. Jonkun verran minua (ehkä) tuijotettiin. Kaikki istuivat kun tatit ja näpräsivät kännyköitään. Ei se jurous ja hiljaisuus ole vaan suomalainen piirre.  

Japanissa ainakin ennen oli hyvien tapojen mukaista olla hiljaa ja katsomatta ketään julkisissa. Jos siellä höpisi kovaan ääneen jotain, niin äkkiä tuli töykeä tiuskaisu japskilta että "Be quiet, be quiet!".

Vierailija
985/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuksat, ulkoilu säällä kuin säällä, perfektionismi, ei katsota silmiin, ei jutella bussipysäkillä.

Olen matkustanut jonkun verran ihan ympäri maailmaa ja ei bussipysäkillä vieraat ihmiset ole tulleet puhumaan mitään. Jätetty myös selke'ät hajuraot, ei ole tultu kylkeen seisomaan. Tämä siis ennen koronaa. 

Thaimaassa kun menin bussiin, joka oli täynnä paikallisia, kukaan ei puhunut mitään. Ei edes toisilleen. Jonkun verran minua (ehkä) tuijotettiin. Kaikki istuivat kun tatit ja näpräsivät kännyköitään. Ei se jurous ja hiljaisuus ole vaan suomalainen piirre.  

Japanissa ainakin ennen oli hyvien tapojen mukaista olla hiljaa ja katsomatta ketään julkisissa. Jos siellä höpisi kovaan ääneen jotain, niin äkkiä tuli töykeä tiuskaisu japskilta että "Be quiet, be quiet!".

Japanilaiset ovat vielä hillitympiä ilmaisunsa kanssa kuin suomalaiset. Japanilainen sopeutuu kyllä hyvin kulttuuriimme koska lähtötilanne kotimaassa on hyvin samankaltainen mitä tulee käyttytymiseen.

Vierailija
986/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v samalla kuntosalilla, vieläkään suurin osa porukasta ei tervehdi 😁

Vierailija
987/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suomalaisuutta hyvin kuvaava lause on: "Ei minua varten tarvitse keittää". Ollaan niin kovin vaatimattomia eikä haluta olla vaivaksi.

Vaikka pitäisi sanoa: Voi kiitos kuppi kahvia maistuisi hyvin!

Vierailija
988/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistellaan aika ajoin "maailman onnellisin kansa" eikä kukaan usko.

Vierailija
989/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri kehuu Twitterissä Suomea maailman rikkaimmalle miehelle. Paikalle rientää itseään isänmaallisiksi kutsuva joukko (tiedätte kyllä keistä puhutaan) haukkumaan Suomea….

Vierailija
990/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettunen, (Markus Kajo) kirjoitti aikanaan pienen jutun, jossa emäntä kehotti ensin, että "kursaillaan nyt tässä ensin vähän aikaa, jotta oime sitten käydä kursailematta kahvipöydän ääreen".

Vierailija
991/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääministeri kehuu Twitterissä Suomea maailman rikkaimmalle miehelle. Paikalle rientää itseään isänmaallisiksi kutsuva joukko (tiedätte kyllä keistä puhutaan) haukkumaan Suomea….

Tämä…

992/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suomalaisuutta hyvin kuvaava lause on: "Ei minua varten tarvitse keittää". Ollaan niin kovin vaatimattomia eikä haluta olla vaivaksi.

Napakymppi vastaus. Itse Ruotsissa asuvana tarjosin suomalaiset asiakkaat itsenäisyyspäivän iltana töihin.Laitoin pikkupurtavaa ,tarjosin "Mehua" ja tilasin haitarimiehen soittamaan. 2 tuli! Miksi? Pelkäsivät kai muita suomalaisia.

993/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Napakymppi vastaus. Itse Ruotsissa asuvana tarjosin suomalaiset asiakkaat itsenäisyyspäivän iltana töihin.Laitoin pikkupurtavaa ,tarjosin "Mehua" ja tilasin haitarimiehen soittamaan. 2 tuli! Miksi? Pelkäsivät kai muita suomalaisia.

Oikaisu.Työpaikalle juhlimaan ,ei töihin.

994/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain suomalaista kirjoittaa törkeyksiä tällä palstalla niin tarkkaan. Ällöttää lukea joitakin kommentteja.Vähempi kiinnostaa kenenkään sukupuoliasiat ym pimpsut. Sitä ei muiden maiden lehdissä sallita ja se on hyvä,

Vierailija
995/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näköjään eniten kommentoi ne, joiden ulkomaiden tietämys perustuu Playa del Inglesin reissuun 90-luvulla.

Vierailija
996/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut arvostamaan toden teolla sitä, että täällä lapset saavat kulkea (ainakin vielä) tosi vapaasti ja turvassa ulkona! Tätä ei monessa maassa tapahdu. Suomi on harvoja maita joissa tällä tavoin lapset saavat elää turvassa.

Toinen asia joka tulee mieleen on se, miten me suomalaiset olemme niin vähään aina tyytyväisiä. Varmaan sotahistoriamme selittänee tätä.

Ruokakulttuurimmekin on aika vaatimaton. Vähän tulee se ajatus mieleen että ”Pääasia että saa syödyksi” kun miettii suomalaista perinneruokaa. Mausteita ei käytetä yms mitään kummoista lisätä. Syödään että pysytään hengissä. Ainakin jos vertaa monen muun maan ruokakulttuuriin niin näin.

Ja se sama vaatimattomuus näkyy kaikessa.

Minua kiinnostaisi tietää, millaista te suomalaiset kuvittelette lasten elämän olevan vaikkapa täällä keskieuroopassa? Ei me kuljetella lapsia yhtään mihinkään, paitsi jos ei kävellen, pyörällä, bussilla pääse. Ihan samalla lailla lapset kulkevat kouluun, pyöräilevät, leikkivät keskenään ulkona jne Suomessa ollessamme toki myös, mutta siellä saa aina varoa ja väistää älämölyä pitäviiä humalaisia tms. Esim. junassa siellä koululaistani ahdisteli päihtynyt. Täällä ei koskaan ole tapahtunut.

Terv. saksalaisesta kaupungista

997/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut arvostamaan toden teolla sitä, että täällä lapset saavat kulkea (ainakin vielä) tosi vapaasti ja turvassa ulkona! Tätä ei monessa maassa tapahdu. Suomi on harvoja maita joissa tällä tavoin lapset saavat elää turvassa.

Toinen asia joka tulee mieleen on se, miten me suomalaiset olemme niin vähään aina tyytyväisiä. Varmaan sotahistoriamme selittänee tätä.

Ruokakulttuurimmekin on aika vaatimaton. Vähän tulee se ajatus mieleen että ”Pääasia että saa syödyksi” kun miettii suomalaista perinneruokaa. Mausteita ei käytetä yms mitään kummoista lisätä. Syödään että pysytään hengissä. Ainakin jos vertaa monen muun maan ruokakulttuuriin niin näin.

Ja se sama vaatimattomuus näkyy kaikessa.

Minua kiinnostaisi tietää, millaista te suomalaiset kuvittelette lasten elämän olevan vaikkapa täällä keskieuroopassa? Ei me kuljetella lapsia yhtään mihinkään, paitsi jos ei kävellen, pyörällä, bussilla pääse. Ihan samalla lailla lapset kulkevat kouluun, pyöräilevät, leikkivät keskenään ulkona jne Suomessa ollessamme toki myös, mutta siellä saa aina varoa ja väistää älämölyä pitäviiä humalaisia tms. Esim. junassa siellä koululaistani ahdisteli päihtynyt. Täällä ei koskaan ole tapahtunut.

Terv. saksalaisesta kaupungista

Itse asun Ruotsissa. Täällä ei lapsia voi yksin päästää .Kiusataan ,pieksetään ja muuta vakavampaa joka päivä! Koulukiusaaminen johtuu opettajien pelosta leimatuksitulemkisesta ,Rasiti on Ruotsin tavallisn sana.Sitä käytetään jopa Eduskunnassa avoimesti.Sieltä ne lapset oppivat!

Vierailija
998/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei saa menestyä kotimaassa tai ulkomailla ilman että hänet nostetaan korkealle jalustalle spottivalon alle ja kysellään, tutkitaan, udellaan ja arvostellaan kaikki asiat julki. Kuvottavaa.

Vierailija
999/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko muualla maailmassa tapana laitella nimettömiä heippalappuja kerrostalojen ilmoitustauluille jos yläkerrassa sattuu joku kävelemään kengät jalassa.

Vierailija
1000/1050 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se alkoholilla läträämisen ihannointi hävettää suomalaisissa...

Ja kuusi deekua alapeukuttaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän