Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyyttä työajoista työnantajan kanssa. Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle?

Vierailija
10.05.2021 |

Teen toimistotyötä. Työaikani on 7h15min, tähän lisätään 30min ruokatauko, eli yhteensä 7h45min. Olen kuitenkin suostunut siihen, että toimisto on auki 8-16 ja että kerään joka päivältä 15 minuuttia työaikapankkiin. Tämä oli jousto, johon työhaastattelussa suostuin.

Noin neljä ensimmäistä vuotta toimistolla meillä oli käytössä lankapuhelimet. Ne korvattiin nyt alkuvuodesta henkilökohtaisilla kännyköillä. Lankapuhelinaikana käytin kuitenkin omaa kännykkänumeroani työasioihin työpäivän aikana, koska lankapuhelimella ei voinut esim. lähettää tekstiviestjä tai käyttää WhatsAppia - siis nimenomaan työasioihin. Tämä tosin johti siihen, että sain henkilökohtaiseen numerooni tekstiviestejä ja WhatsApp-ryhmäviestejä pitkin iltoja ja viikonloppuja, myös lomilla. Monella muulla työkaverilla kun on kokonaistyöaika, eikä samanlaista toimistotyöaikaa kuin minulle.

No, käytän nyt siis ainoastaan työpuhelinta työasioihin ja olen vaihtanut kaikkiin työpaikan sisäisiin WhatsApp- ryhmiin työpuhelimeni, poistanut niistä oman, henkilökohtaisen numeroni.

Tänään töihin tullessa työpuhelimeeni (jonka olin tietenkin tarkoituksellisesti jättänyt työpaikalle) oli tullut perjantain klo 16 ja maanantain klo 8 välisenä aikana 14 puhelua, 76 WhatsApp-viestiä ja 8 sähköpostia. Esimies tuli klo 8.04 kysymään, mitä mieltä olen siitä jostain asiasta, josta oli viikonloppuna puhe. Kun sanoin, etten ole edes vielä ehtinyt perata viestejä viikonlopun jäljiltä, työnantaja tiuskaisi, että pitäisi sen verran seurata työasioita, että tietää töihin tullessa toimia oikein.

Nyt oli siis kyseessä kollegan sairastuminen ja siihen liittyvät sijaisjärjestelyt. En siis tiennyt, että kollega oli ylipäätään sairaana, enkä tiennyt, miten sijaisjärjestelyt oli hoidettu ja että minun olisi pitänyt olla tasan klo 8 antamassa erilaisia papereita ja avaimia tuuraajalle.

Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani? Teen suorittavaa työtä, en ole missään esimiesasemassa. Työsopimuksessa lukee, että työtä tehdään 8-16 välillä.

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: työnantajan mielestä tuo 15 minuutin sovittu jousto pitää sisällään sen, että seurailen työpuhelinta työajan ulkopuolella. 

Minä en saa ylimääräisestä joustosta mitään itselleni. Tuo jousto, se 15min, on jousto minun puoleltani ja kerään sillä ylimääräisiä vapaapäiviä itselleni. Työnantaja ei siis jousta missään ja se hiertää.

ap

Vierailija
2/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti ehdit asiat hoitaa ja pitkän aloituksen tehdä.

Rento työ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet työtä työsopimuksesi mukaan, ei tarvitse päivystää viikonloppuja.

Jos työnantajalla on asiaa niin hänen pitää soittaa omaan puhelimeesi viikonloppuna ja on sinun asiasi vastaatko siihen vai et.

Vierailija
4/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanoudu ja hae tk eläkettä. elämäsi helpottuu

Vierailija
5/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noudatat mitä siinä sopimuksessa lukee ja sillä sipuli. 

Vierailija
6/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä edelleen työpuhelin töihin, työaikasi on 8-16. 

Vierailija
7/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rento työ!

Kiireellisiä asioita ei juurikaan koskaan ole, joten kyllä, ehdin hyvin. Tehdastyössä tuskin ehtisin.

Työni on muutenkin ns. päivystysluonteista työtä, välillä voi olla parikin tuntia sellaista kevyttä luppoaikaa.

ap

Vierailija
8/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta työasiat kuuluu työpaikalle sun tapauksessasi. Itsekin jättäisin työkännykän töihin.

Vierailija
9/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenki. Kyseessä ei ilmeisesti ole työsuhdepuhelin (-etu), joten et ole velvoitettu ottamaan kapulaa kotiin. Täysin yksiselitteistä.

Ja minulla on työsuhde-etuna puhelin mutta ihan oma valinta. Silloinkin vastaan jos vastaan puheluihin (omaa elämää saa olla silloinkin) mutta toki haluan itse olla tietoinen tapahtumista töissä iltaisin ja viikonloppuisinkin ja luen posteja yms.

Vierailija
10/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla miehellä on välillä viikonloppupäivystyksiä, siis ihan normaaliin työaikaan eikä minnekään tarvitse lähteä öisin. Hän saa lauantailta ja sunnuntailta 30 % tuntipalkastaan. Palkka juoksee vaikka mies lojuisi koko viikonlopun sohvalla. Mies ei vilkaisekaan työpuhelinta työajan ulkopuolella.

Vierailija
11/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suljen työpuhelimen kun lopetan työt. Esimies on joskus vihjannut että jotkut kollegat joustaa ja hoitaa työasioita iltaisin, viikonloppuisin ja lomillakin. Olen sanonut että se on jokaisen oma valinta, minulle ei makseta niin paljoa että tekisin vapaalla töitä. Eri asia jos maksetaan jotain varallaolokorvausta

Vierailija
12/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"

Sinulla on tähän tietysti oikeus.

Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.

Vierailija
13/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituinen näkemys esimiehelläsi, että ”pitäisi sen verran seurata työäasioita” vapaa-ajalla. Eli toisin sanoen pitäisi viikonloppuisin säännöllisesti seurata työhön liittyviä WhatsApp-viestejä ja sähköposteja, koska eihän sitä koskaan voi tietää jos on jokin ”tärkeä” poikkeustilanne meneillään. Itsellänikin on työpuhelin ja otan sen jopa kotiin, mutta se on viikonloput kiinni ja aukeaa maanantaiaamuna.

Vierailija
14/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5

Jos ei makseta päivystämisestä, niin ei tarvi päivystää.

Vierailija
15/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös työaika 8-16 ja laitan työpuhelimen äänettömälle työajan ulkopuolella. Just katsoin, että perjantaina vielä illalla kymmenen aikaan oli tullut puheluja ja wa täynnä viestejä. Ei kiinnosta pätkääkään mitä puhelimessa tapahtuu vapaa-ajalla, paneudun työasioihin vain työaikana.

Vierailija
16/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työpuhelin mukana myös työajan ulkopuolella, mutta en lue sähköposteja tai vastaile puhelimeen (kuin satunnaisesti jälkimmäistä) vapaa-ajallani tai lomilla. Whatsappiin vastailen, jos satun huomaamaan ja keskustelu on jotain "kahvipöytäkeskustelutasoista". Yleensä työpuhelin on koko vapaa-ajan käsilaukussani.

Vierailija
17/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"

Sinulla on tähän tietysti oikeus.

Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.

Missä mielessä tilanne on hankala? Työnantajan asia on varmistua siitä että TÖISSÄ olevilla on saatavilla tarvittavat tiedot ja apu, ei vapaalla olevien vastuulla ole päivystää siltä varalta että joku kysyy jotain. Minkään asian tai tiedon ei pidä olla yhden ihmisen varassa

Vierailija
18/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sieltä puhelinsopimuksesta. Usein, jos kyseessä työsuhde-etu, on sitoutunut seuraamaan myös vapaa-ajalla viestejä.

Vierailija
19/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jätät työpuhelimen töihin. Rajat vaan. Pomosi ja kollegasi tietävät, että olet tavoitettavissa arkena 8-16 ja sillä siisti. Et saa päivystysajan tai johtajasopimuksen palkkaa, ei ole sinun tehtäväsi miettiä sijaisasioita vkonloppuna, tai ollenkaan. Joustoa toki työelämä vaatii, mutta voi joustaa ja auttaa muita työaikanasi, muu elämä erikseen.

Usein muut kaatavat organoisointikyvyn puutteensa jonkun viattoman niskaan. Pomosi olisi voinut kysyä ihan asiallisesti, että olisiko sinulla nyt aikaa avustaa sijaista kun tällainen tilanne on. Eikä mitään tantrumeita jostain epämääräisistä viesteistä. Niin asiat sujuvat jouhevasti ja hommat hoituu.

Vierailija
20/154 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rento työ!

Kiireellisiä asioita ei juurikaan koskaan ole, joten kyllä, ehdin hyvin. Tehdastyössä tuskin ehtisin.

Työni on muutenkin ns. päivystysluonteista työtä, välillä voi olla parikin tuntia sellaista kevyttä luppoaikaa.

ap

Eli työ, jossa ei ole työtä. Kätevää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan